"Olisko joku akkumalli parempi kuin muut? Akku on siis V11:ssa kyljellään, joten normaali lyijyakku ei siihen kelpaa."
Minulla on ollut käytössä pari kesää Tecno-ion-merkkinen litiumioniakku. Sitä myydään myös nimellä Motocell. Ks.
www.tecnoparts.de, siellä on hinnatkin. Taitaapa myös Wunderlich myydä noita nykyään jollain muulla nimellä (
www.wunderlich.de).
Sanglasin lyijyakku on Guzzi-kokoa 53030 (24-30 Ah), joten se painaa 8,5 kiloa. Ostamani litiumakku painaa 0,8 kg ja vie vajaan kolmanneksen akkukotelon tilasta. 7 kilon kevennyksen jo tuntee noin 200-kiloisessa pyörässä.
Koska litiumakku antaa käynnistysvirtaa enemmän kuin lyijyakut, ei varauskapasiteettia tarvita niin paljon pyörien mukana tulevissa lyijyakuissa yleensä on. Ostamassani akussa on 9 Ah:n kapasiteetti. Hyvin hurahtaa 1-sylinterinen 500-kuutioinen käyntiin silläkin.
Mutta jos haluaa kuljetella sähköä mukanaan yhtä paljon kuin ennenkin, löytyy litiumioniakkuja myös 53030-koossa. Painoa silläkin on vain 1,8 kg, mutta hinta on tietysti kovempi kuin pienillä, noin kolminkertainen vastaavankokoiseen hyvään geelilyijyakkuun verrattuna.
Litiumakun itsepurkautuminen on lähes olematonta, mutta valmistaja suosittaa, että jos akkua ei käytetä, se pitäisi ladata 6 kk:n välein. Latauksen voi tehdä tavallisilla nk. älylatureilla (CTEK, Optimate, Benton yms.). Moottoripyörään litiumakku asennetaan kuten lyijyakkukin, mutta huohotinputkesta ei tarvitse murehtia, akussa kun ei ole nestettä. Litiumakun voi laittaa mihin asentoon tahansa.
Koska litiumakku on kevyt, se ei joudu massan hitauden takia niin kovalle käsittelylle m-pyörän tärinässä kuin lyijyakku. Niinpä lupaavat litiumakulle moninkertaista kestoikää verrattuna lyijyakkuun.
Kesto jää nähtäväksi, rohkeimmat kokeilevat itse. Minulla litiumioniakku on toiminut hyvin Sanglasissa (ja yhdessä koeajoskootterissa). Ostan sellaisen ensi kaudeksi myös TT-Guzziin. Litiumakkujen hinnat ovat hiljakseen tulossa alas, kun kilpailua valmistajien kesken alkaa syntyä.
En ole litiumakkua kylmässä käyttänyt, tuolloinhan litiumakku vaatii hetken herättelyn (laitetaan esim. valot päälle, jolloin akku lämpenee sisältä ja alkaa antaa virtaa). Siksi litiumakusta ei ole autoihin, moottorikelkkoihin eikä muihin kylmän kauden ajoneuvoihin, V11 ehkä mukaan luettuna, tapauskohtaisesti.