91
Tekniikkapalsta / Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 01, 2025, 10:42:11 ap »Ei pidä säikähtää niiden 1400-mallien osalta joissa on kaasuvaijerit.
Vika tuskin on potentiometreissä vaan siinä että kaasuvaijerien pitkäaikainen käytön mukanaan tuoma vaiva on pääosin vaijerin teflonvaipan kulumisesta johtuva epämääräisyys. Siksi vikailmoitus tulee hieman väärään osoitteseen vaikka kyse on vain vaijerien säädöstä tai vaihtamisesta uusiin vaijereihin.
Koska analogiset vaijerit eivät ole vikalogin luettelossa niin vikailmoitus osoittaa lähinnä olevaa kohdetta joka on kahden kaksoispotentiometrin nippu. Toki senkin vikaantuminen joskus tulee.
Vaijerivaiva korjaantuu kun sen säätö laitetaan kohdalleen eli välys säädetään vähäiseksi. Välystä pitää olla hippusen ettei kaasun kääntäminen tule raskaaksi. Mutta pelkkä säätö ei riitä vaan pitää hieman ohjelmoida.
Kun vaijerit ovat säädetty sopivaan välykseen siten että varmistutaan että potentiometrien liike palautuu joutokäyntiasentoon. Sen jälkeen kaasunasentopotentiometreille ohjelmoidaan uudelleen kaasukahvan liikkeet GuzziDiagia hyödyntämällä. Itse prosessi ei kestä kuin sekunteja. Siinä kaasukahva käännetään ääriasentoonsa ja palautetaan takaisin tyhjäkäyntiasentoon.
Tämä asia tuli havaituksi kun ensimmäisen kerran suoritin em. prosessin liki uuteen pyörääni yli monta vuotta sitten. Nyt, yli kuudenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen, olen saman asian edessä. Saatan samalla vaihtaa uudet vaijerit. Koko talvi on aikaa.
Ei pidä säikähtää jos reissussa mittaritauluun, em. syystä tulee vikailmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE. Ilmoituksen voi yrittää poistaa seuraavin keinoin sillä vikailmoituksen aikana ajaminen varsin pienellä teholla ei ole kivaa: käännetään virta pois, uudelleen päälle ja kohta taas pois ja uudelleen päälle ja käynnistetään. Vikavalo mittaristossa lakkaa vilkkumasta ja sammuu, jos hyvin käy, vasta ajamaan lähtiessä ja kone antaa täydet tehot.
Jos vikavalo ei sammu, tai jää vilkkumaan, kyseessä voi olla jokin toinen vaiva. Sekin selviää kun lukee vikalogin ilmoitukset. GuzziDiag on ilmainen käyttäjälleen ja siitä löytyy suomenkielinen versio. Toisaalla, tässä foorumissa, on lisäohjeita.
Vika tuskin on potentiometreissä vaan siinä että kaasuvaijerien pitkäaikainen käytön mukanaan tuoma vaiva on pääosin vaijerin teflonvaipan kulumisesta johtuva epämääräisyys. Siksi vikailmoitus tulee hieman väärään osoitteseen vaikka kyse on vain vaijerien säädöstä tai vaihtamisesta uusiin vaijereihin.
Koska analogiset vaijerit eivät ole vikalogin luettelossa niin vikailmoitus osoittaa lähinnä olevaa kohdetta joka on kahden kaksoispotentiometrin nippu. Toki senkin vikaantuminen joskus tulee.
Vaijerivaiva korjaantuu kun sen säätö laitetaan kohdalleen eli välys säädetään vähäiseksi. Välystä pitää olla hippusen ettei kaasun kääntäminen tule raskaaksi. Mutta pelkkä säätö ei riitä vaan pitää hieman ohjelmoida.
Kun vaijerit ovat säädetty sopivaan välykseen siten että varmistutaan että potentiometrien liike palautuu joutokäyntiasentoon. Sen jälkeen kaasunasentopotentiometreille ohjelmoidaan uudelleen kaasukahvan liikkeet GuzziDiagia hyödyntämällä. Itse prosessi ei kestä kuin sekunteja. Siinä kaasukahva käännetään ääriasentoonsa ja palautetaan takaisin tyhjäkäyntiasentoon.
Tämä asia tuli havaituksi kun ensimmäisen kerran suoritin em. prosessin liki uuteen pyörääni yli monta vuotta sitten. Nyt, yli kuudenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen, olen saman asian edessä. Saatan samalla vaihtaa uudet vaijerit. Koko talvi on aikaa.
Ei pidä säikähtää jos reissussa mittaritauluun, em. syystä tulee vikailmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE. Ilmoituksen voi yrittää poistaa seuraavin keinoin sillä vikailmoituksen aikana ajaminen varsin pienellä teholla ei ole kivaa: käännetään virta pois, uudelleen päälle ja kohta taas pois ja uudelleen päälle ja käynnistetään. Vikavalo mittaristossa lakkaa vilkkumasta ja sammuu, jos hyvin käy, vasta ajamaan lähtiessä ja kone antaa täydet tehot.
Jos vikavalo ei sammu, tai jää vilkkumaan, kyseessä voi olla jokin toinen vaiva. Sekin selviää kun lukee vikalogin ilmoitukset. GuzziDiag on ilmainen käyttäjälleen ja siitä löytyy suomenkielinen versio. Toisaalla, tässä foorumissa, on lisäohjeita.
Tuoreimmat viestit