Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 01, 2025, 10:42:11 ap »
Ei pidä säikähtää niiden 1400-mallien osalta joissa on kaasuvaijerit.

Vika tuskin on potentiometreissä vaan siinä että kaasuvaijerien pitkäaikainen käytön mukanaan tuoma vaiva on pääosin vaijerin teflonvaipan kulumisesta johtuva epämääräisyys. Siksi vikailmoitus tulee hieman väärään osoitteseen vaikka kyse on vain vaijerien säädöstä tai vaihtamisesta uusiin vaijereihin.

Koska analogiset vaijerit eivät ole vikalogin luettelossa niin vikailmoitus osoittaa lähinnä olevaa kohdetta joka on kahden kaksoispotentiometrin nippu. Toki senkin vikaantuminen joskus tulee.

Vaijerivaiva korjaantuu kun sen säätö laitetaan kohdalleen eli välys säädetään vähäiseksi. Välystä pitää olla hippusen ettei kaasun kääntäminen tule raskaaksi. Mutta pelkkä säätö ei riitä vaan pitää hieman ohjelmoida.

Kun vaijerit ovat säädetty sopivaan välykseen siten että varmistutaan että potentiometrien liike palautuu joutokäyntiasentoon. Sen jälkeen kaasunasentopotentiometreille ohjelmoidaan uudelleen kaasukahvan liikkeet GuzziDiagia hyödyntämällä. Itse prosessi ei kestä kuin sekunteja. Siinä kaasukahva käännetään ääriasentoonsa ja palautetaan takaisin tyhjäkäyntiasentoon.

Tämä asia tuli havaituksi kun ensimmäisen kerran suoritin em. prosessin liki uuteen pyörääni yli monta vuotta sitten. Nyt, yli kuudenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen, olen saman asian edessä. Saatan samalla vaihtaa uudet vaijerit. Koko talvi on aikaa.

Ei pidä säikähtää jos reissussa mittaritauluun, em. syystä tulee vikailmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE. Ilmoituksen voi yrittää poistaa seuraavin keinoin sillä vikailmoituksen aikana ajaminen varsin pienellä teholla ei ole kivaa: käännetään virta pois, uudelleen päälle ja kohta taas pois ja uudelleen päälle ja käynnistetään. Vikavalo mittaristossa lakkaa vilkkumasta ja sammuu, jos hyvin käy, vasta ajamaan lähtiessä ja kone antaa täydet tehot.

Jos vikavalo ei sammu, tai jää vilkkumaan, kyseessä voi olla jokin toinen vaiva. Sekin selviää kun lukee vikalogin ilmoitukset. GuzziDiag on ilmainen käyttäjälleen ja siitä löytyy suomenkielinen versio. Toisaalla, tässä foorumissa, on lisäohjeita.

92
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 30, 2025, 16:30:27 ip »
Kuvasi kääntyivät klikkauksen kautta ja suurenivat näytölle ookoo. Että ei tarvitse sen vuoksi itselleen raipaniskuja antaa. Ainakin Linuxissa.
93
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut mille gt Syyskuu 30, 2025, 15:30:59 ip »
Ja tietysti kuvat miten sattuu
94
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut mille gt Syyskuu 30, 2025, 15:29:30 ip »
Morjens
Viikonloppuna lensi koko kotkaparvi lämpöisempään pesimäpaikkaan Mille Senton johdolla. Cardellinot lensi perässä.
Kevättä odotellessa[/img]
95
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzzin syysajelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 30, 2025, 12:58:57 ip »
Saavutin vasta sen kohdan josta tasalukuun 70 on vain kaksi synttäriä väliä.

1400 Calin ajelin pari päivää sitten Kerholleni aikeena pestä ja vahata tavallista perusteellisemmin myöhemmin tällä viikolla. Onhan se hieman tylsää ajella talouden pikkupakulla parikymmentä kilsaa kodin ja kerhotalon väliä. Mutta näin se aika vain kiirehtää ja ajokilometrit jäivät lähes puoleen muiden, menneiden, kesien suoritukseen verrattuna. Syynä ei ollut ajolaiskuus vaan elämiseen ja tekemiseen tulleet muutokset kuten perintökesämökin remontointi sekä monet muut, itsestä riippumattomat, seikat. Kaikenlaista menoa on ollut ja tulossa joihin ei oikein voi moottoripyörää liittää.

Sitten nuoruusvuosien ensimmäisen kerran jäi suven kilometrit alle kymmenentuhannen. Parhaana vuonna tuli, viimevuosituhannen lopulla, yli kolmekymmentätuhatta  kilometriä NTX750:sen mittariin. Siitä sitten loivaa laskua nykylukemiin. NTX:llä ajoin talviajot ja GT850:llä suviajot. Kerrottakoon että NTX kesti ympärivuotista ajoa vain kaksi talvea. Sen jälkeen kone oli jo huonossa kunnossa eli savutti kovasti. Meni vaihdossa vähän ajettuun 900 Ducati Pasoon. GT oli kuitenkin enemmän käyttöpyöränä kuunnes se oli "pakko" myydä koska eräs tunnettu rock-muusikko osti sen isolla tukulla käteistä. Sen jälkeisiä tietoja ei siitä pyörästä juuri ole ilmennyt. Kerran sen näin Ruovedellä. Oli siistissä kunnossa.
96
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Syyskuu 29, 2025, 16:11:00 ip »
Jos kuka arpoo mihin tuo D6RA21 startti sopii, niin näihin sitä on listattu:

    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 2 (948 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 1.Serie (948 ccm, 1987 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 2.Serie (948 ccm, 1988 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 C (948 ccm, 1990 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 Caren. Inj. (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 I.E. (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Convert (948 ccm, 1975 - 1984)
    MG Moto Guzzi 1000 Daytona (992 ccm, 1992 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1000 Daytona RS (1000 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1000 G 5 (948 ccm, 1978 - 1985)
    MG Moto Guzzi 1000 LM (1000 ccm, 1990 - 1994)
    MG Moto Guzzi 1000 LM 4 (948 ccm, 1985 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 LM 5 (948 ccm, 1988 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Mille GT 1.Serie (948 ccm, 1987 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Mille GT 2.Serie (948 ccm, 1991 - 1994)
    MG Moto Guzzi 1000 Quota (948 ccm, 1992 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1000 S 1.Serie (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 S 2.Serie (948 ccm, 1993 - 1993)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 1 (948 ccm, 1978 - 1983)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 2 (948 ccm, 1984 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 3 (948 ccm, 1988 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1000 Strada (948 ccm, 1994 - 1995)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro (992 ccm, 1996 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro GT (992 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro Sport (1000 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Breva (1100 ccm, 2005 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1100 Breva ABS (1100 ccm, 2005 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Aluminium (1064 ccm, 2003 - 2004)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Anniversario (1064 ccm, 1997 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Aquila Nera (1064 ccm, 2011 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. EV (1064 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. EV PI (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 California Classic-Touring (1064 ccm, 2006 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1100 California EV ie Touring (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 California EV Touring/80° (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 California Stone Touring (1064 ccm, 2002 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. i (1100 ccm, 1993 - 1998)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Jackal (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Special (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Special Sport (1100 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Stone (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Stone/Metal (1064 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Titanium (1100 ccm, 2003 - )
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Vergaser (1064 ccm, 1994 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Vintage (1064 ccm, 2006 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1100 Griso (1100 ccm, 2005 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1100 Quota ES (1064 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport (1064 ccm, 1994 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport Corsa (1064 ccm, 1998 - 1999)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport I.E. (1064 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Bellagio (1100 ccm, 2003 - )
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Cafè Sport (1064 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Coppa Italia (1064 ccm, 2004 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans (1064 ccm, 1998 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Naked (1100 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Nero Corsa (1100 ccm, 2004 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Rosso Corsa (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Scura (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport Bellagio (1064 ccm, 2005 - 2006)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport CAT (1064 ccm, 2003 - 2004)
    MG Moto Guzzi 1200 Breva (1200 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Breva ABS (1200 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V (1200 ccm, 2007 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V (1200 ccm, 2008 - 2012)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V Special Edition (1200 ccm, 2010 - 2014)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V Special Edition (1200 ccm, 2015 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge (1151 ccm, 2006 - 2010)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge ABS (1200 ccm, 2006 - 2010)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge GT 8V ABS (1151 ccm, 2011 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 2V (1151 ccm, 2006 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 4V (1151 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 8V (1151 ccm, 2009 - 2014)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport ABS (1200 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio (1151 ccm, 2008 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX (1151 ccm, 2009 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX (1151 ccm, 2012 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio TT (1151 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 350 V35 C (346 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Carabinieri (350 ccm, 1992 - 2001)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Custom (350 ccm, 1982 - 1986)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Florida (346 ccm, 1986 - 1992)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Imola 2 (346 ccm, 1984 - 1989)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Imola (346 ccm, 1978 - 1981)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Nevada (346 ccm, 1992 - 1998)
    MG Moto Guzzi 350 V35 TT (346 ccm, 1984 - 1986)
    MG Moto Guzzi 500 V50/2 (490 ccm, 1980 - 1980)
    MG Moto Guzzi 500 V50/3 (490 ccm, 1980 - 1984)
    MG Moto Guzzi 500 V50 (490 ccm, 1977 - 1980)
    MG Moto Guzzi 500 V50 C (490 ccm, 1982 - 1986)
    MG Moto Guzzi 500 V50 Monza (490 ccm, 1981 - 1984)
    MG Moto Guzzi 500 V50 Monza II 4V (500 ccm, 1984 - 1985)
    MG Moto Guzzi 650 V65 (644 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 650 V65 C (644 ccm, 1983 - 1986)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Florida (644 ccm, 1986 - 1995)
    MG Moto Guzzi 650 V65 GT (644 ccm, 1981 - 1988)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Lario (644 ccm, 1984 - 1988)
    MG Moto Guzzi 650 V65 NTX (644 ccm, 1986 - 1995)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Polizia (644 ccm, 1981 - )
    MG Moto Guzzi 650 V65 SP (644 ccm, 1981 - 1987)
    MG Moto Guzzi 650 V65 TT (644 ccm, 1984 - 1986)
    MG Moto Guzzi 700 V7 (703 ccm, 1967 - 1969)
    MG Moto Guzzi 750 Breva I.E. (748 ccm, 2003 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Base/Club (744 ccm, 2002 - 2004)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Classic (744 ccm, 2005 - 2008)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Club (744 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 750 S 3 (748 ccm, 1975 - 1976)
    MG Moto Guzzi 750 S (748 ccm, 1974 - 1975)
    MG Moto Guzzi 750 SP (750 ccm, 1989 - 1996)
    MG Moto Guzzi 750 Strada (748 ccm, 1995 - 1995)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Cafe Classic (750 ccm, 2009 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Classic (744 ccm, 2008 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Racer (744 ccm, 2010 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Racer (744 ccm, 2013 - 2013)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Special (744 ccm, 2013 - 2013)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Spezial (757 ccm, 1969 - 1971)
    MG Moto Guzzi 850 Breva (850 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 Griso (877 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 LM 1 (844 ccm, 1975 - 1978)
    MG Moto Guzzi 850 LM 2 (844 ccm, 1978 - 1980)
    MG Moto Guzzi 850 LM 3 (844 ccm, 1981 - 1983)
    MG Moto Guzzi 850 Norge (877 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 T3 (844 ccm, 1975 - 1982)
    MG Moto Guzzi 850 T3 Cali. (844 ccm, 1975 - 1983)
    MG Moto Guzzi 850 T3 Carabinieri (850 ccm, 1986 - )
    MG Moto Guzzi 850 T3 Germania (850 ccm, 1975 - )
    MG Moto Guzzi 850 T3 Polizia (850 ccm, 1983 - )
    MG Moto Guzzi 850 T4 (844 ccm, 1980 - 1982)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 1. Serie (844 ccm, 1983 - 1984)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 Polizia (844 ccm, 1983 - 1989)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 Rundsch. (844 ccm, 1985 - 1988)
    MG Moto Guzzi 850 T (844 ccm, 1973 - 1975)
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT (844 ccm, 1972 - 1974)
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT Ambassador (844 ccm, 1973 - )
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT Eldorado (844 ccm, 1972 - 1974)
    MG Moto Guzzi 940 Bellagio (940 ccm, 2007 - 2013)

ja näkyypä tuo 97729R olevan ainakin 2017-2020 Guzzi 1400 malleissa, joten tuo D6RA21 sopii siihenkin.


Lisätään vielä tähän, että tuo eBay startti näkyy olevan Puolassa kokoonpantu AS-PL S3241S käynnistin.
Sama "valmistaja" tekee myös Valeo merkillä S3241 mallia. Eroa näkyy olevan lähinnä solenoidin mallissa.
Startin mukana tuli myös testiraportti, jonka mukaan siitä irtoaa 1,4 kW.
Halvin hinta kotiin tuotuna jo noin 60,- llä -> täällä nyt 10/2025. Ja varaosiakin on tuolla edullisesti.
ps. Tuolla 60,- llä saa startin Guzziin jopa vaikka haettua Helsingin Vartioharjusta -> (LINKKI - Nimark Oy)
97
Varsinais-Suomi / Lauantaina 22.11.2025 pikkujouluinen illanvietto
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Syyskuu 29, 2025, 13:30:27 ip »
Merkitkääpä kalentereihin tuo otsikon päivämäärä. Silloin kokoonnutaan taas hyväntuuliseen illanviettoon Gastropub HIIVARIin.
Viimevuotiseen tapaan noin kello 17. Ja aikaahan on sitten koko ilta. Tilaisuus on luonnollisesti avec eli saa ottaa kumppaninkin mukaan.

Ruokalista on ennallaan eli hyvinkin perinteinen ja kuten aiemminkin, toivotaan ennakkoilmoittautumista ruokatoiveineen viimeistään viikkkoa ennen tapahtumaa.

Ilmoittautua voi soittamalla, tekstarilla, s-postilla, whatsapilla, yv:llä, foorumilla, facebookissa tai ihan naamakkain.

Hiivarin osoite on Käsityöläiskatu 5, 20100 Turku ja ruokalista on liitteenä.

Terveisin
Kaijus
045 840444
kkekblad(at)gmail.com
98
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Syyskuu 29, 2025, 12:42:26 ip »
Bellagion 12 vuotias, mutta vain 10 tkm käytetty startti alkoi kesällä heinäkuussa kuumalla koneella välillä nikotella (pyöritti, mutta todella vaivalloisesti).
Tilasin eBaystä uuden kun maksoi alle 75 euroa (https://www.ebay.de/itm/146755597625). Kiinassa tehty oli se OE startti ja solenoidi juurikin huonosti kontaktoiva.
Ulkomaisilla keskustelupalstoilla ja youtubessa (mm. tämä) on tuosta "uudempien" Guzzien heikosta solenoidista useampikin juttu.
Tein myös starttivirran varmistuksena liitekuvan ns. "Hard-Wire" releistyksen startin navoille. Biltema osat 42-305 ja 42-315 toimivat hyvin tässä tarkoituksessa.
Löysin myös liitekuvaksi nuo vaihtamani startit (vanha ylhäällä valmistuspäivä 25.08.2012 ja uusi eBaystä alhaalla).
Mainittakoon, että Bosch starttimoottorituotanto alkoi Kiinassa 2012 ja myytiin lopulta kokonaan Kiinalaisille 2017.
Hyvin on uusi ("Valeo") sähkökäynnistin pelannut ja voisihan sitä alkuperäistäkin ehkä tutkiskella jos vaikka siihen intoutuu.
   ps. E85 polttoaineella on Bellagio aivan erinomaisesti kulkenut (ja todella paljon paremmin kuin onnettomalla tehtaan bensakartalla).
Viimeisen 1000 kilometrin keskikulutus on ollut 6,06 litraa sataselle eli sen toivomani 300 km pääsee tankillisella.
99
Ostan / Stone 2005 trippimittarin nuppi
« Uusin viesti kirjoittanut mopokuski Syyskuu 28, 2025, 18:33:02 ip »
Morjens! Trippimittarin säätönuppi lähti lätkimään, löytyisikö jollain semmoista? T Olli
100
Tekniikkapalsta / Vs: V11 ei käynnisty
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Syyskuu 28, 2025, 13:15:35 ip »
Tuohan näyttää hyvältä.
Oletus on, että liittimen juotokset piirilevyyn ovat antaneet periksi.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]