Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Työkalupalsta / Vs: Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät työkaluina.
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 20, 2025, 14:41:31 ip »
Kun vanhat vehkeet ovat hyvin palvelleet niin ei niistä helposti haluaisi luopua. Kuten tuo Nevadan Anni. Kesä kesältä ajot vähenee ja alkaa olla kyseenalaista tämä turhanajon mielkkyys. Aina vaan päätän, että jospa tämän kesän vielä... Koneisiin ei saisi liikaa kiintyä. Noita läppäreitäkin kertyy nurkkiin ihan liikaa. Jotkin ovat olleet aikoinaan, ainakin varallisuuteen suhteutettuna, turkasen kalliita. Joillakin käyttäjillä laitteet ovat suhteellisen vähällä käytöllä ja säilyvät moitteettomassa kunnossa pitkään.

Kirjoitin tuon LinuxMint sepustuksen tarkoitettuna yleiseksi niille, jotka empivät lähteä kauppaan ostamaan kallista kalustoa vain siksi, että jokin ohjelmistoyhtiö simputtaa.

Tekoäly sovelluksia on saatavissa useita vaihtoehtoja ja niitä voi käyttää myös tähän Linux harkintaan apuvälineenä. Katsoo vaan tietokoneen mallin, merkin, tyypin ja työmuistin määrän tarkasti ja tärkeimmät tiedot käyttötarkoituksesta ja syöttää ne kysymyksen mukana tekoälylle, tyyliin: Minkä Linuxin asenaisin tällaiseen laitteistoon jne...? Tai tyyliin: miten tarkalleen, askel askelta, asentaisin tähän laitteistoon LinuxMint käyttöjärjestelmän?

Koska Windowsista tuttuja sovelluksia on turha yrittää, ilman Wine apuohjelmaa, ajaa Linuxissa, voi sitäkin kysyä tekoälyltä, tyyliin: Minkä LinuxMint sovelluksen asentaisin korvaamaan Windows sovellusta xyz?

Ainakin näissä asioissa tekoälyltä saa erittäin napakoita ja käyttökelpoisia vastauksia ja monin verroin helpommalla kuin ihan vaan googlettamalla.

Korostan vielä, että Linux ei halua korvata mitään käyttöjärjestelmää. Se haluaa vain olla vaihtoehto. Linux käyttäjät eivät myöskään saa mitään hyötyä Linuxin käytön lisääntymisestä. Se ei ole avoimen ja ilmaisen ja epäkaupallisen systeemin intressi. Se on kaupallisten intressi.



92
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut ei talvikunnossapitoa Lokakuu 20, 2025, 11:09:04 ap »
Se mr-yksilö on 1958 Galletto 192 ja on minulla täällä Salossa. On jälkituontia.
93
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Lokakuu 20, 2025, 09:22:26 ap »
Jatketaanpa tätä ketjua sen verran, että viikonloppuna löytyi -61 Galletto joka tuli heräteostettua omaan talliin. Tuon lisäksi tiedän yhden mr- yksilön ja kaksi projektia olevan Suomessa.
94
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 19, 2025, 15:15:03 ip »
En tullut purkaneeksi tuota pullistunutta. Laitoin menemään jäteasemalle öljyjen kanssa heti huollon jälkeen. Mitään tukkeutumisoiretta järjestelmässä ei ole ollut, joten lienee suodattanut ainakin välttävästi. Säröjä tai halkeamia siinä ei ollut, vielä.

Purkki oli selvästi isompi kuin käsikirjan opastama malli, joten arvaan niitä olevan myös isolohkoissa. Paikallinen mp-mekaanikko hämmästyi kyllä ratkaisua ja sanoi käyttävänsä noita vain kaasutinkoneille. Jos olen oikein ymmärtänyt niin suodatin on kovimmassa paineessa heti pumpun jälkeen ja ennen regulaattoria. Polttoaineen lisäaineilla saattaa olla osuutta asiassa, lienekö syyllinen etanoli vai eetteri vai mikä...

Ainakin Nevadan ja V7:n tapauksessa pa-suodattimen ja -putkien vaihtoväli on 4 vuotta, se ei siis ole kilometrimääräinen. Näköjään suositusta kannattaa noudattaa. Jos on aikomusta kuumissa maissa ajella niin suosittelen ainakin tarkastamista. Suositelen samalla uusimaan myös öljyn huohotinputken. Yllätyin kerran perin pohjin kun se mureni sormiin. Jos olisi jossain Alpeilla pettänyt ja öljy roiskunut takarenkaalle niin olisi keljuttanut.


95
Työkalupalsta / Vs: Ruiskusuuttimien testauslaite
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Lokakuu 19, 2025, 14:38:33 ip »
Laitteen alumiini-jakotukki antaa suuttimille polttoainetta yhtaikaa samalla paineella. Se näkyy mainos- ja näissä minun kuvissa.
Suuttimet on ultraääni pesurilla puhdistettuja, joten tuoton testaamisessa en ole käyttänyt vahvoja liuottimia.

Olen nyt kerennyt tekemään lisää mittauksia ja vertailuja eri suutinten kesken. Työpaine laitteessa on ollut 1,35 bar.
Samaa suutinparia käyttäen ja niiden paikkaa sekä pulssijohtojenkin paikkaa vaihdellen ovat mittaus arvot olleet aina saman kaltaiset eli vertailukelpoiset.
Pakkauksessa olleesta solumuovi"tyynystä" leikkasin sopivan palan mittalasien alle. Pysyvät sillä paikoillaan eikä tarvitse yläkautta irroittaa tyhjättäväksi.
Tekemissäni vertailu-testeissä olen ajanut suuttimet 150 sekunnin mitta-ajalla, jolloin tulee kolme kiihtyvää->hidastuvaa pulssien taajuus-sykliä.

Saatujen tulosten perusteella olen tehnyt laskelmia saadakseni suurinpiirteisen tarkkuuden suuttimien todellisesta tuotosta.
Vertailusuutin on laskelmissa ollut Bosch 0280150705 (kuvassa suutin 4.) jonka tuotto on 150cc/min.
Sen tuotosta olen saanut kertoimen (3.125) jolla verrata. Kuvassa 48ml X 3.125 =150cc/min  ja Guzzin suutin 90ml X 3,125 = 281,25cc/min.

Toisessa kuvassa KiinaKopio-pari BMW:n (159cc/min) suuttimista jotka ovat hyvin tasalaatuiset.
Kuvissa laitteen oikealla puolen on tekemäni suppilo-suodatin laitteen säiliön täyttämiseen. Mukana tullut oli/on mini kokoinen ja hidas käyttää.

    PS. Guzzin suuttimistani huomasin, että olen tehnyt täysin väärän päätelmän ja OEM Weber/Marelli suuttimista viallinen onkin se enemmän ainetta syöttävä.
Tällä testerillä suutimen tuotto on enemmän antavalla jopa 470cc/min ja sillä jossa neula pilkistää ulos se on 280cc/min joka on ihan ohjearvon mukainen.
Kirjoitin siitä Ultraäänipesuri ketjuun (LINKKI), ...   -   ei siis mikään ihme, että on ollut aivan mustat tulpat.


96
Työkalupalsta / Vs: Ruiskusuuttimien testauslaite
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Lokakuu 19, 2025, 10:22:13 ap »
Suutintestauksesta mitään tietämättä, vähän kuitenkin kirjoitan.

Testaisin suuttimet kertaalleen vaihtamalla paikkaa. Näin varmistuisi huonompi. Kun en tunne testerin rakennetta / toimintaa / laatua, niin varmuus kasvaa. Testeri ei kai tiedä kumpi pruutta on ao. "pidikkeessä".
97
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Uusin viesti kirjoittanut kvlm Lokakuu 18, 2025, 22:16:15 ip »
Näitä muovisia on laitettu pikkulohkoihin jo ihan tehtaallakin, -haljenneita tavattu ainakin jenkeissä, mahtaako etanoli vaikuttaa asiaan? Siellä etanolia taitaa olla enempi polttoaineessa kuin meillä...

-KG-
98
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Lokakuu 18, 2025, 14:16:25 ip »
Onkohan pullistuneen suodattimen suodatinelementti vielä hoitanut tehtävänsä? Onko se vielä tiiviisti paikallaan? Ettei vain bensa ole virrannut elementin ohi kun pullistelu on muuttanut suodattimen mittoja ja elementti mahdollisesti löystynyt istukastaan?
99
Työkalupalsta / Vs: Ruiskusuuttimien testauslaite
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Lokakuu 18, 2025, 12:23:05 ip »
Mielenkiintoinen laite, ja hyvät kuvat auttavat hahmottamaan asiaa vielä enemmän! Kiinalaiseen uudehkoon ruiskulla varustettuun monkey-mopoon olen muutamaakin eri suutin ehtinyt kokeilemaan, vaan niiden todellinen tuotto tai toleranssit toisiinsa ovat jääneet todistamatta.
Satuitko kokeilemaan, jos testausnesteen sekaan laittaisi tuhdimman annoksen puhdistusainetta niin paranisiko huonomman suuttimen toiminta jo noinkin lyhyellä kokeilulla mitenkään?
100
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 18, 2025, 12:20:16 ip »
Laitoin kuvan, vaikkakin vähän myöhässä.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]