Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Vs: Beva 1100 sähkövikaa
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Toukokuu 07, 2026, 08:14:30 ap »
Kuvan perusteella korjaisin asian näin:
Johdin poikki reilusti ennen ja jälkeen ahtaan paikan. Sen verran pitkät jatkojohtimet, että saa mutkan ettei johdotus hankaa käännettäessä stongaa.
 Jatkokset lämpökutistuvilla juotosjatkoilla. Niiden päälle liimakutistesukkaa.
Sitten uusi suojasukka. Nippusiteillä niin kiinni runkoputkeen, ettei liiku ja hankaa.

Työnä ei varsin merkillinen. Rauhallisesti ja harkiten kun tekee ei tarvitse asiaan puuttua koskaan.

Suojasukkaa on montaa eri mallia; Jäykähkö, pujotettava pehmeä ja jopa avattava, jonka voi asentaa valmiin nioun päälle. Mikä noista mahtuu tähän?

92
Tekniikkapalsta / Vs: Beva 1100 sähkövikaa
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 07, 2026, 01:42:24 ap »
Tuttua juttua.
Nuo suojasukat ovat jotain muovilaatua, melko tavallista, jotka murenevat niiltä kohdin kuin niihin kohdistuu ikää ja taivutusta tai muuta ulkoista voimaa.
Itselläni ei ole antaa kuin pari ohjetta: jos johtimien eriste ole erityisen kulunut eli ei ole johtimien lankoja näkyvissä niin ollaan voiton puolella. Jos johtimet, kuten mainitsit, ovat kuluneet niin että langat näkyvät niin on kaksi mahdollisuutta: tilata uusi johdinsarja tai käyttää pihtejä, johtimia, tinakolvia sekä kutistesukkaa ja uusia suojasukka ao. alueelta. Kiireellisessä tapauksessa käy ostamassa rulla kangasteippiä niin pärjäät ajokauden ja, jopa pidempään kunha pidät huolen että johdinnippu ei joudu kireälle.(Kuten mainitsit: johdin jossa langat näkyvät on menetetty,
Kunnostusprosessi, jos hyvin tekee, edellyttää johdinsarjan purkamista ja uusien suojasukkien pujottamista kyseisten johtimien ylle. Se voi olla jossain määrin hankalaa.

Syy noihin "lisäkilkkeisiin" lienee siinä että samalta runkolinjalta tulee useamman mallin runkoja. Siksi voi olla, perusratkaisuna, laittaa kaikkiin runkoihin tarvittavat rakenneosat. Lampunkannattimiä ja muita asioita varten kuten katteita.

Vaan on helponpikin mahdollisuus: tilaat pyörän koko johdinsarjan ja samalla saunaa lämmitellessä vaihtaa se. Hintaa en tiedä. Jos on alle satasen niin ostaisin.

Yleesä ottaen kahdeksankymmenluvun ja ennen vuosituhannen vaihdetta oli em. vaivaa. Vaan en tiedä nykyisistä kun ovat, niin, nykyisiä...

Kerrottakoon että pari Guzzia joilla ajoin kesät talvet niin niiden suojasukat murentuivat jo ekana talvena. Rapiat 20 astetta ei ollut niiden ajolämpötila. Käydessäni eräällä  Italianreissullani Guzzin tehtaalla Mandellossa huomautin asiasta. Herroja asia vain nauratti. Hain Biltemasta uutta "suolta" ja taas matka jatkui. "Liitinsulkeisiin" siinä joutui eli hankin em. myymälästä asianmukaisen värisiä johtimia sekä liitintyökalut.

Kotiasentajalle lie helpointa tilata em. mallin johdinsarja ja asentaa/asennuttaa se. Toisaalta, lie varsin helppo asentaa itsekin jos on asianmukaiset työkalut ja nippu nippusiteitä. Kannattanee kuvata ennen purkua. Tankin ja muutaman muunkin osan joutuu irroittamaan.

Itselläni oli, uudesta alkaen 1100 Breva. (Sen yhteydessä myös NTX750 joka vaihtui 1100 Quotaan ja sittemmin 1400 Californiaan jota olen hieman kehitellyt. Se oli käytössäni myydessäni. (Poikkeuksen pyöristäni teki tonninen mekaanisesti ahdettu neliventtiili-Centauro. Jussille terkkuja!) Pari kaveriani, Vakiintuneita japsipyöräilijöitä, kokeiltuaan Brevaa, ostivat samanlaiset vaikka olivat ikänsä ajaneet japseilla. Laukkusarjan kanssa pätevä matkapyörä. Mainitut herrat ja itsekin lopettelen motoristiuraani ja olen jo luopunut maamme motoristijärjestöjen hallituspaikoista, Myös Liikenneturvan sekä Smoton hallituksista. Ei niin että moottoripyöräily olisi vastenmielistä mutta kaikenlaista perintöjuttua kesämökkeineen ja muine kiinteistöineen ja niiden ylläpitoa ja ties mitä joutavaa pitää duunata. (Ei se vastenmielistä ole vaan haittaa joutilaisuutta.) Mökilleen saa poiketa kunhan väkimäärä, kerrallaan, jää noin kahteen, Toki lapset salitaan. Ensi vuonna tule 70 täyteen. Mutta älkää vain onnitelko. Vielä...
93
Tekniikkapalsta / Beva 1100 sähkövikaa
« Uusin viesti kirjoittanut Junkers Toukokuu 06, 2026, 19:38:23 ip »
Keväthuollon yhteydessä paljastui yllättävä sähkövika. Irroitettuani bensatankin havaitsin, että kahden pyörän vasemmalla puolella olevan rungosta etuhaarukkaan johtavan johtonipun suojasukat olivat pahasti rikki. Toisessa johtosukassa on vain kaksi johtoa ja niistä toisen eristeetkin olivat jo rikki. Syyksi tähän vaurioon paljastui emäputken etupuolelle hitsattu kulmikas metallikappale, jonka tarkoitus ei minulle selvinnyt (olisikohan jokin rungon valmistukseen liittyvä kiinnityspiste). Kyseessä olevat johtoniput kulkevat lampun ja tuon kulmikkaan metallikappaleen ahtaasta välistä ja etupyörää reilusti oikealle käännettäessä johtoniput hankaavat metallipalan terävään kulmaan. Pyörä on toki jo 20 vuotta vanha, joten kaikenlaista vaivaa alkaa tulla pintaan. Silti pidän noiden johtojen sijoitustapaa melkoisen ongelmallisena.
94
Etelä-Suomi / Vs: Syökeri 2026
« Uusin viesti kirjoittanut Jukka Laine Toukokuu 06, 2026, 06:48:01 ap »
Tiistaina Syökerille hurrautti kaheksan guzzistia aurinkoisessa, mutta hilikusti koleassa ilimanalassa.
Lupsakkata jutuustelua ja renkaitten potkimista.
95
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Toukokuu 05, 2026, 13:09:48 ip »
No niin, aloitetaanpa sitten kokoontumispaikkojen vaihtelu varovaisesti ja mennään torstaina Raision ABC -asemalle, Piilipuunkatu 2, 21200 Raisio.

Kuuden nurkilla kuten yleensäkin.

Näkemisiin,
Kaijus

96
Tekniikkapalsta / Vs: California 1400 mode-valikko ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 05, 2026, 00:30:42 ap »
KINDE laittoi hyvän pohjan mistä alkaa.

Saatan olla vitsailija eikä se auta tähän. Italiassa asuessani paikalliset säilöivät moottoripyöriänsä yöt ja päivät ulkona. Guzzitkin. Italian öitä mainitaan kosteiksi. Vaan ei se ole mitään verrattuna meikäläiseen aamuöiseen kosteuteeseen. Täällä päivällä yli kaksikymmentä mutta aamulla kympin pinnassa tai vilpoisempaa. Italiassa lämpötila vaihteli kahdenkymmenen  kolmenymmenen välillä, vaikka asuin pohjoisessa,  Udinessa ja Triestessä, ei kenelläkään, silloisen, paikalliosen, kerhoni moottoripyörissä ilmennyt sähköhäiriöitä. Pyörät reissuillani olivat GT850 - Quota Mille -välillä. En kuullut kenenkään valittavan vaivoista. (Myöhemmin kävin sekä Ducati Pasolla että Centaurolla. Ei pienintä häiriötä. Osalla pyöristäni tuli ajettua yli satatuhatta km. ilman kummoisia ongelmia. Nykyisillä enemmänkin. Joutaa ajamaan kun on eläkkeellä.

Päästään asiaan: Pohjolassa on lämmönvaihtelut ja luonto ihan eri juttu sekä, eritoten, talvisäilytys. Varsinkin ulkona tai lämmitämättömässä tilassa säilytys iskee hyvin helposti sähköjuttuihin. Kerrankin, taisi, siis kokoontumisajossa, heinäkuussa aamuyöstä, näin että pyöräni, GT850, oli veden peitossa kasteessa vaikka heinäkuun loppu oli. Sellaista ei etelässä tunnettu. Toki Gt käynnistyi  su. ehtoopäivällä ja kuskikin oli jo, kokolailla, ajokunnossa. Ehkä.

Perustelen T.Ween, ja mahdollisesti KINDE:n kokemusta että voi olla vain kosketusvaiva.

T.Ween kokemukseen: samanlaisen tekniikan omastamani pyörä ei ole renannut. Toki reisuissa ja ja kokoontumisissa se on ollut luonnon armoilla. Muutoin pidän kalustoani Kerhollani tai asunnon autotallissa. Toiselle pyörälle, Trikelle, on tullut jo toistasataatuhatta km taivalta. Toisaalta 1400 Cali, uudella akulla, seisottuaan talven Kerhollani. ei, vielä ole esittänyt heräämistään. Vaan onkos tässä kiire...

Sähkövaivoissa on se kiva piirre että niiden ratkaisu on varsin halpaa. Jos verrataan moottorivaurioon.

Tietääkseni, jos pelkässä kahvakytkimessä on vika, niin samaa monittoimintakytknintä käytetään myös muissa moottoripyörämerkeissä.
97
Tekniikkapalsta / Vs: California 1400 mode-valikko ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Toukokuu 04, 2026, 22:21:09 ip »
Itse koittaisin seuraavaksi käydä kaikki liittimet matkallä mode kytkimeltä sinne instrumentti paneliin asti.  Joutuu kyllä purkamaan jonkin verran että noihin pääsee käsiksi.  Toivottavasti noi mun kaivamat pinnit on oikeat.
98
Tekniikkapalsta / California 1400 mode-valikko ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut Timo W Toukokuu 03, 2026, 22:05:39 ip »
Moi!
Ennen kuin aloitan selvityksen, niin pläräilin kyllä vanhoja viestejä aika pitkälle taaksepäin, jos olisin löytänyt vastausta, mutta en löytänyt... eli...

Viime syksynä kesken reissun vilkku/valokytkimessä oleva mode-toiminto lakkasi toimimasta.
Mode-valikkoa pääsee pläräämään muutaman sekunnin heti, kun kääntää virran päälle, sen jälkeen näyttö palaa kilometrilukemaan eikä valikko enää toimi.
Ja kun heti virran päälle laiton jälkeen sitä valikkoa pääsee hetken pläräämään, niin valikko toimii ainoastaan vipua oikealle painamalla, vasemmalle valikkoa ei pääse selaamaan.

Nyt alkukeväästä olen korjausvinkkien perusteella puhdistanut starttivivun kosketuspinnat (oli kyllä kunnossa), avannut vilkku/valokytkimen ja puhdistanut sen mode-vivun kosketuspinnat, vaihtanut akun ja puhdistanut kytkimen johtojen liittimet etupään oikealta puolelta sylinterin edestä, mutta mikään näistä ei auttanut.
Viimeisenä vaihtoehtona hankin täysin uuden vilkku/valokytkimen, mutta tämäkään ei auttanut...muuta kun että nyt tiedän, että vika ei ole kytkimessä.
Kaikki muu siis kytkimessä pelaa, eli vilkut, valot, töötti ja kahvalämppäri, mutta ei mode-valikko...

Eli onko täällä jollain toisella ollut samanlaista ongelmaa? Ja jos on, niin kuinka se on korjattu?
99
Tekniikkapalsta / Vs: "Ryyppy" hukassa ?
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Toukokuu 03, 2026, 16:25:18 ip »
Tutkittava kohde: California 1100 Aquila Nera, ecu IAW 15RC, kaasun asennon ilmaisin PF3C, lambda-anturi on, ja käytössä.

Kaikki jäljempi "kotitarvespekuloijan" näkökulmasta ilman suurempaa "hands on" -ammattitaitoa tähän.

Kun kerran näyttää siltä, että kartat ovat tehtaan originaalit, se viittaisi siihen, että jokin anturi, mikä vaikuttaa ruiskutuksen määrään, antaa ”vääriä” arvoja.  Toimii (arvoja tulee), mutta ne ovat sellaisia, että ne johtavat liian vähäiseen ruiskutukseen kylmänä.  15RC ecun periaate on tietääkseni sama kuin 15M ecun, tällöin ruiskutuksen määrä muodostuu (olen joskus tehnyt muistiinpanon ”reverse engineering” -harrastajan tiedostoista + lähtien siitä että kylmänä lambda ei vielä vaikuta asioihin):
a)   Kartassa tällä kohtaa oleva ruiskutusaika (PF3C alkuasento oikein?)
b)   + Käynnistysrikastus ( X kpl kampiakselin kierroksia startista)
c)   + Kiihdytysrikastus (kaasun avaamisen nopeus => tämän vuoksi ”vanhanaikainen” kaasun kääntely auttaa kylmäkäynnistyksessä vaikka ruiskukone)
d)   * Imuilman lämpötila )
e)   * Ympäröivä ilmanpaine )
f)   * Moottorin lämpötila )
g)   * Akun jännite
   = Käytetty ruiskutusaika

) = antureita, joita tässä tarkoitan (”vääriä” arvoja?)
+ (plus merkki, arvo lisätään)
* (kertomerkki, arvolla kerrotaan edellinen)

Tuntuisi, että varsinkin anturit, joiden arvolla ”kerrotaan” edellinen ruiskutusaika, jos niiltä tulee väärä tietoa => ruiskutusaika jää liian lyhyeksi?
Mitä GuzziDiag näyttää lämpötiloista ja ilmanpaineesta ?  Esim. ensin kylmänä ennen käynnistystä, ovatko arvot OK ja sitten kun moottori on käynnistynyt ja arvot muuttuvat siinä käydessä (paitsi ilmanpaine)?  Moottorin lämpötilan ja imuilman lämpötilan antureiden tarkistusmittausarvot löytyvät "workshop manual california s.28".

Ilmanpaine on Suomessa keskimäärin 1008-1018 hPa välillä meren pinnan tasolla. Oma piha on 88m korkeammalla (kuin merenpinta), arvo pitää siis olla luokkaa täällä 996-1006 hPa (mbar) jos anturi näyttää oikein. Jos ecu näyttää liian pientä arvoa (”ollaan ylempänä kuin ollaankaan”) => moottori käy laihalla.

Samainen ”asioista perillä oleva taho”, johon viittasin, on tosin kirjoittanut ”15M ja 15RC kartoissa ilmanpainekartan (mbar = hPa) arvot ovat tehtaan jäljiltä jopa absurdeja, koska ne eivät vastaa käytännössä esiintyviä arvoja.  Esim. ilmanpainekartta alkaa korkeusarvolla 300 metriä merenpinnan alapuolella ja päättyy arvoon 15 kilometriä merenpinnan yläpuolella”.  Että mahtavatko nämä ilmanpainearvot kuitenkaan niin paljon vaikuttaa…  omalla kohdalla ei vaikuttanut.

Mutta tässä, jos kone käynnistyy ihan OK ja käy sen jälkeen tyhjäkäyntiä ihan OK, silloinhan käynnistykseen liittyvä rikastus on OK?  Mutta heti kun kääntää kaasua => laihaa, jos moottori on vielä kylmä.  Voisiko kaasunasennon ilmaisin (tps) olla nolla-asennon suhteen nyrjähtänyt pois paikoiltaan? Niin että kartan "nollakohta" on väärässä kohtaa ja moottori saa aina liian vähän bensaa?  Oikea tps arvo on 156 mV, kun se imuläppä jossa tps on kiinni, on täysin vapaasti imukanavaa vasten.  Kaikki vivut, pelit sun rensselit ja läpän asennon perussäädön top -ruuvi pakitettuna ihan auki (ei varmasti rajoita läpän asentoa).  Kun kopsauttelee kaasuläppää vapaasti jousellaan imukanavaa vasten, pitäisi mittarin näyttää 156 mV (no, käytännössä hyvin hankalaa kun pienikin kosketus säätöruuveihin saa arvon heilumaan...).  Sitten läppä tyhjäkäyntiaentoon XXX mV (luullakseni 530mV = 3,6 astetta, ei kovin tarkka juttu, koska vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin kierroslukuun)  ja tasapainon säätö imumittarilla niin että myös naapuriläppä on "samassa asennossa" tps -läpän kanssa.
100
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan takajousitus pehmeämmäksi?
« Uusin viesti kirjoittanut JuKoS Toukokuu 03, 2026, 13:15:58 ip »
Nyt olen vihdoin ehtinyt kokeilemaan löysempiä jousia. Näkyy hyvin kuinka langan vahvuus muuttuu jäykkyyden mukaan (kuva).
Aloitin löysimmillä kromatuilla jousilla. Jouset oli mitoiltaan aika lähellä alkuperäistä, pari milliä lyhyemmät ja keskureikä hieman pienempi joten (mustat)muovirenkaat jousien päihin joutui kevyesti painamaan paikoilleen jousiin.
Purettuna nuo oli helppo puhdistaa ja vahata niin oli mukava koota paikoilleen.
Aluksi jousen esijännityksen säätö alkuperäisen jousen kohtaan, ja jousitus painui kuski päällä noin 6 senttiä ja ilman kuskiakin jo pari cm. Kävin koe ajolla ja tuntui jo ihan hyvältä.
Sitten kiristin jousia sentin verran iskarin kierteestä mitaten, jonka jälkeen pyörä painuu hieman omalla painollaan ja kuski päällä ehkä 3cm.
Sitten kokeilemaan, ja nyt toimii, tiet on tasoittuneet, kurviin voi vetää reippaasti eikä tunnu huteralta ja nousee kaasulla kurvista niin kuin olisi sporttisempikin vekotin, eikä elettäkään pohjaamisesta.
Toistaiseksi hyvinkin tyytyväinen tulokseen joten keskimmäinen jäykkyys saa jäädä toistaiseksi hyllyyn.
Eikä muuten potki enää selkään.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]