Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Ei Vähääkään Virallinen Kokoontuminen
« Uusin viesti kirjoittanut Corone Elokuu 18, 2025, 19:44:38 ip »
Kiinnostaisi, mutta just on linnunpyynti silloin alussa….
92
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Ei Vähääkään Virallinen Kokoontuminen
« Uusin viesti kirjoittanut Löysä Elokuu 18, 2025, 17:31:24 ip »
Hei taas.

Varovaisesti kyselen mahtaako olla kiinnostusta tätä tapahtumaa jatkaa?

Viime vuonna oli kiinnostuneita mutta aikataulut ei kaikilla natsanneet. Niin nyt itsellänikin, näyttää syksyä kohden viikonloput jo lähes varatun. No 5.-7. syyskuuta olisi vielä avoin.

Mitäpä mieltä, vieläkö sitä telttaan haluttaisi, ja missä?

KL
93
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Elokuu 18, 2025, 12:28:16 ip »
Lisätietojen valossa starttimoottori ja solenoidi ovat ehjiä. Puhdistus ja rasvaus ei tee pahaa niillekään. Mutta jäljet johtavat sylttytehtaalle...

Lainaus
mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi

Starttirele ei siis palaudu joka kerta vaan jää vetäneeksi, tai joskus välille, tai joskus palautuu. Ajovalokin estyy siksi. Rele on siis rikki. Voi se naksua silti vetäessään. Pitää naksahtaa reippaasti myös palautuessaan. Se on kuitenkin kuluva osa ja halpa uusittava.

Starttinappulakin on kuluvaa tavaraa ja sen voi testata ottamalla siitä johdot irti ja ohmipuntarilla testata monta ketaa kytkeekö se aina oikein ja palautuuko joka kerta kun ei paina. Siinä täytyy olla myös kunnollinen, jousen vastaama liikevara.




94
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Elokuu 18, 2025, 10:46:19 ap »
Kaivoin esiin ko. Semior-Mobilistin, ja kysymyksessä oli tammikuussa 1960 järjestetty moottoripyöränäyttely; messupyörässä näytti olevan nopeusmittari, kun taas omassani on alkuperäinen Guzzilogolla varustettu peitelevy, joten kai noita Zigoloita on ainakin kaksi tuotu.
95
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Elokuu 18, 2025, 09:24:24 ap »
Calissa starttirele vetäessään ( nappulaa painetaan ) katkaisee ajovalon. Normaalia.
Starttiin menee kaksi johtoa: Paksu tulee suoraan akult. Siinä on jännite aina. Ohut johto tulee starttireleeltä, siinä on jännite vain kun nappulaa painaa - rele vetää.
Startin pitää pyöriä, kun lohdon pätkällä yhdistää startin paksun johdon ja ohuen johdon liittimen = simuloi starttausta nappulasta.
Jos ei pyöri, on vika a) solenoidissa tai b) startin hiilien paikkeilla.

Ihmettelyjärjestys:
- Sulakkeet ja releen naksuminen.
- Akun napajännite, kun nappulaa painetaan.
- Startin pikkujohdon jännite, kun nappulaa painetaan ( johto irrallaan ).
- Starttauksen simulointi. 

Kokemuksia:
Stonessa starttinappula viallinen, poltti ajoittain sulakkeen, Starttasin em. apujohdolla. Reissulla.
Starttirele rikki - uusi sivulaukusta. Reissulla.
Starttimoottorin ( vanha kuoleentunut ) hiilijousi ei painanut hiiltä. Startin irroitus, purku ja jousen taivutus. Reissulla.

Grisossa saattaa olla erilainen systeemi, jota en ole koskaan katsonut.

****************************
Joku kyseli Calin startin uusista hiilistä.
Tässä tietoa: vorto.fi  osahaku: psx144-145






96
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut Aapo Elokuu 18, 2025, 09:01:00 ap »
Solenoidi vaihtoon. Löytyy melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä, jos kerran Bosch.
97
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut guzimo73 Elokuu 17, 2025, 19:56:11 ip »
Parkit ja solenoidin heräte tulevat saman sulakkeen takaa ja sitä sulaketta se poltti kun starttinappia painoi. Herätteeseen tuli virta kun vaihdoin sulakkeen ja kokeilin kun johto oli irrotettuna solenoidista. Myös sillä paksulla virtakaapelilla virta. Sulake ei palanut kun johto oli irti ja painoin starttinappia, mutta paloi oitis kun johto oli kiinni ja tein saman. Irrotin startin ja kokeilin sitä irrallaan irtoakulla. Pyöri ok. Sitten kokeilin solenoidin kanssa ja bendix heitti rattaan ulos ja startti pyöri. Sitten taas kokosin koko hässäkän pyörään ja sama juttu kuin aluksi. Sulake paloi joka kerta. Kokeilin vielä starttia irti pyörästä, mutta niin että se oli pyörän johdoissa kiinni. Silloin ratas tuli ulos normaalisti ja startti pyöri, mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi. Nyt olen starttailut välillä taukoja pitäen kymmenen kertaa ja toimii joka kerta.
   Missähän se vika nyt sitten piilee. Ei ole hirveästi luottoa lähteä mihinkään ennen kuin saa korjattua. Onko startissa tai solenoidissa joku häikkä joka nyt tilapäisesti korjaantui kun sitä kolisteltiin ja käänneltiin(?) Startti näyttää olevan Bosch ja purettavissa. Solenoidissa ei mitään merkintää mistään ja näyttäisi olevan prässäämällä koottu, joten työläämpi purkaa...
Ideoita, miten nyt kannattaa edetä... ??
98
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Elokuu 17, 2025, 14:22:41 ip »
Lainaus
niin vaikuttaisiko se noihin ajovaloihin

Voisipa hyvinkin. Kuten Matti jo ehdottikin niin ottaisin koko sulakerasian sen enempiä miettimättä perusteelliseen remonttiin: kaikkien sulakkeiden uusiminen, koko pesän puhdistus, kosketuspintojen puhdistus ja rasvaus. Vaikka vika lopunperin olsikin muualla niin ei olisi silti turhaa työtä tuon ikäiselle pyörälle. Kannattaisi tehdä muutaman vuoden välein. Niin – ja noiden paljonpuhuttujen akun napojen putsaus ja lyijypintojen oksidikerroksen poisto hiekkapaperilla ja rasvaus, joka vuosihuollossa.

Valot ovat kohtalaisen paljon virtaa vievä kohde, kuten solenoidin vetovirtakin. Saattavat hyvinkin olla saman sulakkeen takana – 30 A?


99
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Elokuu 16, 2025, 23:52:11 ip »
Tänä vuonna omat Guzzilla ajot ovat jääneet hävettävän vähäisiksi. Orivedellä käytiin kesäkuussa TT-ajoja vaimon kanssa katsomassa, mutta muuten Brevalla ajot ovat jääneet jokuseen jäätelökioskilla ja töihin ja takaisin-ajoiksi. Vaimo tuskastelee nykyään että takapenkkiläisen paikka on turhan epämukava, liekä oppinut itäpyörän sivuvaunun penkillä liian mukavaksi... Ja omat lyhyet yksinajot sujuvat kätevämmin/halvemmin kevarilla. Ongelmana se että omistaa liikaa kalustoa? ??? Täytyy talvella jotain penkinpehmustetta kyhäillä, niin molempien matka sujuisi mukavammin.

Paria pitempää reissua kaverin kanssa kyllä suunniteltiin kesälle mutta yhteiset aikataulut eivät tahdo osua yhteen. Kaveri kun sai oman 20 vuotta vanhan 1200cc bemarinsa kuntoon parin vuoden tauon jälkeen, ja hän lähtikin Norjassa käymään tyylillä "reppu selkään ja vedenpitävä kassi sidottuna takapenkille."  Hän ei muuten saanut taukopaikoilla samanhenkistä juttuseuraa matkalta muilta motoristeilta, hieman varttuneemmat henkilöt uudehkoilla matkapyörillä saattoivat katsoa hieman nenänvartta pitkin kolmekymppistä kuskia joka oli liikkeellä "tuollaisella tekeleellä". Eikä siellä paljon muita tainnut sitten kulkeakkaan kuin näitä täysvarustettuja matkapyöriä sekä matkailuautoja. Nyt viime syksynä pystymettästä sekä talvella  talvirallista olemme kyllä löytäneet hyvin juttuseuraa, taitavat olla eri motoristit näissä kemuissa? ;D

100
Tekniikkapalsta / Vs: Grison starttiongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut guzimo73 Elokuu 16, 2025, 21:52:07 ip »
Niin juu ja kilometrejä kysyit 62 tuhatta. 2010 vuosimalli.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]