Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 24, 2025, 18:10:13 ip »

No, olen ajanut ilman Sas-systemsiä sen eliminaattorin kanssa jo noin 9tkm ja kymmenet , jollei jo sadat, jo vuosia
ilman mitään ongelmia. Ainoastaan minulle on tullut se moottorin huomautusvalo, mutta ei mitään  ecun varoitusta. Pitää kuitenkin tietysti tutkia oman pyörän sähkökaavio(2019).
Jouko
92
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 24, 2025, 13:52:09 ip »
Helmasyntini on kommentoida "musta tuntuu" periaatteella ilman asian tutkimista. Joudun taas sanomaan, että olen ollut väärässä käsityksessä.

En tuosta pyörämallista tiedä oikeastaan mitään, ainakaan yksityskohtia. Otin siis kytkentäkaavion netin syövereistä. Mielestäni osaan kyllä niitä tulkita, ja hyvä kytkentäkaavio löytyikin. En tiedä sen paikkansa pitävyydestä:

https://www.guzzistelvio.net/V85ttdoc/V85TTelett.pdf

Jos kyseinen susteemi SAS on secondary air system ja sen pumppu on tuo laite no. 64 niin se toimii yhdessä laitteen no. 46 kanssa, joka puolestaan on oikean sylinterin ruisku. Ne ovat sarjassa, joten sama virta kulkee molemmista läpi.

Polttoainesuuttimen magneettiventtiilin käämi palaa, jos siitä kulkee virta liian pitkän pulssin ajan. Jatkuvaa virtaa se ei kestä lainkaan.

Ota siis pois kaikenlaiset kepulikonstit ja eliminaattorit. Rakenna hieno pyöräsi siihen koontiin, johonka tehtaan insinööri on sen suunnitellut. Tämä on minun neuvoni asiaan, kuten kaimapoika tuossa jo edellä esittikin.

UGH Terv: Timo



93
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 24, 2025, 10:48:57 ap »

Menee talveen nuo tarkistukset, kun irroitan tankin muutenkin. Koetan muistaa päivittää tätä viestiketjua kun on lisätietoa.

Jouko
94
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 23, 2025, 14:36:45 ip »
Kiitos vaan kiitoksista, tämähän on täyttä arvailua näkemättä ja tutkimatta, vanhalla kokemuksella ihan muualta.

Lainaus
liittimessä oli vain kaksi pinniä

Jos noin on tosiaan niin sitten ECU tunnistaa sen pumpun toisella tavalla. Yksinkertaisimmillaan se tehdään niin, että pumpun 12V tasavirtasyötöllä, miinusjohtimen puolella, on jossain pyörän uumenissa sarjavastus, joka on kohtalaisen pieni resistanssiltaan, mutta kohtalaisen iso tehonkestoltaan ja kuitenkin sellainen, että siinä syntyy, ohmin lain mukaisesti 3 – 5V jännitehäviötä silloin kun pumppu käy, joka sitten viedään eri johtimella ECU:n moninapaiseen liittimeen. Se näkyy kytkentäkaaviossa. Jos tosiaan näin on niin eliminaattori kannattaa tehdä sen sarjavastuksen muutoksella, eikä lainkaan siihen pumpun plukiin. Jos se kuitenkin tehdään pumpun tilalla olevaan kikkareeseen niin pumpun ottama virta mitataan ja korvataan pumppu sitten sen kokoisella tehovastuksella, joka sitten kyllä hiukan lämpenee. Mikään pikku trimmeripotikka ei kestä sitä tehohäviötä. Siis kytkentäkaaviota tutkimaan nyt ekana...


95
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 22, 2025, 16:11:53 ip »
Jollen ihan väärin muista, niin siinä pumpun(ja elimininaattorin) liittimessä oli vain kaksi pinniä. Eli helppo mitata. Taidan kyhätä itse tuon eliminaattorin talven aikana, ei tuo ehkä paha rasti olekkaan  Kiitokset nimimerkki Hajakentällekin!
Jouko
96
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Lokakuu 22, 2025, 15:46:54 ip »
Jälkeenpäin on tuo omakin Galletto tuotu, mutta on kai näitäkin uutena joku yksilö joskus tullut. Sitten muistui mieleen, että onhan Suomessa ainakin yksi Ercole, se oli kai joskus Moto Italialla ja jossain liikkeessä se oli vuosia sitten myynnissä. Vuosimalli lie ollut jotakin -56, -57?
97
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 22, 2025, 15:46:02 ip »
Lainaus
"Jos vastus on mitattavissa, vika ei ole eliminaattorissa. Palanut vastus näyttää äärimmäisiä arvoja".

Tuohan viittaa vahvasti siihen vastuksella tehtyyn laitevarmistukseen. Kun se asiaan kuuluva pumppu on edelleen ehjä, niin siitähän sen vastusarvon voi mitata, kunhan vaan löytää oikeat johtimet sen liittimestä.

On nähty sellainenkin, jossa 12 V:n syötöstä on otettu kahden vastuksen jännitejaolla 5 V tunnistusjohtimeen. Silloin testausta varten pitää järjestää 12 V oikeisiin johtimiin ja katsoa se tunnistusjohtimen jännite ja sen takana olevien vastusten arvot. Siis välit 12 V – 5 V – GND. Sitten vaan tinailee uuteen plukiin sellaiset vastukset ja jotain epoksihartsia möykky päälle suojaksi.



98
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Lokakuu 22, 2025, 14:53:40 ip »
Näistä kuvista vielä, että ovat tekoäly kuvia enkä ole niihin käyttänyt juurikaan aikaa ja rakkautta, eli lähinnä vain idean pohjaksi. Mittasuhteet noissa on kuitenkin kohdillaan että sinänsä toteutuskelpoisia. 

Kun aikaisempien projetien mallikuvien kanssa meni photoshopilla tunteja, niin nyt tekoäly teki noin muutamassa sekunnissa ja vieläpä ihan hyvän laatuisesti.   Hieman pitää nähdä vaivaa että ohjeistaa ja antaa riittävän hyvät valokuvat joista se sitten muokkaa ohjeiden mukaan valmiita.   

Kait kohta tulee robotti joka tekee ton muutostyönkin.  :)
99
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 22, 2025, 14:44:04 ip »
Helpoin kokeilu aluksi olisi ohmipuntarilla tehty mittaus ehjästä pumpusta ja verrata sitä samaan mittaukseen sillä feikillä. Jos systeemi näyttää olevan tällainen vastusjuttu niin seuraava koe voisi olla kytkeä oikeansuuruinen vastus pumpun tilalle, ehkä trimmeripotikka, jolla hakisi kokeellisesti arvon, jolla vikailmo poistuu. Sitten vaan kiinteä oikeansuuruinen vastus sopivaan liittimeen. Siinä se eliminaattori sitten onkin.

Kysyin sarjan myyjältä, että jos mittaisin eliminaattorin vastuksen, niin millaisia arvoja siitä pitäisi saada. Ja vastaus oli tämä kääntäjällä käännettynä: "Jos vastus on mitattavissa, vika ei ole eliminaattorissa. Palanut vastus näyttää äärimmäisiä arvoja". Jäi sitten mittaamatta ja sen enempiä kyselemättä...

Jouko
100
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 22, 2025, 14:15:43 ip »

Tein muutoksia pakokaasujärjestelmään ja se aiheutti pauketta putkessa. Se poistui tällä SAS.järjestelmän muutoksella.

Tuota Can-järjestelmää en edes osannut ajatella, kun tiedän Suomessakin ainakin yhden saman E4 Guzzin, missä om tehty sama ja siinä ei vikavalo syty. Näissä E4 malleissa on kyllä canbus, mutta se on osittainen, eli perinteistä on vielä paljon mukana. Pitääpä tutkia tuota sähkökaaviota kuitenkin, että sekään mahdollisuus ei jää mieltä painamaan. Kiitos Timo vinkistä!

Tuo sivujalan kytkimen eliminaattori on luullakseni sitä varten, että jos ko. kytkin hajoaa jossain peräkylän perälässä, niin ei tarvitse alkaa puukottamaam kytkimen johtoja, vaan laittaa eliminaattorin kytkimen liittimeen, ja pääsee sitten ihmisten ilmoille. Näitä on sattunut, että esim. V85TT pyörässä on eturenkaasta pompannut kivi siihen alunperin huonosti suojattuun kytkimeen ja matka on pysähtynyt siihen. Itse ratkaisin asian hankkimalla siihen kunnon suojan.

Jouko



 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]