Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Marraskuu 12, 2025, 17:17:51 ip »
Aloitin jo talven huollot, ja Tänään irrotin plexin, tankin ja äänenvaimentimet ja ruiskuttelin kaikkiin oletettuihin irrotettaviin pultteihin ja muttereihin CRC tä jotta olis helpompi avata. 

Isoin syy sille että aloitin jo  on se että laturin hihnan vaihto on menny pitkäksi ja nyt mittarissa jo +70K  ja onhan pyöräkin jo 11v vanha  niin en enää seuraavaa kesää uskalla vahalla hihnalla mennä, niin on hyvä aloittaa ajoissa niin ei tule kiire.

Kovin on ruosteessa noi pakosarjan pultit ja ne menee vaihtoon ja niin menee vaarnapulttikin.  2 viikkoa sitten ruiskuttelin CRC tä pultin kantoihin ja olin jo varautunut lämmittämiseen ym jumppaan, mutta kerrankin oli onni myötä ja kaikki 4 mutteria lähti sievästi auki.  Nyt vaan sitten muuten kaikki osat pois tieltä että saa hihnan esille kopan takaa ja uutta tilalle.

Luulin että RST tai titaanipultteja saa pakosarjaan joka kioskista, mutta eipä se niin mennytkään.  Voi olla että jos tuntuu vaikealta niin laitaan vaan A2-70 aineesta, mutta olisin halunnu A4-80 seoksesta kun sen lämpölaajeneminen on vähän pienempää, mutta kait ne käyrät pysyy ihan perus RST pulteillakin. 

Jonkun verran on kumiletkuja ym kumiosia  tankin alla ja kiinityksessä mennyt aika heikkoon kuntoon niin pitää niitä uusia.  Kattelen kaikki uusittavat ja teen listan ja tilaan kerralla koko setin, vaikkka ainahan siinä käy että kasatessa huomaa, että tuokin osa olsi pitänyt tilata ja sitten taas odotellaan
92
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Marraskuu 12, 2025, 16:35:42 ip »
Opel rakensi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen moottoritehtaan Unkariin. Vasta jälkeenpäin selvisi, että unkarilaiset eivät osaa rakentaa moottoreita.
Volkswagenilla oli parempi tuuri Tsekeissä. Tsekit ovatkin tunnettuja insinööritaidoistaan.
93
Asiaa ja asian vierestä / Itämaan tuotantoa
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Marraskuu 12, 2025, 16:18:05 ip »
Tuotantoa on siirretty suuressa määrin Euroopasta itämaille. Syynä tietenkin on hinta. Erityisesti nyt, kun monet valmistajat ovat ns. kovan paikan edessä; Markkinat laskevat ja ostajien halu maksaa asiasta, jolla ei ole suoranaista vaikutusta asiaan, on vähentynyt; Edullisemin saa riittävän hyvän tuotteen, eikä nimestä tai merkistä haluta maksaa ekstraa. Varsinkin kun se ei enää ole välttämättä laadun tae.
Toisaalta kaukoidän laatukin on jo riittävän hyvällä tasolla - jos nyt ei ihan krääsästä puhuta. Osa meistä muistaa ne jaappanialaisten autojen arvostuksen Suomessakin 1960 luvun puolivälin aikoihin vs. nykypäivä.

Tuotantokustannuksia joutuu jokainen laskemaan tarkasti; Jos valmistetaan vaikka 50´000 kpl kevareita ja neljästä osasta saadaan hintaa pois 3€ / palikka => 600´000 € säästöä tarvitsematta luopua mistään. Yksinkertaista, mutta johon muutama  on myös sortuut. Omakohtaisesti tutustuin Opel´iin 1995, jossa tehtaan säästöt tuntuivat... Jätti po. syystä 9 kertaa tielle...

Mikä on Moto Guzzin tulevaisuus? Ei tiedä kukaan. Eikä ne tule ainakaan minulta kysymään...






94
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Marraskuu 12, 2025, 15:48:19 ip »
Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...
Jouko
Ei taida olla. Määrittely menee jotensakin niin, että merkittävä viimeinen kokoonpanopaikka on kotimaa. Ajoneuvoissa tämä on tehdas, joka merkitään valmiste(VIN)numeroon.
Euro-moottoripyörissä noin 2000 alkaen on enemmän tai vähemmän juuri tuota kauko-itä ja itä-euroopan edullisemman tuotannon komponenttia. 2010 eteenpäin yhä isommassa määrin.
2020 eteenpäin enemmän tai vähemmän jo kokonaan kauko-idän osista tai siellä koottuja. En tiedä miksi juuri noilla vuosiluvuilla, mutta liittynee uusien mallien julkaisuvuosiin.
95
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Marraskuu 12, 2025, 11:10:00 ap »
Tekoälyn mukaan Guzzi valmistaa moottorit ja rungot Mandellon tehtaalla ja jos se on totta, niin onhan Guzzeissa vielä aika paljon italialaista. Brembokin on edelleen italialainen. Muita osia tulee tietysti emoyhtiö Piaggion kautta ja niitä tulee sitten varmasti kaukoidästäkin. Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...

Jouko
96
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 11, 2025, 18:52:22 ip »
Moto Guzzin 🦅ja myös koko Piaggio-konsernin Made in Italy 🇮🇹 -kysymys on vaikea rasti myös tekoäly Geminille:
Moto Guzzi (Osa Piaggio-konsernia)
Kokoonpano: Moto Guzzin moottoripyörien lopullinen kokoonpano on perinteisesti tehty ja tehdään edelleen yrityksen historiallisella tehtaalla Mandello del Lariossa, Pohjois-Italiassa. Tämä on olennainen osa brändin italialaista identiteettiä. 🇮🇹
Osien Alkuperä: Kuten kaikki suuret moottoripyörävalmistajat, Moto Guzzi käyttää laajasti alihankkijoita ja komponenttien valmistajia ympäri maailmaa.
Kriittiset" osat: Tärkeimmät, brändi-identiteetin kannalta keskeiset osat, kuten V-twin moottorit, voidaan valmistaa tai työstää Italiassa.
Standardiosat: Monet peruskomponentit, kuten elektroniikka, jarrut, jousitusosat, renkaat, tiivisteet ja kiinnitystarvikkeet, ovat todennäköisesti peräisin kansainvälisiltä erikoisvalmistajilta. Näitä komponentteja tuotetaan usein Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa, Itä-Euroopassa tai muissa maissa alhaisempien tuotantokustannusten vuoksi.



97
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Marraskuu 11, 2025, 18:35:23 ip »
Niin ikävää kuin se onkin, taitavat amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit olla jäämässä kiinalaisen tuotannon jalkoihin, kun edullisemmat, pienemmät ja kevyemmät sekä seikkailupyörät valtaavat markkinoita. Nykynuorille eivät prätkät ole muutenkaan enää THE juttu kuin meille vanhalle ikäluokalle. Veikkaan, että historia toistaa itseään vähän samoin tavoin, kun japanilaiset tekivät aikanaan maihinnousun. Toivottavasti olen väärässä, mutta pessimisti ei pety.
Tekninen kehitys (flex-fuel ja kukkaro-ystävällinen sähkömotoilu) tapahtuu nykyisin Intiassa. Europyörämerkit ovat jo 15-20 vuotta lähinnä optimoineet myyntivoittoja - halvalla tehdään ja kalliilla (brändillä) myydään. Osat valmistetaan isosti kiinassa ja euroopassa kokoonpantuna laite muuttuu Europyöräksi. Moto Guzzi tehdään vielä Italiassa (runko, moottori, tankki, istuin jne) apulaitteita lukuunottamatta.
Nuorille ja keski-ikäisille (ainakin mp toimittajille) moottooripyörän tärkein varuste näyttää 2020 luvulla olevan mittaristo ja sen ominaisuudet. Bluetooth, kosketusnäyttö, navigointi ja äppi liitettävyys. Moitteita tulee, jos ei mittarista näe mikä Spotify biisi on paraikaa soimassa ja missä on lähin Starbucks  :)
Tällaiselle vanhalle motoristille riittää mekaniikka ja elektroniikka. Digi-digi menee liian pitkälle ja on kovin lyhytikäistä. Yli 3 vuotta vanhaan ei tehtaat juuri viitsi enää päivityksiä tehdäkään, jolloin pian yhteensopivuus (kännykkään) päättyy.
Polttomoottoritekniikassa olisi vielä potentiaalia esim. juuri flex-fuel saralla. Suurempaa puristussuhdetta (=hyötysuhdetta) ja tuntuvaa päästövähennystä vaikkapa ajatellen.
Tehtaat vain ottavat tiukempaa linjaa (ja poliitikot avuksi) ettei mikään muutu eikä saisi tehdas-asetuksista muuttaakaan. Uutta ja lyhytikäisempää vain haluttaisiin myydä.
Ehkä pessimistisesti (realistisesti) pohdittu, mutta positiivista on että nyt 10-25 vuotiaiden ruiskumallien arvo (kysyntä) senkun nousee vuosi vuodelta (koskee myös autoja).
98
Asiaa ja asian vierestä / Moto Guzzin museo Mandellossa
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 11, 2025, 18:34:04 ip »
Mandello del Larion tehtaan yhteydessä oleva legendaarinen museo kokee myös muutoksen tulevan vuoden aikana, kun tehtaan laajennus- ja muutostyöt etevät.

Uutinen vapaasti konekäännettynä La Provincia Unica TV julkaisusta:

"Mandello del Lario, Moto Guzzi -museo sulkeutuu: viimeiset päivät myös vapaaehtoisille
Ensi maanantaista alkaen ja myöhemmin määritettävään päivämäärään asti vierailut eivät ole enää mahdollisia. Uudessa paikassa ei ole tilaa kaikille 166 mallille ja myös ohjaimet vaihdetaan
Moto Guzzi -museo sulkee ovensa 17. marraskuuta

Uutinen pomppi välittömästi ympäri moottorimaailmaa, sillä viime päivinä huhujen jälkeen vahvistus on saapunut: Moto Guzzi -museo sulkeutuu maanantaina 17. marraskuuta.

Tähän asti se oli suljettu joulu- tai kesäloman ajaksi joidenkin kotkatalon kaksipyöräisten jalokivien kunnostamisen tai restauroinnin vuoksi, mutta tällä kertaa se on lopullinen.

Seuraavasta päivästä lähtien yhden Italian suosituimmista museoista, jossa on keskimäärin yli 1700/1800 ihmistä, ovet mahdollistavat uuden pääkonttorin käynnissä olevat työt.

Jo ennen Piaggion saapumista (2004), Mandello-moottoripyörävalmistajan nykyiset omistajat, painosti voimakkaasti yrityksen ylintä johtoa luomaan museon, toimittaja, kirjailija ja ratsastaja, eräs Roberto Partignani, joka halusi ja vakuuttui vahvasti siitä, että museota tarvittiin Via Parodin suureen tilaan, ja niinpä niin monen vuoden jälkeen,

Guzzin tarina on varmasti kerrottu parhaalla mahdollisella tavalla. Riittää, kun sanotaan, että rakennuksen sisällä olevassa museossa on enemmän kävijöitä kuin Reggio Calabriassa sijaitsevassa museossa, jossa Riacen pronssit ovat näytteillä, paikka, joka oli monien vuosien ajan täyttänyt huoneet nähdäkseen aarteet kalastettuna.

Samaan aikaan Mandellossa toimiva yritys jatkoi rutiiniaan mallien talteenotossa ja entisöinnissä ensimmäisestä moottoripyörän prototyypistä vuodelta 1919, tasan kaksi vuotta ennen Moto Guzzin perustamista. Mutta mitä tapahtuu 166 moottoripyörälle, jotka ovat esillä museon kahdessa kerroksessa? Niitä ei pureta, päinvastoin, ne löytävät uuden paikan uudelta alueelta, jonne myös museo rakennetaan, mutta on mutta: valitettavasti kaikki yli 160 moottoripyörää eivät mahdu insinööri Greeg Lynnin suunnittelemalle uudelle alueelle, johon mahtuu noin sata mallia, tämä on valitettavasti yksi solmuista, jotka on purettava. Maanantaina pääset siis viimeisen kerran näkemään museon kokonaisuudessaan, ja joku tulee varmasti ulos hieman perusteltua magonea kiemurtelevasta portaikosta kohti Via Parodin punaisen portin uloskäyntiä.

Puhumme oppaista, vapaaehtoisten ryhmästä, joka on kolmenkymmenen vuoden ajan seurannut tuhansia ja taas tuhansia kävijöitä kertomassa esillä oleviin moottoripyöriin liittyvää tarinaa ja anekdootteja jättäen hyvän muiston ja paljon intohimoa niille, jotka olivat tulleet Mandelloon nimenomaan Moto Guzzia varten. Carlo Guzzi Moto Clubiin kuuluva vapaaehtoisryhmä on aina vastannut kutsuihin, vuoroihin, jotka joskus improvisoidaan selviytymään yrityksistä, ryhmistä, perheistä, kouluryhmistä, jotka ovat tulleet Mandelloon juuri nähdäkseen palan Italian historiaa tähän päivään asti.

Ja niinpä ryhmä museo-oppaita päätti päättää "työnsä" historialliseen ryhmäkuvaan, koska se on viimeinen ennen museon uudelleen avaamista, mutta milloin? Kaikki siirretään myöhempään ajankohtaan"
99
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Verestä Hyviä Muistoja 2025
« Uusin viesti kirjoittanut mosa Marraskuu 11, 2025, 16:19:46 ip »
Kolmas luovutus tänään tähän kauteen Kouvostoliitossa ja sämpyläkaffeet päälle. Seuraavan kerran sitte ens vuoden pualella.
Mosa
100
Myyn / Cali III California osia
« Uusin viesti kirjoittanut RuutiMG Marraskuu 11, 2025, 12:59:03 ip »
Myydään California 1100 1994 osia. Hinnat tarjoa tai jotkut ilmaiseksi jos haet Kotkasta.
-etulokasuoja rautoineen
-takalokasuoja
-tarakka/selkänoja
-satula
-laukkutelineet
-äänenvaimentimet. Ruostetta tulee sisältä ja ropisee. ulkoa siistit
-kromiosia
-astinlaudat. Hyvät kumit
-säädettävä keula. Osina mutta täydellinen.
-tuulisuoja.
-sarvet
-takavalo
-sivukopat
HUOM. Kromitankki. Miltei käyttämätön. Käsittääkseni Stone metall mallin tankki.
-ym ym
Kone, runko, renkaat, jarrut, etuvalo, vilkut ei myynnisssä.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]