Näyttää siltä, että noita Ducati Enrgia regulaattoreita on tehty useammassa alihankkijan putiikissa, ainakin niiden osia. Minulla, Denveristä tilattu rapakon takaa, ei ole tuota Ricambi originali tekstiä ja toimitakin tuntuu olevan hiukan erilainen, koska jännite on korkeampi.
Tuo antojännite on varmasti parempi litiumakulle kun on hiukan alakanttiin. Korkeampi jännite, kuten tässä omassani 15 V, on sen verran korkea, että en uskalla litiumakkua laittaa.
- tein workshop manualin mukaiset mittaukset: 2 keltaista laturilta => runkoon nähden > 10 MOhm, johtojen välillä 0,2-0,3 Ohm, moottorin käydessä 3000 rpm 40 V(AC)
Hyvä käytännön mallisuoritus. Runkoon nähden vastuksen mittaus varmistaa, että käämi ei ole palanut. Siis eristysvastus hyvin suuri. Käämin oman vastuksen mittaus, siis vastus keltaisten johtimien väliltä varmistaa, että käämi on ehjä, siis pieni vastus, mutta ei aivan nolla.
Koska laturin antama (raaka)jännite on kierroksta riippuva 40 V(AC) yleismittarin mukaan sen tehollisarvo on tuo mittarin näyttämä. Vahinkoja aiheuttaa ylijännite monissa herkissä virtapiireissä, joita nykyisissä ajopeleissä on lukuisia. Se ylijännite puolestaan on huipuissaan n. 1,4 (neliöjuuri 2) kertaa tuo mitattu tehollisarvo, tässä tapauksessa 40 V x 1,4 = 56,5 V ja korkeammilla kerroksilla tietysti vieläkin enemmän. Siksi luullakseni valmistaja varoittaa:
"with motor running never detach battery cables"
Tarina ei kerro: onko kyseessä itse regulaattorin vaurioitumisen vaara, vai sen perässä olevien elektroniikkapiirien. Valmistajan tuotevastuiden ja takuukysymysten takia täytyy tietysti olla noita varoituksia. Lienee syytä nodattaa ohjetta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/TehollisarvoAkun napakengät saattavat irrota sähköisesti ihan itsekin. Niin on käynyt toisinaan, mutta aina lyijyakkujen kyseessä ollen, koska niiden navat ovat myös lyijysekoitusta, joka reagoi ilman kaasujen kanssa. Metallin pintaan syntyy oksidikerros, joka toimii kohtalaisena eristeenä. Asiasta raportoi kuin tilauksesta äskettäin Motomatti:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=9255.0Matti oli onnekas sikäli, että ainakaan vielä ei ole ilmennyt mitään rikkoutuneita laitteita. Saattaa johtua siitäkin, että kone ei käynnistynyt napakengän ollessa "irrallaan" vaan tilanne täytyi ensin tutkia ja korjata.
Regulaattori rikkoutuu satavarmasti kytkemällä akku kiinni väärällä napaisuudella, tai kytkemällä akkulaturi akun napoihin väärällä napaisuudella. Ai – mistäkö tiedän...
Eräs kätevä mittaus regulaattorille on aika turvallinen ja kätevä. Rikkoutunut regulaattori useimmiten särkyy siten, että se vuotaa virtaa "takaperin" akusta pois. Sen voi mitata yleismittarilla tasavirta A(DC) alueella suurimmalla alueella. Pyörästä virta poikki ensin ja sitten akun + napakenkä irti ja mittarin + akun napaan ja - irralliseen napakenkään. Mittarin pitäisi näyttää hyvin pientä virtaa, niin pientä, että mittari näyttää nollaa. Mitta-aluetta pienentämällä saadaan pieni virta näkyviin. Sen pitäisi olla vain muutama mA (milliamppeeri). Jos se on yli 100 mA on todennäköistä, että regulaattori vuotaa. Tai ainakin jokin paikka vuotaa, tutkimatta tarkemmin ei voi tarkkaan tietää mikä, mutta akku kyllä tyhjenee muutamassa päivässä. Pyörän virtaa ei pidä kytkeä päälle tässä vaiheessa koska kaikki kulutuslaitteet: ajovalo, pa-pumppu ym. tlisivat mukaan virtaa viemään ja tavallisen yleismittarin suojasulakkeet eivät sitä kestäisi.