Kirjoittaja Aihe: Kypäräasiaa  (Luettu 14846 kertaa)

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #15 : Kesäkuu 17, 2024, 22:32:22 ip »
Mutta parempi tuokin on kuin pelkkä avokypärä. Ja liikkuu se pyörä ilman kypärää kuljettajan päässä vielä monessa maailmankolkassa. Itse en tähän pystyisi, ihan jo itikat ja kaikki irtosälä naamalla eivät innosta. Saatika se pahempi tilanne sitten...
Omat kokemukset on että visiiriin ne itikat vasta tarttuukin. Avopotalla jonkin verran laseja saa putsata mutta ei ne ötökät ihoon tartu.
Umpisella mennään pitemmät reissut ja isommat tiet, avolla nurkkapyöritykset ja pikkutiet. Ehkä tyhmää mutta avokypärässä maailma tuntuu erilaiselta ja havannoi ympäristön paremmin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #16 : Kesäkuu 17, 2024, 22:59:48 ip »
Lainaus
Umpisella mennään pitemmät reissut ja isommat tiet, avolla nurkkapyöritykset ja pikkutiet. Ehkä tyhmää mutta avokypärässä maailma tuntuu erilaiselta ja havannoi ympäristön paremmin.

Samaa mieltä. Mutta ei ole sekään unohtunut että hyönteinen, pistävää lajia, poikkeaa poskipäässä ennen poismenoaan. Särkyä, umpeutunut silmä, korkea poskipää ja kavereiden naureskelua seurasi. Naapurin sälli sai ajelureissullamme pikkulinnun korvansa tietämin avokypärän sisään. Lievästi kakkaista oli se.

Kaikkilla ei ole em. tuuria enkä ole oppinut käyttämään huivia tai puffia naamani edessä. Suojalasit sentään on.

Samaa mieltä tuosta havainnoinnista niin kauan kuin ollaan kaupunkialueella tai muutoin hitaalla reitillä. Kuten taisit maininnallasi ilmoittaa. Kuuluu ja näkyy.

Harvinaisempi yhdistelmäkin on nähty: kokokypärä ja suojalasit.

Kokokypärän ongelma lienee tämäkin: ilmiötä kutsutaan nimellä värierottelu kun italianpata nousee vatsasta takaisin kokokypärän pleksin sisään pahoinvointihetken koittaessa.

Bluestone

  • Viestejä: 45
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #17 : Kesäkuu 18, 2024, 06:46:17 ap »
Aussit vai oliko uusi-seelantilaiset teki joskus tutkimuksen siitä kumpi on kokonaisturvallisempi kypärä: umpi vai avo?
Voittaja oli yllättäen avopotta. Perusteena se, että ihmisellä on vaistomainen tarve yrittää tunnistaa toinen ihminen kasvoista. Mp onnettomuuksista kun luokkaa 90 prosenttia tapahtuu hitaassa taajamaliikenteessä ja siellä kanssa-autoilijat herkästi tahtomattaan huomaavat avokypäräisen motoristin kun yrittävän tunnistaa sen, kuin umpikypäräisen. Joka siis voi jäädä huomioimatta.
Avopotalla välttää kolarin mutta kyllä se umpikypärä kolarissa on turvallisempi?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #18 : Kesäkuu 18, 2024, 09:24:50 ap »
Bluestonenen kirjoitukseen sen verran että pitänee paikkansa tuo hahmontunnistus. Ihminen näkee ihmishahmoja sielläkin missä niitä ei ole.
Asia siis puoltaa hitassaa taajama-ajossa avokypärää. Maantienopeuksissa, olettaisin, vähemmän koska tunnistamisaikakin on usein vähäisempi. Herää kyllä ajatus siitä että saisiko kypärälle ihmiskasvohahmoisen muodon? Vieläpä hieman isompana.

Oma kokemukseni on, muutaman vuosikymmenen moottoripyörilleenä, että motoristin on oletettava että häntä ei nähdä lainkaan tai ei vain huomioida. Pitää siis ottaa oma tila joskus ihan odottamallakin. Ei siis, näin käyttäytyessä, ole väliä silllä näkikö joku vai ei. Toki oman tilan ottaminen ei aina ole mahdollista. Joutuu riskeeraamaan.

Oma käytös liikenteessä tuo turvaa kun käyttäytyy rauhallisesti, ennakoitavasti autoilijankin näkökulmasta ja välttää yllättäviä toimia.

Omista mokista: kaatumiset ovat pitkälti jääneet sinne nuoruusaikoihin. Cross- ja enduropyörillä on varsin odotettavaa kaatuilla. Vain yksi kaatuminen katupyörällä on vienyt sairaalaan muutamaksi päiväksi. Johtui pyörän äkillisestä ja ennakoimattomasta viasta. Yksi hirvikolari on sattunut aikuisiässä. Hirvi kuoli. Ensiavun kautta kotiin ja sittemmin, jälkiseuraamuksien vuoksi, eläkkeelle ennenaikaisesti. Se hirvi hoipparoi taajama-alueella kaupungin kadulla. Ei kovin ennakoitavaa. Katutyön vuoksi oli muutama valotolppa pimeänä synkkänä syysaamuna.

Riskin kasvaminen lienee myös ikääntymisen syytä. Nykyään saatan olla teiden tukko vaikka pyrinkin ajamaan rajoitusten mukaan. Reaktiokyky ja muu ajattelu saattaa olla hidastunutta. Kompensoin sitä pyrkimällä ennakoitavuuteen.

Fenix

  • Viestejä: 45
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #19 : Kesäkuu 18, 2024, 12:19:21 ip »
Edellä kerrottu esimerkki kypärän leukaosan irtoamisesta kuulostaa todella pahalta. Tuon yksittäisen tapauksen merkittävyyden arvioimiseksi toki kaipaisi hieman tarkempia tietoja mm. käytetyn kypärän merkistä, mallista ja iästä, sillä avattavissa kypärissä on noiden Sharp-testien perusteella todella suuria laatueroja sen suhteen, miten hyvin kypärän leukaosan lukitus toimi testitilanteissa. Tuo leukaosan lukituksen toimivuutta kuvaava prosenttiluku vaihteli 116 testatun avattavan kypärän osalta välillä 100 % - 17 %. Huonoimmat lukemat osuivat tuntemattomammille kypärämerkeille, mutta myös monella ns. laatumerkin kypärällä tuo luku oli yllättäen vain 70 %. Suosittelen kaikille kypärää hankkiville tutustumista noiden Sharp-testien tuloksiin. Eivät nuo testitkään tietysti mitään ehdotonta totuutta tositilanteiden varalta anna, sillä todellisissa onnettomuustilanteissa lukemattomat muuttujat vaikuttavat siihen, minkälaisia voimia kypärään kohdistuu. Ja vaikka kypärä kestäisikin, kaularanka, rintalasta ja sisäelimet eivät ehkä voimia kestä.   

Schubertin ruukku oli mutten muista mallia, aikaa on 4-5 vuotta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #20 : Kesäkuu 18, 2024, 23:38:58 ip »
Noissa Schubertin avattavissa kypärissä vaihteli leukaosan kiinnipysymisprosentti Sharpin testeissä välillä 100 % - 93 %. Tässä suhteessa testattujen kypärien kärkipäässä.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #21 : Kesäkuu 19, 2024, 22:03:19 ip »
Kokeilin muutamia Schuberth-kypäriä - eivät sopineet mun päähän.
Ostin avattavan Acerbis - kypärän. Ei 100 prosentisesti hyvä, mutta ehkä noin 90 %.
Käytän silmälasit ja korvatulpat.
Neuvo : Kokeile kypärän   . Ja voi olla ettei se sentään ole aivan huippusopiva ja hyvä esim ens vuonna.
En ole omistanut tähän asti aivan 100 % hyvän kypärän - saa nähdä jos tapahtuu vielä joskus...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #22 : Kesäkuu 19, 2024, 22:08:44 ip »
Kypärissä on eroja ja sovittamalla se selviää.
Kun on sovitettu ja hyväksi todettu, niin sitten katsotaan merkki, malli ja hinta...
Tämäkin vielä! ! !

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 19, 2024, 22:52:19 ip »
Joo kyllä  - sovita oli oikea sana  kypäräasioissa. :)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 20, 2024, 08:00:41 ap »
Ostin 2006 Schubert Consept -kypärän. Hyvä kypärä, mutta ei mielestänä missään suhteessa maineeseen ja hintaan. Se kului loppuun. Sitten oli Airoh, joka tovin muovautuessaan painoi karmeasti korvaa.
Verneri myi  avattavan Davidan. Mielestäni paras kypärän, joka minulla koskaan ollut. Sen lunasti vakuutusyhtiö.
Välissä oli sitten pari "pottaa", ihan hyvin nekin.

Kaksi vuotta sitten ostin MTI Atom -kypärän. Mielestäni loistava hinta-laatu -suhde. Käytän hyviä korvatulppia, joten on myös yllättävän hiljainen.
Maailman paras kypärä odottaa vielä jossain puodin ylähyllyllä...

 - - Mnää saan doevotta jokattell oikke lämmjä ja fiini Mittmaarja! - -


millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 20, 2024, 08:04:10 ap »
Koeajo myös hyvä idea jos melu on tärkeä kriteeri

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 20, 2024, 09:32:07 ap »
Miula on kaksi eri merkkistä avattavaa ja niissä on eri sävelet samalla selkä suorana pyörällä.
Varsinkin käyttää nappikuulokkeita, niin toinen kypärä on melkein häiritsevän äänekäs, mutta korvatulpilla ihan hyvä.
Toisen kypärän melu ei juurikaan eroa nappikuulokkeilla tai korvatulpilla.

Kyykyllä ajaessa toinen avattava on taas näkökentän suhteen vähän haasteellisempi kuin toinen.

Avokypärä käy kaikkeen ja kaikilla pyörillä. Ainoa haitta on ajaminen vähänkin rivakammassa sateessa. Jos ei muuta, niin vesi pyrkii sisään kaula-aukosta, buffi on litimärkä ja ajolasit vuotaa jossain vaiheessa


Joten hyvän kypärän metsästys vaatii aikaa ja kokeiluja...
Tämäkin vielä! ! !

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 20, 2024, 11:58:48 ap »
Laajan meta-analyysin https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7264075/ perusteella ei jää epäselväksi minkä tyyppinen kypärä on turvallisin. Omia mieltymyksiä on kaikilla, mutta tosiasioista ei voi väitellä. Makuasioista voi.

Selvityksen johtopäätös: "Full-face helmets reduced head and neck injuries in motorcycle accidents to a greater extent than other types of helmet. Policy makers should recommend that motorcyclists use full-face helmets."

Avattavista kypäristä ei ole vielä vastaavia laajoja tutkimuksia. Olettaa kuitenkin sopii, että isommalla rahalla saa laatua ja turvallisuutta paremmin.


Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 21, 2024, 13:55:14 ip »
Laajan meta-analyysin https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7264075/ perusteella ei jää epäselväksi minkä tyyppinen kypärä on turvallisin. Omia mieltymyksiä on kaikilla, mutta tosiasioista ei voi väitellä. Makuasioista voi.

En kiistä etteikö umpikypärä olisi turvallisin kolaritilanteessa. Minua kuitenkin häiritsee sillä liikkuessa näkökentän rajallisuus ja se ettei ympäristön äänten suuntaa hahmota. Avopotalla, myös tulpat korvissa, kuulee mistä suunnasta ääni tulee ja mielestäni etenkin kaupunkiliikenteessä tämä on tärkeää.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 21, 2024, 15:04:04 ip »
Paikallaan olevan ihmisen näkökenttä on noin 180 astetta. Viidenkympin nopeudessa näkökenttä on puolet alkuperäisestä eli 90 astetta. Kun nopeus kasvaa 80 kilometriin tunnissa, näkökenttää on jäljellä enää 60 astetta. Terävän näön alue on aina vain noin 2-3 astetta. Parhaimmillaan umpikypärien näkökenttä voi olla 190 astetta. Mutta päätä pitää kääntää, oli potta millainen hyvänsä.