Käytännön kokemusta on...
Arain umpipotta oli ulosajossa kun pläjäytin päin liikennemerkkiä kaarteessa. Sellainen kaksitolppainen pitkä alumiinitaulu, jossa ne nuolet osoittamassa kaarretta. Oli olo kuin kelju-k-kojootilla, josta aina jäi märkä, kojootinmuotoinen pläntti milloin mihinkin kiviseinään. Tunsi kyllä naamassa kuinka visiiri puristui ihoa vasten...
Sairaalareissu siitä tuli, muta naama säilyi ehjänä. Ei sillä, että siinä mitään säilyttämisen arvoista olisi ollut, mutta lääkäri sanoi, että nyt korjattaisiin leukaa, hampaita, nenää ym. mutta onneksi oli se umpipotta.
Koska vakuutuksia oli hyvin piti neuvotella mitä uusitaan kokonaan ja mitä korjataan. Koska en halunnut kuljetella lentokoneessa risaa kypärää, (se tapaturma sattui eteläisessä Ranskassa,) piti osoittaa jotenkin kypärän vauriot, jotta saan uuden. Hoitajaopiskelija Miriam istui kypärän päällä painona kun otin valokuvan, (jota en nyt mistään enää löydä). Vain siten tuli näkyviin halkeama molemmin puolin siinä kapeassa kohdassa visiirin alapuolella sivulla. Se riitti vakuutusyhtiölle ja uusi kypärä korvattiin. Aika kova lukitus olisi pitänyt olla avattavalla mekanismilla.
Kun sairaalassa lääkehumalassa selostin santarmille tapahtumia hän nosteli niitä, jo ensihotajien silpuksi leikkelemä kamppeita, ja kehui: "Teillä pohjoismaalaisilla on hyvät ja turvalliset varusteet. Täälä päin ei mikään muu merkitse kuin ulkonäkö."
Meillä on kaksi silmälasipäistä Arain umpikypärän käyttäjää. Optikkoliikkeessä piti kyllä käydä, mutta rillit saa mainiosti paikoilleen siitä visiirin ikkunasta. Salaisuus on rillien sankojen siinä aivan liimeisimmässä, korvantakusessa kärjessä. Ne pitää taivuttaa loivasti sisään päin niin, että ne ei tökkää kypärän toplinkiin. Muotoiltunakaan lasien käytössä ei huomaa mitään erikoista. Pitää vain mennä sinne optikolle kypärän ja lasien kanssa, että voi sovittaa. Ihan helppo juttu.
Muuten – näkyvyyteen voi kypärällä kovasti vaikuttaa, mallista riippumatta. Se on kovin näkyvä osa silhuetissa. Valitsimme kuskille keltaisen ja markustajalle punaisen potan ja kyllä näkyy. Mustalla kypärällä niin tavalliset eteenajot sivuteiltä ja jopa vastaantulijoiden eteen kääntymiset lähes loppuivat kirkkaanvärisen kypärän myötä.