Kirjoittaja Aihe: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.  (Luettu 1586 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 871
Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« : Syyskuu 10, 2023, 19:31:09 ip »
Kun kerran pyörän keula on purettuna ja tunkin varassa ohjauslaakerien rasvauksen vuoksi niin teleskooppien öljynvaihto käy siinä luontevasti. Useimmissa Nevada malleissa ja V7 malleissa lienee tämä sama teleskooppityyppi. Öljynvaihtoväli on 15 000 km käsikirjassa. Liian myöhään hoksasin, että myös tiivisteitä pitäisi uusia. Niitä olisi pitänyt hankkia valmiiksi, joten ne nyt jäivät. Ehkä joudun ensi kaudella tekemään homman uudelleen ja hankkimaan ne tiivisteet. Öljyä oli, nimittäin hiukan vaihtovälillä hävinnyt putkista...

Pyörä on viime aikoina kumartanut keulaa kuin sirkushevonen aina kovemmassa jarrutuksessa. Öljy lienee heikentynyt ja muutakin kulumista lie tapahtunut ja öljyn väheneminen on lisännyt ilmatilaa putkessa.

Teleskooppien yläpään isot korkit, hattumutterit, kannattaa löysätä, mutta ei avata kun ne ovat vielä kiinnittimissään. Kun ne ovat käsissä ei niitä saa kunnolla mihinkään kiinni naarmuttamatta. Sama juttu myös asentaessa takaisin paikoilleen.

Pyörän keulasta kannattaa suosiolla purkaa pois etulamppu ja mittaristo, muuten ei pääse kunnolla pultinkantoihin avaimella. Vilkutkin kannattaa poistaa että eivät mene rikki. Jarrusatula rautalangan pätkällä roikkumaan kaatumarautaan ja jarruputken kannatinklemmari irti. Etupyörä ja lokasuoja pois. Lokasuoja lähtee vasta kun ainakin toinen teleskooppi poistetaan.

Teleskooppien yläputkeen sopivaan kohtaan kannattaa tehdä huopakynällä merkki niiden asennosta, jotta voi asentaessa kääntää niitä 90° kulumisen tasaamiseksi. Kun kiristimet ylä- ja alakolmiosta löysätään, pitää teleskooppien liukua siististi pois.

Öljyn voi laskea pois myös telskooppien ollessa paikoillaan. Sitä varten on alaputken pohjassa poistoruuvi. Sitä en ole koskaan käyttänyt.

Avasin hattumutterin, poistin jousen ja esikiristysholkin ja kaadoin laatikkoon vanhan öljyn. Se oli aika mustaa ja pohjalta tuli hiukan muraa. Lutkutin teleskooppia että kaikki tulee ulos. Entisessä ölypullossa oli vielä hiukan öljyä jäljellä ja käytin sen putkien huuhteluun. Litran purkista menee, nimittäin kahteen putkeen yhteensä vain n, 8 desiä.

Tässä kohdassa tuli pieni ongelma:

Käsikirja ohjeistaa kaatamaan putkeen uusi öljy ilman jousta ja esikiristysholkkia ja mitaten öljypinnam korkeus putken suusta 150 mm. ja lisäämään vasta sitten jousen ja holkin putkeen.

(*)

Olen ollut huolissani, että olenko aina täyttänyt öljyn väärin... Tein siis kokeeksi ohjeen mukaan. Öljy siään, olen aina käyttänyt 10W haarukkaöljyä (fork oil), suositus on 5W – 20W. Tarkoitukseen tekemäni mittatikku 150 mm oli edelleen hyllyllä öljypurkkien vieressä. Ensin vain vähän ja pienellä pumppauksella ilmakuplat pois ja sitten vasta lisää. Pienellä lotrauksella pinta oikeaksi kun telesooppi on aivan täydessä pituudessaan. Kun sitten lisään jousen nousee öljypinta n. 50 mm:iin ja holkin lisääminen saa sen jo pursumaan hiukan yli. Jos kuitenkin laitan korkin kiinni käy niin, että teleskooppi ei jousta lainkaan... Minusta se ei voi olla oikein!

Annoin siis, kuten aina ennenkin, jousen ja holkin olla paikoillaan ja säädin öljypinnan 150 mm kohdalle. On tärkeää, että teleskooppi on täydessä pituudessaan ja ilmakuplat poistettu ja molemmissa teleskoopeissa sama öljypinnan korkeus. Korkki kiinni sen verran kun käsissä pitelemällä saa. Putket pitimiinsä kääntäen 90° vanhasta asennosta ja kiristimet kiinni momenttiin 50 Nm. Lokasuojaa ei kunnolla saa paikoilleen muuten kun yhdessä teleskooppien kanssa, ensin toinen teleskooppiputki, sitten lokasuoja siihen kiinni ja sitten toinen teleskooppiputki.

Sitten vaan ajopeli nippuun ja lopputarkastus. Jarru toimii oikein. Kello ei ole oikeassa ajassa koska mittaristo on ollut poissa sähköistä. Etulampun suuntaus liiterin seinään. Suuntavilkut toimivat oikein päin, (niiden liittimet sopivat myös ristiin). Pyörän akselin kiristysmomentti on 80 Nm. Tässä kohdassa voi tarkistaa ja ehkä vaihtaa myös jarrupalat. Jarrusatulan kannatinruuvien kiristys on 50 Nm.

Sitten koeajolle. Etujousitus toimii kuin uusi, joustaa juuri tarpeeksi ja vaimennus toimii kuin pitääkin, eikä pompi. Jarrutus toimii hyvin ja rengas pitää kovassakin jarrutuksessa, eikä nokka niiaa liiaksi. Yllättävää, kuinka vetelyyttä ei huomaa kun se hitaasti tulee. Vasta sitten kun on jo lähes vaarallinen.

PS. (*) Kuten jäljempänä selviää, olin sittenkin väärässä. Öljypinta mitataan kun teleskooppi on painettu täysin sisään ja jousi poistettu.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2023, 16:05:00 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2023, 21:15:54 ip »
Käännösvirhettä epäillään. Tosin, en pysty esittämään että miksi näin on käynyt. (Köppäiset kääntöohjelmat tai tekniikkaa ymmärtämättömät.)
Ei olisi eka kerta.
Toki useimmat ohjeet pitävät kutinsa.

Jotain ihmesäätöä on ollut myös 1400-osastolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2023, 21:45:00 ip »
Ei tuo pinta ole oikein.
Mutta on oltava romuineen annettu mitta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 190
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2023, 22:56:52 ip »
Kyllä tuon Nevadan manuaalin mukaan öljytaso mitataan kokoon puristetusta putkesta, toinen kohta ylhäältä: "compress the sleeve in the stanchion" ja alempana vielä puhutaan "end of strokesta". Vähän on huonot sanavalinnat manuaalissa, mutta tuo on melko yleinen käytäntö monessa haarukassa, ja tuon mukaan itsekin olen tehnyt. Ja moni muukin.

Jani

Edit. Sanavalintoja korjailin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2023, 00:18:32 ap kirjoittanut Jani Janhunen »

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2023, 23:13:21 ip »
Ohjeistus saattaa vaatia tiivisteiden vaihtoa jollain lukemalla. Aihe on hieman "leijuva" sillä vanhoista tiivisteistä ei ole haittaa jos ne pitävät edelleen öljyn ja ilman erikseen. Vaihtaminen "aina" ei takaa tiiveyttä vaikka onkin parempaan suuntaan.
Aiheeseen vaikuttaa ajomatka ja -olosuhteet. Vähäinen vuotuinen ajomatka ei takaa sitä että että kestäisi kilometrilukeman määrittelemän ajosuoritteen. Aika syö.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2023, 11:36:48 ap »
Kyllä tuon Nevadan manuaalin mukaan öljytaso mitataan kokoon puristetusta putkesta, toinen kohta ylhäältä: "compress the sleeve in the stanchion" ja alempana vielä puhutaan "end of strokesta". Vähän on huonot sanavalinnat manuaalissa, mutta tuo on melko yleinen käytäntö monessa haarukassa, ja tuon mukaan itsekin olen tehnyt. Ja moni muukin.

Jani

Edit. Sanavalintoja korjailin.

Niin tuosta aiemmasta en huomannut, että olisi kokoonpuristettuna mitattu. Silloin kuulostaa järkevämmältä. Kun jos ilmatila jäisi kovin pieneksi, olisi loppupuolen jouston progressio aika kova. Käytännössä tuntuisi pohjaavan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 871
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2023, 16:01:21 ip »
Käsi ylös virheen merkiksi...

Voisi sanoa, että käännösvirhettä epäillään edelleen, mutta täällä mekaanikon päässä. Olisi pitänyt lukea tarkemmin se teksti kokonaan. Katsoin vain sen lihavoidun huonoilla silmillä (nyt on aivan uudet rillit sinstra +3,75, destra +4) siinä kun sanotaan "end of stroke" niin oletin ajattelematta että "tahdin lopussa". Se tarkoittaa kuitenkin, että tahdin puristuspäässä lopussa.

Ei ollut iso vaiva tehdä homma uudelleen kun oli melkein vahkeet vielä pöydällä. Siis keula riipuksiin, etupyörä ja jarrusatula irti, lokasuoja pois, etulamppu pois, mittaristo pois, hattuputterit löysälle ja teleskoopit penkkiin.

Kädellinen oppii tekemällä. Hoksasin, että lokasuoja lähtee paikallan olevien teleskooppien välistä kun kääntää ne puoli kierrosta, siis ruuvit ulos päin.

Kun poistin esikiristysholkin ja jousen ja painoin, konekäännöstä lainatakseni, hihan kokonaan pannuun ja mittasin öljypinnan, se oli n. 100 mm putken suusta. Poistin ylimääräisen öljyn injektioruistulla ja säätelin lotraamalla käskettyyn 150 mm:iin.

Sitten vaan keula nippuun ja kokeilemaan. Iskunvaimennus toimii hyvi, enkä huomaa mittään muutosta edelliseen. Jarrutuksessa saattaa olla aavistuksen verran lisäystä keulan kumarruksessa, mutta ei paljoa. Lopputulos on ihan hyvä ja selvästi parempi kuin ennen huoltoa. Ehkä Luigi on tarkoittanut sen tällaiseksi.

Kun se pinta oli, virheellisesti, vain 100 mm putken suusta oli tietysti ilmajousena toimiva ilmatila pienempi ja siksi keula tuntui jämäkämmältä. Rehellisesti sanoen, pidin kyllä siitä enemmän, mutta ehkä se ei ole oikea menetelmä säätää keulan jousituksen esikiristystä. Mitään pohjaamista en kyllä löytänyt, vaikka kokeilin noissa hidastustöyssyissä useampaan kertaan.

Nyt se on kuitenkin speksien mukainen. Kiitos tukiopetuksesta.  :)
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2023, 17:15:45 ip »
Tarkalleen oikeasta öljypinnan korkeudesta voi spekuloida.
Sanoisin että parempi liian ylhäällä hallitusti kuin hiemankaan liian alhainen öljynkorkeustaso. Koskee siis keuloja yleensä.
Alhainen taso saattaa aiheuttaa että öljyyn sekaantuu ilmaa ja vaahtoinen öljy ei vaimenna.

Liila öljy aiheuttaa kansankielisesti sanottuna nestelukkoa eli keula ei voi joustaa koko suunnitelua matkaansa. Silloin ovat rakenteet vaarassa kuten tiivisteet. Iskuvoima voi olla merkittävä ja tuntuu kyllä ajajan ahteriin saati kämmenpohjiin. Isku on silloin voimakkaampi kuin se kun keula, iskun voimasta, lyö pohjaan niin että metalli koskettaa metallia. Asiaa helpottaa se kun jousi on jo ottanut kuromitusta vastaan osansa ja sen päälle vaimennusöljy tehnyt tehtävänsä.

Tietääkseni muissa keuloissa kuin California 1000 malleista niissä joissa keulaputkien yläpäissä säätöjä kuten jousipaineen ja paluuvaimennuksen säädöt sekä alaputken alapäässä joko muoviset tai alumiinsta kartioiksi sorvatut pohjaaniskun vaimenninholkit. Iskunvaimentajat ovat erilliset putket sisäputken sisällä ja niiden alapäät kiinni alaputkien alapäiden pulteilla. Yläpää vaimentimista on kiinni ylätulpassa.
Tähän mennessä monimutakaisin keularakenne mitä tiedän. Valmistaja Moto Guzzi ja patentti on aikanaan haettu. Keula sisältää kymmeniä osia joilla kaikilla on tehtävänsä. Valitettavasti tavallinen keulaöljynvaihtaja ei vaivaudu vaihtamaan vaimenninöljyjä vaikka valutteleekin alaputkista voiteluöljyn. Siksi nämä keulat saivat huonon maineen vaikka oikein huollettuna kestävät kyllä. Mistäkö tiedän.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 190
Vs: Etuteleskooppien öljynvaihto, Nevada.
« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2023, 17:18:08 ip »
Eipä mitään, pääasia että keula on kunnossa! Ihan tarkoituksellisesti jotkut säätävät keulan ominaisuuksia itselleen sopivaksi mm. tuota "ilmatilan" määrää muuttamalla järjellisten toleranssien sisällä. Ehkä kohdallasi tuo noin 50mm on jo liikaa, yleensä mitä olen nähnyt niin toleranssi on noin plus-miinus 10mm luokkaa. Viisaammat voivat kertoa tuosta enemmän, kun itse olen tehnyt pääsääntöisesti manuaalin mukaan.

Mutta kuten sanottua, pääasia että on huollettu ja kunnossa. Veikkaan että liikenteessä olevista, ainakin vanhemmista pyöristä valtaosassa keulan huoltoa ei ole tehty välttämättä koskaan. Takaiskarista/iskareista puhumattakaan.

Jani

Edit. mm ehtikin jo kommentoida mua ennen.