Kun kerran pyörän keula on purettuna ja tunkin varassa ohjauslaakerien rasvauksen vuoksi niin teleskooppien öljynvaihto käy siinä luontevasti. Useimmissa Nevada malleissa ja V7 malleissa lienee tämä sama teleskooppityyppi. Öljynvaihtoväli on 15 000 km käsikirjassa. Liian myöhään hoksasin, että myös tiivisteitä pitäisi uusia. Niitä olisi pitänyt hankkia valmiiksi, joten ne nyt jäivät. Ehkä joudun ensi kaudella tekemään homman uudelleen ja hankkimaan ne tiivisteet. Öljyä oli, nimittäin hiukan vaihtovälillä hävinnyt putkista...
Pyörä on viime aikoina kumartanut keulaa kuin sirkushevonen aina kovemmassa jarrutuksessa. Öljy lienee heikentynyt ja muutakin kulumista lie tapahtunut ja öljyn väheneminen on lisännyt ilmatilaa putkessa.
Teleskooppien yläpään isot korkit, hattumutterit, kannattaa löysätä, mutta ei avata kun ne ovat vielä kiinnittimissään. Kun ne ovat käsissä ei niitä saa kunnolla mihinkään kiinni naarmuttamatta. Sama juttu myös asentaessa takaisin paikoilleen.
Pyörän keulasta kannattaa suosiolla purkaa pois etulamppu ja mittaristo, muuten ei pääse kunnolla pultinkantoihin avaimella. Vilkutkin kannattaa poistaa että eivät mene rikki. Jarrusatula rautalangan pätkällä roikkumaan kaatumarautaan ja jarruputken kannatinklemmari irti. Etupyörä ja lokasuoja pois. Lokasuoja lähtee vasta kun ainakin toinen teleskooppi poistetaan.
Teleskooppien yläputkeen sopivaan kohtaan kannattaa tehdä huopakynällä merkki niiden asennosta, jotta voi asentaessa kääntää niitä 90° kulumisen tasaamiseksi. Kun kiristimet ylä- ja alakolmiosta löysätään, pitää teleskooppien liukua siististi pois.
Öljyn voi laskea pois myös telskooppien ollessa paikoillaan. Sitä varten on alaputken pohjassa poistoruuvi. Sitä en ole koskaan käyttänyt.
Avasin hattumutterin, poistin jousen ja esikiristysholkin ja kaadoin laatikkoon vanhan öljyn. Se oli aika mustaa ja pohjalta tuli hiukan muraa. Lutkutin teleskooppia että kaikki tulee ulos. Entisessä ölypullossa oli vielä hiukan öljyä jäljellä ja käytin sen putkien huuhteluun. Litran purkista menee, nimittäin kahteen putkeen yhteensä vain n, 8 desiä.
Tässä kohdassa tuli pieni ongelma:
Käsikirja ohjeistaa kaatamaan putkeen uusi öljy ilman jousta ja esikiristysholkkia ja mitaten öljypinnam korkeus putken suusta 150 mm. ja lisäämään vasta sitten jousen ja holkin putkeen.
(*)
Olen ollut huolissani, että olenko aina täyttänyt öljyn väärin... Tein siis kokeeksi ohjeen mukaan. Öljy siään, olen aina käyttänyt 10W haarukkaöljyä (fork oil), suositus on 5W – 20W. Tarkoitukseen tekemäni mittatikku 150 mm oli edelleen hyllyllä öljypurkkien vieressä. Ensin vain vähän ja pienellä pumppauksella ilmakuplat pois ja sitten vasta lisää. Pienellä lotrauksella pinta oikeaksi kun telesooppi on aivan täydessä pituudessaan. Kun sitten lisään jousen nousee öljypinta n. 50 mm:iin ja holkin lisääminen saa sen jo pursumaan hiukan yli. Jos kuitenkin laitan korkin kiinni käy niin, että teleskooppi ei jousta lainkaan... Minusta se ei voi olla oikein!
Annoin siis, kuten aina ennenkin, jousen ja holkin olla paikoillaan ja säädin öljypinnan 150 mm kohdalle. On tärkeää, että teleskooppi on täydessä pituudessaan ja ilmakuplat poistettu ja molemmissa teleskoopeissa sama öljypinnan korkeus. Korkki kiinni sen verran kun käsissä pitelemällä saa. Putket pitimiinsä kääntäen 90° vanhasta asennosta ja kiristimet kiinni momenttiin 50 Nm. Lokasuojaa ei kunnolla saa paikoilleen muuten kun yhdessä teleskooppien kanssa, ensin toinen teleskooppiputki, sitten lokasuoja siihen kiinni ja sitten toinen teleskooppiputki.
Sitten vaan ajopeli nippuun ja lopputarkastus. Jarru toimii oikein. Kello ei ole oikeassa ajassa koska mittaristo on ollut poissa sähköistä. Etulampun suuntaus liiterin seinään. Suuntavilkut toimivat oikein päin, (niiden liittimet sopivat myös ristiin). Pyörän akselin kiristysmomentti on 80 Nm. Tässä kohdassa voi tarkistaa ja ehkä vaihtaa myös jarrupalat. Jarrusatulan kannatinruuvien kiristys on 50 Nm.
Sitten koeajolle. Etujousitus toimii kuin uusi, joustaa juuri tarpeeksi ja vaimennus toimii kuin pitääkin, eikä pompi. Jarrutus toimii hyvin ja rengas pitää kovassakin jarrutuksessa, eikä nokka niiaa liiaksi. Yllättävää, kuinka vetelyyttä ei huomaa kun se hitaasti tulee. Vasta sitten kun on jo lähes vaarallinen.
PS. (*) Kuten jäljempänä selviää, olin sittenkin väärässä. Öljypinta mitataan kun teleskooppi on painettu täysin sisään ja jousi poistettu.