Kirjoittaja Aihe: Nevadan venttiilinsäätöruuvi  (Luettu 1676 kertaa)

sy

  • Viestejä: 73
Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« : Syyskuu 11, 2023, 21:22:44 ip »
Löytyneeköhän venttiilinsäätöruuvia Nevadaan lähempää (Suomesta) ja halvemmalla kuin esim. Stein Dinseltä, josta sen kyllä saisi. Mutta hintaa ruuville tulisi kolme kymppiä lähetyskuluineen.

Oli jo toinen tapaus tämän Nevadan kohdalla, kun edellisen omistajan kovakätinen mekaanikko aiheutti korjattavaa. Ensimmäinen, jonka jouduin korjaamaan, oli perän tyhjennyspropun kierre.
Venttiilinsäätöruuvin lukitusmutteri oli tosi tiukassa. Miten lie pystytty M6 mutteri vetämään niin tiukkaan... Kierre oli varmaan kärsinyt jo kiristettäessä, mutta aukaistessani sitä se lopullisesti roppasi.

Kaljee

  • Viestejä: 50
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2023, 23:20:43 ip »
Yleisesti ottaen kalliiksi tulee halvan "tilpehöörin" ostaminen yksittäin euroopan suunnasta. Jos en aivan väärässä ole osanumero on 19034000 tai GU19034000. Pariakin alle kympin myyvää ruuviliikettä löytyy, mutta yksi ei edes myynyt tuotteita alle 25€ arvosta ja siihen vasta päälle postikulut. Muut ottavat rahtikulua sitten sen päälle 15€ vähintään. Näissä tilanteissa olen yleensä purrut hammasta ja katsonut pidemmälle tulevaisuuteen ja samalla tilannut huolto-osia, tiivisteitä, laakeria, blingblingiä tai mitä nyt saattaa myöhemmin tarvita taas jonain yksittäiskappaleena. Ja sitten onkin hyllyt täynnä osia ;D

RE Motorssin sivuilla haku tuntee kyllä ainakin toisen noista osanumeroista, mutta tilaustuote vaikuttaa olevan. Ja halvin siltikin yli 15€...
https://remotors.fi/fin/haku?s=GU19034000
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2023, 23:35:35 ip »
Materiaali lienee karkenevaa terästä.
Kierre eikä muoto ole ongelma mutta teräksen laatu on arveltava sopivaksi ja kun aine löytyy tehdään muotoilu kierteineen ja viimeksi karkaisu.
Yleensä on kierre mennyt keinuvivun puolelta.
Itseltä ei juuri nyt löydy pikkulohkoisen purkukonetta tai sen osia ylipäätään enää mutta olisin ihmeissäni jos jossain ei olisi käytettyjä säätöruuveja tai keinuvipuja tarjolla. Korjaamoilla tai harrastajilla.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2023, 15:40:53 ip »
Keinuvivun kierre on kunnossa. Se oli itse asiassa mutteri, josta kierre meni. Toki ruuvin kierteessäkin oli jälkiä. Miksihän suunnittelija oli valinnut tuohon matalan mutterin, korkeus 4mm, kun std. mutteri (5 mm korkea) kestäisi jo pikkuisen paremmin...?

Ruuvista vielä, jotta ruuvin kierreosa on hyvinkin pehmeää terästä. Pää, joka tulee työntötangon kuppiin, on karkaistu, kovempi, mutta siihenkin viila puree helposti. Yllättävän pehmeä sekin. Onkohan kova pinta jo kulunut pois...?
Mahtaisikohan 12.9 -lujuusluokan ruuvista tehty toimia ihan hyvin tuossa kohti...? On kuitenkin jo aika kovaa tavaraa.

No, tämmöistä pohdiskelua. Joutavalla jottain.

Aapo

  • Viestejä: 700
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2023, 15:49:25 ip »
"Mahtaisikohan 12.9 -lujuusluokan ruuvista tehty toimia ihan hyvin tuossa kohti...? On kuitenkin jo aika kovaa tavaraa."

Hyvin toimii. Ja ainakin niin kauan, että jostain tulee vastaan alkuperäisosa.

Ja mutterin mataluuteen on vaikuttanut mm. paino, joka on aina kriittinen venttiilikoneistossa

motomatti

  • Viestejä: 13 373
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2023, 21:54:32 ip »
Tuollaisessa paikassa missä "isku" on se termi joka toistuu jatkuvasti moottorin käydessä. Isku johtuu siitä että pitää olla välys että venttiili sulkeutuu. Jos ei olisi iskua niin lähinnä olisi kitkaa joka kuluttaa. Välyksellisessä on sekä isku että kitka.
Kyseisistä osista usein näkee, jos ovat olleet liian kovia niin niiden pinta ajan kanssa murenee. Liian pehmeä taas antaa periksi ja ikäänkuin niittaantuu eli metalli muuttaa muotoaan mutta ei säry. Puolensä molemmissa. Erityisesti Larion neliventtiilikoneen säätöruuvit olivat jossain vaiheessa ongelmallisia: joko liian pehmeitä jolloin tyssääntyivät ja ovat hankalia säätää tai liian kovia joihin iski pitting-niminen vaiva joka irrotti materiaa kohtaavista osista.
Tuohon "iskuun" vaikuttaa pääosin välys ja sen kerrannaiset venttiilikoneiston muissa välyksissä. Eri osissa on eri massan hitaudet liikkeen kiihtyvyyksistä ja resonaatioista johtuen.
Moottoripyörien rakenteita seuratessa on tullut kokolailla selväksi mitkä kokonaisratkaisut toimivat parhaiten. Jos, esimerkiksi Lariossa, on helketin pienet pinta-alat kyseessä mutta melkoiset iskuvoimat. Silloin metallin rakenne pitää olla hiton hyvä tai säätö/vaihtoväli lyhyt.

Jos verrataan vaikka Laverdan RGS:n venttiilikoneiston ratkaisuun jossa on nokka-akselit kannen yläpuolella ja vastaava välyskohta joka nokan painalluksella on, muistaakseni, noin 23 millimetrin levyinen alue jonka vastaanotinpuolin eli paininkuppi on pyörivä osa. Siinä ei pintapaine nokan iskun aikana osu pieneen pintaan vaan koko painimen leveydelle ja aina eri kohtaan. Ilmankos Honda otti tuotantoonsa saman ratkaisun CBR-malleissa aikanaan. Kun Hondan venttiilisäätöpalojen vahvuuslajitelma loppui niin käytettiin Laverdan säätöpaloja. Jälkimmäiset olivat, lisäksi, halvempia.
Edellä olevalla vertauksella Guzzin Larion ja Laverdan/Hondan ratkaisun vertailussa on päätekijät juurikin pintapaine iskuissa ja massavoimat sekä mahdolliset resonaatiot.

Guzzi, näissä matalatehoisissa V2-malleissa, on ollut samoilla linjoilla sign. Carcanon ajoista alkaen eikä sign. Tonti tehnyt isompia muutoksia vaikka synnytti uuden mallisarjan.

Asiasta kolmanteen: olen hyvin tyytyväinen lajinsa viimeiseen dinosaurukseen eli California 1400:seen. Siinä on yhdistetty, osittain, em. herrojen ideoita mutta nykyaikaisella tvistillä vaikka nykyaikaa siinä edustaa enemmän neljän sytytystulpan eriaikaiset sytytysignaalit ja -ajat sekä kannen sivussa sijaitsevat nokka-akselit. Tietysti digitaaltekniikka tässä on jo normi ja käytännössä pakollinen. Kyseinen nokka-akseli-ratkaisu oli kokeiluvaiheessa tuotantosarjan 1200cc neliventtiiliversioissa ja metsään meni. Virheistä italialaisetkin oppivat...
Ratkaisu oli rullanostimet. Uteloittaa että mikä niiden vaihtoväli on...

Omalta osalta 1400:sen suhteen ei ole tarvittu venttillien säätöä vajaan 60.000 matkalla kuin kerran hetikohta uutena. Sen jälkeen ei ole venttiilikoppia avattu. Nätisti rallattavat.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2023, 09:17:46 ap kirjoittanut motomatti »

TimoEv

  • Viestejä: 2 129
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2023, 08:45:13 ap »
En tiedä, mutta tuli mieleen; Oilskohan saatavilla ns. moottorikoneistamoista? Eikös ne korjaile ja kokoa venakoneistoja?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Nevadan venttiilinsäätöruuvi
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2023, 21:39:05 ip »
Kyllä pitäisi löytyä riittävän lähelle sopivia. Nevadan tapauksessa mutterin korkeudella ei ole painon kannalta mitään merkitystä. Vivut ovat varsin tuhdit vaadittaville voimille, eikä kone kierrä kovin paljoa.
Japsipyörissä ja eurooppalaisissa kurapyörissä käytettiin aika pitkään ruuvisäätöä, joten sieltäkin pitäisi sopivia ruuveja löytyä. En ihan suoralta kädeltä muista, onko KTM:n RFS moottorissa samalla nousulla ruuvi. Ei nyt ole ihan heti tulossa venttiilien tarkastusta, niin ei tule avattua huvikseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.