Kirjoittaja Aihe: C1400 renkaat  (Luettu 8604 kertaa)

Immu65

  • Viestejä: 27
C1400 renkaat
« : Maaliskuu 29, 2023, 19:36:34 ip »
Kertokaapa kokeneemmat, mitä eturengasta suosittelisitte california 1400 touring pyörään?
Itellä tulee ens kesänä vaihto eteen, ja pyörä on mulla uusi. Nyt on alla mezeler maraton ultra.Miten suhtautaan vyöreenkaan ja risikudosrenkaan suhteen ko. pyörässä.
Suodenniemellä on hitosti lunta,hyvää kevättä kaikille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2023, 18:12:55 ip »
Yleistä renkaista: niin vyö- kuin ristikudosrenkaat ovat lailliset moottoripyörässä. Saa olla vaikka vyörengas takana ja ristikudos edessä. Tosin jouduin tämänkin kerran poliisikonstalle selittämään. Hän ensin sanoi ottavansa kilven talteen, laittavansa sakon ja määräyksen katsastukseen mutta, kehotuksestani, hankki lisää tietoa aiheesta Traficomista josta kerrottiin että mp:n renkaiden osalta ei ole samoja sääntöjä kuin auton renkaista. Matka jatkui. Tämän kerron siksi että voi tulla vastaava kokemus vastaan.

Toinen, nuorempi konsta myöhemmin, ehdotti taannoin samaa toimenpidettä kun tutki 1400 Californiani rengastusta sillä takarenkaana on 205 leveä auton vyörengas. Vastaehdotin että jos katsoisi Traficomin tiedoista sen mitä pyöräni renkaista siellä on mainittu. Sama asia toki on rekisteröintitodistuksessa vaikka sitä ei tarvitsekaan olla mukana. Alkuperäinen rengaskoko ja -tyyppi on merkitty myös Traficomin tiedostoon.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla 195-kumia jos sellainen helposti 16-tuumiaisista löytyy. Sitten parin - kolmen vuoden perästä jos ikää riittää.

Kävin aikoinaan katsastuttamassa lähikonttorilla sekarengastuksen sopivuuden. Katsuri ei löytänyt ongelmia ajettavuudesta. Tosin koeajoa hän ei suorittanut koska ajokortissaan ei ollut tarpeeksi kirjaimia. Uskoi minua. Samalla kertaa merkittiin myös ristukodosrengas edessä lailliseksi ja siten vaihtoehtoiseksi. Ei sen kummempia todistuksia tarvita. Rahaa meni toimeen muutama kymppi. http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.html

Nyt on mittarissa jo lihava lukema kilometrejä. Auton kumi kestää helposti yli 20.000 km mutta kuluu keskeltä enemmän ja siksi olen vaihtanut pois ja uuden tilalle. Nyt on alla lajissaan kolmas. Rengas maksaa, merkistä riippuen, 50 - 85 € kappaleelta.

Suosittelen rengasmallia joka on kuvioltaan symmetrinen tai ainakin lähelle sitä. Sehän ei ole selviö nykyisissä autonrenkaissa kun niissä on monissa määritelty pyörimissuunnan lisäksi ajoneuvon puoli ja onko kyseessä etu- vai takakumi ja kummassa päässä on vetävät pyörät vai onko molemmilla akseleilla. Toki ei kaikissa rengastyypeissä ja -malleissa ole tätä rajoitusta. Nyt alla on tuon 50€ maksanut symmetrinen rengas merkkiä Zero. Syyskeleillä sillä hetken ajelin ja hyvin sujui. Mainittakoon että rengas kaartaessa ei saa nousta kulmalleen. Maksimissaan keskiuraan saakka saa nousta. Kulmallaan on epävakaampi. Myös kuormitus (Ajotapa, pyörän paino, tavaroiden paino ja matkustajien paino yhteenlaskettuna.) määrittelee rengaspainetta. Nykyisessä vaikutti 2,5 baaria oleva sovelias ja se on aloituspaineena otollinen kokeilla. Kunhan tästä ajokeit alkavat alkaa sekin kumi kulua. Sillä mennään, jos vanhat merkit paikkansa pitävät kaksi tai jopa kolme suvea. Olen ajanut reilun kymppitonnin Californialla yhdessä suvessa keskimäärin. Minulla on useita pyöriä niin yhdellä ei tule kovin paljoa ajetuksi.

Kun laittaa auton kumin taa niin tuo paineen sovittaminen ajotapaan ja kuormitukseen kannattaa katsoa ja kokeilla hartaudella. Lisäksi voin kertoa että auton kumi on pehmeämpää seosta kuin mp-kumi jos ratarenkaita ei huomioida. Hyvä kaarre- ja jarrutuspito tulee sitä kautta.

Itsellä on kokemusta monenlaisten pyörien katsastuksesta. Esimerkiksi sisäkaarteeseen kallistelevan triken katsastuksen tein pääasiassa itse katsastajan läsnä ollessa. En olekaan nähnyt nuorta inssiä ennen niin punanaamaisena kun jouduin häntä neuvomaan. Itse en ole koulutukseltani edes työteknikko vaikka insinöörin vakanssilta eläkkeelle lähdinkin sairastuttuani. Tyytyväinen olen toistaiseksi ja vaimo hyvässä duunissa. Aika kuluu Kerholla ja Verstaalla kodin sekä Kesämökin ohella. Mökillekin on kiva reilun 500 km matka ajella. Asfalttia ja soraa.
Kerrottakoon että miksi minulla on trike: siksi että selkäni kahdesta kohtaa ja kaasukäden ranne murtuivat hirvikolarissa ja oikea jalka siksi halvaantui mutta nykyään toimii varsin hyvästi. Siksi sairastellessa kallistelevan triken suunnittelin ja rakensin vanhan Cali 3:sen pohjalle. MMAF Testmill Pentanovan valvonnassa sen testasi ja hyväksi havaitsi.

Yksi hyvä piirre matalammassa takarengaskoossa on: voi laittaa kuutosvaihteen matalammassa nopeudessa päälle. Kulutus normiajossa on liki 5 litraa. Joskus reilusti alle, joskus paljonkin yli. Moottori on lämpötilaherkkä eli kylmällä säällä kulutus nousee. Siksi olen tukkinut jäähdyttimen suoran ilmansaannin. Koskaan ei ole tuuletin omatoimisesti käynnistynyt. Moottoriöljyn lämmön olisi hyvä olla 100 - 120 asetta. Pyörässäni on mittari sille. Lisävaruste.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2023, 23:01:07 ip »
Eturengasta kysyttiin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2023, 19:19:27 ip »
Monta etukumiakin olen sileäksi sorvannut  tonninelisatasella. Ei sillä ole kummoista merkitystä kunhan ei halpisrengasta laita ja muistaa että renkaan kantavuus riittää. Etukumin hinta on niin alhainen verrattuna alkuperäistyyppiseen takarenkaaseen että eturenkaan hinta tuntuu varsin edulliselle. Eturenkaana on omassa Calissa ollut sekä vyö- että ristikudospohjaisia renkaita enkä ole huomannut niissä kummoista eroa. Niiden hinnat, täällä kotimaassa tavan kaupassa ovat siinä hieman päälle satasen. Ainakin ne jotka olen hankkinut omaan pyörääni. Takarengashan se on joka kuluu. Yhdellä etukumilla kun menee useammankin suven. Varmaan ajotapakin vaikuttaa mutta en osaa kuvitella 1400 Californiaa kovin rajuun maantieajoon. Toki vauhtia silläkin voi pitää mutta mutkateitä varten on eri pyörät ja kumit mitä tourinkivehkeeseen laitetaan. Omalta kannaltani voin suositella mustaa ja pyöreää joka sopii vanteelle.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2023, 20:54:23 ip »
Melkoista tarinointia vastaamatta edelleenkään asialliseen kysymykseen. Taitaa koko foorumi olla jo lopettamista vailla valmis kun asiallista keskustelua ei synny edes tekniikkapalstalla.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2023, 08:03:07 ap »
Omalta kannaltani voin suositella mustaa ja pyöreää joka sopii vanteelle.


TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2023, 10:09:12 ap »
California EV 1100. Minä olen "aina" vaihdattanut Californiaan renkaan, jota kauppias on suositellut. Yhtä kertaa lukuunottamatta, se on mennyt ihan hyvin. Olen käynyt jo vuosia Kosken Rengashuollossa, jossa Hakamäen Matti hommaa hoitaa. Matilla on myös Guzzi.
Tuo yksi kerta aiheutti harmia, kun jouduin käymään "vieraissa":
- Takarengas kului loppuun ~7´000km, kun yleensä on päässyt ~13´000km.
- Matti kertoi vaihtaessaan uutta, että "...eihän tätä ole edes tarkoitettu näin raskaaseen pyörään!" Jokin
  merkintä puuttui.
- Etukumi aiheutti lähes p***kat housuun, kun motarin kiihdytysrampilla aloitti voblaamisen.
- Koskaan ennen tai jälkeen tuollaista ei ole ollut.
- Etukumin vaihtoi em. vieras sanoin "...joo, tällä menee hyvin ja vihaisesti mutkaan!" Jos Calilla nyt
  ylipäätään tarttee mennä vihaisesti mutkaan. Tai mun ei ainakaan tarvi...

En edelleenkään tiedä renkaista, kuin tuo maininnan "mustat ja pyöreät". Mutta kokemuksesta viisastuneena, asioin vain asiantuntijan verstaalla. En sitten tiedä, mistä varsinaisen asiantuntijan löytää, mutta olen ollut kovin tyytyväinen Kosken-Matin toimiin. Ei mulla suurempaa rakkautta Mattiin tai vaimoonsa ole.
Kirjoitan vain omista kokemuksista, joiden perusteella ei muiden tarvi toimia.

Pääasiahan on kuitenkin, että pyörä on aina kumipuoli alaspäin. Eikös?


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2023, 17:38:29 ip kirjoittanut TimoEv »

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2023, 14:14:34 ip »
Kun tuossa Urpon ja Turpon viestissä mainittiin harmaa ja soikea, jatkan uhallakin seuraavaa:

Autossa on alla nokialaiset. Mersun alkuperäis- ja muuten laadukkailla aluvanteilla olevia kumeja on sekä kesä- että talviversiona tasapainotettu oikein pitkällä rivillä lyijyä. Laskin parista vanteesta 60 gr/vanne. Saattaa olla jossain enemmänkin. Onkin pitänyt Tiren (Tikkurilan rengas) asiasta keskustella. Kun nyt oikein tarkkaan kumeja syynäsin, löytyi oikein pienellä kuin häpeillen muun tekstin joukosta "made in Russia". Eiköhän se syy suuriin toleransseihen ole siinä ja seuraavat taitaa olla Contit, vaikka Nokia nyttemmin onkin siirtänyt valmistuksensa muualle.

Mutta vähän aihettakin sivuten. Vaihdoin viime syksynä Cali II:een" laatumerkkkiä" olevan takakumin tilalle ainakin minulle tuntemattoman halpismerkin (?), Maxxiksen. Kumi ei ollut edes pahan kulunut mutta varsinkin motari- ja kehäteiden silmukoissa ja kyytiläisen kanssa venkoili häijyn tuntuisesti oli painetta sitten normaalit tai vaikka 3,5 baria. Uuden kumin myötä käytös muuttui normaaliksi ja nyt Maxxis odottaa asennusta myös eteen. Saa sitten nähdä millaisiksi osoittautuvat pidemmän päälle. Täytyy vielä katsoa mitä painomerkintöjä niissä on.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2023, 19:39:41 ip »
Kunhan kiusaksi tarinoin.
Tein aiheesta tutkimusta: Kerhollani on parkissa neljättäkymmentä moottoripyörää. Isoja ja raskaita matkapyöriä. Japanilaisia, amerikanlaitteita suurin osa sekä muutama italianmylly. Lähes puolessa pyöräsetistä oli Metzeler Me 888 etukumina. Niin myös itsellä kuin useilla kavereillakin. Se kertonee jotain...

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2023, 15:56:51 ip »
Kiitokset valaisevista kommenteista. Olen itekin katellut juuri tuota Mezelerin rengasta, joten semmonen taitaa alle tulla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2023, 23:02:55 ip »
Tuosta renkaan venkoilusta. Itsellä kävi sillai että salaa eturenkaasta irtosi pintakumi kudoksesta. Sitä en silloin vielä havainnut tapahtuneeksi kun lisäsin painetta ja rengas vakaantui jossain määrin. Matkan jatkuessa, onneksi kotiappäin, vaiva paheni: ilmanpaine renkaan sisältä pääsi kankaiden ja ulkokerroksen väliin. Rengas turposi ja ryhtyi ottamaan kiinni rakenteisiin. Vähensin painetta. Ajelin sitten hissunkissun katuverkkoa myöden kotitalliin. Aaamusella otin etupyörän irti ja vein kumeineen renkaan ostopaikkaan Stormille. Ei tarvinnut vängätä aiheesta. Sain korvaavaksi uuden, erimerkkisen, renkaan tilalle ja vanteelle laitettuna saman tien.
Se oli viimeinen sen merkkinen rengas toistaiseksi. Sitä edellinen, aivan samanlainen rengas, oli ihan kelvollinen ja ajoin sen loppuun ja ehyenä pysyi. Mainittu firma ei myy enää kyseistä merkkiä.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2023, 16:30:23 ip »
Renkaan merkistä ei nykyään voi valmistusmaata päätellä. Tosi monilla rengasmerkeillä, ei vain Nokialla, on kustannussyistä ollut tehdas Venäjällä. Vaikka tuonti lienee nykyään vähissä voi rengasliikkeistä vallan hyvin vielä löytyä itänaapurin tuotteita.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2023, 20:53:09 ip »
Tuohon "made in ryssä" kommenttiin.

Miten se mahtaa olla.
Maa, jossa duuni on tiukemmassa ja ei oikein sitä sosiaaliturvaa.
Sinne tulee suuri rengasvalmistaja ja perustaa tehtaan.

Sitten on maa, jossa pärjää ihan hyvin töitä tekemättä ja tehdaskin on jo erään rengassarjan pihalle tuupannut.

Kumman maan renkaat sinä ostaisit?

Misä ostaisin sen maan renkaat, jossa on uusi tehdas ja todella työmotivaatiota pursuavat duunarit.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2023, 10:08:04 ap »
....ja todella työmotivaatiota pursuavat duunarit.

Mi 8 helikopterin roottorin jäänesto hoidettiin ruikuttamalla lapoihin pirtua, ei jää silloin siihen tarttunut.
Suomessa etsittiin korviketta puhtaalle pirtulle ja asiaa kysyttiin myös ko.lentolaiteen valmistajalta.
Valmistajan mukaan on parempi käyttää puhdasta pirtua, mekaanikot pysyvät silloin terveempinä.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2023, 12:59:53 ip »
Valmistajan työterveyshuolto on osannut jo silloin yhdistää hilpeyden työntekijöidensä terveyteen! Tätä metodiahan siellä on käytetty työterveydessä laajalti ja jopa valtakunnallisesti. Minulla ei ole henkilökohtaista tietoa, mutta usko tai älä, valtion virallisten ja varmentamiensa tietolähteiden mukaan "hommat toimii kuin voidellut"!!!
Kaikkihan tämän jo tietää..
Jouko
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2023, 17:56:18 ip kirjoittanut Jouko S »