Yleistä renkaista: niin vyö- kuin ristikudosrenkaat ovat lailliset moottoripyörässä. Saa olla vaikka vyörengas takana ja ristikudos edessä. Tosin jouduin tämänkin kerran poliisikonstalle selittämään. Hän ensin sanoi ottavansa kilven talteen, laittavansa sakon ja määräyksen katsastukseen mutta, kehotuksestani, hankki lisää tietoa aiheesta Traficomista josta kerrottiin että mp:n renkaiden osalta ei ole samoja sääntöjä kuin auton renkaista. Matka jatkui. Tämän kerron siksi että voi tulla vastaava kokemus vastaan.
Toinen, nuorempi konsta myöhemmin, ehdotti taannoin samaa toimenpidettä kun tutki 1400 Californiani rengastusta sillä takarenkaana on 205 leveä auton vyörengas. Vastaehdotin että jos katsoisi Traficomin tiedoista sen mitä pyöräni renkaista siellä on mainittu. Sama asia toki on rekisteröintitodistuksessa vaikka sitä ei tarvitsekaan olla mukana. Alkuperäinen rengaskoko ja -tyyppi on merkitty myös Traficomin tiedostoon.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla 195-kumia jos sellainen helposti 16-tuumiaisista löytyy. Sitten parin - kolmen vuoden perästä jos ikää riittää.
Kävin aikoinaan katsastuttamassa lähikonttorilla sekarengastuksen sopivuuden. Katsuri ei löytänyt ongelmia ajettavuudesta. Tosin koeajoa hän ei suorittanut koska ajokortissaan ei ollut tarpeeksi kirjaimia. Uskoi minua. Samalla kertaa merkittiin myös ristukodosrengas edessä lailliseksi ja siten vaihtoehtoiseksi. Ei sen kummempia todistuksia tarvita. Rahaa meni toimeen muutama kymppi.
http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.htmlNyt on mittarissa jo lihava lukema kilometrejä. Auton kumi kestää helposti yli 20.000 km mutta kuluu keskeltä enemmän ja siksi olen vaihtanut pois ja uuden tilalle. Nyt on alla lajissaan kolmas. Rengas maksaa, merkistä riippuen, 50 - 85 € kappaleelta.
Suosittelen rengasmallia joka on kuvioltaan symmetrinen tai ainakin lähelle sitä. Sehän ei ole selviö nykyisissä autonrenkaissa kun niissä on monissa määritelty pyörimissuunnan lisäksi ajoneuvon puoli ja onko kyseessä etu- vai takakumi ja kummassa päässä on vetävät pyörät vai onko molemmilla akseleilla. Toki ei kaikissa rengastyypeissä ja -malleissa ole tätä rajoitusta. Nyt alla on tuon 50€ maksanut symmetrinen rengas merkkiä Zero. Syyskeleillä sillä hetken ajelin ja hyvin sujui. Mainittakoon että rengas kaartaessa ei saa nousta kulmalleen. Maksimissaan keskiuraan saakka saa nousta. Kulmallaan on epävakaampi. Myös kuormitus (Ajotapa, pyörän paino, tavaroiden paino ja matkustajien paino yhteenlaskettuna.) määrittelee rengaspainetta. Nykyisessä vaikutti 2,5 baaria oleva sovelias ja se on aloituspaineena otollinen kokeilla. Kunhan tästä ajokeit alkavat alkaa sekin kumi kulua. Sillä mennään, jos vanhat merkit paikkansa pitävät kaksi tai jopa kolme suvea. Olen ajanut reilun kymppitonnin Californialla yhdessä suvessa keskimäärin. Minulla on useita pyöriä niin yhdellä ei tule kovin paljoa ajetuksi.
Kun laittaa auton kumin taa niin tuo paineen sovittaminen ajotapaan ja kuormitukseen kannattaa katsoa ja kokeilla hartaudella. Lisäksi voin kertoa että auton kumi on pehmeämpää seosta kuin mp-kumi jos ratarenkaita ei huomioida. Hyvä kaarre- ja jarrutuspito tulee sitä kautta.
Itsellä on kokemusta monenlaisten pyörien katsastuksesta. Esimerkiksi sisäkaarteeseen kallistelevan triken katsastuksen tein pääasiassa itse katsastajan läsnä ollessa. En olekaan nähnyt nuorta inssiä ennen niin punanaamaisena kun jouduin häntä neuvomaan. Itse en ole koulutukseltani edes työteknikko vaikka insinöörin vakanssilta eläkkeelle lähdinkin sairastuttuani. Tyytyväinen olen toistaiseksi ja vaimo hyvässä duunissa. Aika kuluu Kerholla ja Verstaalla kodin sekä Kesämökin ohella. Mökillekin on kiva reilun 500 km matka ajella. Asfalttia ja soraa.
Kerrottakoon että miksi minulla on trike: siksi että selkäni kahdesta kohtaa ja kaasukäden ranne murtuivat hirvikolarissa ja oikea jalka siksi halvaantui mutta nykyään toimii varsin hyvästi. Siksi sairastellessa kallistelevan triken suunnittelin ja rakensin vanhan Cali 3:sen pohjalle. MMAF Testmill Pentanovan valvonnassa sen testasi ja hyväksi havaitsi.
Yksi hyvä piirre matalammassa takarengaskoossa on: voi laittaa kuutosvaihteen matalammassa nopeudessa päälle. Kulutus normiajossa on liki 5 litraa. Joskus reilusti alle, joskus paljonkin yli. Moottori on lämpötilaherkkä eli kylmällä säällä kulutus nousee. Siksi olen tukkinut jäähdyttimen suoran ilmansaannin. Koskaan ei ole tuuletin omatoimisesti käynnistynyt. Moottoriöljyn lämmön olisi hyvä olla 100 - 120 asetta. Pyörässäni on mittari sille. Lisävaruste.