Kirjoittaja Aihe: C1400 renkaat  (Luettu 2707 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 1 995
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #15 : Huhtikuu 07, 2023, 20:25:01 ip »
Asiaa tuntevat kertoilivat 70-luvulla olleensa Bakussa ohjuskoulutuksessa. Aihe oli MTO66 eli Styx - siis Suuren maan suurella toleranssilla tehty.
Sähköliitinten kontaktipinnit oli hopeoitu. Nehän tummuvat / likaantuvat / kurastuvat yms. Puhdistus oli suomalaisille oikein kädestä pitäen opetettu: Otetaan kahvikupista kunnon loraus pirtua suuhun ja puhalletaan sitä liittimiin, niin se "spray" puhdistaa kaiken.
Tarina myös kertoi suomalaisten yrittäneen samaa metodia täällä kotomaassa. Ei kuulemma onnistunut... Sotaväen viisaat olivat löytäneet ao.kaupasta jonkin eimericcalaisen sprayputelin, jota hankittiin käyttöön.

Oli kuulemma lievää vahvempi jupina ja mutina "kentällä", kun ei valmistajan ohjeita noudatettu...

Veli Hajakenttä saattaa tietää lisää... ( Timo: tuo em. jutun kertoi Heikki H )



Hajakenttä

  • Viestejä: 829
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2023, 13:49:02 ip »
Lainaus
Veli Hajakenttä saattaa tietää lisää... ( Timo: tuo em. jutun kertoi Heikki H )

Tuanoinnii – kun on puheena nuo renkaat ja kumitavara, suurempi syy dissata pirtua oli se tosiasia, että liittimien eristeet ja tiivisteet olivat jotain kumiseosta, joka ei kestänyt pirtua vaan haurastuivat. Siksi etsittiin muita puhdistusaineita, jotka tottapuhuen, olivat parempiakin joka suhteessa. Aika monet kemikaalit ovat omiaan tuhoamaan kumia. Öljy taitaa olla aika paha. Onhan täälläkin kerrottu perävaihteen öljyvuodoista. Siinähän öljy tippuu juuri pahasti renkaan päälle. Tarinat eivät kerro: onko jouduttu kumeja lepouttamaan sen vuoksi? Ainakin Nevadassa on moottorin takaosassa ölyletkun yhde ja siitä letku ilmanpuhdistimeen huohottamaan. Se hörppii kuumaa öljyä ja aikaa myöten haurastuu, ellei ole neopreenikumia, samaa letkua jota bensatankin sisällä käytetään. Silti se kannattaa aina keväthuollossa tarkistaa, ettei ole kovettunut ja haurastunut. Nimittäin – jos se alkaa vuotaa, sietä tulee öljyä kohtuullisesti takarenkaalle.

Styks on nähtävissä museoituna Kuivasaaressa. Vasemmalla puolella (paapuurissa) heti siiven takareunan takana on nyrkin kokoinen pulpi ja siinä suoraan taakse osoittava moninapainen sähköliitin (RK-liitin, suomalaisittain ärkoo, kyrillisillä rookaa). Jos siinä on muovihattu päällä, sen saa helposti avattua ja voi saada käsityksen liitinnastojan määrästä. Se on napanuoratöpseli, joka irtoaa kun ohjus lähtee, ja joka vaurioituu joka laukauksella lavetin puoleiselta osalta siitä huolimatta, että se kääntyy mekaanisesti jousella sivuun heti kun ohjus lähtee. Siihen tiljaantuu lähtöboosterin (250 kg ruutia paloi parissa sekunnissa) ruutijäämiä jokaiseen liittimen reikään. Niitä ei saanut putsattua millään muulla kuin tenulla ja paineilmalla. Siksi meillä kyllä oli kannu kaupalla pirtua kaapissa lukkojen takana. Ohjuksen matkamoottorin rakettipolttoaine oli kerosiini ja hapetin typpihappo. Niistä tuli aika sotku, jos ei ollut huolellinen. Pelkkä typpihapp jo on niin vaarallinen litku, että koko hallissa ei saanut olla yhtään humalaista, eikä ketään muutakaan, joka ei tiennyt mitä tekee. Siksi se tenu oli lukkojen takana, SSSR lienee toiminut väljemmin.

Hyvästä tenukylvystä huolimatta, tai juuri siksi, se RK-liitin kesti vain muutaman laukauksen ja piti vaihtaa. Sen sisällä on koko johdintilan täyttävä kumiosa, jossa on kanava jokaiselle johtimelle. Sanoimme sitä reikäjuustoksi. Juuri se oli tenulla haurastuvaa tavaraa. Ainakin yhden liittimen olen vaihtanut ja tinaillut kuntoon, kokopäivähomma.

Vastaavia moninapaisia liittimiä, isoja ja pieniä, oli ohjuksen sisällä useita, varsinkin lukuisien irrotettavian yksiköiden pohjaliittimissä. Osa oli luukkujen takana ja kytkettiin vasta juuri ennen laukaisua, kuten taistelulatauksen sytytin. En muista, että niitä olisi koskaan tarvinnut putsailla. Heikki H (RIP) oli hyvä juttumies ja saattaa olla, että omaa maustetta oli useissa kertomuksissa.

Sen sijaan Kari V l. Eemeli (RIP) kerran korjasi Quo Vadiksen tuolla menetelmällä puhaltamalla näyttölaitteen liukurenkaisiin, (joissa on se tahdistuksen pikku katkos, johon hiilipöly teki sillan). Olihan siinä merimiehillä ihmettelemistä.

Vanhoja muistellen olen visusti varonut liruttamasta etanolia tankin päälle saatika liittimille ja muovijohdoille tankatessa.

Takaisin renkaisiin, myös Nevadan Anni sai uudet renkaat talven aikana. Metzelerin renkaita molemmat. Yhden harha-askeleen ja ärsyttävän jumputuksen jälkeen en ole enää muita suvainnut, vaikka onkin hiukan hintavia. Metzeleriä oli tehdaskin käyttänyt uutena. Kestävyydestä on paha sanoa mitään kun Anni, sekä kuskinsa ajelevat niin kesysti, että nytkin piti kumit vaihtaa pikemminkin 6 vuoden iän takia, vaikka olihan ne jo aika kuluneetkin.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #17 : Huhtikuu 08, 2023, 17:28:38 ip »
Kun on useita pyöriä käytettävissä mutta niitä ei käytetä säännöllisesti niin rengasasia on lievä ongelma: renkaat eivät kulu mutta vanhenevat. Eräänlaista kulumista sekin. Pehmentimet haihtuvat ja kumi hapertuu.

Aiemmin eräs tänne toisinaan kirjoittava henkilö kertoi, em. syystä, että hän hioo hieman pintaa pois vanhasta kumista kulmahiomakoneella jossa lamellilaikka joka on koottu karheahkosta santapaperista. Onnistuu varsin helposti kun hetken kokeilee. Pyörä keskituella, rengas irti maasta ja tarjoamaan hiomalaikkaa kumipinnalle sopivassa kulmassa koko kulutuspinnan leveydeltä. Tämä perustuu olettamukseen että kumi on kovettunut eniten ulkopinnastaan ja kun se hiotaan pois niin alkaa pitoa löytyä. Toki ajaminen on tehtävä varovasti, ainakin aluksi.

Parissa pyörässäni, joita harvemmin käytetään, olen sujauttanut jätesäkin renkaan yli ja teipannut, uskoakseni, kokolailla ilmatiiviiksi. Uskon asia tämäkin mutta olen sitä mieltä että kun ilma ei pääse vaihtumaan niin kumin pehmentimien haihtuminen vähenee. Vaiva on pieni mutta vaikutus voi olla iso säästö vaivassa ja valuutassa. Varsinkin nyt kun lattialämmitys on in. Niin Verstaallani kuin Kerholla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #18 : Huhtikuu 10, 2023, 01:46:33 ap »
Tuollainen vapaalta kädeltä hiominen ainakin varmistaa kumin epämääräisen kulumisen ja mahdollisen epätasapainon hankkimisen. Jättäisin tekemättä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 1 995
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #19 : Huhtikuu 10, 2023, 20:07:46 ip »
Ompi jääneet autoilut vähiin viime kesän jälkeen. Satuin katsomaan Rellun piikkikummeja eilen... Paistoviikko 2114... Ihmekös tuntuvat hiukan liukkailta...

KINDE

  • Viestejä: 21
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2023, 15:47:31 ip »
Tilasin renkaat 888 mezelerit   eteen ja taakse.  411€ kotiin kannettuna.  Vertailin aikani ja  https://mprenkaat-store.com/  oli halvin.  Oon joskus aikaisemminkin käyttänyt ja ilman ongelmia. 

888 sarjaan päädyin koska ollut itellä 1200Wingissä ja 1500VN ässä   ja mielestäni soppeli hintaset ja hyvät ajaa, mutta ei kyllä kaikkein kestävimmät, eli joillain muilla on kilsoja saanut enemmän alle ennen vaihtoa.


Kunhan kumit saapuun niin harkintaan jää että vienkö irtovanteet vai koko möhkön pajalle.

Retuperä

  • Viestejä: 17
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #21 : Toukokuu 04, 2023, 17:54:57 ip »
Jos päädyt viemään irtovanteet liikkeeseen niin samalla kertaa on todella helppo tehdä myös peräöljyn vaihtaminen kun suurin osa työstä on jo tehty.
Moto Guzzi California 1400 Custom

KINDE

  • Viestejä: 21
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #22 : Toukokuu 05, 2023, 06:55:32 ap »
Jos päädyt viemään irtovanteet liikkeeseen niin samalla kertaa on todella helppo tehdä myös peräöljyn vaihtaminen kun suurin osa työstä on jo tehty.

Juu näin on.   Vanhemmissa Wingeissä oli pahasti kuluneita vetorattaita (mikäköhän oikea nimi suomeksi?) ja tuon kohdan haluisin myös katsoa ja voidella.  Jos renkaat vaihdattaa aina liikkeessä eikä liike älyä tota kohtaa vidella ja laiminlyö huoltoja niin syntyy aikanaan pahaa jälkea.  Tossa omassa on kohta 70K mittarissa niin sen vetoakselin kunnonkin haluisin selvittää, mutta jäänee ens talven hommiksi.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #23 : Toukokuu 05, 2023, 09:45:23 ap »
Tuollaista kaksiosaista ulko- ja sisäpuolista uritettua rakennetta kutsutaan nimellä urakko.
Uritukset kun väljistyvät niin niiden kulumisnopeus kertautuu. Ruotsinkielestä tuleva sana spoori on käytössä ymmärrettävä. Sana boori on taas erään kemikaalin nimi.

Käytännössä, aina renkaanvaihdon tai huollon yhteydessä, urakot puhdistetaan ja voidellaan kevyesti.
Kestävät näin isaltä pojalle. Myös kardaanissa on urakko joka vaatii huoltotoimenpiteitä. Nämä eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan selkeästi vaan on kuluttajan omalla vastuulla pyytää huoltoa tekemään puhdistus ja voitelu tai tehdä itse. Vaikeaa se ei ole. Samalla tulee katsottua laakereiden ja sysäyksenvaimentimen kunto.

Vaatii muutaman työkalun. Suuntaisnostin on muuhunkin hommaan kätevä. 1400 tapauksessa kun ei ole keskitukea niin suuntaisnostin korvaa sen. Hyvä nostokohta on jäähdyttimen alapuolella. Laudanpätkä väliin niin ei tule maalivaurioita. Takapäätä ei voi nostaa ko. nostimella erikseen koska painopisteen takapuolella ei ole nostokohtaa. Runkoputket kun kääntyvät takayläviistoon liian edestä.
Käytännössä olen sitonut etupyörän liinalla pyöränostimeen ja nostanut runkoputkista niin takapyöränkin saa ilmaan. Myös peräöljyn vaihto 1400:ssa vaatii takapyörän irroituksen. Osa propuista kun on perän vasemmalla puolen. Muutoin peräöljyn vaihto on helppo.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #24 : Toukokuu 08, 2023, 10:05:56 ap »
Sen verran korjaan että Mi-8 lapojen jäänesto toimii sähköllä. Oli muuten ensimmäinen sarjavalmisteinen kopteri jossa oli jäänesto vakiona.
Nimim: yli 5000 tuntia tyhjänpäällä

Hajakenttä

  • Viestejä: 829
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #25 : Toukokuu 08, 2023, 16:55:37 ip »
Edelleen täysin asian vierestä. Oikeastaan spriitä en muista käytetyn sotilassektorilla pienien puhdistushommien lisäksi missään suuria määriä, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Jutut mekaanikkojen suurista viinavarastoista saattavat juontaa siihen, että MiG-21 hävittäjällä oli tutka siten sijoitettu, että sen jäähdytys oli hankala toteuttaa. Siksi sillä oli oma tenutankki, josta aina lähettimen pääteasteen kuumentuessa painettiin tenua jäähdytyskanaviin, jossa se höyrystyi ja siten otti höyrystymislämpönsä pääteasteesta, joka sitten jäähtyi tehokkaasti. Höyry sitten puhallettiin ulos. Vanha polvi muistaa, että MiG-21:n ahtimen ilmanotto oli koneen nokassa ja tutkalle ei ollut muuta tilaa kuin sen suppilon, ilmanottoa säätävän ja siis liikkuvan, sisäkartion sisällä. Siellä ei ollut paljoa tilaa. Tutkakin oli suorituskyvyltään aika vaatimaton ja meillä sitä sanottiinkin etäisyysmittariksi, tai ohjuksen valaisulähettimeksi. Ohjuksella ei ollut omaa lähetintä, vain vastaanotin. Siksi kone lensi sitä taistelukurssia ja valaisi tutkallaan maalia kunnes ohjus osui. Ei siis vähääkään kumiasiaa...  ;D

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #26 : Toukokuu 08, 2023, 19:38:39 ip »
Suomen Sinisissä kun palvelin oli "korkeaoktaaninen" denaturoimaton alkoholi saamatteilla sillä Drakeneiden läpinäkyvät pinnat sillä pyyhittiin. Lennoston päällikön tasolla oli ihmetelty puhdistusaineen suurehkoa kulutusta. Mutta kyllä me kovasti niitä laseja puunattiinkin.

Tenu/pirtu on hyvä lasille mutta älkäätten pyyhkikö sillä muita pintoja. Jotkin muovit kiteytyvät välittömästi ja toiset vain muuten sulavat tai muuttuvat maitomaisiksi pinnaltaan.

Renkaista plekseihin: California 1400 pleksit ovat pinnoitettuja. Sitä en tiennyt. Tuli naarmu ja perinteisesti sitä aloin hiomaan piiloon. Ei olisi kannattanut. Kova kalvo meni puhki hioessa isommalta alalta ja sen alla on varsin pehmeää muovia. Sitä olikin hankala saa kiiltämään. Aineet siihenkin löytyivät mutta teetti töitä eikä pleksin pinta ollut enää suora vaan valo taittuu em. kohdissa erilailla. Sattuuko kellään olemaan jouten kyseistä pleksiä?

KINDE

  • Viestejä: 21
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #27 : Toukokuu 10, 2023, 15:59:41 ip »
Päätin sitten tehdä itse niin paljon kun nyt kivi ja rautakanki työkaluina voi.   Koska mun paja eli kellarikoppi jossa moottoriyörää säilytän on niin kapealla ovella että Guzzi ei mahdu laukkuraudat kiinni sisään ovensta päätin tehdä hommat ulkona. En halunnut purkaa enempää. Pyörät on nyt irti ja pesty nyt olis sitten vuorossa rasvausta ym huoltoa.  Kuskaan aamulla pyörät kuminvaihtoon ja toivottavasti huomen illalla jo uudet nakit alla. 

Mitä rasvaa olette käyttäneet tossa takapyörän uralaippaliitoksessa ? 

Muuten Motomatti mulla jäi se "urakko" sana kaihertamaan ja etsin kaikki koneopin lopputyöt  mitä netistä löysin ja vielä päälle kolmen akselifirman esitteet joissa vastaavia liitoksia, mutta "urakko" sanaa en mistään löytänyt.  Hyvä sanahan se on mutta lieneekö oikeasti konemiesten käyttämä, vai enkö penkonut riitävän syvältä? 

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #28 : Toukokuu 10, 2023, 18:37:00 ip »
Taisin sanan kuulla ihan alan mieheltä yli 50 vuotta sitten. Oli puhe auton vetoakselin urituksesta ja sen vastakappaleesta. Olen sitä sitten viljellyt ja, käsittääkseni, tullut ymmärretyksi. Voi olla murresanakin tai pienemmän piirin ammattikieltä silloin. Itse käytän mielelläni ns. arkaaisia suomen kielen sanoja. Esimerkiksi vauhtipyörän vanhempi nimi on huimapyörä. Sanasta porras tulee portaikko ja porrastus. Alunperin sana porras tarkoittaa kapean vesistön ylityspaikkaa. Sen nimisiä paikkoja on maamme kartta väärällään.

Retuperä

  • Viestejä: 17
Vs: C1400 renkaat
« Vastaus #29 : Heinäkuu 27, 2023, 09:45:38 ap »
Eilen hinurilla kotiin kun takarengas puhkesi matkalla.
Kulutuspintaa oli keskellä vajaa 3mm eli olisi tuolla kait vielä ollut joitakin kilometrejä edessä, mutta onneksi ennakoin asian ja uusi rengas tuli postilla kotiin muutama päivä sitten.
Renkaana siis ME888 ja tietä nähty 9400km. Ihan kelvollinen kumi mielestäni ja samanlainen tulee uusikin.
Samalla vaihtuu sitten ne peräöljytkin.
Moto Guzzi California 1400 Custom