Kirjoittaja Aihe: Murrosnivel  (Luettu 1025 kertaa)

@

  • Viestejä: 443
Murrosnivel
« : Tammikuu 22, 2023, 10:11:04 ap »
Mulla ei ole ilmeisesti aikaisemmin ollut vetoakseli aivan keskellä takahaarukan laakeripesää, koska murrosnivelen laakerikaulat ovat kuluneet suhteellisen nopeasti väljiksi.  Nivel on siis jo kertaalleen käännetty ja siihen on sorvattu laakerisovite myös toiseen päähän. Ristikot ovat kuitenkin kunnossa eikä minkäänlaista väljyyttä tunnu. Tämä on Calissa toinen murrosnivel, joten uskoisin ettei tuolla ole kauhean paljoa edes ajettu. Veikkaisin että 50-60K.

Aikaisemmin palstalla on varmasti ollut juttua murrosnivelen kaulaan sorvattavasta holkista mutta kuinkahan paksu tuo holkki saisi olla murrosnivelen lujuuden siitä kärsimättä? Eihän tuossa kaulassa materiaalivahvuus kuitenkaan ole kovin suuri. Vähän arveluttaa tuollainen viritys mutta Guzzien murrosnivelien hinnat ovat nousseet aika tavalla:

https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1919#prettyPhoto

millegt

  • Viestejä: 542
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2023, 11:09:45 ap »
oliko toi lakeri 6206 eli 62/30x16 mm, onkohan kukaan koskaan kokeillu laakeria 6305 joka olsi 62/25x17 jolloin tarviis ottaa kaulasta 2,5 mm siivu pois ja laakeri millin paksumpi, miten mahtaisi käydä ?

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2023, 13:14:37 ip »
6206-2rs laakeria löytyy myös 28mm sisämitalla:

https://laakerikauppias.fi/tuote/28x62x16-koyo-6206-23-4yd2rs-japan-eu184928/

Pitäisikö kokeilla tuota? Tietysti noissa on pyörimisnopeudet ym. mutta tuskin ne ylittyvät


motomatti

  • Viestejä: 12 489
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2023, 14:47:17 ip »
California Stone kardaanin korjaus: http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html
Ristinivelen huoltoa: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Guzzin osat ovat varsin käteviä koska on käytetty standardiosia joita on saatavissa alan liikkeistä. Kaikkien merkkinen kohdalla näin ei ole.
Nivelen kannatinlaakeri on kestovoideltu. Sen vaihto jatkaa myös nivelen ikää. Laakerin tai nivelen kuntoa ei pysty päättelemään muutoin kuin purkamalla. Jos oikean puolen jalkatappiin tuntuu tärinää niin nivel on jo erittäin huonossa kunnossa ja voi vaurioittaa myös vaihteistoa.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2023, 19:24:15 ip »
Tässä on nyt kysymys hieman eri asiasta eli tuosta isolohkon murroksen materiaalin vahvuudesta, joka arveluttaa jos siitä sorvaa pois 2 milliä halkaisijasta. Täytyy mennä huomenna tutkimaan asiaa. En löytänyt mistään tietoa onko kukaan ylipäätänsä sorvannut tuhon rakoon soviteholkkia eli olen todennäköisesti muistanut väärin.  28 millisen 6206-laakerin käyttö olisi kenties fiksumpi ratkaisu mutta siinäkin on sama tilanne tuon materiaalin vahvuuden suhteen. Ohuempi murroksen kaula varmasti myös pyörii herkemmin tukilaakerissa.

motomatti

  • Viestejä: 12 489
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2023, 19:48:12 ip »
Tuossa laittamassani linkissä olen sorvannut ulkomitasta pois neljä milliä eli kahden millin vahvuisen lastun. Sitten sorvasin lämpösovitteisen holkin jonka asensin kuumana paikoilleen. Jäähtymisen jälkeen ulkopintaan viimeistely. Lisäksi tein holkista hieman pidemmän että sain ohjausta asennukseen. Helpottaa asennusta.

Niissä malleissa joissa on kardaaniakseli irtonainen eli tuplanivel on oma osansa voi sen etupään muuttaa takapääksi sorvaamalla/hiomalla sen siihen kokoon että sen voi laittaa tukilaakerin silmään. Helpoin tapa on kuitenkin tilata kauppiaalta uusi nivel ja laakeri. Laakeri kannattaa vaihtaa joka kerta kun niveltä vaihdetaan tai kunnostetaan.

Pelkät ristikot voi myös vaihtaa vaan vaatii pientä viitseliäisyyttä ja työkaluja. Viilapenkki tai prässi tarvitaan. Ristikkoja myyvät laakerikaupat yleisesti. Vanha mukaan malliksi. Laakerikaupan vakioristikko on millimetrin suurempi mitaten laakerikuppien päistä. Kupin päädyt voi hioa tai sorvata sopivan mittaisiksi. Lukkorenkaat mielellään uudet.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2023, 20:36:11 ip »
Kyllä mulle nuo on tuttua asiaa ja kuten jo avauksessa kirjoitin, nivel on jo käännetty ja sorvattu kertaalleen. Tuossa linkissä sorvasit tuon lastun eri paikasta ja erilaisesta nivelestä kuin mistä nyt on kysymys. Tässähän ei ylimääräistä materiaalia ilmeisesti juurikaan ole. Voi murroksen kaula olla kovilla jos sitä heikentää noinkin paljon. En tosiaan ole tässä asiassa mikään asiantuntija mutta voimat ovat aikamoiset tuossa kohdin. Todennäköisesti ainoa järkevä tapa on hankkia uusi nivel kun ei ole olemassa ennakkotapausta tuosta hommasta. Ainakin turvallisempi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 306
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2023, 21:59:37 ip »
Ei ole juuri nyt laakerikatalogia käsillä, mutta löytyisikö eriparilaakeria, jossa olisi tuumamitoituksella sisäreikä ja millinen ulko? Niitä nimittäin on olemassa. Voisi löytyä joku välikoko.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 489
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2023, 22:28:49 ip »
Joo, ei ole kaikista nivelsorvauksista kuvia. Sorvauksen lujuusarviossa tein päätelmän että tuo kahden millin lastu ei erityisesti heikennä lujuutta. Ns. isolohkoguzzeissa on moninaisia eri nivel- ja akselityyppejä. Lähinnä erot ovat pituuksissa, nivelen rakenteessa ja koossa.
Tuo linkissäni esittämäni rakenne löytyy California Stonesta. Sitä edeltävissä malleissa kaksoisnivel on lyhyempi. Kyseinen nivel on ollut viime vuosikymmenen rakentamassani trikessä ja osoittanut toimivuutensa vaikka massaa on enemmän ja omistajansa vetää sillä perävaunua.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2023, 13:52:41 ip »
Kävin etsiskelemässä sisähalkaisijaltaan hieman alle 30mm 62x16 urakuulalaakereita mutta ei löytynyt edes kataloogeista. IKH:n järjestelmä tunsi kuitenkin tämän löytämäni 28mm:n Koyon laakerin, joka on siis ajoneuvoteollisuuden laakeri ja varmasti käypänen myös Guzziin. Koyon laakereita on mm. Yamahassa.

https://laakerikauppias.fi/tuote/28x62x16-koyo-6206-23-4yd2rs-japan-eu184928/

Isolohkon murroksessa seinämävahvuus boorin pohjasta mitattuna on 5mm eli enemmän kuin mitä oletin. Kyllä siitä voi pyyhkäistä pois yhden millin, koska tukeehan laakeri tuota kaulaa kumminkin. Vaihteiston puolimmainen kaula jää kuitenkin entiselleen.

Tässä tapauksessa tuo holkki on siis tarpeeton välivaihe kun voi laittaa suoraan tuon 28mm laakerin.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2023, 14:46:26 ip »
Vaikeinta tässä hommassa on kuitenkin tuo vetoakselin keskittäminen tismalleen keskelle laakeripesää nyt kun takahaarukkaa on siirretty oikealle 4,5 - 5 mm. Vetoakseli on myös pienessä kulmassa suhteessa laakeripesään.

Takahaarukan ollessa paikallaan mittaaminen on hankalaa. Etäisyyden laakeripesän ulkoreunasta vetoakseliin pystyy mittaamaan molemmin puolin mutta ei paljon muuta.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2023, 09:52:48 ap »
Kuvassa vasemmalla uusi 28mm tukilaakeri laakerinumeroineen. Oikealla alkuperäinen.

motomatti

  • Viestejä: 12 489
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #12 : Tammikuu 27, 2023, 10:39:44 ap »
Kardaanin kaksoisristinivelen toiminta voi jopa parantua jos sen liikekulmaa poikkeuttaa. Perustelen tätä sillä että useimmiten ristinivelen neulalaakereita purettuani olen törmännyt seikkaan että neulat ovat "kaivaneet" muotonsa mukaiset kolot ristikon "tappeihin" eli liikettä ei ole tapahtunut vaikka laakerien toiminnalle on tärkeämpää kiertää tappia. Myös tuplaristinivelen pyörimissuunnan kääntö auttaa asiassa.

Vastaantulleita ristinivelvikoja on yleinen juuri tuo paikallaan jumittaminen ja kolojen syntyminen sen seurauksena. Toinen on, tässä käsitelty, kannatinlaakerin reiän/nivelen laakerikaulan kuluminen on useimmiten syy nivelen vaihtoon. Vasta näiden vikojen jälkeen tulee nivelen totaalinen hajoaminen. Harvoin siihen asti päästään.

Kun nivel on kourassa niin sitä pitää käännellä eri asentoihin hitain liikkein. Jos tuntuu pientä nyintää tai peräti välystä niin ristikot pitää uusia laakereineen. Aiemmin mainitsin että lähes sopivia ristikoita saa laakerikaupasta suht edullisesti. Niiden vaihto vanhaan nivelrunkoon vaatii työvälineitä kuten prässin tai ainakin järeähkön viilapenkin. Helpoin tapa on ostaa uusi nivel.

@

  • Viestejä: 443
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #13 : Tammikuu 27, 2023, 22:35:13 ip »
Väljän nivelen kaulaa tuskin kukaan ryhtyy sorvaamaan. Tuo ristikoiden vaihtokaan ei ole enää taloudellisesti kannattavaa, vaan kannattaa ostaa suoraan uusi nivel. Ainoastaan tuo nivelen kaulan kuluminen voi olla perusteltu syy nivelen jatkokäyttöön edellyttäen että nivel on muuten kunnossa.

Kun nivelen kaula kuluu väljäksi suhteessa tukilaakeriin, niin ensiksi kärsii laakeri, koska se tällöin kuumuu ja voitelurasva vähenee. Kun laakeri on vaurioitunut niin ennenpitkää myös murrosnivel hajoaa. Jos taas sorvailee noita murrosnivelen laakerikauloja 10 minuutin sorvauskokemuksella taikka kännissä, niin saattaa käydä niin ettei tuo murrosnivelen kaulan laakeripinta ole tismalleen yhtä pitkä kuin alkuperäisessä murrosnivelessä vaikka kaikki näyttäisi muuten olevan kunnossa. Tällöin murrosniveltä ei saa asennettua riittävän syvälle tukilaakeriin ja tukilaakeriin kohdistuu painetta pitkittäissuunnassa tietyissä takahaarukan asennoissa. Lopulta laakeri voi leikata kiinni lukkiuttaen takapyörän aiheuttaen hengenvaarisen tilanteen. Älkää kysykö mistä tiedän tämän.

millegt

  • Viestejä: 542
Vs: Murrosnivel
« Vastaus #14 : Tammikuu 27, 2023, 22:56:28 ip »
ostin millen 1999 45th ajettuna ja jossain 60 th kohalla ennen kun olin lähössä tanskaan käymään päätin kurkata haitarikumin alle kun ristinivelen suunnaltaa kuulu outo kolahdus kun päästi kaasun, kumia kun raotti niin tuli ekan pari laakeri neulaa kämmenelle, ristikko oli oheisen kuvan näköisessä kunnossa