Kirjoittaja Aihe: Renkaita  (Luettu 12219 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #30 : Tammikuu 20, 2023, 23:07:21 ip »
En välttämättä halua olla etuilija vastaamisessa mutta kun olen vielä hereillä niin olen hyviksi renkaiksi muunmuassa Champiro-merkkisen renkaan. Sellainen rengas joka on keskikohdan suhteen kokolailla symetrinen. Niitä on hankalampi löytää. Oletan myös että Ikkalan viittaamassa 1500:ssa lienee kapeampi kuin 1400 Calissa. Eli luokkaa 195 - 185. Profiilisuhteita voi siihenkin valita mutta liian littanen rengas muuttaa muita ajo-ominaisuuksia ja syö kallistusvaraa. Toki takapamppuja voi laittaa pidempiä.

Yksi huomio jäi kertomatta: auton rengas on kevyempi kuin prätkän rengas. Sillä ei liene varsinaista merkitystä tai en ole sitä oivaltanut. Toki, periaatteessa, jousittamattoman massan keveneminen parantaa jousitusominaisuuksia. Kyse on kuitenkin vain sadoista grammoista.

Omalla kohdalla oli myös merkittävää se että renkaan kehä pieneni reilut 10% joten isompien vaihteiden käyttö tuli yleisemmäksi ja kulutus pieneni samassa suhteessa. Kuten 1400:n omistajat tietävät, pyörä ei ole erityisen pihi. Mutta reilu 10% säästö tuntuu ajan kanssa lompakossakin. 1400 California kun on suunniteltu Amerikassa ja sikäläisille teille niin täällä on hieman eri tarpeet...

Hieman yli 10% renkaan kehän pieneneminen ei juuri kaarteen ottoon vaikuttanut. Ennenkin sain astinlaudan reunat raapimaan mutkissa niin ero ei ole juurikaan autokumin käytön osalta asiaa haitannut.

Kerhollani ei asiaan ole innostuttu mutta muutama tuttu japsikustomin omaava henkilö on ollut asiasta kiinnostunut. Samoin tuttavapiiriini kuuluva H-D-painotteisen porukan henkilöt. Toisaalta heillä on näyttävämpää kun on 300-leveä takanakki. Silläkin voi ajaa. Todistettavasti.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Renkaita
« Vastaus #31 : Tammikuu 21, 2023, 00:15:42 ap »
No joo kun oikeestaan haluaisin siirtyä auton renkaisiin kahdessa mobedissa, wingissä ja harrikassa. Eli 1500-1800cc (nykyään) ;)  Niissä on melkein sama"virallinen rengaskoko" 160/80-16 ja 150/80-16. Taitaa lähellä oikeaa olla myös MU85.  Menisivät  samanlaisella renkaalla molemmat. Olen käsittänyt että mp koko versus autokoko ei niinkään aina täsmää?  Eli haluaisin tietää edes suurinpiirtein mikä autokoko noihin kävisi. Nettiä selaillen ei oikein varmaa tulosta ole tullut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #32 : Tammikuu 21, 2023, 00:30:16 ap »
Sen tiedän että vakio mp-kumi 200 versus auto-205 on kokolailla saman levyinen eikä pulleata kohtaa jälkimmäisessä ole.
Olettaisin että sama suhde on kapeammissakin kumeissa. Sen olen huomannut että ylileveää auton kumia ei kannata lähteä sovittamaan vaikka paikalleen saisikin.

Ilmanpaineen suhteen arvelen, riippuen renkaasta jossain määrin, kaposempi rengas vaatii hieman enemmän painetta leveämpään nähden sillä paineen jakauma riippuu renkaan leveydestä. Itse aloitin oletuspaineesta, 205-renkaalla, 2.2bar. Ei ollut huono sekään mutta siinä 2,5 on ollut napakampi vaikka kaarteeseen vieminen on hieman, siis hieman, raskaampaa. Alhainen paine aiheuttaa soutamista äkillisissä suunnanmuutoksissa. Mutta samoja ilmiöitä on tavallisellakin renkaalla kun äkisti suuntaa muuttaa.

Kokeilu ei paljon kustanna. Lähinnä rengastöissä on vaivaa varsinkin jos käy niin että kokeilu ei tyydytä.

Itse ostin, kokeeksi, halpamarketin loppuunmyynnistä ZETA-merkkisen kumin. Se on nyt Calin takavanteella. Saatan keväämmällä ajella kertomaan saattaako sillä ajaa. Kaksi edellistä oli Champiro-merkkisiä Vianorilta. Autonkin alla pelanneet hyvin. Tuttu kauppias.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Renkaita
« Vastaus #33 : Tammikuu 21, 2023, 09:33:37 ap »
Käyttö on lisäksi laillista mutta edellyttää, toistaiseksi, ajoneuvokohtaista muutoskatsastusta. Kohdallani se maksoi 50€. Eli vain yhden renkaan hinnan.

Oliko siis niin että jouduit muutoskatsastamaan pyörän siksi, koska käytät auton rengasta eli sellaista rengasta, joka ei ole tarkoitettu moottoripyöriin?  Renkaan kehän pienet muutoksethan (eikä vannekoon muuttaminen) eivät edellytä muutoskatsastusta Traficonin "L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen" - julkaisun perusteella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaita
« Vastaus #34 : Tammikuu 21, 2023, 09:56:46 ap »
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, ettei auton rengas välttämättä keskity helposti vanteelle. Fightermopopuolella ovat joutuneet sorvaamaan auton vannetta pienemmäksi, että mp-rengas nousee kunnolla vanteelle. Eli auton kumit voivat olla ”löysiä” pyörän vanteella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #35 : Tammikuu 21, 2023, 13:25:35 ip »
Tunturi TT on osittain oikeassa. Lisäksi mp:n sisärenkaattoman vanteen muoto ei ole samanlainen kuin auton vanteen muoto. Silti auton renkaan ns. jalkaosa istuu varsin nätisti vanteelle mikä on ehdoton edellytys ilman pysymiseksi vanteella. Renkaat ovat asettuneet vanteelle 3,5 - 5 baarin paineella liukastetta käyttäen ilman draamaa. Näkisin että ei ole pelkoa äkillisestä vuodosta eikä sellaista ole sattunut itselleni enkä ole muilta kuullut.

Toisinpäin ei sitten aina istukaan eli mp-renkaan sovittaminen levitetylle auton vanteelle voi tuoda tuhon jo rengasta paineilmalla vanteelle nostatettaessa. Kerhollani joitakin vuosia sitten niin kävi kun kerhokaverini BossHossiin leveämpää rengasta soviteltiin. Rengas katkesi ankarasti pamahtaen. Korvat soivat pari päivää. Sen jälkeen mittailtiin ja sorvattiin ao. valuvannetta ja saatiin mp-rengas pysymään ilman sisäkumia vanteella sekä asennettua se levitettyyn takahaarukkaan. Ehdotin aiemmin auton renkaan käyttöä mutta se ei, kuulemma, sopinut tyyliin. Myöhemmin rakensin kyseisestä pyörästä triken tarkoituksena vetää asuntovaunua. Mielenkiintoinen projekti jossa keulan muutettavilla ohjauskulmilla ja -mitoilla on suuri merkitys.

Ps: tarkoitusta varten valmistin erityisen vannesorvin jolla voi halkaista vanteen levitystä tai kavennusta varten sekä muotoilla että mittailla. Sorvissa voi tehdä myös hitsausta. Varustettu taajuusmuuttajalla. http://www.motomatti.fi/2014/03/vannesorvi.html
Laitteen myin myöhemmin yksityisomistukseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #36 : Tammikuu 21, 2023, 13:56:03 ip »
Nimimerkki @ kysyi: Oliko siis niin että jouduit muutoskatsastamaan pyörän siksi, koska käytät auton rengasta eli sellaista rengasta, joka ei ole tarkoitettu moottoripyöriin?  Renkaan kehän pienet muutoksethan (eikä vannekoon muuttaminen) eivät edellytä muutoskatsastusta Traficonin "L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen" - julkaisun perusteella.

Olin aikanaan itse tuotakin lainkohtaa laatimassa MMAF:n ja Smoton edustajana ja se on monesti ollut avuksi sekä hyödyksi silloin jos ei ole sopivaa kumia tai vannekokoa saatavilla. Mutta syytä ei tarvitse kertoa koska katsastusta ei silloin tarvita.
Sen sijaan auton renkaan sovittaminen moottoripyörään, ainakin periaatteessa, vaatii merkinnän rekisteröintitodistukseen. Ymmärrän kyllä senkin näkemyksen että muutaman kympin kulua ei haluta maksaa vaikka toisessa päässä voi olla ratsian yhteydessä kilven vienti, sakko ja päälle vielä muutoskatsastuskulut.

On sitten ihan oma asiansa kun käytetään epäkonventionaalista, eli ketjun aiheen mukaista, ratkaisua. Siksi piti teettää pyörään muutoskatsastus, 50€, että on tosite siitä että ratkaisu on todettu asianmukaisten toimenhaltian, katsatusviranomaisen, toimesta toimivaksi ratkaisuksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Mikäpä minä olen insinöörin lausuntoa vastaan väittämään.

Paljon isompi prosessi oli toisen auton renkaita hyödyntävän ajoneuvon hyväksyntäprosessi. Siinä muokkaamani ajoneuvo asetettiin testauksen alaiseksi. Toimenhaltijana oli Testmill Pentanova. Siinä katsottiin jarrutehot säädetyssä nopeudessa ja pysäköinnissä jyrkkään rinteeseen, käsittely eri nopeuksissa, kuten väistökokeet, jarrujen häipyminen ja muutamia muitakin vaatimuksia. Se paperi maksoi noin 500€ ja sen jälkeen rekisteröintikatsastus 50€. Noilla rahoilla saa siis mahdollisessa tienvarsitarkastuksessa, edellyttäen että kaikki on kunnossa, puhtaat paperit.
Merkittävin seikka tässä jutussa oli se että kyseinen trike kallistelee sisäkaarteeseen hieman samoin kuin kaksipyöräinenkin. Sellaista ei, kuulemma, ollut silloin vielä muualta markkinoille tullut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaita
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2023, 00:06:13 ap »
En ole osittain oikeassa vaan täysin oikeassa. Vannetta on joudutti sorvaamaan pienemmäksi, että kumi nousee ylipäänsä vanteelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #38 : Tammikuu 22, 2023, 03:18:54 ap »
Aivan, kuten aiemmin esitin, voi olla näin. Kyseinen ilmiö ei estä sopivan renkaan asennusta vanteelle. Asia on todettu Traficomin toimesta. Mitään ongelmaa ei siis ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaita
« Vastaus #39 : Tammikuu 22, 2023, 21:43:51 ip »
Niin, ei estä, mutta voi aiheuttaa tilanteen, että kumi ja vanne ovat eri paria.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2023, 07:56:51 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Löysä

  • Viestejä: 40
Vs: Renkaita
« Vastaus #40 : Tammikuu 23, 2023, 07:05:59 ap »
Itselläni on ollut sitten tosi hyvää tuuria kun parillakin eri sivuvaunuyhdistelmällä, joiden kuollut paino menee lähemmäs 700 kiloa, talvella on sivuluisun päätteeksi tökännyt takarengas sulaan kohtaan. Eikä ole autonrengas irronnut alkuperäiseltä moottoripyörän vanteelta, ainakaan vielä;-)
V 85 TT ja California 1400 touring

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #41 : Tammikuu 23, 2023, 10:34:07 ap »
Kokemuksesta tiedän olevan mahdollista että mp-rengas ei tahdo mahtua auton vanteelle mutta toisinpäin asia on mahdollinen. Ilmanpaine pitää renkaan vanteella kitkan ohella.

Jos jotain varsinaista ongelmakohtaa, tekniseltä kannalta, etsii niin auton renkaan jalkaosa on autonkumissa leveämpi kuin mp-renkaassa eikä siksi asennu mp-vanteelle samalla tavoin kuin siihen tarkoitettu rengas. Toisaalta kokemus on osoittanut että asiasta ei ole merkittävää haittaa. Ilma pysyy sisällä ja rengas vanteella. Ainoa haitta on se että renkaan lieve ei asetu vanteeseen nähden tiukasti vaan nojaa ainoastaan kevyesti vanteen reunaan ja se aiheuttaa, maantiepölyn kanssa, vanteen kulumista. Ainakin maali on lähtenyt ko. aluelta irti mutta itse vanteen alumiini ei ole juurikaan kulunut. Vaiva on lähinnä kosmeettinen. Itse arvelen pyyhkäiseväni pensselillä seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä mustaa 2K epoksimaalia alueelle. Näin minulle on suositeltu. Teräsvanteessa homma voi olla kinkkisempi ruostumisen suhteen. Tässä joitain selvityksiä asiasta: https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/examining-the-%E2%80%9Cdark-side%E2%80%9D.9/

Auton rengas kuluu mp-vanteella niin että renkaan keskiosasta lähtee pinta ensin eli rengas menee vaihtoon sen vuoksi samasta syystä kuin mp-rengaskin yleensä. Kuluneen renkaan tunnistaa myös siitä että ohjaamiseen tarvitaan, varsinkin hidasajossa enemmän voimaa kuin uudella renkaalla ajettaessa. Tosin eri rengasmerkeillä on eroa keskenään. Siksipä en olekaan ajanut renkaitani viimeiseen milliin asti. Se ei harmita koska auton rengas on edullinen hankkia.

Saattaa olla niin että kun nyt alla oleva 205 leveä kumi tulee käyttöikänsä päähän tai ei ole muusta syystä käyttökelpoinen, kokeilen 195-levyistä. Keskustelupalstoilla, muiden merkkien osalta, 195 ja 185 leveydet ovat suosittuja. Toki renkaan leveys määrittyy vannekoon mukaan mutta siinä sallitaan pientä vaihtelua suuntaan jos toiseen.

Omalta kohtaa aihe on ollut sikäli mielenkiintoinen että testaamisvaihe kesti melkein kaksi suvea laittomasti. Siinä vaiheessa kun totesin että asia on toimiva ratkaisu eikä isompia haittoja ollut havaittavissa päätin käyttää pyörän katsastuksessa. Perustelin asian suullisesti vaikka matkassa olivat myös tekemäni selvitykset asiasta paperilla kaiken varalta. Asia siis hoitui suullisella käsittelyllä ja on sittemmin ollut esimerkkinä muillekin laillistamaan auton renkaan käytön mp:ssä.

Tiettyä ristiriitaa asiassa oli se että perusteluiksi ajettavuudesta riitti oma lausumani asiasta ajettuani laittomalla rengastuksella. Hyväksynnän aikana pyörä ei liikkunut lainkaan. Toisaalta kummallakaan katsastajalla ei ollut asianmukaista ajokorttiakaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Renkaita
« Vastaus #42 : Tammikuu 23, 2023, 15:27:42 ip »
Varmasti tuo Mitas on parempi ja kestävämpi rengas ja Mitas tuntuu muutenkin kehittävän renkaitaan aktiivisesti ja kuuntelevan kuluttajia. Em. foorumilta muistan että Mitas mm. otti uudelleen tuotantoon jonkin kilometrejä kestävän rengasmallin (E-09?) amerikkalaisten XT1200-harrastajien vaatimuksesta. Mitaksen edustaja on aktiivinen kyseisellä foorumilla ja saa suoraa palautetta kuluttajilta.

Muistin väärin tuon Mitaksen rengasmallin, joka on otettu uudelleen tuotantoon. Se onkin E-07. Nyt Mitaksella on siis tuotannossa sekä (uusvanha) E-07 sekä uudempi malli eli E-07+. Molempia saa myös Dakar-versiona. Olisin ostanut tuon uusvanhan E-07 Dakarin jos Riekkoniemen pojilla olisi ollut sitä varastossa. Tässä on Mitaksen edustajan kommentti asiasta:

https://www.yamahasupertenere.com/index.php?threads/the-new-mitas-e07-adventure-tire-tyre.23781/page-14#post-403563

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Renkaita
« Vastaus #43 : Tammikuu 23, 2023, 19:14:18 ip »
Tärkein asia auton renkaasta taisi jäädä kertomatta: erinomainen pito jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Takajarrua tulee käytettyä nykyään enemmän. Auton renkaan kumi on pidoltaan mp-rengasta huomattavasti parempi. Pehmeämpää seosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaita
« Vastaus #44 : Tammikuu 23, 2023, 20:12:29 ip »
Seos tuskin on pehmeämpi, sulaisi painavan auton alla aika vinhaan. Kuviointi todennäköisesti tekee pinnasta elävämmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.