1100 Calissa lienee 140/17 kumi takana. Automitoissa merkiten, hypoteettisesti, kumin leveys olisi 135 tai 145 jos sellaisia olisi olemassa. Voi ollakin vaan minä en tiedä. 1400:ssa on takakumin koko 16 tuumaa eli tyypillinen autonrengaskoko ja käyttämieni renkaiden leveys on 205. Eli varsin normi henkilöaiton kumi. Myös 195-levyinen olisi sopiva teknisesti mutta näyttäisi kovin kapealta, mutta teknisesti kapeampi kuin pyörän alkuperäinen rengas vaikka kulutuspintaa onkin paljon runsaammin.
Pikaisella silmäyksellä rengassivustoille ei löytynyt näin äkisti kuin vararenkaita tuohon kokoon. Niissä on nopeusraja varsin alhainen. Johonkin paukkurautapyörään, jolla ei ajeta kovin kovaa, tuollainen sopisikin.
https://www.autodoc.fi/renkaat/search?Season=kesa&Width=145&CrossSections=70&Size=17Mutta voihan tuota kokoa löytyä korkeammassa nopeusluokassa kun lisää pöyhii luetteloita.
Lisäksi hankaluutta tuottaa se että nykyisissä auton renkaissa on sen sijoituspaikka ja pyörintäsuunta määritelty joka ilmenee epäsymmetrisenä kulutuspinnan muotoiluna. Sellainen lienee omituinen ajettavaksi jos pyörään laittaa. Omalla kohdalla on kuitenkin sattunut tulemaan vastaan renkaita jotka ovat täysin tai lähes täysin symmetrisiä. Kävin myös hakemassa katsastuskonttorilta muutoksen rekisteröintitodistukseen joka asiasta kertoo. Nykyinen takarengas maksoi noin viisikymppiä ja on jo alla odottamassa seuraavien kesien ajosuorituksia. Toistaiseksi, viimeiset 40 vuotta, tullut ajetuksi vähintään kymppitonni kesässä. Muut kilometrit muilla pyörillä.
Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen välikohtaus sattui paikallispoliisin ratsiassa Multisillassa Tampereella. Nuor. konst. oli jo noutamassa ruuvaria kilvenirrotukseen vaan hänelle kolealla äänellä mainitsin että eikös pitäisi pyörän rekisteritietoja vilkaista. Mielestään ei tarvitsisi. Pyörän paperit eivät olleet mukanani eikä niitä, lain mukaan, tarvitse matkassa olla. Poliisiautossa oli netti auki ja sieltä pyysin häntä ottamaan Traficomin sivut auki. Sieltä ilmeni että pyörääni käy monenkokoiset renkaat ristikudoksisista vyörenkaisiin ja saa olla jopa sekarengastus. Laki ei estä auton renkaan käyttöä eikä sekarengastusta kun kyse on L-luokan kulkimesta. Mutta sakot olisin tod. näk. saanut jos en olisi merkityttänyt rengasvalintaa rekisteritietoihin. Edessä käytän ristikudosrengasta ja takana vyörengasta. Saa myös käyttää sekakudoksella olevia renkaita. Harmi että 1400 Caliin ei saa asentaa sivuvaunua.
Noin yleensä ottaen autonrenkaita käyttävät muutkin custom-motoristit kun itse. Kokoontumisissa ja kahvittelupaikoissa tulee silloin tällöin puheeksi auton renkaan käyttö. Auton renkaan kantavuus- ja nopeusluokka on yleensä merkittävästi suurempi kuin mp-renkaan. Myös kulutuspinnan paksuudessa on etunsa. Silti kuluu, ainakin minulla, keskeltä ensin. En ole ajanut renkaita edes kulutusmerkkiin asti koska rengasvaihtohomma ei paljon lompakkoa rasita. Eikä tarvitse ihan taajaan kummitushommia tehdä.