Mitä käyttämiini autonrenkaisiin, takarenkaana, tulee niin niissä on kulunut keskikohta ensin. Tosin oma otantani on kapea kun on vasta neljäs rengas menossa. Tosin yksi oli vain hetken sillä sen vei puhkeaminen. Nykyisellä halpisrenkaalla (Merkkiä ZETA.) en ole ajanut kuin muutaman kilometrin.
Tiedosta viisastuneena seuraan sen kulumista tarkemmin nimenomaan vertaillen kulutuspinnan keskialueen ulkopuolisten alueiden kulumista. Havaittu tieto kuitenkin on että kuluu keskeltä ensin. En ole ajanut kulutusmerkkihin asti vaan luopunut renkaista hieman ennen. Oma käsitykseni on että auton rengas syrjäyttää huonommin vettä esimerkiksi lätäkköön ajettaessa. Kun asian tietää niin mahdollisuus vesiliirtoon pienenee. Ajettavuudessa sen sijaan ei ole merkittävää eroa. Vaikka luulisi. Kokeillessani ensimmäistä kertaa olin yllättynyt sillä ajo-ominaisuudet mp-renkaaseen verrattuna olivat varsin vähäiset. Renkaan kuluessa kulku käy hieman kulmikkaammaksi mutta silloin on jo aika vaihtaa uuteen. Mutta niin käy myös mp-renkaan suhteen.
Leveydestä: kun nykyinen 205 leveä kumi menee vaihtoon, arvattavasti parin suven jälkeen, ajattelin kokeilla 195 leveyttä. Silloin pitää kasvattaa profiilisuhdetta vastaavasti sillä muutoin menee takapää liian alas ja sillä voi olla merkittävää vaikutusta ajettavuuteen. Vastaavasti profiilisuhteen nosto voi vaikuttaa renkaan vakauteen. Tästä ei siis kokemusta vielä. Kunhan ajattelin.