Kirjoittaja Aihe: Renkaita  (Luettu 2748 kertaa)

Corone

Vs: Renkaita
« Vastaus #45 : Tammikuu 24, 2023, 10:53:20 ap »
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä rengaskeskustelua. Loppuen lopuksi kyse on siitä, millaisia riskejä on halukas ottamaan. Hyödyt vs haitat, kuten tässä mainiossa videossa todetaan: https://youtu.be/hEZeR9E3JyY

F9:ia kannattaa muuten seurata, jos ei ole katsellut näitä aiemmin.

motomatti

« Vastaus #46 : Tammikuu 24, 2023, 11:16:19 ap »
Joskus aiemmin olen tuon jutun nähnyt. Itselle ei kyllä olisi tullut asennetuksi tuollaisen sporttiseen ja osin maastokelpoiseenkin pyörään auton kumia.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #47 : Tammikuu 24, 2023, 21:08:33 ip »
Eihän tuo nyt ihme ole, että tuollainen tulos! Siinähän oli kettinkivetoinen pyörä,
eikä Oikea Kardaanivetoinen Moottoripyörä.
Johan se nyt oli selvää jo ennen kokeiluakin!  :P ;D

@

« Vastaus #48 : Tammikuu 26, 2023, 09:01:59 ap »
Törmäsin tällaiseen juttuun moottoripyörän renkaan kulumiseen vaikuttavista seikoista. Rengaspaineet, moottorijarrutus, kardaaniveto, etujättö ym. vaikuttavat asiaan suuresti. Jos joku ei tiedä, miksi renkaat kuluvat enemmän keskikohdan vasemmalta puolelta kuin oikealta, niin kannattaa lukea juttu. Oikea vastaus ei ole tien kaltevuus. Sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

https://www.rattlebars.com/tirewear/

motomatti

« Vastaus #49 : Tammikuu 26, 2023, 22:29:34 ip »
Niin jos oikein ymmärsin niin vasen renkaan kulutuspinta tekee oikeanpuolisessa liikenteessä merkittävästi pidemmän matkan. Korjatkaa jos olen tulkinnut englanninkielisen tekstin väärin.

@

« Vastaus #50 : Tammikuu 27, 2023, 09:47:13 ap »
Niin jos oikein ymmärsin niin vasen renkaan kulutuspinta tekee oikeanpuolisessa liikenteessä merkittävästi pidemmän matkan. Korjatkaa jos olen tulkinnut englanninkielisen tekstin väärin.

Oikein olet asian ymmärtänyt.

motomatti

« Vastaus #51 : Tammikuu 27, 2023, 10:23:59 ap »
Mitä käyttämiini autonrenkaisiin, takarenkaana, tulee niin niissä on kulunut keskikohta ensin. Tosin oma otantani on kapea kun on vasta neljäs rengas menossa. Tosin yksi oli vain hetken sillä sen vei puhkeaminen. Nykyisellä halpisrenkaalla (Merkkiä ZETA.) en ole ajanut kuin muutaman kilometrin.
Tiedosta viisastuneena seuraan sen kulumista tarkemmin nimenomaan vertaillen kulutuspinnan keskialueen ulkopuolisten alueiden kulumista. Havaittu tieto kuitenkin on että kuluu keskeltä ensin. En ole ajanut kulutusmerkkihin asti vaan luopunut renkaista hieman ennen. Oma käsitykseni on että auton rengas syrjäyttää huonommin vettä esimerkiksi lätäkköön ajettaessa. Kun asian tietää niin mahdollisuus vesiliirtoon pienenee. Ajettavuudessa sen sijaan ei ole merkittävää eroa. Vaikka luulisi. Kokeillessani ensimmäistä kertaa olin yllättynyt sillä ajo-ominaisuudet mp-renkaaseen verrattuna olivat varsin vähäiset. Renkaan kuluessa kulku käy hieman kulmikkaammaksi mutta silloin on jo aika vaihtaa uuteen. Mutta niin käy myös mp-renkaan suhteen.

Leveydestä: kun nykyinen 205 leveä kumi menee vaihtoon, arvattavasti parin suven jälkeen, ajattelin kokeilla 195 leveyttä. Silloin pitää kasvattaa profiilisuhdetta vastaavasti sillä muutoin menee takapää liian alas ja sillä voi olla merkittävää vaikutusta ajettavuuteen. Vastaavasti profiilisuhteen nosto voi vaikuttaa renkaan vakauteen. Tästä ei siis kokemusta vielä. Kunhan ajattelin.

viidespyörä?

« Vastaus #52 : Tammikuu 27, 2023, 20:49:30 ip »
Sehän sanoo tuossa, että takanen kuluu keskeltä. Mikä ei monellekaan tullene yllätyksenä🤓  Perusteluissa on järkeenkäyviä juttuja. Kardaanipyörän suurempaa renkaan kulutusta ei kyllä ole tullut ajatelleeksi. Keskeltä ne kyllä on  kulunut, mutta joku alppireissu kyllä yllätti, että melko kulunut takanen kesti paljon enemmän kuin olisi kestänyt kotona. Mutkilla on vaikutusta.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #53 : Tammikuu 27, 2023, 21:13:10 ip »
Tiiä noista nettiviisasta. Mulla sama rengas ja lähes saman kokoisena kestää harrikassa max 10tkm, wingissä 17tkm.  Suomen nastoilla karhennetuilla teillä, euroopassa saa kertoa melkein kahdella.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

@

« Vastaus #54 : Tammikuu 27, 2023, 22:02:33 ip »
Mulla taas menee renkaita siihen tahtiin ettei niitä kerkeä edes tarkastelemaan. Painava ja tehokas pyörä syö aina renkaita eri tahtiin kuin kuin pienempi ja kevyempi lajikumppaninsa. Ja kukapa ei sudittelisi soralla? Se on sellaista hupia, jota on turha yrittää selittää asiaan vihkiytymättömille.

viidespyörä?

« Vastaus #55 : Tammikuu 27, 2023, 23:10:52 ip »
Itsellä oli 40 vuotta sitten SR500, se ei lie kenenkään mielestä painava eikä tehokas, mutta renkaita ja ketjuja se kyllä paskoi ihan kunnolla.  Arvelin, että ykspyttysen nyhtäminen vaikutti asiaan. Seuraava oli varmaan 50 kiloa painavampi GS 650G ja takanen kesti paremmin, mutta eihän sekään tehokas ole.