Kirjoittaja Aihe: Renkaita  (Luettu 12225 kertaa)

motomatti

Vs: Renkaita
« Vastaus #15 : Tammikuu 18, 2023, 13:31:57 ip »
Lainaus
Mulla tuli aikanaan Cali 3 mukana pyörät joissa rättärin renkaat. Ei ole ollut itsellä käytössä. Lienevät mökin varastossa edelleen.
Sittenhän niissä lienee passelit vanteet jos löytyvät. Lienevät pinnavanteet? Renkaat ovat todnäk entiset.

Nyt vain mittailemaan rengaskehää mittanauhalla ja katsomaan paljonko kehämitta eroaa normirenkaasta. Kokemuksesta tiedän että alle 10% eroa ei ihmeemmin huomaa. Toisaalta asiasta voi olla hyötyä kuten omassa 1400 Calissa sillä ison vaihteen saa päälle jo alhaisemmassa nopeudessa. Säästyy polttoainetta. 2CV:n rengas lienee korkeampiprofiilinen kuin normi mp-kumi.

Entinen työkaverini laittoi GT850-malliseen Guzziinsa sivuvaunun ja pinnasi 2CV:n vanteet sekä eteen että taakse. Haki minulta vielä lyhyemmän perävälityksen. Oli oikein tyytyväinen juurikin tuon ison vaihteen käyttökelpoisuudesta eritoten 80-rajoituksilla. Sivuvaunu hänellä on neuvostovalmisteinen ja melkoisen järeää tekoa eli painava. Samalla pyörä madaltui eli oli helpommin hallittavissa sillä sivuvaunupyörää ei kovasti kallistella.

Monti

« Vastaus #16 : Tammikuu 18, 2023, 19:24:31 ip »
Juuri luin tämmöisen viestin tuolla keskustelupalstalla. Mulle ihan uus asia. Tiedättekö te jotain siitä? Niinku vaik et mistä sen tietää missä renkaissa on silicaa?

"Renkaat on keskenään erilaisia. Itse ajan kyllä vanhoillakin, elleivät ne sitten oikeasti tunnu huonoilta. Muuan rengaskauppias tuota mulle selvitti ja kertoi, että kuivumisongelmaa ei ole niissä renkaissa, joissa on käytetty silicaa seoksessa ja sitä oli muistaakseni käytetty jostain -07 alkaen."

motomatti

« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2023, 20:00:45 ip »

TunturiTT

« Vastaus #18 : Tammikuu 19, 2023, 09:18:40 ap »
Todennäköisesti moottoripyörällä (Calilla) ei ulosmittaa auton varapyörää. Auton kulmaa kohti painoa tulee 300-500 kiloa ja siihen ei kyllä Californialla pääse. Ellei nyt ihan laukut täynnä keulita päätyökseen. Kuviointi on suunnilleen jonkin perinteisen customrenkaan luokkaa, niin ei juuri pelottaisi kokeilla.

Pikaisella silmäyksellä rengassivustoille ei löytynyt näin äkisti kuin vararenkaita tuohon kokoon. Niissä on nopeusraja varsin alhainen. Johonkin paukkurautapyörään, jolla ei ajeta kovin kovaa, tuollainen sopisikin. https://www.autodoc.fi/renkaat/search?Season=kesa&Width=145&CrossSections=70&Size=17
Mutta voihan tuota kokoa löytyä korkeammassa nopeusluokassa kun lisää pöyhii luetteloita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

• Death to Stock
« Vastaus #19 : Tammikuu 19, 2023, 11:49:38 ap »
En käsitä mikä hinku on asennella auton renkaita prätkään ja vielä Suomessa. Ymmärrän tuon Ameriikan meiningin kun ajelevat lämmössä ja suorilla teillä vähintään 50K km vuodessa. Mutta Suomi, maa jossa on Euroopan kuppaisimmat tiet ja kenties lyhin ajokausi, josta johtuen myös vuotuiset ajokilometrimäärät tuskin ylittävät 15K kilometriä. En tietenkään tuomitse mutta olisi mukava kuulla joku perustelu, mitä järkeä tässä on? Perusteluksi ei mielestäni riitä että rengas on halvempi, koska puksuttelu valtateillä ei edes syö rengasta siihen malliin että rengaskulut näyttelisivät merkittävää osaa harrastuksessa. Muistelen että ainakin Metzeler Marathon kesti mulla Calissa tuon 10K km tai lähelle sitä. Pitkätkin reissut onnistuivat kaksi päällä ilman renkaanvaihtoa matkalla.

motomatti

« Vastaus #20 : Tammikuu 19, 2023, 12:19:17 ip »
Itsekin laittaisin auton vararenkaan pyörääni vaan tuskin sitä pystyisi katsastamaan lailliseksi kuten olen tehnyt tavalliselle autonrenkaalle Cali 1400 tapauksessa. Toinen ongelma lienee katsastamattomuudessa korvaako vakuutus jos sattuu kämmi? Katsastaminen on siis mahdollista ja kokemusta aiheesta on jo.

Toisaalta, joka kerta kun olen poliisin kanssa tienvarressa tullut tekemisiin, ovat olleet kiinnostuneita lähinnä kulutuspinnan syvyydestä jota tavallisessa auton renkaassa on vähintäänkin riittävästi vaikka sekin kuluu eniten keskeltä kuten kaikissa matkapyörien renkaissa. Eteen laittaisin vakion mp-renkaan.

Siitä päästään taas siihen että kuinka syvä vararenkaaksi tarkoitetun renkaan kulutuspinta on? Kuinka kova kumiseos?
Hyvää siinä taas on suht korkea profiili. Kuka testaa ensiksi? Itselläni ei ole tähän testipyörää.

Yksi asia, muiden ohessa, erottaa mp-renkaan vakiosta autonrenkaasta: pehmeämpi ja pitävämpi kumiseos joka kuitenkin, muotoilullisista syistä kestää moninkertaisesti mp-renkaan iän. Takajarrukin on tällöin varsin tehokas. Nimenomaan märällä pinnalla.

Atlantin takana tämmöistä keskustelua: https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=95742.0

Takarenkaan katsastus: http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.html
Jutusta selviää että ennen katsastusta, omalla vastuulla, tein koeajoa kahdellakin eri auton renkaalla. Lähinnä siksi kaksi rengasta että se toinen alkoi vuotamaan vierasesineen vuoksi. 60€ käytettyä rengasta kun ei kannattanut ryhtyä paikkaamaan isohkon reiän vuoksi niin laitoin uuden alle.

Tuleva ajokausi on mielenkiintoinen: ostin halpamarketista halparenkaan ja testaan sitä. Kustannus ei ollut iso ja käytössäni on renkaanvaihto- ja tasapainotuslaitteet. Sen verran tein koeajoa että syyskylmillä ajoin Verstaaltani Kerholleni muutaman mutkan (Vaakon Nakki) kautta. Kevyesti kääntyi (2,4 bar) ja pitoakin oli riittävästi paikoin kostealla ja kylmällä syysasfaltilla. Loppukauden ajoin trikelläni jossa takana matalaprofiiliset kitkarenkaat. Sillä myös aloitan tulevan kauden. Toivoakseni.

motomatti

« Vastaus #21 : Tammikuu 19, 2023, 12:35:43 ip »
Nimimerkki @:lle vastaan vain omasta puolestani: Nuukuus on aina ollut matkassani. Toinen asia se että on kiva tehdä asioita hieman toisella lailla vaikka ei se aina helppoa ole ollut. Koska minulla on aina ollut runsaasti nk. vapaa-aikaa niin on mukava tehdä myös huollot itse ja perusteellisemmin kuin merkkihuollot. Ylijäämän voi sitten kuluttaa vaikka pubikierroksella tai lähteä viikon mittaiselle ajelulle tuosta noin vain. Ylijäämää käytän myös tilavuokriin: Verstastilaan ja Kerholtani vuoraamaani mp-säilytystilaan sekä taloyhtiöltä vuokraamaani autotalliin. Myös asumiseni olen nuukaillut: vuokra-asunto kaupungin laidalla josta pääsee kahdelle eri moottoritielle parissa minuutissa eli reissuunlähtö on nopea ja tehokas. Moottoripyöriä ei nimissäni ole enää kuin viisi. Taannoin myin muutaman 6-Benellin pois ja hieman myöhemmin myös Centauron sillä en enää taipunut kovin hyvin sen selkään. Siinä pyörässä en kikkaillut renkaiden kanssa vaan aina parasta alle. Ilmoittelen sitten kun laitan California 1400:sen myyntiin. Toistaiseksi se täyttää matkapyörän tavoitteita.

Renkaan kulumisesta vielä: 1400:ssa ei vakiorengas kestä, ei ainakaan minulla. Pyörässä on luistonesto ja se paukutti alkuperäistyyppisillä renkailla tämän tästä kun vähän rannetta käänsi. Noloahan sellainen on. Muutaman jännä-tilanteen jälkeen kokeilin auton kumia turkulaisen ystäväni (Gold Wing) vinkin perusteella. Jos se hänellä toimi isomman ja tehokkaamman pyörän alla niin miksipä ei minulla. Alhaiset kustannukset eikä tarvitse ryhtyä rengastöihin keskellä suvea sillä auton rengas kestää koko kesän ja palan seuraavaakin ja sellaisen voi ostaa melkein mistä ja koska tahansa. Valikoimaa on runsaasti.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #22 : Tammikuu 19, 2023, 16:42:42 ip »
>>...vuotuiset ajokilometrimäärät tuskin ylittävät 15K kilometriä. <<

Tuotaa... Olen "voittanut" erään kerhon leikkimielisen kilsakunkkukisan neljänä vuonna. Kilsoja kertyi >20´000km/v. Yhtena vuonna jäin toiseksi yli 26´000km ajolla. Voittaja ajoi >29´000 km.
Ostin uuden Californian 2008, ja 2013 meni mittari ympäri, eli >100´000km. Nyt ei enää minusta ole tommosille määrille, tunnetuista syistä.

@

• Death to Stock
« Vastaus #23 : Tammikuu 19, 2023, 21:20:39 ip »
Ei nuo Matin perustelut mua vakuuta, koska tuossa mennään kehityksessä heittämällä taaksepäin. Tuohan on sama asia jos mä laittaisin auton renkaan XT1200:een kuten tämä heppu:

https://www.youtube.com/watch?v=F6Why5Fg7qc

Moottoripyörän ajo-ominaisuudet koostuvat aika pitkälle hyvistä renkaista, kyllähän Matti tämän tietää. Kun esimerkiksi saa uudet hyvät kumit alle, niin sen kyllä huomaa.

motomatti

« Vastaus #24 : Tammikuu 19, 2023, 22:06:10 ip »
Eipä 1400 California mihinkään mutkatieräppäilyyn sovellu oli renkaat millaiset hyvänsä. Pikaisiin kiihdytyksiin ja matka-ajoon paremmin. Jarrutkin ovat hyvät. Jopa muillakin kuin sintteripaloilla. Lisäksi kuljettajan ergonomia on varsin hyvä kun vain vaihdoin satulan, ohjaustangon, astinlautojen paikat ja polkimien sijainnit. Blogissani on muutoksista listaus. Ensimmäisen kesän suunnittelin ja talven aikana toteutin. Lisäksi monta muuta kohdetta pyörässä vaihtoi paikkaa ja osa tarkoitustaankin. Myös runsaasti lisävarusteita tuli asennettua ja moottorinohjausta säädettyä. Nyt se on hyvä. Ostaessa puolivalmiste.

Löysä

« Vastaus #25 : Tammikuu 19, 2023, 22:24:34 ip »
Tuo autorengas moottoripyörässä tuntuu joillekin olevan punainen vaate mutta yleensä he jotka asian tuomitsee eivät ole ajaneet metriäkään kyseisellä rengastuksella. Itselläni on ollut raskaassa matkapyörässä autonrengas takana jo vuosia ja syy siihen on ennenkaikkea parempi ajettavuus. Se että autonrengas on halvempi ja kestää enemmän kilometrejä, ei haittaa yhtään. Ajettavuus on joustavammalla renkaalla miellyttävämpää, kun ensin on sopiva rengaspaine löytynyt. Myös liukkaalla alustalla hitaat käännökset on turvallisempia sillä jos pyörä itsessään painaa yli 400 kiloa, siihen matkatavarat ja kyytiläinen niin eipä takarenkaan tarvitse paljon lipsahtaa kun tasapaino menee.
Lisäksi ajan kaikilla pyörilläni myös sorateitä, autonrengas on paljon rauhallisempi käytökseltään myös siellä. Painavan pyörän autonrengas vaatii, kokeilkaa ennen kuin tuomitsette.
V 85 TT ja California 1400 touring

motomatti

« Vastaus #26 : Tammikuu 19, 2023, 23:05:32 ip »
Melko harva on kuitenkaan katsastuttanut rengastustaan virallisesti. Siinä voi olla se suurin riski matkaharmiksi kun virkavalta tulkitsee lakia.
Melko moni on halunnut koeajaa Californiallani ja olen heille sen suonut melko monta kertaa. Jälkeenpäin kerroin rengastuksesta. Vain yksi on ottanut kierroksia aiheesta mutta hänkin leppyi kun näytin että asia on Traficomin tiedossa. Outo ei siis eroa huomaa. Kuten Löysä mainitsi on autonrenkaan käytöstä myös muuta etua kuin hyvä pito ja edullisuus. a
Kaikille edullisuudella ei ole merkitystä mutta silti heillä on matkapyörissään takarenkaana auton rengas. Olen samalla kertaa "uhri" kun olen moiseen langennut ja toisaalta edunsaaja samasta syystä.

Tuosta katsastuksesta: en tiedä olenko ensimmäinen lajiani mutta jos olen niin olkaa hyvä vain ennakkotapauksesta.
Reilut puoli tuntia otti ja kahta insinööriä tarvittiin. Itse olin koko ajan viisaasti hiljaa paitsi jos kysyttiin.
Ainoat riesat ovat olleet em. nuorempi konstaapeli ja yksi rengasrikko.

@

• Death to Stock
« Vastaus #27 : Tammikuu 20, 2023, 20:33:09 ip »
En edelleenkään usko perusteluja että jokin auton rengas olisi parempi moottoripyörässä kuin siihen varta vasten suunniteltu pitkän tuotekehityksen aikaansaannos. Ehkä suoraa tietä ajellessa auton rengas voi tuntua "paremmalta" mutta heti kun kohdalle sattuu mutka tilanne on jo toinen. Miten auton rengas voi muka olla turvallisempi "hitaissa käännöksissä" kuin mp-rengas? Pysyykö pyörä pystyssä tiiliskiven muotoisen renkaan varassa vai mistä on kysymys.

Auton rengas on varmasti paljon halvempi, sitä en kiistä. Mp-rengas on kuitenkin tehty ajamista varten ja on myös turvallisuuskysymys mitä suuremmassa määrin. Itselleni muistuu äkkiseltään mieleen ainakin kolme tapausta, joissa olen ylittänyt renkaan pidon asfaltilla. Pari kertaa keli on ollut märkä ja pyörä on lähtenyt vesiliirtoon ja kerran perä lähti lähes alta kurvissa mutta pito palasikin takaisin. Vauhtia on aina ollut riittävästi. Tuuria on kieltämättä ollut matkassa mutta noissa ääritilanteissa rengas kuitenkin lopulta toimi ja pyörä ei lähtenyt lapasesta.

Mullakin on ajopyörässä luistonesto ja jokin mummoille tarkoitettu ajomoodi, jotka kyllä estävät tehokkaasti nuo edellä kuvaamani tapaukset jos niitä viitsii käyttää. Siinä mielessä uudemmat pyörät ovat turvallisempia ja antavat anteeksi kuskin virhearviointeja.

motomatti

« Vastaus #28 : Tammikuu 20, 2023, 22:34:14 ip »
Voihan se olla niinkin että uskon asioita. En siitä ryhdy melua pitämään sen kummenin kuin että suosittelen kokeilemaan.
Tietänet kuitenkin, hyvä @, että henkilöauton renkaat ovat sivuiltaan varsin joustavat eli kulutuspinta myötäilee tien pintaa varsin herkästi eikä nouse "kulmalleen" vaikka kaarre on jyrkempikin. Autossakaan. Tärkeää on renkaan sopiva ilmanpaine ja se että on ns. moderni vyörengas.
Mutta jos ei kokeile niin ei voi varman päälle tietää. Itse harmittelen että käytin asiasta tietämättä niinkin monta mp-kumia pois. Käyttö on lisäksi laillista mutta edellyttää, toistaiseksi, ajoneuvokohtaista muutoskatsastusta. Kohdallani se maksoi 50€. Eli vain yhden renkaan hinnan.

Nyt olen ajanut ko.rengastuksella noin 45000 km harmeitta lukuun ottamatta yhtä renkaan puhkeamista vierasesineeseen.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #29 : Tammikuu 20, 2023, 22:34:42 ip »
Tuo autorengas moottoripyörässä tuntuu joillekin olevan punainen vaate mutta yleensä he jotka asian tuomitsee eivät ole ajaneet metriäkään kyseisellä rengastuksella. Itselläni on ollut raskaassa matkapyörässä autonrengas takana jo vuosia ja syy siihen on ennenkaikkea parempi ajettavuus. Se että autonrengas on halvempi ja kestää enemmän kilometrejä, ei haittaa yhtään. Ajettavuus on joustavammalla renkaalla miellyttävämpää, kun ensin on sopiva rengaspaine löytynyt. Myös liukkaalla alustalla hitaat käännökset on turvallisempia sillä jos pyörä itsessään painaa yli 400 kiloa, siihen matkatavarat ja kyytiläinen niin eipä takarenkaan tarvitse paljon lipsahtaa kun tasapaino menee.
Lisäksi ajan kaikilla pyörilläni myös sorateitä, autonrengas on paljon rauhallisempi käytökseltään myös siellä. Painavan pyörän autonrengas vaatii, kokeilkaa ennen kuin tuomitsette.

Mikä rengas sulla on tonni viissatasessa, koko ja merkki?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125