Kirjoittaja Aihe: Renkaita  (Luettu 12225 kertaa)

GinTurismo

Renkaita
« : Tammikuu 14, 2023, 16:08:19 ip »
Taitavat tyhjentää varastoa uusien tieltä:
https://www.storm-motor.fi/tagit/RENGASTARJOUKSET/

Joku väitti heitä halvoiksi. Ei vaan löytynyt Mille GT:n takarenkaan kokoa.
Vielä yksi GT, kiitos.

@

• Death to Stock
Vs: Renkaita
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2023, 12:27:44 ip »
Hyvä että huomasin. Alennus on ainakin kohdallaan tuossa Karoo 3:ssa. Vaikka ei kestäkään ajossani kuin korkeintaan 6K, niin kannattaa ostaa tuohon hintaan.

https://www.storm-motor.fi/mp-ja-atv-renkaat-ja-vanteet/moottoripyoran-renkaat-17/15070-17/15070-17-metzeler-mce-karoo-3-69t-tl/

motomatti

« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2023, 12:44:06 ip »
Kannattaa vilkaista renkaan paistopäivämäärä ettei ole yli viittä vuotta varastoikää. Tosin vastuullinen myyjä, kuten Storm, on ne jonnekin muualle hävittänyt. Tai ainakin pitäisi.

Kurtsi

« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2023, 19:26:56 ip »
Stormilta olen tavannut renkaani ostaa jo 80 -luvulla aina siitä lähtien kun ainoa Storm -liike oli Turussa Läntisellä pitkälläkadulla puutalossa.

Kunnes. Viime kesänä kävin kysymässä Vantaan liikkeestä Cali II takarengasta. Oli kuulemma toimitusvaikeuksia. Saattaisi mennä viikkokausia jos ei kuukausia. Sama vastaus viereisessä Bike Teamissa.

Menin nettiin ja löysin suomalaisten hemmojen mprenkaat.fi. Oli valinnan varaakin ja kumi tuli kotiovelle muutamassa päivässä Schenkerin kuljettamana. Kotiin toimitushan on harvinaista herkkua DHL:n "palveluun" tottuneelle. Ei ollut yli-ikäistä paistoa.

Nyt tänään tilasin sieltä Quotaan Michelin Anakee Adventuret eteen ja taakse yhteishintaan 328,50 euroa. Nyt kuljetusliike näkyy vaihtuneen GLS-Finlandiin (joka toimi Postin kanssa yhteistyössä).

motomatti

« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2023, 20:12:13 ip »
Aika tyyriitä ovat renkaat nykyään. Ihan kuin markkahinnat aikanaan. Siksi olen ryhtynyt vaihtoehtoihin. Etu- ja takarengas Cali 1400:seen alle 150€. California Adamantiin, jossa on kolme rengasta, vielä edullisemmin. Vaatii, tosin, puuhastelua mutta, toisaalta, en vaadi renkailta mitään supersuorituskykyä. Kunhan ajelen.

@

• Death to Stock
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2023, 20:28:32 ip »

Menin nettiin ja löysin suomalaisten hemmojen mprenkaat.fi.

Aika kauan elit epätietoisuudess. Mä olen tuolta ostanut renkaani jo vuosia. Tosin mulla kuluukin 1 etu- ja 2 takarengasta kaudessa, joten kolmen renkaan kertaostos tulee kotiovelle samaan hintaan kuin yhden.

Storm myi black friday -tarjouksena myös noita samoja Karoo3:a. Ostin silloin etu- ja takarenkaan kun halvalla sai. Tsekkasin juuri paistopäivän vuoden, joka on 2021.

Varmaankin noiden Karoo3 renkaiden valmistus on jo lopetettu ja korvaava tuote on Karoo4. Vähän harmittaa kun joutuu palaamaan Karoo3:n käyttöön, joista jo kertaalleen luovuin ja siirryin Heidenau Scouttiin. Hinta tuossa kuitenkin ratkaisi.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2023, 22:26:52 ip »
Karoo 3... Sitä ei voi saadakkaan niin halvalla että enää moisen ostaisin. Quota syö sen soralla alle 3000km, pikitiellä huutaa kun rälläkkä olis kypärässä, sivuttaispitoa ei ole soralla ollenkaan. Vetopito kyllä riittää tuommoseen vanhaa lussuun mutta muuten kyllä niin kamala rengas että ihmettelen miten laatumerkki voi tuommosen tehdä.

mprenkaat.fi saa myös täältä vahvan suosituksen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kurtsi

« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2023, 07:29:38 ap »
Ei ole nuo minun tilaamani Misukat mitään Karoo 3:sta. Kuvio on erilainen. Mallimerkintä on Michelin 130/80 R 17 65H ANAKEE ADVENTURE M+S R. Kävin just vertaamassa kuvioita netissä. Pitäisi olla samat jotka näin alla ihan uudessa TT85:ssä.

@

• Death to Stock
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2023, 10:28:57 ap »
Karoo 3... Sitä ei voi saadakkaan niin halvalla että enää moisen ostaisin.

Tuo oli kyllä hyvä arvio renkaasta. Tenere-merkkifoorumilla yksi tyyppi, joka harrasti sudittelua aina kun mahdollista kertoi saaneensa tuon sileäksi alle tuhannessa mailissa. Mulla oli viimeksi alla Karoo3:t vuonna 2018 ja ennen juhannusta meni jo takis vaihtoon. Eturengas oli kyllä niin äänekäs ettei asfaltilla uskaltanut ajella olleenkaan. Eipä ihme että moisen renkaan valmistuksen lopettivat.

Karoo3:sta siirryin Mitaksen E-07+ Dakariin, joka ei kuitenkaan kestänyt juurikaan kauempaa. Saattaa olla että tuohon vaikutti se, että olin tullut jo sen verran sinuiksi uuden pyöräni kanssa että ajotyyli oli jo aggressiivisempi. Varmasti tuo Mitas on parempi ja kestävämpi rengas ja Mitas tuntuu muutenkin kehittävän renkaitaan aktiivisesti ja kuuntelevan kuluttajia. Em. foorumilta muistan että Mitas mm. otti uudelleen tuotantoon jonkin kilometrejä kestävän rengasmallin (E-09?) amerikkalaisten XT1200-harrastajien vaatimuksesta. Mitaksen edustaja on aktiivinen kyseisellä foorumilla ja saa suoraa palautetta kuluttajilta.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2023, 12:02:18 ip »
MM käyttää Calissa ( 1400 ) takana auton rengasta. Olen etsinyt, josko olis aatavana tohon mun Caliin kans. Vaan en oo löytänyt sopivaa.
Olenkohan etsinyt turhaan - tätäkin?

motomatti

« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2023, 13:03:52 ip »
1100 Calissa lienee 140/17 kumi takana. Automitoissa merkiten, hypoteettisesti, kumin leveys olisi 135 tai 145 jos sellaisia olisi olemassa. Voi ollakin vaan minä en tiedä. 1400:ssa on takakumin koko 16 tuumaa eli tyypillinen autonrengaskoko ja käyttämieni renkaiden leveys on 205. Eli varsin normi henkilöaiton kumi. Myös 195-levyinen olisi sopiva teknisesti mutta näyttäisi kovin kapealta, mutta teknisesti kapeampi kuin pyörän alkuperäinen rengas vaikka kulutuspintaa onkin paljon runsaammin.

Pikaisella silmäyksellä rengassivustoille ei löytynyt näin äkisti kuin vararenkaita tuohon kokoon. Niissä on nopeusraja varsin alhainen. Johonkin paukkurautapyörään, jolla ei ajeta kovin kovaa, tuollainen sopisikin. https://www.autodoc.fi/renkaat/search?Season=kesa&Width=145&CrossSections=70&Size=17
Mutta voihan tuota kokoa löytyä korkeammassa nopeusluokassa kun lisää pöyhii luetteloita.

Lisäksi hankaluutta tuottaa se että nykyisissä auton renkaissa on sen sijoituspaikka ja pyörintäsuunta määritelty joka ilmenee epäsymmetrisenä kulutuspinnan muotoiluna. Sellainen lienee omituinen ajettavaksi jos pyörään laittaa. Omalla kohdalla on kuitenkin sattunut tulemaan vastaan renkaita jotka ovat täysin tai lähes täysin symmetrisiä. Kävin myös hakemassa katsastuskonttorilta muutoksen rekisteröintitodistukseen joka asiasta kertoo. Nykyinen takarengas maksoi noin viisikymppiä ja on jo alla odottamassa seuraavien kesien ajosuorituksia. Toistaiseksi, viimeiset 40 vuotta, tullut ajetuksi vähintään kymppitonni kesässä. Muut kilometrit muilla pyörillä.

Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen välikohtaus sattui paikallispoliisin ratsiassa Multisillassa Tampereella. Nuor. konst. oli jo noutamassa ruuvaria kilvenirrotukseen vaan hänelle kolealla äänellä mainitsin että eikös pitäisi pyörän rekisteritietoja vilkaista. Mielestään ei tarvitsisi. Pyörän paperit eivät olleet mukanani eikä niitä, lain mukaan, tarvitse matkassa olla. Poliisiautossa oli netti auki ja sieltä pyysin häntä ottamaan Traficomin sivut auki. Sieltä ilmeni että pyörääni käy monenkokoiset renkaat ristikudoksisista vyörenkaisiin ja saa olla jopa sekarengastus. Laki ei estä auton renkaan käyttöä eikä sekarengastusta kun kyse on L-luokan kulkimesta. Mutta sakot olisin tod. näk. saanut jos en olisi merkityttänyt rengasvalintaa rekisteritietoihin. Edessä käytän ristikudosrengasta ja takana vyörengasta. Saa myös käyttää sekakudoksella olevia renkaita. Harmi että 1400 Caliin ei saa asentaa sivuvaunua.

Noin yleensä ottaen autonrenkaita käyttävät muutkin custom-motoristit kun itse. Kokoontumisissa ja kahvittelupaikoissa tulee silloin tällöin puheeksi auton renkaan käyttö. Auton renkaan kantavuus- ja nopeusluokka on yleensä merkittävästi suurempi kuin mp-renkaan. Myös kulutuspinnan paksuudessa on etunsa. Silti kuluu, ainakin minulla, keskeltä ensin. En ole ajanut renkaita edes kulutusmerkkiin asti koska rengasvaihtohomma ei paljon lompakkoa rasita. Eikä tarvitse ihan taajaan kummitushommia tehdä.

mosa

« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2023, 16:00:48 ip »
2CV:ssä (rättisitikassa) käytetään muistaakseni leveydeltään 135:sta. Liekö kumminkaan "korkeudeltaan" passeli 1100:n takarenkaaksi?

motomatti

« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2023, 16:54:09 ip »
Aivan, väärä profiilikorkeus muuttaa maavaraa ja ohjauskulmaa. (Jättöä)
Asia selviää mittaamalla mutta uskoisin, jos ei matalaprofiilisiin kumeihin tähtää, että asia ei ole merkittävä sillä rengas ei nouse kaarteessa "kulmalleen" vaan kulutuspinta on suurimmaksi osaksi tien pintaa vasten, ainakin asfaltilla. Oma kokemukseni on että ei tarvinnut renkaanvaihdon jälkeen ihmeemmin ajamista uudelleenopetella. Heti ensimmäisellä koeajolla Tyrväälle jouduin kanttaamaan ns. raudat maassa kun autoilija ajoi melkein päälle oikaistessaan kiertoliittymässä. Olin heille täysin näkymätön. Mutta pyörä käyttäytyi hienosti eikä tullut kolhuja tai mukkua. Mutta lähellä oli.

Kerrottakoon vielä että eri rengasmerkeissä on eroja kulutuspinnan joustavuudessa ja rengaspaineissa. Vahvistettu pakettiauton rengas ei ole minua varten vaan ihan tavallinen symmetrisellä kuviolla oleva rengas toimii suht sopivasti. Bonuksena parempi pito koska autonrenkaan kumiseos on pehmeämpää laatua mutta kulutuspinta paksu. Nyt on menossa neljäs rengas koska yksi puhkeutui jo alkumatkastaan. Tulevalla kaudella kokeilen ennen tuntematonta halpiskumia. Se on jo alle laitettuna. Alle 50€ hintaan ei kannata rengasta loppuunajaa.

Niin, jos 2CV:n kumi on vain muutoin sopiva vanteelle. Pinnavanne, ainakin joissain malleissa, aiheuttaa lisävarustelua sisäkumin puitteissa.

Harri Eronen

« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2023, 22:06:42 ip »
2 CV käyttää korkeudeltaan 15" renkaita joten vannehommia tiedossa. Mistäkö tiedän? Toistakymmentä vuotta ajelin "rättärin"renkailla, sivarilla. Etuja kohtuullinen hinta,lisäksi välitys muuttui paremmin sivarin sopivaksi ilman perävaihteen ratasmuutoksia.

ei talvikunnossapitoa

« Vastaus #14 : Tammikuu 18, 2023, 13:09:04 ip »
Mulla tuli aikanaan Cali 3 mukana pyörät joissa rättärin renkaat. Ei ole ollut itsellä käytössä. Lienevät mökin varastossa edelleen.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport