Kirjoittaja Aihe: Ikuisuuskysymys: mp:n pysäköinti taloyhtiön pihamaalla  (Luettu 9362 kertaa)

Ekku

Vs: Ikuisuuskysymys: mp:n pysäköinti taloyhtiön pihamaalla
« Vastaus #15 : Marraskuu 11, 2022, 12:03:33 ip »
On se vaan hyvä, että ei taloyhtiössä ole kuin 10 osakasta.
Minun tallini ei ole järin siistissä kunnossa. En silti ole sitä mieltä, että se asia naapureille kuuluisi. En oikein usko, että säännöt kieltävät minua pitämästä siellä useampaa moottoripyörää auton sijasta. Lisäksi jokainen tallissa oleva ajoneuvo on rekisterissä. Pihassa olevista autoista päätellen täällä ei kyllä asu ketään, joka ymmärtää ajoneuvoharrastusta. Taitavat lähinnä paheksua "turhia" laitteita. Minulla on myös ostettu tolpparuutu pihassa, jota en talvisaikaan käytä lainkaan. Meillä taloyhtiö ei omista kuin vieraspaikat, joten parkeeraamisesta ei riitaa ilmeisesti tule.
En kyllä pistäisi pahaksi, jos tähän taloon saataisiin enemmänkin motoristeja. Minä olen nyt 46v ja lienen talon nuorimmasta päästä. Alakerrassa asuu vuokralla yksi nuorempi pariskunta. Muut osakkaat on eläkkeellä tai hyvin lähellä sitä.

Junkers

« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2022, 14:01:38 ip »
Kun keskustelu laajeni pihapysäköinnistä myös talleihin ja niitä koskeviin määräyksiin tuli esiin monia ajattelemisen arvoisia näkökohtia. Esimerkiksi tuo palavien nesteiden säilytys. Ei noiden ohjeiden noudattamatta jättämisestä kovin helpolla kiinni jää, sillä palotarkastuksetkin tehdään nykyään paljolti itse. Juuri hiljattain täytin Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lähettämän pientalon paloturvallisuuden itsearviointilomakkeen. Pelastuslaitos voi sitten joskus tarkistaa asioita pistokokein. Merkittävämpi asia kuin tuo viranomaisen tarkastuksessa "narahtaminen" voi kuitenkin olla se, että vahingon tapahduttua vakuutusyhtiö saattaa varsin tarkasti tutkia , miksi palo on levinnyt räjähdysmäisesti ja tutkimustensa tulosten perusteella alentaa maksettavaa vakuutuskorvausta.

Viranomaisten ohjeistuksissakin taitaa olla eroavaisuuksia. V-S pelastuslaitoksen lähettämän kirjasen "Pientalon paloturvallisuusopas" (joka ilmeisesti on laadittu useampien pelastulaitosten yhteistyönä) ohjeistus on seuraava: "Autotallissa saa säilyttää ajoneuvot kuten auton, moottoripyörän, mopon, skootterin ja mönkijän, näiden renkaat, perämoottorin, ruohonleikkurin, huoltoihin tarvittavat varaosat ja työkalut sekä ulkoiluun ja liikuntaan liittyvät välineet." Yleisimpien palavien nesteiden sallitut säilytysmäärät autotallissa ovat tuon ohjeen mukaan bensiini 60 l, diesel 200 l ja nestekaasu 25 kg. Mainittuihin säilytysmääriin ei lasketa ajoneuvon tankissa olevaa polttoainetta. Lisäksi on mainittu, että "lattiatason sijaitessa maanpinnan alapuolella , nestekaasun säilytys on kielletty".

TunturiTT

« Vastaus #17 : Marraskuu 12, 2022, 23:08:13 ip »
Tunturi TT:lle: Pelastuslaitosten autosuojaohjeet eivät tee eroa sen suhteen missä autotalli sijaitsee; omakotitalossa vai kerrostalossa. Sama kohtelu. "Kiinnijäämisen" vaara on vaan eri tasoa.

Vaan kun ei kiinnosta minua tuoltakaan kantilta. Pihallani seisoo 124 neliöinen (voi olla isompikin) piha- ja talousrakennus. Siellä säilytän pyöriäni ja harrastemateriaaliani. Autoa en sinne aja, kuin ehkä jossain remonttitarpeissa, joissa tarvitaan betonilattiaa alle.
Jos tämä jotain naapuriani kismittää, voin osoittaa heille suksimisen suunnan. Olen nilittäin tarkastanut kunnan rakennusvalvonnasta, mitä saan tallissa säilyttää ja tehdä. Edellisen asukkaan hakema rakennuslupa käyttötarkoituksineen antaa minulle vapauksia. Bensaahan en tiloissa säilytä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

« Vastaus #18 : Marraskuu 13, 2022, 09:24:52 ap »
Ei minullakaan ole tallissa koskaan ollut yli viittä litraa bensaa kanisteri saa eikä ole nestekaasua tms.
Ei ole edes kulmahiomakonetta, että ei tulisi kiusaus sitä käyttää...
Porakonetta olen tainnut pari kertaa käyttää. Tosin yhtään reikää en ole kämpän seinään porannut vuosiin, mutta äänistä päätellen se on kovin suosittua joidenkin talossa asuvien keskuudessa.
Eiköhän tässä pärjätä kuitenkin.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #19 : Marraskuu 14, 2022, 08:04:07 ap »
Tämän päiväisessa Länsiväylä -lehdessä:

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5495396

Ekku

« Vastaus #20 : Marraskuu 14, 2022, 09:17:52 ap »
Minun tallini täyttää kirkkaasti nuo ehdot. Ehkäpä työpöytä ja kaapit lasinpesunesteille tms. muille kemikaaleille tekee siitä jotenkin epäilyttävän...
Kaverin autotallissa on darts-taulu ja siellä vietetään välillä aikaa. On se vaan kamala "miesluola" :)

Kurtsi

« Vastaus #21 : Marraskuu 14, 2022, 10:23:52 ap »
Tuokin kirjoitus osoittaa just ohjeiden järjenvastaisuuden. Tallissa ei saisi ropata vehkeitä, ei istua nojatuolissa, ei säilyttää säkillistä takkapuita, mutta saa säilyttää 60 l bensaa, tynnyrillisen polttoöljyä ja 25 kg nestekaasua esim jokaisessa erillisessä kerrostalon kivijalassa olevassa betonikopperossa.

Toki käyn kerholla 1,5 km päässä vaihtamassa öljyt, renkaat ja tekemässä muutakin esiin tulevaa ajokautena kun on hyvät tilat ja työkalut. Isommat hommat omassa tallissa ja mieluummin suunnitellusti talvella. Niitäkin 38 v ja 21 v Guzzeissa saattaa tulla eteen.

Hajakenttä

« Vastaus #22 : Marraskuu 14, 2022, 12:37:47 ip »
[quoteTuokin kirjoitus osoittaa just ohjeiden järjenvastaisuuden. Tallissa ei saisi ropata vehkeitä, ei istua nojatuolissa, ei säilyttää säkillistä takkapuita, mutta saa säilyttää 60 l bensaa, tynnyrillisen polttoöljyä ja 25 kg nestekaasua esim jokaisessa erillisessä kerrostalon kivijalassa olevassa betonikopperossa.][/quote]

Lainsäädäntö ja asetukset ovat eri asia kuin lehtikirjoitukset. Palotarkastajakin saa antaa ohjeita ja pitääkin antaa, mutta lakia hän ei sanele. Meidänkin talon parkkialueen rajoituksena on aika pahasti palotarkastajan pyyntö, että lähin auto saa olla lähimmillään metrin päässä räystäslinjasta. Vaikka se on pyyntö, eikä asetuksesta löydy, niin talomme tietenkin pyrkii sitä noudattamaan. Myös pihagrillaajien grillit olemme aina kauniisti pyytäneet siirtämään pois talon räystään alta, vähintään metrin päähän räystäästä, poslukien sähkögrillit.

Palotarkastaja tietenkin toivoo, etä autotallissa olisi mahdollisimman vähän palokuormaa. Laista ei kuitenkaan löydy mainintaa, että pientä määrää takkapuita ei saisi siellä olla. Myöskään isännän sohva ja laiskanlinna eivät näy pykälissä. Palotarkastaja kyllä saa ihan vaatiakin palokuorman vähentämistä, eikä siihen ole muuta mahdollisuutta asettua poikkiteloin kuin laillinen valitustie, joka saattaa mennä läpikin. Palotarkastaja on virkamies ja hänen antamansa määräys on oltava kirjallinen ja siinä on oltava aina valitusosoitus. Pelkkää rähjäämistä ja viisastelua ei tarvitse noudattaa.

Laissa on mainittu enimmäismäärät polttoaineille kullekin lajille yksilöiden. Ne ovat ietysti ehdoton lain kirjain ja kaikille sama. Kun muita polttoaineita, kuten puulkapuja ei laissa mainita, ne sisältyvät palomääräysten palokuormaa määriittäviin osiin, jotka on aika monimutkaisia.

Moni ei ole huomannut, mutta nuo litra ja kilomäärät eivät ole autotallikohtaisia vaan rakennuskohtaisia. Ei siis voi olla 25 kg nestekaasua kaikissa kymmenessä tallissa, vaan yhteensä niissä kaikissa samassa talossa.

Kohtuullinen ropaaminenkin on sallittua, koska ei ole erikseen kiellettyä. Ei tarvitse välittää toisten asukkaiden mielipiteistä. Korjaamotoimintaa ei tietenkään saa olla.

Taloyhtiö voi tietenkin tehdä sääntöjä, mutta niiden pitää olla yhtiökokouksen päätöksiä. Niillekin löytyy valitustie, jos ovat kohtuuttomia. Ja tietenkin kannattaa pitää huoli: ketä taloyhtiön johtokuntaan kuuluu, ja kammeta mieluiten itsensä sinne päätöksiä valmistelemaan. Siitä on aika vähän mitään vaivaa, enemmän hyötyä. Ja jos on talossa paljon vuokralaisia, jotka eivät päätä kokouksissa, kannattaa ilman muuta puuhata kokoon asukasyhdistys, joka vie johtokunnalle luotetulle edustajalle terveisensä ja mielipiteensä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2022, 14:33:27 ip »
>> Tuokin kirjoitus osoittaa just ohjeiden järjenvastaisuuden. <<

Niin... Palotarkastaja tekee kiusaa ohjeillaan ja määräyksillään. Eihän minun / meidän / tämä talli voi syttyä. Eikä meidän talo. Kerrostalossakaan ei voi olla pahaa paloa, kun se on betonia.
Muitakin tarpeettomia ohjeita on, mm. silmä- ja kuulosuojaimista, puhumattakaan pelastusliiveistä. Ja heikoista jäistähän pääsee helposti ylös.

Olen ollut sammuttamassa taloja, jotka eivät syty palamaan. Ja kaksi kertaa kantanut asukkaan pussissa pois... Kun ei tulipalo voi syttyä... Jotta semmosta!

Kurtsi

« Vastaus #24 : Marraskuu 14, 2022, 19:47:50 ip »
Juuri niin Timo.  Juuri sitä pidän järjenvastaisena, että autotallissa saa paloviranomaisten ohjeiden mukaan säilyttää laillisesti tuollaiset määrät palavia nesteitä. Ja edelleen olen sitä mieltä, että ohjeiden mukaan yhtenäinen 50 auton parkkihalli on yksi autosuoja, yhden auton betonikoppero on yksi autosuoja. Näin voi joku muukin käsittää koskapa esimerkiksi Uudenmaan alueen paloturvallisuusohjeessa lukee, että määräykset ovat autosuojakohtaisia eivät autopaikkakohtaisia. Ja mennään yhä hullumpaan suuntaan.

Em. ohjeessa todetaan edelleen, että "Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos ajoneuvot mahtuvat vaivatta niille tarkoitetuille paikoille, on muuta tavaraa todennäköisesti vielä kohtuullinen määrä". Kun taloyhtiön talleihin tehtiin palotarkastus, tämä oli ilmeisesti ohjenuorana ja monelle tuli asiaa kaatopaikalle ja hyvä niin. 

Bensaa en itse säilö autotallissa yhtään ja muitakin palavia nesteitä hyvin vähän ja samoin muuta (palavaa) roinaa. Tästä saa joskus vaimon kanssa vääntää kättä. Olen nähnyt yhden autotallipalon omassa taloyhtiössä. Liekit löivät hetkessä korkealle seinälle rikkoen jo ikkunoita.

Tämä koko vuodatukseni asiasta ja viranomaisohjeisiin perehtyminen johtunee siitä valmistaudun puolustamaan ropaamisoikeuttani, jos siihen joku yrittää puuttua. Paloturvallisuus on avainsana ja sen vastaisesta toiminnasta minua ei saa kiinni. Pitänee vielä marssia Puuiloon hankkimaan sammutin. Kuten sanottua taloyhtiön omissa säännöistä ei löydy sanaakaan autotalleista ja niiden käytöstä.

Kiitos mielenkiinnosta.