Kirjoittaja Aihe: Ikuisuuskysymys: mp:n pysäköinti taloyhtiön pihamaalla  (Luettu 9360 kertaa)

motomatti

Ikuisuuskysymys: mp:n pysäköinti taloyhtiön pihamaalla
« : Marraskuu 09, 2022, 22:26:53 ip »
Tähän olen törmännyt jo monesti. Nyt taas.
Ulkoistettu pysäköinnin valvonta.

Milloin moottoripyörän pysäköinti on laillista taloyhtiön alueella? Millä välineillä? Kuinka kauan?
Miten pysäköidä, mihin, milloin ja kenen toimesta. Osakkeen omistaja, vuokralainen vai vieras?
Perusteet?

Junkers

Vs: Ikuisuuskysymys: mp:n pysäköinti taloyhtiön pihamaalla
« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2022, 00:11:15 ap »
Moottoripyörä on ajoneuvo siinä missä autotkin. Minun käsitykseni mukaan moottoripyörä tulee taloyhtiön alueella pysäköidä taloyhtiön osoittamille  merkityille pysäköintipaikoille (normaaliin pysäköintiruutuunhan moottoripyörä muutoinkin kaupunkien keskusta-alueilla pysäköidään jos ei ole  erikseen osoitettu moottoripyörille tarkoitettua pysäköintialuetta pienempine pysäköintiruutuineen). Jos taloyhtiön alueella sijaitsevat pysäköintipaikat on myyty/vuokrattu tietyille osakkeenomistajille, paikat on varattu heidän käyttöönsä. Pysäköintipaikan omistaja/vuokraaja voi kyllä antaa jollekulle muullekin (esim. vieraalleen tai taloyhtiössä asuvalle naapurilleen) luvan tilapäisesti käyttää vuokraamaansa pysäköintipaikkaa. Jos osakkeenomistaja on antanut asuntonsa vuokralle, hänellä lienee oikeus antaa omistamansa pysäköintipaikka pidempiaikaisestikin vuokralaisensa käyttöön. Taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä pitäisi löytyä pelisäännöt myytyjen/vuokrattujen pysäköintipaikkojen käyttöön. Taloyhtiön vieraspaikat on lähtökohtaisesti tarkoitetttu taloyhtiössä vierailevien/asioivien käyttöön. Niitä ei ole tarkoitettu taloyhtiön asukkaiden jatkuvaan käyttöön. Varsin monen taloyhtiön pihalla on myös pysäköintikieltomerkki varustettuna lisäkilvellä, joka sallii pysäköinnin merkityillä pysäköintipaikoilla.   

motomatti

« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2022, 00:21:19 ap »
Hyvin pitkälti noin kuin kirjoitit. Osa pysäköinnostä on, aikarajoituksin, sallittua tallin oven edessä. Montako ajoneuvoa? Ei selviä säännöistä.
Pysäköinninvalvonnan suhteen pitäisi olla pysäköintikiekko ja paperinen pysäköintilupa. Moottoripyörässä? Laki ei sellaisia vaadi.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2022, 07:41:46 ap »
Erään paikallisen taloyhtiön varatuille paikoille saa ajaa kuka tahansa, mutta
saako ajaa pois? Ehkä, kun sitä ei ole erikseen kielletty. Vai kieltääkö ajokieltomerkki
poisajon?

Kurtsi

« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2022, 12:39:51 ip »
Kun tuolla tekstin joukossa mainittiin taloyhtiön talli, otan vapauden laajentaa keskustelua koskemaan sitä mitä taloyhtiön tiloissa olevassa autotallissa saa tehdä.

Asia tuli yllättäen esille kun oma talli (osake) oli poissa käytöstä parvekeremontin takia. Sain taloyhtiöltä luvan säilyttää kahta pyörääni taloyhtiön kylmässä tallissa, jossa oli kaksi vierekkäistä autopaikkaa taloyhtiön varastona. Avaimia luovuttaessaan hallituksen jäsen töksäytti, että täällä ei sitten saa tehdä mitään remontteja.

Jäin miettimään että koskiko kielto juuri kyseistä taloyhtiön käytössä olevaa tilaa, joka on katiskaverkolla erotettu muista kylmistä tallipaikoista vai ko. kylmiä yhteistiloja yleensä vai koskiko kielto myös lämpimiä osaketalleja. Sain käsityksen, että taloyhtiöllä olisi palolaitoksen lupa käyttää ko. omaa tilaansa varastona.

Taloyhtiön säännöissa ei löydy vastausta puoleen eikä toiseen. En ole laajentanut keskustelua omaan autotalliin ... varmuuden vuoksi.

Uudenmaan alueella voimassaolevan Autosuojaohjeen mukaan autosuojaa ei voi käyttää esimerkiksi korjaamona, työpajana tai tulityöpaikkana. Edelleen ohjeessa todetaan, että autosuojassa ei ole myöskään sallittua tehdä avotulta tai käsitellä palavia nesteitä
tai kaasuja (pois lukien satunnainen esim. lasinpesunesteen tai moottoriöljyn täyttö.

Kun Guzzista ottaa tankin pois, onko se palavien nesteiden käsittelyä ? Kyllähän siinä usein saa bensaa näpeilleen ainakin hajuksi asti. Onko työpajakäyttöä se että pyörän purkaa levälleen pitkin lattiaa kytkimen vaihtoa varten ?

Jos vastausta lähtisi peräämään, seurauksena olisi mahdollisesti ko. toiminnan kielto. Parempi on pitää matalaa profiiliä, eikä päästä ketään kurkkimaan omaan talliin ainakaan remontin aikana.

Just sain Quotaan vaihdettua tihkuneen kannentiivisteen ja kun tankki oli irti, vaihdoin uudet kytkin- ja kaasuvaijerit. Sattumalta sain tällä palstalla ostettua pari kolme vuotta sitten alkuperäiset vaimentimet laatikon alle ja oikealle sivulle sen ison pöntön. Sakemanni oli laittanut pyörään kaksi kahteen pakosysteemin. Ihan hyvät saundit, mutta pitemmällä matkalla liiankin hyvät muutoinkin vinkuville korville. Lauantaina 12.11 on luvassa hieno ajokeli etelään, joten kokeilemaan pitää lähteä että vaikuttaako kulkuihin.

I.H.

« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2022, 12:52:26 ip »
Tervehdys, meidän taloyhtiössä on maalattu omat ruudut (3 kpl) mopoille ja moottoripyörille ja hyvin toimii.
Titaniumin kuski

Hajakenttä

« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2022, 16:58:16 ip »
Asuntoyhtiöt toimivat edustuksellisen demokratian periaatteella. Siksi kaikki tällainen niissä lähtee keskustelusta. Jos luodaan ja ylläpidetään hyvää keskusteluilmapiiriä nämä asiat järjestyvät aika helposti. Kun johtokuntiin ei ole vapaaehtoisia tarjolla on otettava niitä joita saadaan. Kun ihmiset pelkäävät joutuvansa johonkin vaikeisiin tehtäviin, joita eivät ehkä osaa ja joutuvat siten noloon asemaan, he eivät edes tule yhtiökokouksiin. Siksi johtokunnissa usein on niihin tehtäviin kelpaamattomia ja kelvottomia henkilöitä, joita paremman puutteessa siedetään. Päätökset sitten ovat samaa tasoa. Meidän naapurustossa on yhtiö, jonka puheenjohtaja on despootti, joka haluaa vain päteä, jäsenenä 80v vaari, joka on arka ja hiljainen, eikä sano yleensä mitään mihinkään, toisena jäsenenä nuori mies, joka on heikkolahjaisuuden vuoksi eläkkeellä ja sanoo juuri niin kuin käsketään sanoa. Valitettavasti tällainen, tai vastaava asetelma on aika yleinen.

Meillä ei ole yhtiössä autotalleja ja pihaakin on niin vähän, että parkkiruutu saadaan vain vaivoin kaikille. Jos olisi tilaa niin varmasti saisimme moottoripyörille pari pikkuruutua ihan sopuratkaisuna. Parkkipaikkamme on muutenkin niin näkökatveessa, että moottoripyörää en halua sinne jättää. Olenkin tehnyt omalle etupihalle (rivitalo) betonilaatoista sopivan tilan pyörälle. Yhdenmukaisuusperiaatteen vuoksi olemme sopineet johtokunnassa, että muutkin saavat sellaisen tehdä tarvitessaan ja sitä varten on varattu laattojakin. Yksi on jo naapuriini ilmaantunut ja toinen vastaava kolmipyöräistä sähköskootteria varten on myös tehty. Nyt vaan on käynyt niin, että naapurin nuorimies on ymmärtänyt asian väärin ja hänen pihaansa on syntynyt purkupyörien romuvarasto kaikkine romppeineen ja öljypyttyineen. Jälki on sen näköistä, että me muutkin joudumme kohta luopumaan moottoripyöräpaikoista kun koko periaate joudutaan kieltämään yleisen siisteyden säilyttämiseksi. Sivistyneet ohjeistuspuheet eivät näy auttavan.

Olen minäkin pientä remonttia siinä pihalaatalla tehnyt, mutta kaikki varmaan ymmärtävät se toiminnan rajallisuuden. Öljynvaihdossakin saa olla tarkkana, että ei lirahda tippaakaan maahan. Kukaan ei kuitenkaan ole tullut kieltämäänkään ja jälkeni aina siivoan. Mitään isompaa en kehtaa siinä tehdäkään. Starttimoottorinkin irrotin hämärissä ja vein olohuoneen lattialle kunnostusta varten.

Harmillista kyllä, paikkakunnalla ei ole sellaista kerhotoimintaa, jolla olisi mahdollisuutta ylläpitää kerhotallia. Välillä on käynyt mielessä, että pitäisiköhän perustaa sellainen? En vaan aina tahtoisi olla kaikessa se puuhamies, ikääkin jo alkaa olla.

Kaikilla kunnilla on lain mukaan rakennusjärjestys. Se on kaikilla aika yhtenäinen siltä osin, että jokaisella rakennetulla tilalla on käyttötarkoitus. Kun tuttavani alkoi vuosikymmeniä sitten rakentaa myyntiin soutuveneitä rintamamiestalon aika tilavassa autotallissa talon kellarissa piti tehdä käyttötarkoituksen muutos. Autotalli muuttui veneveistämöksi. Niin jatkui sittenkin kun talon viereen rakennettiin uusi rakennus venevaistämöä varten. Kun puuseppä kuoli ja talo myytiin, uusi omistaja halusi talliin auton ja kellarin veneveistämö muutettiin anomuksesta kunnan päätöksellä autotalliksi. Sama periaate koskee isompiakin taloja. On aika veteen piirretty viiva, milloin auton tai moottoripyörän satunnainen huolto on jo korjaamotoimintaa. Riitainen johtokunta tai despootti puheenjohtaja voi tietysti pätemisentarpeessaan vetää itse viivansa. Palokunta ei voi mitään poikkeuslupia antaa, se vain noudattaa lakia. Kun besiiniä saa kiinteistön kellarissa olla muistaakseni 60 l se tarkoittaa koko kiinteistöä. Jos siis on 30 asuntoa ja yhdellä on autotallissa 20 l jerrykaannullinen bensiiniä, muilla saa olla 1,379310345 l jokaisella tasajakoperiaatteella. Tankeissa olevaa ei lasketa. Kunta tuskin suostuu muuttamaan asuinkerrostalon autotallia korjaamoksi, tai edes veneveistämöksi, mutta kirjavarastoksi olen nähnyt muutetun.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2022, 20:15:00 ip »
Minäkin olin pitkään siinä luulossa, että on käynyt naapurien suhteen hyvä tuuri. Meidän taloyhtiössä on 10 asuntoa ja 2 autotallia. Molemmat tallit on erillisiä osakkeita ja meikäläisen hallinnassa. Toisessa pidän taksia tai harrasteautoa ja toisessa moottoripyöriä ja työkaluja. Jotain pientä huoltoa ja remppaa olen tehnyt, mutta en mitään tulitöihin viittaavaa.
Tuossa viime kesänä laitoin oveen sellaisen uustuotanto-peltikyltin, jossa on vanhalla fontilla " Moto Guzzi Servizio". Eiköhän joku rakkaista naapureista ollut soittanut isännöitsijälle, että siellä pidetään korjaamoa...
En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta peitin sen servizio-sanan teipillä.
Mitään isompaa hommaa en ole tallissa tehnyt, mutta onhan siellä jossain melkoisesti työkalujakin. Olen minä guzzista ja Kawasta venttiilit siellä säätänyt, vaihtanut jarrupalat ja jopa kerran pari öljyt. Täytyy pitää ovensa visusti kiinni jatkossa.
Toivottavasti tulee oikein kylmä ja runsasluminen talvi, niin riittää naapureilla hommaa vaikka auton putsaamisessa lumesta.

motomatti

« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2022, 20:25:28 ip »
Hajakentälle: joskus kauan sitten kävin kylänne eräällä mp/mc-kerhohuoneistolla.
Se sijaitsi vanhan bensa-aseman kiinteistössä varalaskupaikalta hieman pohjoiseen valtatien varressa.
Liekö se vielä olemassa. Vai onko liian kaukana kylältä? Palatessa voi koittaa venttiilinnousua pitkällä suoralla.

TunturiTT

« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2022, 20:40:01 ip »
Taas listattu paljon hyviä syitä, miksi pysyttelen omakotitaloasumisessa  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

• Death to Stock
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2022, 20:43:40 ip »

Itse en sen sijaan käsitä miten joku kykenee suhtautumaan muiden paheksuntaan nöyristelemällä. Oikea tapa olisi ollut haistattaa vittua valittajille.

Junkers

« Vastaus #11 : Marraskuu 10, 2022, 21:34:13 ip »
Minun mielikuvitukseni ei riitä siihen, että tulkitsisin oman ajoneuvon satunnaiset huolto-/korjaustyöt  tallin käyttämiseksi korjaamona tai työpajana. Tiukkapipoisempia tulkitsijoita varmasti löytyy sieltä sun täältä. Kokonaan toinen asia on se jos toiminta on jatkuvaa ja sitä tehdään myös esimerkiksi kaveripiirille.

Joskus 1980-luvun lopulla muistan askarrelleeni auton kevyttä huoltoa kesällä kerrostalon etupihalla Vuosaaressa asiasta keneltäkään sen enempiä kyselemättä. Tuohon päivään mennessä ei kukaan talon asukkaista ollut sanonut minulle sanaakaan, korkeintaan hätäisen tervehdyksen. Kauniin kesäillan aikana juttusille poikkesi puolenkymmentä talon miespuolista asukasta aivan ystävällisessä mielessä. Auton kropaaminen pihalla antoi siis luontevan tilaisuuden lähestyä tuntematonta naapuria.   

Ekku

« Vastaus #12 : Marraskuu 10, 2022, 21:42:53 ip »

Itse en sen sijaan käsitä miten joku kykenee suhtautumaan muiden paheksuntaan nöyristelemällä. Oikea tapa olisi ollut haistattaa vittua valittajille.

Tässä tapauksessa on pienemmän riesan tie tämä. Minä kun en ole tässä kämpässä vuokralla ja en tiedä, kuka sen valituksen isännöitsijälle teki. Ei ole järkevä taktiikka haukkua kaikki tasapuolisesti.
Isännöitsijä oli sitä mieltä, että kannattaa ottaa se kyltti pois...

Breeze

« Vastaus #13 : Marraskuu 11, 2022, 07:07:23 ap »
Taloyhtiö, autopaikka, talliosake, hallitus ja osakkaat... ;D

Muuta neuvoa en osaa antaa kuin että keskustelkaa asioista ja kirjatkaa niitä taloyhtiön sääntöihin.

Olen tällä hetkellä kolmen taloyhtiön hallituksessa ja tarinoita, näkemyksiä ja tulkintoja olen nähnyt ihan riittäviin.

Tällä hetkellä yhdessä taloyhtiössä on riita käynnissä siitä, että onko talliosakkeen omistavalla, talossa asuvalla osakkaalla oikeus pihalla olevaan taloyhtiön omistamaan ja vuokraamaan autopaikkaan.
Toisten mielestä ei, kun sillä on jo autopaikka (autotalliosake) ja toisten mielestä kyllä, koska taloyhtiön säännöissä sitä ei erikseen kielletä.
Minun mielestä autotalliosakkeen omistaminen ei poista oikeutta vuokrata taloyhtiön parkkipaikalta autopaikkaa.
Koska samalla periaatteella voisi kieltää samalta henkilöltä kahden autotalliosakkeen omistamisen...

Vielä tuohon Hajakentän hallitusmietiskelyyn.
Kyllä, on hämmentävää huomata miten vähän osakkeenomistajia kiinnostaa omasta omistuksesta huolehtiminen.
Mutta itse en kanna siitä huolta, koska jokaisella on on ääni kokouksessa ja jokainen voi itse tehdä asialle jotain.
Jos ei äänestä ja tee, niin sekin on oma valinta ja siitä kantaa sitten seuraukset.
Tämäkin vielä! ! !

Kurtsi

« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2022, 09:02:10 ap »
Tunturi TT:lle: Pelastuslaitosten autosuojaohjeet eivät tee eroa sen suhteen missä autotalli sijaitsee; omakotitalossa vai kerrostalossa. Sama kohtelu. "Kiinnijäämisen" vaara on vaan eri tasoa.

Taloyhtiössäni on yli 150 asuntoa ja nelisenkymmentä osaketallia ja kylmät päälle eikä mahdolliset kyttääjät kaikkeen ennätä. Ei minulla ole kuuteentoista vuoteen ollut ongelmia tallin käytön suhteen enkä aio nytkään nostaa kissaa pöydälle, että mikä on taloyhtiön tulkinta. Selitän itselleni että tuo remonttikielto koski vain taloyhtiön omassa käytössä olevaa varastoa/autotallia, johon ystävällisesti sain prätkäni siirtää parvekeremontin ajaksi.

Enemmän on ollut ongelmia sen suhteen että talleja on valunut ulkopuolisten omistukseen ja he tuppaavat käyttämään talleja varastoinaan.  Muutama vuosi sitten taloyhtiö pesi kätensä tässä asiassa ja tilasi palotarkastuksen kaikkiin talleihin. Aika moni sai viranomaiskehotuksen tyhjentää tallinsa tavarasta niin että auto mahtuu sisälle. Näin mm. tallinaapurina ollut sähköurakoitsija tms, jolla oli tavaraa kattoa myöten ja joka sittemmin luopuikin tallistaan. Oli siinä vuokralla.

Tarkastuksessa mukana ollut hallituksen jäsen kertoi että minun tallini oli saaanut maininnan esimerkillisestä järjestyksestä. Sisällä oli silloin auto, Guzzi ja mopo ja lattiatila muutoin vapaana. Työkalut seinällä ja hyllyissä tietysti kaikenlaista ajoneuvoihin liittyvää tavaraa  ja litkua mutta ei liikaa.