Kirjoittaja Aihe: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta  (Luettu 252 kertaa)

Peku

  • Viestejä: 64
Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« : Toukokuu 06, 2022, 14:55:01 ip »
Tietääkö joku kikkaa millä saa ducati st2 etummaisen sylinterin jakohihnan suojakotelon kiinnitys pultit irti rikkomatta alempaa muovista suojusta missä vastamutterit on :-\
Kikalle tietysti käyttöä oli vekotin mitä merkkiä hyvänsä jos vastaava pulma
Kyseleepi Peku paskanen peukalo suussa :o

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2022, 16:41:49 ip »
Niin jos on sellainen versio jossa takaotelo ja etukotelo ovat molemmat muovia niin voi tapahtua, väkisin käännettäessä että kierreinsertti muoviosan sisällä pyörähtää tyhjää. Jos näin käy niin jättää sen viimeiseksi irrotettavaksi ja pyörittää koko insertin ruuvin mukana pois pesästään. Silloin laitetaan uusi insertti liimaamalla tilalle.

Valitettavasti käy usein niin että se takakotelo siltä kohtaa murtuu jossa insertti on. Jos on kiire saada osat irti. Tulee Ducatiosakauppaan asiaa.

Jos on oikein runsaasti aikaa, siis vuorokausia, sulatella liuottimilla kyseistä kohtaa, voi se auttaa ajan kanssa.

Asiaa voi toki siirtää myöhemmäksi siten että poraa poralla ruuvin kannan pois. Tällöin kansi irtoaa ja takakotelokin on vielä ehyt ja ruuvista on jäänyt kara johon tarttua pihdeillä. Poratessa täytyy tietää ruuvin kierrekoko. Olikohan M6? Jos on niin kanta porataan pois hieman auki 5,8 millin poralla.

Sitten vain liottelamaan sitä karaa pois siitä insertistä. Myös varovainen kopauttaminen kierrettä inserttiä kohden voi löystyttää. Takana kannattaa pitää jotain painavaa vastimena jos siellä on tilaa.

Lämmittämisestä ei tässä yhteydessä ole apua.

Peku

  • Viestejä: 64
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2022, 17:52:51 ip »
Kiitos Motomatti
Taidan kokeilla poraamis lähestymistapaa jumipultteihin
Peku

TunturiTT

  • Viestejä: 11 227
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2022, 19:56:30 ip »
Kannattaa sitten huomata, että poratessa se pultti voi lämmetä. Sekin voi riittää irrottamaan insertin muovista ja sitten sutaisee tyhjää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2022, 21:11:55 ip »
Hyvä huomio TTT:ltä. Omat terät on aina niin hyvässä terässä ettei tule ajatelleeksi että sinkityn 8.8-ruuvin kannan kanssa saa kuumaa aikaiseksi. Terä kuntoon niin lastu irtoaa ensin kannasta ja sitten kannan pohjasta. Sen syvemmälle ei pidä porata.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2022, 21:25:08 ip »
Toki jakohihnat ja niiden vaihto aikanaan on pääasia.
Muutaman Ducatin ja yhden Cagivan omistaneena taisin opiskella samaisen asian kanssa. Vanhemmissa oli alumiinikotelot niin ei ollut varsinaista ongelmaa. Yleensä ongelma, enempi siellä hihnapuolella, oli hihnojen kireyden suhteen. Liioiteltu asia. Hihnat pitää olla oikeassa kireydessä. Oma havainto on ollut että liian kireälle on laitettu. Eräissä Guzzimalleissa sama juttu.

Muutoin voi ylläpito siirtää tämän keskustelun osastolle "muut italialaiset".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 227
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2022, 23:17:42 ip »
Kylläpä se hyväkin terä haukkaa välillä pehmeästä ruuvista otteen, että pyörähtää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 050
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #7 : Toukokuu 07, 2022, 10:45:29 ap »
Hihnojen vaihdosta Cuda Motorsin Cuda kertoi seuraavaa:

Ducati on vaihtanut pyörän iän kestävät kiristysrullat kalliimpiin "kestovoideltuihin",
jotka kestävät yhden hihnanvaihtovälin. Vanhanmallisia ei enää tehdä.
Jos varaosamyyjällä on varastossa vanhoja, kannattaa ehkä ostaa yhdet varalle.


Peku

  • Viestejä: 64
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2022, 19:01:19 ip »
Ruuvit irrotettu onnistuneesti poraamalla 5mm terällä Kuusiokolo pohjan läpi kierreosaan asti ja kas nyt irtosi kierteestä rikkomatta alempaa kiinnitys mutteri koteloa ja Kuusiokolo kanta pysyi kierteessä kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #9 : Toukokuu 09, 2022, 19:32:17 ip »
Joko ruuvin kierreosaa on herkistelty irti mutterista?

Peku

  • Viestejä: 64
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2022, 14:15:49 ip »
Ruuvit irtosi kierteestä herkistelemättä, eikä vastamutterit kiertymistä tapahtunut, ilmeisesti kierrealueelle ulottunut poraus vapautti jumin.

Camn

  • Viestejä: 2 502
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2022, 15:53:29 ip »
Ei ole tullut aikoihin Holger Aue:n strippejä käännettyä... https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=2883.0

Ducateja kun tulee ihailtua; tässä yksi yhteinen piirre Guzzeihin nähden. Kuvassa taiteilijan omakuva saapuu paikalle 998s Ducatilla, hehkutettuaan ensin uivien etujarrulevyjen kilkatuksesta ja kytkimen krahinasta. Mekaanisia ääniä kuuluu  :P



V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 12 134
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #12 : Toukokuu 10, 2022, 18:17:49 ip »
Voi olla että olen jo tämän kertonut joskus. Tapahtui silloin kun Daytona oli uusi ja alkusarjassa oli etujarrulevyt ns. kelluvat ja ilman jousivaimennusta. Kaveri sellaisella karautti reipasta kyytiä ja sattuikin tutkapoliisi olemaan pysäyttämässä. Tuli niinsanotusti täysjarrutus. Konsta sanoi että työnnäppäs poika pyöräsi tuonne levikkeelle. Lähti työntämään ja vapaasti kelluvat levyt pitivät luontaista kolkettansa. Konstaapeli hyökkäsi siihen, sanoi että jarrut on rikki ja otti paljailla sormillaan levystä kiinni. Siinä jäi sormien nahat levyyn.

Että siitä sarjakuvapiirtäjälle ideanpoikanen.

Aapo

  • Viestejä: 630
Vs: Gutzi miehen kysymys ducati pulmasta
« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2022, 18:43:37 ip »
Mulle on tullut tilattuna kymmeniä vuosia das Motorrad, saksalainen m-p-lehti. Siinä on aina viimeisenä sivuna H. Auen piirrossivu.  Edelleen hyviä, vaikkakin paras terä ehkä puuttuu. Kukaan jaksa ikuisesti ylläpitää samaa laatua.