Kirjoittaja Aihe: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!  (Luettu 5509 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #15 : Huhtikuu 04, 2022, 05:35:31 ap »
lehtijutut on mielenkiintoisia, hiljattain oli taas juttua jos auto sammuu junaradalle niin starttaa sen siitä pois vaihde päällä
toimi manuaalissa jossakin autoissa ehkä 15 vuotta sitten nykyään ei taida enään toimia edes manuaalivaihteisessa

Parempi tuntea oma kalustonsa ja pitää huoli siitä, että ei parkkeerata kiskoille.
Joka autossa on omat kukkansa. Aikoinaan muistan neuvoneeni yhtä neitiä Kemorassa, että miten Bemari käynnistetään. Ei lähde pelkällä starttinapin painamisella, jos ei paina jarrua samaan aikaan.
Vag-tuotteissa näyttää olevan jopa merkkivalo, joka muistuttaa tuosta polkimen painamisesta.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #16 : Huhtikuu 04, 2022, 08:38:53 ap »
Viime kesänä pysähdyin avustamaan kiinalaista pariskuntaa. Olivat vuokranneet auton. Saivat sen jotenkin simahtamaan keskelle risteystä - päällä hirveä paniikki. Nuori nainen veivasi rattia, heilutteli vaihdekeppiä, paineli eri nappeja, tuhersi itkua, jne.
Neuvoin mitä tehdä, saadakseen automaatin käyntiin ja vaihteen D:lle. Käsijarrukin oli sähköinen - ei siitäkään ymmärtänyt. Lopulta nousin ajamaan sen viereisen kaupan pihaan...

Joskus: " No olenkin ihmetellyt mikä tuo keltainen valo tuossa mittaristossa on! " Takasumarin merkkivalo...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #17 : Huhtikuu 04, 2022, 10:27:21 ap »
Ikääntyneissä California malleissa oli sellainen kytkentä ja varmaan vielä onkin monessa, nimittäin sivuseisontatuen asentokytkin joka ei estä starttaamista mutta estää käynnistyksen. Pyörittää mutta kipinää ei tule. Joissakin uudemmissa malleissa taas on sellainen järjestely että ei käynnisty eikä starttaa jos vaihde on päällä mikäli ei kytkinkahva ole vedettynä pohjaan. Pikkujuttuja mutta voi olla, erityisesti uudelle käytäjälle, pieni kynnys saada pyörä liikenteeseen.

Se miksi on tehty kytkentä joka kyllä pyörittää käynnistinmoottoria mutta ei käynnistä jos sivutuki on alhaalla on kätevä venttiileitä säädettäessä: voi käynnistinnappulaa painelemalla saada nokka-akselin siihen asentoon missä venttiilivälykset voi säätää. Tarkemmat voivat vielä katsoa vauhtipyörältä ajoitusmerkeistä tai jos on epävarma oikeasta säätöasennosta.

Heräsin joskus kauan sitten krapuloistani eräänä sunnuntaiaamuna kokoontumisajossa siihen kun vieressä yritetettiin käynnistää California 3:sta. Bensa haisi ja rinki ympärillä kettuili ja antoi kovalla äänellä "laadukkaita" neuvoja. Piti sitten mönkiä teltasta, ottaa pitkä huikka vissyä ja käydä sanomassa että nosta jo se sivutuki ylös, ryypytys varmasti on riittävää. Lähtihän se käyntiin ja mustan savun saatteeksi. Myöhemmin, aamiaisen jälkeen, tämä kaveri tuli selittämään että kun ei ole sitä sivutukea juuri käyttänyt vaan aina laittanut keskituelle.

Eräässä moottoripyöriä käsittelevässä teknisessä julkaisussa taas oli tuosta Californian keskituesta annettu pitkä miinus: lähes mahdoton nostaa keskituelle. Saman olen kuullut monen Calin omistajan suustakin aikanaan. Syynä se ettei osata käyttää keskituen mekanismia oikein. Sama ratkaisu oli myös 850GT:ssä vaikka tuki on erilainen. Eivät ole raskaita käyttää. Toki on käynyt myös niin että on laitettu alkuperäistä lyhyemmät takaiskarit ja keulaakin madallettu. Silloin keskituen käyttö vaatii runsaammin voimaa joten keskituki jää käyttämättömäksi.

Uskoakseni enää ei näitä ongelmia ilmene sillä sen aikaiset Cali2 ja 3-mallit ja niiden seuraajat ovat nyttemmin käytössä asian tiedostavilla harrastajilla.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2022, 13:23:20 ip »
Mie kohtasin kerran erään henkilön, kun hän ei saanut autovuokraamon Priusta liikkeelle.

Koska en itsekkään tiedä aiheesta sen enempää, niin pyysin henkilöä ulos autosta avaimet mukanaan ja laittamaan auton ovet lukkoon.
Siinä sitten odoteltiin minuutti ja sanoin, että avaa ovet, mene autoon ja tee niin kuin autovuokraamossa kerrottiin.
Kuinka ollakkaan Prius lähti liikkeelle.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #19 : Huhtikuu 04, 2022, 14:38:34 ip »
Urpolla oli joskus 80-luvulla työpaikan Saab 96 työkeikalla. Jonkun aikaa piti ihmetellä, että
kuinka tästä saa avaimet pois virtalukosta. Kännykkääkään ei siihen aikaan ollut mukana niin
että olisi voinut soittaa ja kysyä.
Ferguson 25:stä voi outo joutua etsimään starttinappia pitkäänkin.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #20 : Huhtikuu 04, 2022, 15:47:52 ip »
Fergussa on tämä ominaisuus jo TE:ssä. Mielestäni yksi parhaita starttikeinoja. Itsensä yliajaneita, hytittömän traktorin omaavia, on maailman historiassa monia. Fergussa se ei onnistu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Monti

  • Viestejä: 156
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #21 : Huhtikuu 04, 2022, 16:18:47 ip »
"Syynä se ettei osata käyttää keskituen mekanismia oikein." Mikä on se oikea kikkakolmonen motomatti. Mulla oli aluksi vaikeuksia saada Nevadakin keskituelle. En tiedä teenkö nytkään oikein mutta helpottui kun tajusin samalla painaa keskitukea alas kun hiiaa pyörää ylös-taakse. Vaati vaan oikeanlaisen kengän.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #22 : Huhtikuu 04, 2022, 17:13:22 ip »
Urpolla meni Fergusonin tyyppinumerot sekaisin. Sukulaisten maatilalla oli hevosen jälkeen 20 (TE) petroolimallina ja sen jälkeen 35. Keksin sen 25:n omasta päästäni.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #23 : Huhtikuu 04, 2022, 17:49:34 ip »
Calin nosto keskituelle on tekniikkalaji - ei voimalaji. Nostan Calin näin:
Nosto pyörän vasemmalta ( paapuuri ) puolelta.
Ensin tuki maahan siten, että pyörä ei keiku. Eli tuen molemmat puolet maassa.
Sitten tukeva ote vas. kahvasta, jalka tuen "vipstaakille" ja oik. käsi tukee&nostaa kaatumaraudasta.
Sitten vain painaa jalalla alas ja samalla hieman nostaa ja vetää taaksepäin.
Nousee hyvin ja kevyesti.

Samaa tekniikka käytin Nevadassa. HUOM! Jouduin joskus hitsauttamaan Nevadan tuen, kun oli hieman repeytynyt sen vipstaakin juurelta. Voisi olla muillakin tarkistuksen paikka?

PS. Mikä tuon Fergusonin juttu on?


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #24 : Huhtikuu 04, 2022, 18:21:11 ip »
Vanhoissa Ferguissa starttimoottorin solenoidi kytkettiin valitsemalla vaihdekepistä "starttivaihde",  joka oli muistaakseni etuoikealla. Ei voinut startata vaihde päällä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #25 : Huhtikuu 04, 2022, 21:52:31 ip »
Timo EV:nkin konsti toiminee mutta sen painivivun kuminuppi voi vaurioitua.
MotoItaliassa aikanaan opetettu tapa: pitkästä vivusta tuki ensin maata vasten. Sitten oikea jalka viedään keskituen oikean kaaren takapään päälle ja jalkaterällä painetaan kevyesti pyörä keskituelle. Kun on pakaasit täynnä ja kaljakoppa vielä takalaukun päällä niin sitten tarvitsee jo käsivoimiakin.
850GT:ssä tehtiin samoin mutta laite on hieman erilainen ja valurautaa. Homman voi tehdä siinä molemmilta puolilta pyörää mutta pysytään nyt vasemmalla eli pakoputken alta pilkistävästä vivusta sivutuki ala-asentoon ja jalka siirretään "keinun" kaaren päähän ja painetaan. Samalla voi oikealla kädellä jeesata vasemmasta nostokahvasta.

Jos jousitusta on madallettu tai jouset ovat kuoleentuneet niin homma ei toimi.
Itselläni oli GT:ssä takana paineilmakäyttöiset moottoripumpulla varustetut joustintuet. Silloin, lähestyessä pysäköintipaikkaa, pumppu käyntiin ja kohta olikin perä niin korkealla että tuki heilahti ala-asentoonsa koskematta maahan. Sitten vain napista ilma pois joustintuista niin pyörä oli tuella ilman ponnisteluja. Lähtiessä päinvastoin paitsi sai istua pyörän päällä. Pumppu piti kyllä pahaa pärinää. Iskarien merkki oli S&W. Ilmeisesti Länsituontia.

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #26 : Huhtikuu 04, 2022, 22:56:01 ip »
1100 Breva nousee keskituelle helposti: keskituen molemmat käpälät tukevasti maahan kantavalle pohjalle, oikealla jalalla kropan paino keskituen vivulle samalla ohjaustangosta ja nostokahvasta kiinni pitäen. Ei vaadi voimalla repimistä vain oikean tekniikan.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #27 : Huhtikuu 04, 2022, 23:23:20 ip »
1100 Breva oli itsellänikin. Siinä käytettiin keskitukea samoin kuin kaukoitämaanpyörienkin käytetään. Mielestäni hyvä näin.
Monessa muussakin mallisarjoissa kuin CARC on sama ratkaisu eikä kukaan enää telo itseään keskituen väärinkäyttöä yrittämällä.
Joissakin pyörissä on sähköisiä keskitukia mutta eivät ole yleistyneet.
1400 Californiaan ei lie saa lainkaan keskitukea. Jossain vaiheessa sitä suunnittelin mutta koti- ja verstaskäytössä olen havainnutn ns. minilift-nostimen hoitavan saman asian. Kunhan sen vain hankkii. Sopinee lisäosineen moneen eri pyörämalliin.
Sitäpaitsi Perinnemoottorin tasainen öljypohja kestää oikein hyvin nostaa. Laudanpalaa, tms, suosittelen öljypohjanostoihin välipalaksi.
Huom! Bilteman samanlainen nostin ei kestä 1400 Californian nostamista. Liian hento nostokierre ja muutenkin epämääräinen. Tavan Calin (850 - 1100) jaksaa kyllä öljypohjasta niin että etupyörän saa irti. Aina ei tarvitse edes nostaa lattiasta/maasta irti vaan saada vain vaateriin asennustöitä tai huoltoa kuten öljynvaihtoa varten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Käynnistä Guzzi työntämällä..Ja perä hajoaa!
« Vastaus #28 : Huhtikuu 05, 2022, 06:19:52 ap »
Ikinä en ole nostanut suoraan öljypohjasta. Parempi konsti on laittaa sen verran puuta väliin, että saa nostettua pulttikehältä. Välttää vahingossakaan ison pistekuorman valuöljypohjan keskeltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.