Kirjoittaja Aihe: Benelli  (Luettu 16950 kertaa)

Passo Stelvio

  • Viestejä: 122
Benelli
« : Maaliskuu 25, 2022, 14:41:42 ip »
Hankin Guzzin kaveriksi Benelli TRK 502:n. Ajanut en ole kuin tallin verran, hyvin kulki. Päristellyt ja kylmiä tyyppejä ottanut. Toistaiseksi hyvältä tuntuu.
Vielä kadut jäässä joutuu odottelemaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Benelli
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2022, 15:03:33 ip »
Menestystä!
Itse olen ollut Benelli-fani on pienestä pitäen sillä yhdellä koulukaverilla oli 16-vuotisjuhlapäivä ja isänsä oli ostanut poitsulle uuden 750 6-Benellin. Niihin aikoihin kun sai ns. kuulustelukortin kun täytti 16 vuoden vastuullisen iän. Itse olin yksi vuotta liian nuori saadakseni moisen ajokortin. Eli vasta 18-kesäisenä ja sekin pitkän kaavan mukaan sillä isäni teki jälkikasvunsa, yhtä valitettavaa poikkeusta lukuun ottamatta, äidin sisään Joulunpyhien aikoihin sillä syntymäpäivät ovat meillä pääsääntöisesti syyskuussa. Kyllä se jaksoi harmittaa että ei ollut syntynyt keväällä. Myöhemmin asialla ei ole ollut suurtakaan merkitystä paitsi kerran: Hain inttiin vapaaehtoisena Turun Erilliseen Autokomppaniaan. Eivät päästäneet. Vuotta myöhemmin, kesken lupaavien opintojen, tuli määräys että Ilmavoimien Teknilliseen Kouluun pitää mennä sinistä verikauhaa päähänsä sovittamaan. Sillepä tielle sitten jäinkin. Tosin en vakipalvelukseen mutta muutoin ammattitöihin. Eläkekin on jo käytössä eli ei isompia paineita toimeentulossa ja Rouvakin huutelee kyökistä päin syömään.

RStone

  • Vieras
Vs: Benelli
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2025, 14:44:50 ip »
Timo ja muutkin kokemuksia omaavat voisivat kertoa millaisia nämä nyky Benellin ovat.
Mielenkiintoisia kun yhden uuden Stelvion hinnalla saa pari kolme TRK katuenduroa ja satapiikin hinnalla saisi viissatasen retro klassikon.
Toivottavasti merkille saadaan uusi maahantuoja ja malleja tulisi näytille MP26 -messuille tammi- helmikuun vaihteessa.

https://youtu.be/U1DcZOhRh6U?si=yJzq0DBEXAsr68yk

Jouko S

  • Viestejä: 873
Vs: Benelli
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2025, 18:42:38 ip »

En halua puuttua kenenkään muistoihin tai haaveisiin, enkä puutukkaan. Mutta se pikkuseikka on tässä yhteydessä sanottava, että Benelli suunnitellaan ja muotoillaan Italiassa, mutta se valmistetaan kaukoidässä saman konsernin omistuksessa, kuin esim. Volvokin.. Se nyt ei välttämättä merkitse käytön kannalta mitään erityistä nykyään. Mutta se, että kaksipyöräisiä ostetaan halpis hinnalla, oikeasti maailman vanhimpienkin eurooppalaisten valmistajien sijaan, se saattaa tehdä sen, että jossain vaiheessa myös Piaggio-konserni vaihtuu Kaukoidän ohjaukseen. Onko se sitten hyvä vai huono asia, mene ja tiedä..Ostaisinko enää Moto Guzzin, missä olisi teksti: Made in China..?
P.s. Tuolla Gruppon somessa oli jo jokin aika sitten juttua, kuinka Aliexpressistä tilattu kolme kertaa halvempi pleksin tuulenohjain HAJOSI RANKKASATEESSA silmille..juu, hajosi, mutta ei siinä muuta kuin uutta tilaukseen ja vuoden takuuseen! Itselläni saksalainen tuulenohjain on kestänyt jo 11v ja raesateiden läpikin se on toiminut moitteetta!
Sori kun lipsui aiheesta!

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Benelli
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2025, 20:29:29 ip »

En halua puuttua kenenkään muistoihin tai haaveisiin, enkä puutukkaan. Mutta se pikkuseikka on tässä yhteydessä sanottava, että Benelli suunnitellaan ja muotoillaan Italiassa, mutta se valmistetaan kaukoidässä saman konsernin omistuksessa, kuin esim. Volvokin.. Se nyt ei välttämättä merkitse käytön kannalta mitään erityistä nykyään. Mutta se, että kaksipyöräisiä ostetaan halpis hinnalla, oikeasti maailman vanhimpienkin eurooppalaisten valmistajien sijaan, se saattaa tehdä sen, että jossain vaiheessa myös Piaggio-konserni vaihtuu Kaukoidän ohjaukseen. Onko se sitten hyvä vai huono asia, mene ja tiedä..Ostaisinko enää Moto Guzzin, missä olisi teksti: Made in China..?
P.s. Tuolla Gruppon somessa oli jo jokin aika sitten juttua, kuinka Aliexpressistä tilattu kolme kertaa halvempi pleksin tuulenohjain HAJOSI RANKKASATEESSA silmille..juu, hajosi, mutta ei siinä muuta kuin uutta tilaukseen ja vuoden takuuseen! Itselläni saksalainen tuulenohjain on kestänyt jo 11v ja raesateiden läpikin se on toiminut moitteetta!
Sori kun lipsui aiheesta!

Jouko

Noista merkeistä ja valmistusmaista enää tiedä.... Tuo syksyllä ostamani Hondakin on näköjään made in Italy ::)   Harrikan alkuperäisosat on monesti made in China. Jne.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

RStone

  • Vieras
Vs: Benelli
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2025, 23:04:04 ip »
Joukon kommentti osui ja upposi - muistoja on kertynyt paljon ja haaveitakin on vielä jäljellä 🥴

Tuo kiinalainen omistus on tietysti ongelmallista ja nimenomaan tärkeä osa Moto Guzzin brändiä ja tunnetta on sen valmistus Italiassa Como-järven rannalla - siitä ei mihinkään pääse yli eikä ympäri. Valitettavasti kaikilla italialaisilla moottoripyörävalmistajilla on ollut historiassa yhteistä taloudelliset ongelmat ja omistajuuden muutokset.

Italialaisia itseään merkin omistajuus ei ole ilmeisesti häirinnyt, koska vuonna 2024 myydyin merkki saapasmaassa on ollut Benelli veturinaan TRK -mallisarja, hopeasijalla BMW ja kolmantena Honda.

Mielenkiinnolla voi toki odottaa tuleeko Piaggio-konsernilta Moto Guzzin brändillä pienempikuutioisia ja kevyempiä pyöriä ja minkä valmistajan kanssa yhteistyössä.

Reima







« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2025, 10:31:32 ap kirjoittanut RStone »

Passo Stelvio

  • Viestejä: 122
Vs: Benelli
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2025, 22:24:21 ip »
En ole Moto Guzzia hylännyt minulla ei vaan ole tällä hetkellä Guzzia. Enkä ole ajatellut pelastaa Euroopan pyörä teollisuutta. Itsekkäästi katson köyhänä eläkeläisenä omaa lompakkoa.
Benellillä olen nyt ajellut 6500km, eikä ole mitään valittamista. Ainoa mitä olen tarvinnut kerran vuodessa on öljy ja suodatin (saa motonetistä) . Pyörä on kooltaan moottoripyörän kokoinen ja kuljettaa kaksi ihan hyvin. Ulkomaalaisilla fasen sivustoilla näillä on ajettu jopa 150.000km. Pientä polttoaine kulutusta arvostan ja isoa tankkia, kulutus on hyvinkin 3,6L sadalla. Ketjut on näemmä kehittynyt sitte 70 luvun. En ole vielä joutunut kiristämään ketjuja öljyämää kuitenkin on pitänyt. Pyörä on siististi viimeistelty mikään ei repsottaa tai muuten ole huonosti. Missään  ei lue Kiinasta mitään paitsi satulan alla missä on tietokone bokseja. Sielläkin Bosch made in China.
Ehkä jonain kauniina päivänä hankin Benellin kaveriksi Moto Guzzin.

RStone

  • Vieras
Vs: Benelli
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2025, 16:51:10 ip »
Benelli on Guzzia kymmenen vuotta vanhempi italialainen moottoripyörien valmistaja, perustettu vuonna 1911 ja yhteistä omistushistoriaa on 70-80 -luvuilta, jolloin molemmat olivat argentiinalaisen De Tomason yhtiössä toki omina merkkeinään, mutta tekivät yhteistyötä.
Yhteistä molemmille olivat myös taloudelliset ongelmat, joiden vuoksi omistukset siirtyivät Guzzin osalta loppupeleissä Piaggio-konserniin ja Benellin kiinalaiseen omistajayhtiöön, joka on osa Geely Groupia joka taas puolestaan omistaa mm. Volvon.

Hienoa on kuitenkin, että molemmat sekä Italian 🇮🇹 Kotka 🦅 edelleen liitää ja että Leijona 🦁 vahvasti karjuu ja harrastajat löytävät näistä omiin fiiliksiin, tarpeisiin ja lompakoillekin sopivan vaihtoehdon.

https://youtu.be/hwbqTvDPqYU?si=wPrQ2JRo5qHlZxPK








« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2025, 21:52:36 ip kirjoittanut RStone »

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: Benelli
« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2025, 15:33:18 ip »
Itselläni on ollut muutama Benelli. Pääosin kuusisylinterisiä.
Paikalliset motoristit fouri-Hondineen minua Benellistäni pilkkasivat ja sanoivat sen olevan vain huono fouri-Hondan jatkettu kopio.
Tosiasia on täysin päinvastoin sillä, aikanaan, kuusikymmenkuvulla, Soichiro Honda tuotti jo runsaasti moottoripyöriä mutta halusi pyörilleen markkinat myös Eurooppaan. Hänellä oli käsitys että eurooppalaiset tarvitsevat eurooppalaistyylisiä pyöriä ja vieraili Benellin tehtaalla. Siellä oli tarjolla lisenssivalmistukseen 350 ja 500cc moottorit. Honda alkoi niitä tuottaa. Benelli muutti tuotantosuuntaansa hiukan mutta teki muutoin samanlaista pyörää mutta sylinterit olivatkin kallistettu eteenpäin. Hondassa sylinterit ovat pystyssä. Benellin Quattroja en ole kovasti korjaillut sillä ovat täällä suht harvinaisia mutta sitäkin enemmän Sei-mallisarjan kanssa. 750 ja 900cc koneiden parissa.

Mielenkiintoista oli että Benellin alkuperäisosia oli huonosti saatavilla vuosituhannen vaihteessa mutta merkittävän monta Hondan osaa sopivat pikku muutoksilla Benellin koneen kuorien sisään. Tosin poikkeuksiakin oli kuten 750 Benellin oikealle vaihteiston kylkeen asennettu laturi. Ysisatasessa se oli jo sijoitettu kampiakselin päähän vasemmalle. Kuten Hondissakin.

Mainittakoon että kölvi-iässä minulla oli riesana halvalla ostamani Honda 450 twini. Se on Hondan suunnittelua alusta loppuun mutta ottanut mallia, erityisesti moottorin rakenteissa brittiläisistä ja saksalaisista valmistajista. Jouduin tekemään runsaasti muutoksi neljäpuolikkaaseeni kuten muuttamaan kampiakselin laakeroinnin rullalaakereista suurempihalkaisijaiseksi neulalaakeroinniksi ja venttiilokoneistoon paremmin lämpökäsitellyt nokka-akselit. Takahaarukan laakerointi oli myös ala-arvoinen jo alunperin. Sen muutin liukulaakeroidusta kuulalaakeroiduksi. Sitten kaikenaikaa pikkujuttujen muutoksia sinne ja tänne. Eipä niihin aikoihin tullut vastaan saman mallin pyöriä. Tankin muoto vaihtui 70-luvun vaihteessa kapesta ja korkeasta matalaan ja leveämpään. Kuten tapahtui jo pari vuotta aiemmin euroopalaisille, poislukien itäisemmät tuottajat, joiden markkinat Honda ja muutama muu merkki veivät eurooppalaisilta tuottajilta. Ja, kyllä, otti aikaa mutta hiljokseen, Euroopankin moottoripyöräteollisuus löysi takaisin markkinoille. Laatukin parani.