Ei lainkaan haittaa jankata

Aina on hyvä yrittää ymmärtää miten eri laitteet toimivat ja miksi niiden tekijä on tehnyt kuten on tehnyt

En osaa sanoa kuinka tehdas on asian Vintagessa toteuttanut, mutta Nevadassa kuten aiemmin kirjoitin:
" Nevada i.e. :ssä on imuilmaboxissa jokin lämpö"siili", koska vielä 12 asteen ulkoilmassa saa moottorinohjaus (alkuperäisenä ilman muutoksia) tiedoksi noin 18-19 astetta moottorin ollessa käyntilämmin. Tehtaalta on siis haluttu varmistaa lambda-ohjauksen kytkeytyminen laajalla ulkoilman lämpöalueella. "
Tarkempi toteutustapa ei ole tiedossani, mutta käytännön ajolenkit kylmillä keleillä kertovat (diagnostiikkapistokkeesta saadusta datasta), että closed-loop kytkeytyy vielä noin 11-12 asteen ulkolämpötilassakin moottorin lämmettyä. Alkuperäiseen lämpöanturin imukotelon sisällä heijastuu jollain lailla moottorin kuoren lämpeneminen, sillä se ei seuraa suoraan ulkoilman-lämpötilan kylmyyttä vaan siihen (sen antamaan lämpötila lukemaan) vaikuttaa myös onko moottori kylmä vai kuuma.
Tehtaan alkuperäinen polttoainekartta on (päästömääräyksistä johtuen) hyvin laiha, sen lisäksi nykyisen 95E10 bensiinin 10% etanoliosuus vaatisi 3% lisärikastusta.
Alkuperäisen polttoainekartan 5% lisärikastus parantaa noiden "virheiden" takia moottorin käyntiä ja katalysaattorin toimintaakin kylmissä ajokeleissä.
Katalysaattori on toimintatavaltaan tietynlainen jälkipoltin ja rikas seos saa sen käymään kuumempana. Kylmässä ajokelissä maltillinen lisärikastus ei siten haittaa.
Katastrofin ainekset "lisärikastusboxilla"
-> ajetaan lämpimänä kesäpäivänä maantiellä, closed-loop ei kytkeydy, liian rikas seos johtaa katalysaattorin ylikuumenemiseen ja sen sisällä oleva hunajakennorakenne joko sulaa tai murenee rikki (kilisee sitten ravistellessa jos näin käy).
Liitekuva parhaimmin havainnollistaa, että lisärikastuksella tavoitellaan tuota punaisella merkittyä parhaan tehon aluetta. Katalysaattori toimii kuitenkin hyvin vain tuolla kapealla vihreällä alueella. Sininen paras taloudellisuus alue on se, jolle tehtaan alkuperäinen polttoainekartta on säädetty, jotta päästönormien läpäiseminen (alhaiset HC ja CO arvot) toteutuu Euro 2/3 normien erilaisissa toistuvissa testisykleissä, joissa mm kiihdytellään ja jarrutellaan rullien päällä matkien tosielämän ajotilanteita.
Tavallisesti siis ajellaan tuolla vihreällä lambda alueella ja kaasua reilummin annettaessa mentäisiin kohti sinistä - puhdasta aluetta. ECU virityksellä mennään kohti punaista - kiellettyä voimantuottoa. Rikos kyllä vanhenee heti pian kaasua kevennettäessä, kun palataan vihreälle lambdalle taas takaisin.