Kirjoittaja Aihe: BoosterPlug  (Luettu 11212 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: BoosterPlug
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2023, 20:26:26 ip »
Urpolla on V11:ssa Piikkiön Maken 2004 asentama Power Commander. Olenkin ajatellut, että jos se rupeaa toimimaan epätyydyttävästi niin rupean sitten tutustumaan ECU:n ohjelmointiin.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: BoosterPlug
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2023, 21:03:36 ip »
Perussyy siihen miksi jokin pyörämalli ei toimi kuten pitäisi johtaa kahteen asiaan: päästörajojen tiukka noudattaminen ja ajan kanssa varsin runsaasti muuttunut polttoaineen energiapitoisuus ja sen muuttunut palotapahtuman dynamiikka ja myös siitä johtunut palotapahtuman lämpödynamiikka. Mikä tahansa näistä voi jo yksinään "sekoittaa" moottorin toiminnan. Ihan aiheeseen nuo boksit ovat tehdyt. Kivan tilin saa valmistaja. Toisaalta, moottorinohjauksen kapasiteetti pystyy paljon suurempiinkin muutoksiin ja välineet on siihenkin.
Oletteko ihmetelleet yhtään miksi uusissa pyörissä ei ilmene näitä ongelmia. On siis verrattavissa mitä tapahtuu kun takassa poltetaan kuivia koivuhalkoja vaiko märkiä leppäklapeja. Syy johtuu pitkästi lainsäädännön vaikutuksesta päästövaatimuksiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: BoosterPlug
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2024, 21:03:00 ip »
Olin odotellut että milloin Motomatti vihjaa että "kyllä ei kannattaisi vippaskonsteja vaan GuzziDiagilla..."  Toki  ymmärrän että vaatii asian harrastusta ja jos on helppo konsti (booster plulg) miksei sitä käyttäisi.  Jäänyt minullakin vähälle GuzziDiagilla säätö, olen turvautunut ammattilaiseen, jonka penkissä olen saanut olla GuzziDiag -käyttäjänä ohjeen mukaisesti ("lisää tonne ton verran ja tonne ton verran" jne.). Jotain pientä olen värkännyt myös omin päin :P.

Laitan tähän kuvan 15M ecun (ei vielä kattia) "reverse engineering" tavalla selvitetyn kaavion.  Siitä näkee hyvin, miten ruiskutusaika määräytyy 15M ecussa (esim. Cali/V11 n.2002 asti, ennen katteja).  On selkeää kun lambdasäätöä ei ole.  Kaaviosta näkee, että pohjana on ruiskutuskartta ja sen päälle tulee kertoimena imuilman lämpötila (anturi imuilmakotelossa), ympäröivä ilmanpaine (anturi ecun sisällä), moottorin lämpötila (anturi sylinterissä) ja vieläpä akun jännite - kaikki kertoimena.  Tuo, että imuilman lämpötila on kerroin, kertoo sen, että tuon ecun tulotiedon manipuloinnin avulla voidaan vaikuttaa ruiskutusaikaan radikaalisti.

Edit. 30.6 otin asiaa turhaan mutkistavan toisen kartan kuvan pois.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2024, 23:15:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
BoosterPlug
« Vastaus #18 : Kesäkuu 30, 2024, 20:13:23 ip »
Cali on hieman hankala ajaa kaupunkijonossa yms. nytkyttelevässä matelussa. Siinä on huomattava nykäisy  kun lisää kierroksia ja vähän vauhtia. Se myös aiheuttaa runsaasti vaihtamistarvetta erityisesti mutkaisilla ja mäkisillä teillä. Asia on aiheuttanut harmitusta vuosien kuluessa. Olen ymmärtänyt sen johtuvan laihasta seoksesta. ( Voin olla väärässäkin...)

Veljeskunnan kierrätyksestä sain käsiini Booster Plugin. Asennus oli nopea mutta helppo, eikä asennussanoja tarvittu lainkaan. En syvällisesti perehtynyt valmistajan ylisanoihin, mutta toimintaperiaatteen toki ymmärsin.  Hieman skeptisenä ajaelin pitkän koeajon erityisesti etsien em. hankalahkoja olosuhteita. Mitään mittauksia en tehnyt, mutta tuntumaa tuli - käytän Mutu-menetelmää.
Mielestäni vehje tekee minkä lupaa; Nykiminen on liki hävinnyt, kaasuvaste on parempi ja pehmeämpi. Samalla 2-3 vaihteiden käyttöalue laajeni alakierroksilla.
Mikään ihmeidentekijä kapine ei ole, mutta olen siihen hyvin tyytyväinen - tekee minkä lupaa ja pyörän käyttäytymisen muutos on tuntuva.

Juu - tiedän!
Kyseessä on periaatteessa tarpeeton lisäpalikka, koska ECUn karttoja jne. voi muuttaa ja modifioida. Vaan kun pitäis sitten hankkia ohjelmat ja kilkkeet sekä opetella yritä-erehdy-kiroile -menetelmällä mitä lopulta pitäis tehdä. BP on nopea ja yksinkertainen tapa jolla sain haluamani muutoksen.
Eikä tarvi rassata yhdenkään gruppolaisen hermoja...

Kertovat kulutuksen lisääntyvän. No, jos se lisääntyy 10% => ~1€/100km lisää bensakustannusta.
Onkos sillä sitten merkitystä...





Sami

  • Viestejä: 134
Vs: BoosterPlug
« Vastaus #19 : Heinäkuu 01, 2024, 00:02:04 ap »
Katos, tällainenkin on. Lähtee kyllä itselläkin tilaukseen varsinkin kun on kohtuuhintainen valmis paketti ilman mitään säätelyä.

FJR-Yamahaan tuli aikoinaan PCIII asennettua ja niitä erilaisia karttoja ladattua ja säädettyä, hidasajo-ominaisuuksiin sai kyllä merkittävää parannusta. Alkutilanne oli kyllä haastava, kamalaa nykimistä hidasajossa. Koin tuon säätelyn kuitenkin vähän työlääksi, mieluummin olisin senkin ajan käyttänyt ajamiseen.

Breva on kyllä jo lähtökohtaisesti paremmin käyttäytyvä kuin Yammu, mutta kyllä sitä välillä joutuu vähän kytkimellä avittamaan pikkumatelussa ja kaasuvaste jos toimisi vähän pehmeämmin niin olisihan se hyvä. Ja kun tuli tuo GPR:n putkikin juuri tilattua niin ei varmaan lisäsoppa olisi pahaksi..

Edit: pistin sitten saman tien tilaukseen 8)
Breva V850
Vespa GTS 250ie