Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 13181 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 102
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #90 : Marraskuu 30, 2021, 08:09:34 ap »
Osa kansasta juoksee innoissaan liiterin ympäri patterikäyttöisten autojen takia; Halpaa, helppoa, saasteetonta jne.
Vähitellen asia alkaa avautumaan ja kas, eipäs se olekaan ihan "töpseli-seinään-ja-aamulla-matkaan". Tässä yksi esimerkki asiaan liittyvistä seikoista.

Tätäkin tilannetta olen monesti tuonut esille eri paikoissa, mutta "Kahvilaparlamentti" on tyrmännyt esittämäni. "Samaa sähköähän sieltä tulee!!!" "Eihän niitä sais edes myydä, jos ne on tommosia!"
https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html



mosa

  • Viestejä: 354
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #91 : Marraskuu 30, 2021, 11:13:21 ap »
Tuo sulakekokoasia tulee varmaan monelle yllätyksenä, varsinkin vanhoissa omakotitaloissa ja pientalo-osakeyhtiöissä. Ei liene tänäkään päivänä enää tavatonta, että joku pientaloyhtiön osakas on hommannut sähköauton ja vasta jälkeenpäin todetaan, että "nallit" ei riitä toivottuun lataustehoon. Seurauksena voi olla riita myös yhtiön sisällä siitä, saneerataanko sähköt yhtiössä ja ketkä viulut maksavat, varsinkin tilanteessa, jos vain pieni osa osakkaista haluaa sähkösaneerauksen.
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #92 : Marraskuu 30, 2021, 11:35:59 ap »
Asiat kehittuu ja vaatii ympäristöltä enemmän.
Ajappa tämän päivän keskikokoinen SUV 50-luvun talon autotalliin... ;D

Kommuuniasumisessa tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan sähköauton lataus.
Sen takia olisi hyvä, että jokaisen taloyhtiön hallitus edes ajatuksen tasolla alkaisi availemaan aihetta.

Olen kolmen eri taloyhtiön hallituksessa ja jokaisen taloyhtiön Isännöitsijäntodistuksessa on tulevien korjausten kohdalla maininta sähköauton latauksesta ja aurinkosähköstä.
Osakkaat niistä aina yhtiökokouksessa kyselee ja kerrotaan, että ne on siellä muistutuksena, että ne tulee jossain vaiheessa.

Toteutustapa on vielä hakusessa, mutta isännöitsijä kerää tietoa miten asiat on jo tehty ja millaisia käyttäjä/maksaja-kokemuksia niistä on kertynyt.
Kun se päätös pitää joskus tehdä, niin onneksi on tietoa tarjolla, josta sitten valita tai muokata taloyhtiölle toimivin ratkaisu.


Sama ongelma on edessä työpaikoilla.
Paikallinen sairaala uusi pari vuotta sitten henkilökunnan parkkipaikat. Nyt kaksi isoa parkkialuetta, kun ne oli ennen ripoteltu sinne mihin mahtui.
Uusia parkkipaikkoja tehtiin reilu 100 ja sähköautojen lataukselle nolla (0) paikkaa.
Minusta aika vastuutonta yhteisten varojen käyttöä.
Sinne olisi pitänyt tehdä vähintään 15-20 sähköautojen latauspaikkaa.
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #93 : Marraskuu 30, 2021, 11:37:53 ap »
Osa kansasta juoksee innoissaan liiterin ympäri patterikäyttöisten autojen takia; Halpaa, helppoa, saasteetonta jne.
Vähitellen asia alkaa avautumaan ja kas, eipäs se olekaan ihan "töpseli-seinään-ja-aamulla-matkaan". Tässä yksi esimerkki asiaan liittyvistä seikoista.

Tätäkin tilannetta olen monesti tuonut esille eri paikoissa, mutta "Kahvilaparlamentti" on tyrmännyt esittämäni. "Samaa sähköähän sieltä tulee!!!" "Eihän niitä sais edes myydä, jos ne on tommosia!"
https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html

Lainaus jutusta:
”Se, että ostajan kodin nykyinen sähköliittymä tai kuluttajan kolmannelta osapuolelta hankkima latauslaite eivät mahdollista lataamista auton sisäisen laturin maksimiteholla, ei ole myyjän vastuulle kuuluva seikka”, eriävässä mielipiteessä summattiin.
Tämäkin vielä! ! !

Junkers

  • Viestejä: 457
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #94 : Marraskuu 30, 2021, 13:26:57 ip »
Lainaus
Sama ongelma on edessä työpaikoilla.
Paikallinen sairaala uusi pari vuotta sitten henkilökunnan parkkipaikat. Nyt kaksi isoa parkkialuetta, kun ne oli ennen ripoteltu sinne mihin mahtui.
Uusia parkkipaikkoja tehtiin reilu 100 ja sähköautojen lataukselle nolla (0) paikkaa.
Minusta aika vastuutonta yhteisten varojen käyttöä.
Sinne olisi pitänyt tehdä vähintään 15-20 sähköautojen latauspaikkaa.

Tästä voi perustellusti olla toistakin mieltä. Sairaaloilla on mielestäni paljon ensisijaisempiakin rahanreikiä kuin huolehtiminen sähköautojen lataaamisesta. Eiväthän nykyäänkään sairaalat ole vastuussa siitä, että siellä asioivilla on ajoneuvoissaan riittävästi polttoainetta matkan jatkamiseksi. Sama koskee työpaikkoja. Jokin vastuu voisi ehkä olla sähköauton käyttäjälläkin siitä, että akun lataus riittää aiottuun asiointiin taikka työmatkaan. Oletan, että sähköautoissa on mahdollisuus seurata akun lataustilannetta ja ennakoida latauksen tarve. Kaupallisia latauspisteitä alkaa nykyään olla ainakin isommissa taajamissa melko paljon. Taloyhtiötkin on nyt nakitettu mukaan kattamaan sähköautoilun kustannuksia, vaikka niissä voi asua paljon ihmisiä, joille riittää liikkumiseen omat jalat, joukkoliikenne ja joskus harvoin taksi. Ymmärrän myös näiden ihmisten haluttomuuden ryhtyä toisten autoilun maksumiehiksi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #95 : Marraskuu 30, 2021, 13:59:31 ip »
Saatiinhan taloyhtiöihin aikoinaan lämmitystolpat parkkipaikoille, niin miksi ei sähkärien latausta.

Työpaikalla sähkärin lataus on mielestäni sama juttu kuin fossiiliauton lämmitys.
Sähköauto kannattaa ladata silloin, kun sillä ei ajeta. Kun sähkäriä voi ladata esim. töissä, niin sen jälkeen ei tarvitse kauppakeskuskessa ladata, vaan sinne pääsee lataamaan sellainen, joka ei ole pystynyt esim. töissä lataamaan.

Tämäkin vielä! ! !

Ekku

  • Viestejä: 892
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #96 : Marraskuu 30, 2021, 14:25:03 ip »
Meidän taloyhtiössä on kymmenen kämppää ja lämmitysmuotona sähkö. En oikein usko, että nallit riittää sähköauton pikalaturille. Autotallissa se olisi kätevä, mutta uskon, että iso riita tulee, kun ensimmäinen osakas sähköauton hankkii.
Talo ei ole vielä kymmentä vuotta vanha.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #97 : Marraskuu 30, 2021, 14:36:04 ip »
Saapa nähdä kauanko menee, kunnes verottaja puuttuu palkassa työpaikan "ilmaisesta" latauksesta syntyvään autoetuun.
Eihän ole firman kortilla ollut sallittua työntekijöiden autojen tankkeihin polttoainettakaan tankata.
Meillä on kaikkia "porsaanreikiä" pyritty kiireisesti korjaamaan kunhan verottaja on sellaisen jossain havainnut.
Työpaikalla sähkärin lataus on mielestäni sama juttu kuin fossiiliauton lämmitys.
Hiukan eri mittakaava kaksi tuntia 45 amppeeria (~11kw), kuin puolituntia 8 amppeeria (~2kw). Lisäksi polttis-auto syö tuota sähköä vain pakkaspäivinä, mutta sähköauto ympäri vuoden.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Junkers

  • Viestejä: 457
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #98 : Marraskuu 30, 2021, 14:56:44 ip »
Lainaus
Saatiinhan taloyhtiöihin aikoinaan lämmitystolpat parkkipaikoille, niin miksi ei sähkärien latausta.

Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen edellyttää vanhoissa taloyhtiöissä usein hiukkasta suurempaa sähköremonttia kuin lämmitystolppien asennus. Loppupeleissä kyse on tietysti siitä, mitä kaikkia kustannuksia tulee sälyttää kaikkien taloyhtiön osakkaiden maksettaviksi ja mitkä jätetään käyttäjien itsensä maksettaviksi. Asumiskustannukset ovat Suomessa jo ennestään varsin suuret. Monilla vähävaraisilla vanhojen taloyhtiöiden osakkailla ovat "rahat kortilla" ilman kalliita sähköauton latauspaikkojakin ja asumaan pitäisi heidänkin pystyä. Uudet taloyhtiöt ovat asia erikseen, niillä lienee tietyn tasoinen latauspaikkojen rakentamisvelvoite jo nyt. Uuden huoneiston ostaja tietenkin hyväksyy koko paketin huoneistoa ostaessaan.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #99 : Marraskuu 30, 2021, 15:01:02 ip »
Saapa nähdä kauanko menee, kunnes verottaja puuttuu palkassa työpaikan "ilmaisesta" latauksesta syntyvään autoetuun.


Työnantajan maksama sähköauton lataaminen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä tulee verovapaaksi vuosina 2021–2025. Etu koskee sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Laki mahdollistaa etuuden antamisen kaikille työntekijöille, mutta ei ole työnantajalle pakollinen.
Edulla pyritään kannustamaan erityisesti ladattavien hybridiautojen ja käyttöetuautojen haltijoita ajamaan enemmän sähköllä.

https://www.aldautomotive.fi/ald-automotive/yritys/uutiset/uutinen/4310/tyosuhdeautojen-verotus-2021
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #100 : Marraskuu 30, 2021, 15:03:38 ip »
Lainaus
Saatiinhan taloyhtiöihin aikoinaan lämmitystolpat parkkipaikoille, niin miksi ei sähkärien latausta.

Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen edellyttää vanhoissa taloyhtiöissä usein hiukkasta suurempaa sähköremonttia kuin lämmitystolppien asennus. Loppupeleissä kyse on tietysti siitä, mitä kaikkia kustannuksia tulee sälyttää kaikkien taloyhtiön osakkaiden maksettaviksi ja mitkä jätetään käyttäjien itsensä maksettaviksi. Asumiskustannukset ovat Suomessa jo ennestään varsin suuret. Monilla vähävaraisilla vanhojen taloyhtiöiden osakkailla ovat "rahat kortilla" ilman kalliita sähköauton latauspaikkojakin ja asumaan pitäisi heidänkin pystyä. Uudet taloyhtiöt ovat asia erikseen, niillä lienee tietyn tasoinen latauspaikkojen rakentamisvelvoite jo nyt. Uuden huoneiston ostaja tietenkin hyväksyy koko paketin huoneistoa ostaessaan.

Tuo sähkötolppa-ajatus lähti siitä, että millainen vääntö aikoinaan oli niistä lämmitystolpista taloyhtiöissä.
Varmaan niitäkin joku vastusti ja piti tarpeettomana, kun ei itse omista autoa.

En minäkään omista sähköautoa, mutta puollan talo-yhtiöissä sähköautojen latausmahdollisuutta taloyhtiön parkkipaikalla..
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #101 : Marraskuu 30, 2021, 15:09:55 ip »
Latausvirtojen mittakaavaa havainnollistaa, että sähkölämmitteisen omakotitalon lämmitys-sähkön kulutus on n.14000kwh vuodessa eli 38,5kwh/päivä (siis tasattuna 365 päivälle).
Kaksi työpaikan pihalla pari tuntia latautuvaa sähköautoa syövät siis (4x11kwh) tuollaisen keskimääräisen omakotitalon vuorokausikulutuksen verran sähköä.
Nauttimalla siis työnantajan tarjoamasta "ilmaisesta" sähköstä tarjoaisi työnantaja työntekijälleen omakotitalon puolen vuoden lämmityksen ilmaiseksi.
En tiedä kenen idea ja ajatus on se, että hankkimalla sähköauton tulee jokaisesta oikeutettu pääsemään tällaisen verottoman luontaisedun vastaanottajaksi.
Etanoliautoilija vähentää 80% päästöjään ja My tai verno dieselillä ajava 90%.  Heille ei kuitenkaan tarjota porkkanaa vaan ennemmin maksavat ylimääräistä omasta pussistaan.
Nähtävästi sähköntuottajat ja sähköautojen valmistajat ovat onnistuneet varsin erinomaisesti omassa tuotemyyntiä edistävässä lobbaus-työssään.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TimoEv

  • Viestejä: 2 102
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #102 : Marraskuu 30, 2021, 15:16:39 ip »
Asiassa pitää lähteä liikkeelle siitä, onko taloyhtiön tuotettava asukkaille autoon sähköä. Eihän bensaakaan jaeta taloyhtiön toimesta. Tuon jälkeen tulee paljon selvitettäviä asioita:
Taloyhtiön sähköliittymä ja sen koko? Tarvitaanko sen suurentamista? Uusi liittymäkaapeli? Antaako jakelija siihen luvan? Maksetaanko uusi liittymämaksu? Tuleeko kk-maksu / korotus?
Mahtuuko sähköpääkeskukseen tarvittava laajennus? Kuka maksaa sen lystin?
Kenen omistukseen tulevat latausasemat? Miten laskutetaan käytetty sähkö? Kuka huolehtii siitä? Omistusasunto / vuokralainen? Asunnon myynti - miten latausasema?

En listaa enempää. Ei nuo vaikeita ole, mutta jo pelkästään pihatappelun välttämiseksi ne on syytä selvittää etukäteen. Ja kirjata kaikki paperille yhtiökokouksen hyväksyttämistä varten.

Ja aina on sitten se yksi, jolla ei ole edes ajokorttia, ja joka ihmettelee miksi kaikki muut eivät käy pyörällä töissä kylän päiväkodissa...

En palaa asiaan enää.

ALi

  • Viestejä: 1 036
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #103 : Marraskuu 30, 2021, 15:27:38 ip »
Autopaikoista voitaneen tehdä erillisiä osakkeita tallipaikkojen tapaan. Perustamis- ja käyttökulut kohdistuvat sitten jokaiseen paikkaan/osakkeeseen toteutumien mukaisesti.
Kaltaisellani omakotiasukkaalla ei ole näitä murheita ja voimavirtapistokekin on autokatoksesta jo lähes käden ulottuvilla.
Työpaikalla työnantajan edustajana uskallan väittää, että jos jollekin tarjottaisiin ilmaista auton latausta, niin sota olisi työporukassa valmis.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Ekku

  • Viestejä: 892
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #104 : Marraskuu 30, 2021, 16:13:03 ip »
En minäkään usko, että tästä lataus paikka-asiasta ilman riitaa selvitään edes pienessä taloyhtiössä. Täytyy isännöitsijältä kysellä sulakekoot, jos tulee tarvetta.

Mitään varsinaista lisäarvoa latauspaikka taloyhtiön pihassa ei meidän tapauksessa tuo. Talossa on yksi vuokralainen ja muut on omistusasujia. Kaikilla on auto ja autopaikka, katospaikka ja lämmitys tolpat. Minulla autotalli.