Jos minulla olisi varaa uuteen tai uudehkoon Teslaan, saattaisin hyvinkin nauttia ajatuksesta, että saan vielä vaurauteni bonuksena "tankata" ilmaiseksi ja lueskella vaikka Hesaria Lidlin pihassa, kun proletariaatti kantaa neljän tontun Nissaniinsa viikon ostokset nälkäisille lapsille ja miettii, millä laskut maksetaan.
Juuri nyt sähköauto olisi toki oikein hyvä kilometrien hinnan puolesta, kuka vain yltää sellaiseen autoon, jolla on jo toimintamatkaa kunnolla ja jossa pärjää tammikuussa vaikka Lapin matkan. Kymmenen vuotta vanhaa akkua ja vuosikymmenen suolaa nuuskinutta kehikkoa en kuitenkaan ole ajatellut ostaa eikä tarpeisiini valitettavasti sovi mikään kovin pieni sähköinen koppimopo. Vaikka työajoni ovatkin kaupungissa, jossa sellainen riittäisi, joudun liikkumaan kauempanakin melko kiireisellä rytmillä.
Kehitystä tapahtuu, ja uskoisin hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan tarpeisiini sopivan uuden teknologian auton olevan ulottuvillani vielä joskus.
Mitä asian moraaliin tulee, Tekniikan Maailman mukaan (eräässä esimerkkitapauksessa) sähköauton ja polttomoottoriauton päästöt kohtaavat 146 000 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen sähköauto on puhtaampi. Keveämmillä ja pienemmillä tulisi vielä enemmän kaulaa ja nopeammin.
https://tekniikanmaailma.fi/onko-sahkoauto-oikeasti-polttomoottoriautoa-puhtaampi-volvon-elinkaaritutkimus-paljastaa-erot-xc40-mallien-kokonaispaastoissa/Helpotukset ovat toki mukavia, mutta ne ovat siirtymäkauden herkkuja ja porkkanoita, sillä valtio jatkossakin halunnee kerätä miljardinsa liikenteestä. Näin on tehtävä myös sitten, kun autokanta on muuttunut. Kaikille uusille energiamuodoille tulee veroluonteisia maksuja. Emme voi tehdä tulonsiirtoja velaksi loputtomiin, vaan on maksettava laulujen lunnaat.
Kun aikanaan pääsen mukaan junaan lompakkoni puolesta, olen jälleen maksumies. Tästä ei ole sanan sijaa.
Toinen miettimäni aspekti liittyy energian uusjakoon, joka on jättimäinen bisnes, ja siihen, mitä hevosta maailma lopulta veikkaa. En ole vielä sulkenut vetyautoa (sähköauto sekin on) pois, vaikka Elon Musk on ollut taitava lobbari.
Fortum on ollut aktiivinen sähköautoajattelun suhteen, ja syy on selvä.
Mikäli vuosikymmenen päästä meillä on enemmän vain sähkön latausinfraa, valintaa ei ole syytä epäillä.