Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28468 kertaa)

jjp

Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2021, 22:15:54 ip »
Minulle työmatkaa kertyy n. 25tkm/v. Lataus onnistunee voimavirtapistokkeesta n. 10 tunnin latauksella.

Sulla on yli 500 kilsaa päivässä työmatkaa? Tosin kun tuon 25tonnia jakaa normaaleilla työpaivillä, niin se on kyllä lähempänä sataa. 16A voimavirrasta saat nimittäin tuossa 10 tunnissa reilusti yli 500 kilsan edestä ladattua. Jos se olis vaan 10a, niin siitäkin saat semmoiset 300 kilsaa. Yhdestäkin vaiheesta saisit todennäköisesti tarpeeksi.

Normaalisti sadan kilsan energiakuluiksi sähköautoille kotilatauksessa lasketaan sellaiset pari-kolme euroa. Siis alla kahden litran kulutusta sadalle. Sitten jos tarvitsee ladata julkisissa, niin se on sitten kalliimpaa. Mutta yleensä paljon nopeampaa.

Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

« Vastaus #16 : Syyskuu 05, 2021, 22:23:12 ip »
Itse luen itseni tavalliseksi autonkäyttäjäksi. Minulle sähköautot ovat utopiaa vielä hyvän aikaa. Sillä minä maksan itse autoni ja sen käytön. Itselläni ei ole tarvetta näyttää naapurille tai työkavereille olevani menestyvämpi kuin olen, siksi oman, pakollisiin siirtymiin tarkoitettu, auton ei tarvitse olla uusin audivolkkariteslatms. Olen itse asiassa asettanut omille kahdelle autolle maksimibudjetin, jolla on tultava toimeen. Tähän yhteisbudjettiin ei mahdu vielä yksikään neljän hengen, vetokoukullinen sähköauto. Eikä mahdu vielä pitkään aikaan.
Tämä siis pohjustuksena sille, että tällä hintaerolla tankkaan ja huollan bensalla kulkevia autoja hyvän tovin. Sähköön siirtyminen ei vaan ole omalla kohdalla kokonaisuutena taloudellisesti järkevää. Siinä vaiheessa, kun sähköauto tarvittavilla spekseillä alkaa olla hintahaarukassa, pitänee siihenkin jo harkita yhden henkilöauton hinnan verran pattereita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jjp

« Vastaus #17 : Syyskuu 05, 2021, 22:32:17 ip »
Semmoinen juttu noista latauksista. Akkua ei koskaan tulisi ladata ihan täyteen, vaan jonnekin 80-90%:n kantturoille. Varsinkin noissa pikalatureissa. Siihen on parikin syytä. Yksi on, että se kuluttaa sitä akkua turhaan. Toinen on se, että julkisissa yleensä hinnoittelu on aikaperustaista ja ne viimeiset watit liruu sinne tosi hitaasti. Ne on siis suhteessa todella kalliita. Tuon maksimin voi monissa sähkäreissä säätää haluamakseen. Jopa erikseen noille hitaille AC-atureille ja nopeammille DC-latureille.

Pitkistä matkoista kun jankataan, niin ainakin jos on lapsia tai meitä pidätyskyvyttömämpiä, niin parin sadan kilsan jälkeen voisi olla ihan sopiva tauon paikka. Siinä sitten pistetään auto pikalaturiin ja mennään suorittamaan bio- ja kahvitauko. Tai ruokataukokin. Siinä ajassa  ehtii näissä uudemmissa autoissa ainakin tulla ihan mukavasti sitä kantamaa lisää. Ilman että auton latautumista tarvitsee odotella. Tottakai pitää vähän ottaa selvää, että missä niitä latureita on, Mutta niitä alkaa olla ainakin kaikissa isommissa taukopaikoissa. Aika monella mäkkärillä on jo todella nopeita latureita. Abc-asemille niitä vyöryy varmasti ensi vuonna kiihtyvään tahtiin.
A. H. Weiler

Junkers

« Vastaus #18 : Syyskuu 05, 2021, 23:27:29 ip »
Jos akkua ei lataa täyteen lienee sähköajoneuvon todellinen ajosuorite myös vastaavasti pienempi. Valmistajat varmaankin ilmoittavat toimintasäteen täyteen ladatulla akulla, jopa hieman optimistisesti senkin jos autolehtien juttuihin on uskomista. 

MattiK

« Vastaus #19 : Syyskuu 06, 2021, 06:32:06 ap »
Minulle työmatkaa kertyy n. 25tkm/v. Lataus onnistunee voimavirtapistokkeesta n. 10 tunnin latauksella.

Sulla on yli 500 kilsaa päivässä työmatkaa? Tosin kun tuon 25tonnia jakaa normaaleilla työpaivillä, niin se on kyllä lähempänä sataa.
Laskelma sisältää paljon mutuilua heikommassa virran vastaanottokyvystä talvella ja tarpeesta rajata lataustehoa, koska asunnon lämmitysmuoto on suorasähkö-lattialämmitys. Esim. Autotalo ampeerin nettisivuilta löytyy laskin, jolla voi katsoa teoreettisia latausaikoja. 120km lataus Nissan Leafille näyttää (1x16A) olevan n. 5,5 tuntia. Mietin myös, että sähköautossa olisi turvallisinta pitää täyskasko-vakuutusta, jolla minulla vakuutuskulut nousisivat 250-> 700€. Sekin kulu pitäisi säästää polttoainekuluista.

MattiK

« Vastaus #20 : Syyskuu 06, 2021, 06:58:04 ap »
Sillä minä maksan itse autoni ja sen käytön.
Tein excel-taulukon, jonne laitoin mm. auton arvon aleneman niin, että se puolittuu viidessä vuodessa, vakuutusmaksut, ajoneuvoverot arvio huoltokuluista yms. Ajan nyt työmatkani Opel Corsalla, jonka mittarilukemasta laskettu kulutus on n. 5,5l/100km. Taulukkoon arvioin tuon mittarivirhe korjattuna olevan 5,7. Nissan Leafille laitoin kulutukseksi 19kWh/100km. Jos bensan hinta on 2,2€/l ja sähkön veroineen+siirtoineen 12,5snt/l kertyy vuosikuluja molemmilla n. 3700€. Tässä vaiheessa on ehkä mielekkäämpää ajella pari vuotta vanhalla Nissanilla, kuin 10-15v vanhalla Opelilla. Tämä siis tuolla minun ajosuoritteellani. Mahdollisuus tehdä etätöitä edes muutama päivä viikossa muuttaa laskelmaan taas suotuisaksi bensa-autolle. Toki jos aikoo käyttää sen yli 30t€ autoon muutenkin, niin ei edes kannata miettiä muuta kuin sähköautoa.

Ekku

« Vastaus #21 : Syyskuu 06, 2021, 07:16:59 ap »
Kehittyyhän nämä sähköautot, mutta kun niiden määrä kasvaa, niin kyllä tämä "ilmainen" ajaminen loppuu. Sopiihan se kyllä nykyisinkin jo rajattuun ajosuoritukseen. Jos käyttö on sellaista, että kilometrejä tulee säännöllisesti joku 100 tai 200 vuorokaudessa ja väliajat pystyy varmasti lataamaan, niin mikäs siinä. Tietenkin pitää myös pystyä se auto ostamaan ja halpoja, käytettyjä sähkäreitä ei kyllä ole kovin paljon tarjolla.
Jatkossa pidemmät matkat ja niiden tauot joutuu sitten suunnittelemaan latauspisteiden ehdoilla. Tähän ihmiset ovat ilmeisesti valmiit?

MattiK

« Vastaus #22 : Syyskuu 06, 2021, 07:26:40 ap »
kertyy vuosikuluja molemmilla n. 3700€.
Sitten kun lukee näitä omia viestejään, alkaa ihmettelemään onko tässä enää mitään mieltä, kun yhteen autoon alkaa mennä melkein 2kk käteen jäävät tulot.

MattiK

« Vastaus #23 : Syyskuu 06, 2021, 07:33:40 ap »
Jatkossa pidemmät matkat ja niiden tauot joutuu sitten suunnittelemaan latauspisteiden ehdoilla. Tähän ihmiset ovat ilmeisesti valmiit?
Luulen, että valtiovalta on suunnitellut asiat niin, että ihmisten tulee asua sellaisella alueella, että range riittää junan tai lentoaseman liityntäpysäköintiin ja pidemmät matkat taittuu muulla, kuin omalla autolla. Näille sähköautoille käy varmaankin niin, kuin kävi kännyköiden kanssa. Ensin akusta riitti virtaa 2vko, nykyään 1 päivä. Eli autojen range tulee olemaan tulevaisuudessa vain n. se päivän ajot 100-150km. Sähköautojen käyttöikäkin tulee varmaan jäämään sinne 8v, mitä akku takuu on

jjp

« Vastaus #24 : Syyskuu 06, 2021, 08:08:41 ap »
MattiK, osta ihmeessä joku parempi auto kuin Leaf. Vaikka Hyundai Ioniq Electric. Sillä kulutus on tyypillisesti alle 15Kw/h. Akku on vähän pienempi, mutta sehän sitten täyttyy nopeammin. Niitä saa käytettynä nyt hintahaarukassa 20-25tonnia. Kilsat reippaasti alle satatuhatta. Tai jos uutta halajat, niin koska valtion tuki on alle 50tonnin hintaisille, niin siellä löytyy paljon vaihtoehtoja esimerkiksi Volkkarilta, Kialta ja Hyundailta. Katselin juutuupissa semmoisen kaverin kuin Harri Salo autonvaihdon tarinaa. Hänellä on nyt Tesla ja ennen oli ainakin joku volkkarin tila-auto. Hän laskeskeli auki sitä vaihdon kustannustakin. Hän tosin halusi uuden auton, eikä enää parin tonnin autoa. Voisit muuten tehdä nuo laskelmasi vaikka noin 35 tonnin hintaisella uudella volkkarin ID.3:lla. Sitä voisi kannattaa pitää yli sen 5 vuotta.

Ekku, tuo, että joutuisi suunnittelemaan latausverkon ehdoilla on periaatteessa oikein. Paitsi, että latausverkkoa suunnitellaan sen ehdoilla, missä ihmiset kulkee. Etelässä jos kulkee, ei paljoa joudu versinaisesti tarvi suunnitella reittiä sen latausverkon mukaan. Ei tarvi sen sen takia kierrellä. Ja  ihmiset kulkee pääasiassa samoja reittejä, niin oppiihan ne latauspaikat. Toisaalta niitä tulee koko ajan lisää.

Tuo lataus on monessa paikkaa 'sisäänheittotuote'. Ihan niin kuin joku kahvi on ollut kaupoissa.

Sähköautoissa on sinällään paljon juttuja, jotka on hyvä tietää. Mitä pitää olla ja mitä tulee karttaa. Esimerkiksi Nissaneissa on vielä liittimenä Chademo, joka on katoava luonnonvara. Eurooppalainen CCS jyrää. Kauko-ohjattavuus on plussaa. Siis lämmityksen, ilmaastoinnin ja latauksen. Onhan se talvella mukava mennä lämpimään autoon. Toisaalta sähköautot lämpenee muutaman sadan metsin matkalla, koska siellä lämmitetään suoraan sitä auto, eikä ensin jäähdytysnestettä, joka sitten lämmittää jossain vaiheessa sitä sisätilaa. Lämmitykseen tulee olla lämpöpumppu, joka säästää sitä energiaa. Lataus on tietenkin tärkeää. Minkä kokoinen auton oma AC-laturi on ja kuinka paljon aito pystyy ottamaan sitten DC-latauksessa. Se mikä tekee noista uusista sähkäreistä niin kalliita, on se, että niiden varustelu on niin hyvä. Ilmastoinnit, mukautuvat vainopeudensäätimet sun muut dingeldongelit on vakiona. Pelkästään sähköautoiksi suunnitelty autoja on tullut ihan vasta muillekin kuin Teslalle. Aiemmat on suunniteltu polttisten pohjalle, mikä on aiheuttanut kompromissejä mm. tiloissa ja akkukapasiteetissa. Nämä uutuudet on jotain ihan muuta mitä vanhemmat.

Ja niinhän ne polttomoottoriautojenkin kulutukset kerrotaan sen virallisen testin mukaisina. Ei niihinkään tavallisella ajolla pääse. Nuo kantamat alkaa oikeasti olemaan uudemmilla autoilla sellaisia, että ei ne oikeasti ole mikään juttu. Kuten on tullut todettua, niin latureita on jo nyt sen verran tiheässä varsinkin etelässä. Tietysti, jos mennään enemmän pohjoiseen siellä pitää olla suunnitelmallinen.
A. H. Weiler

jjp

« Vastaus #25 : Syyskuu 06, 2021, 08:34:46 ap »
Katson muuten tuon Raumalla käynnin Harrikan sähkövehkeellä. Sillä joutuu lataamaan 5 kertaa. Suurimmalla akulla varustetulla Zerolla latausten määrä oli taas 4.
A. H. Weiler

Breeze

« Vastaus #26 : Syyskuu 06, 2021, 09:19:26 ap »
Olen sähköautokeskustelussa kiinnittänyt huomiota siihen, että sähköauton akku pitäisi olla aina täynnä.
Vähälle on jäänyt se, että sinne akkuun voi ladata vain tarvitun sähkön.
Toki sitä sähköä pitää olla riittävästi, mutta esim. kotikaupunkipyöristyksessä voi ihan hyvin lähteä kauppaan (15km) kun rangea on 50km

Ei minulla bensa-autossa aina kotiin tultaessa tankki ole piripinnassa.

Mutta jos olisi rahaa ja innostusta, niin ostaisin sähköauton työmatka-ajoon, koska nyt sillä säästäisi suuria summia.
100km / työpäivä= 25 000km vuodessa.
Bensa-auto 6l/100km
Sähköauto 17kWh/100km

Laskelma ei ole täysin paikkaansapitävä, koska meillä on talvi ja onneton talvikunnossapito.
Auton kulutumittari on kertonut, että olen lumessa ja sohjossa käyttänyt 50km kotimatkaan polttoainetta melkein 150 kilometrin verran.
Varmaan se sähköauton kulutus nousee samassa suhteessa, eli pahimmillaan 50km työmatkaa varten pitäisi akussa olla rangea 150km verran.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #27 : Syyskuu 06, 2021, 09:31:36 ap »
>> Elä ny viitti. <<
Viitin ny kumminki viälä vähän. Vaikka en sähköstä niin mitään ymmärräkään... Olen elänyt sähköalalla vasta 1973 alkaen, ja minulla KTM:n sähköpätevyys.

Paria poikkeusta lukuunottamatta patterikäyttöisillä autoilla akut riittävät alle 100km ajoon. Silloin kun olosuhteet ovat hyvät. Talviaamuna -25 pakkasella tilanne on aivan toisin.
Ei minulla ole työmatkaa enää yhtään, joten päivittäisajoa ei ole. Työssä ajoin jopa 60´000km vuodessa. Päiväreissu esim. Turkuun+neljä asiakasta ja takas. Patteri olisi pitänyt ladata kolme kertaa, yht. muutaman tunnin. Jippii...eh...

Enkä ihan ymmärrä, miksi minulla pitäisi olla auto, jolla en pääse lataamatta välillä vaikkapa Kotkaan sukuloimaan. Nyt minulla on auto, jolla tankkauksen jälkeen pääsee jopa 1000km ja lisätankkausta saatavilla "poronkuseman välein". Tankkausaika 5min.

Ja ongelma on latausinfrassa eli latauksen saatavuudessa. Asumassani kerrostalossa ja viereisessäkään ei ole edes p-paikkaa - saati latausta. Sähköä ei voi kantaa ämpärillä kylppäristä...

Tarkoitan kaikella, että sähköautoasiassa vallitsee kiima kuin tikalla keväällä; Asioita oiotaan ja hankaluudet unohdetaan. Töpseli seinään ja maailmassa kaikki hyvin.

Breeze

« Vastaus #28 : Syyskuu 06, 2021, 09:51:16 ap »
Toinen hajatelma sähköautosta.

Sähköautolla ei pääse vielä lappiin lumihangessa peräkärrin kanssa ilman latausta, joten miksi sitten semmoisia kirjoitellaan, mikä ei ole mahdollista.
Ostaa se V6 dieselillä varustetun nelivetomaasturin sinne lapin keikalle.

Kun taas se talouden kauppkassi, jolla ajetaan 12 000km vuodessa voisi olla oikein hyvin sähköauto.

Auto tarpeen ja käytön mukaan.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

« Vastaus #29 : Syyskuu 06, 2021, 12:03:55 ip »
Kun luen tätä ketjua, huomaan etten kuulu joukkoon lainkaan.
Minulle sähköauto sopisi päivittäisiin kulkemisiin hyvin, todennäköisesti nuo 100km toimintamatkan mallitkin riittäisivät hyvin.
Jotain ongelmaa voisi talvella olla kun talliin ei mahdu mutta, saisihan sen kotona yöksi roikkaan kiinni. Työpaikalla ei ehkä onnistuisi päiväksi.
Kiinnostukseni sähköautoon on kuitenkin lähinnä "akateemisella" tasolla. On melkoisen ylittämätön kynnys sijoittaa käyttöautoon rahaa kymmeniä
tuhansia euroja kun halvemmallakin ajaa samat ajot. 50k€ saisi tuota nykyistä työmatkakulkuneuvoa yli 700 kpl. Sille 50k€ autolle pitäisi olla mielestäni aika paljon muutakin käyttöä. (Kateelliset naapurit voisi olla kova juttu, tosin jos vain hintaa katsotaan se on liian helppo ylittää).
Jos on tarve tai halu liikkua silloin kun haluaa ja niinkuin haluaa, alkaa kustannustaso olla jo korkealla. Niinkuin MattiK edellä, rupeaa miettimään saako rahalle vastinetta.
Kapinan paikka sanon.
Onneksi näitä pakollisa menoja ei kuitenkaan riitä enää kovin pitkäksi aikaa.
Ja sitten jos jostain annettaisiin auton ostoon 50000€, rikkoisin omankin säästöpossuni. Siinä autossa ei kyllä sähkömoottoria olisi muualla kuin
lämmityslaitteen puhaltimesa, lasinpyyhkimissä ja startissa.
Sohc van Helmi.