Kirjoittaja Aihe: Menikö eku?  (Luettu 12534 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 11, 2021, 00:22:04 ap »
Eri pyörä ja todennäköisesti eri vikakin. Linkin viestiketjussa kuitenkin pyöritään kovasti ECU:n ympärillä ja pohditaan siihen liittyviä toimintoja
eri kanteilta. Kannattaa lukea läpi.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.0
Vian löytämisen kannalta on oleellista olla käytössä oikea sähkökaavio ja ymmärrys lukea sitä. EV:n sähkökaavioita taitaa olla pari erilaista, valmistusajankohdasta riippuen.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2021, 16:55:28 ip »

Sähkökaavio oli niin "patinoitunut" ettei saanut selvää...tosin täältä nyt löytyi manuaalin sivuilta n. 1391 sähkökaavio, josta saattaa olla apua. Siitä sai A4:sen kokoisen ja saattaa jopa kytkennöistä saada selvää. Tai eihän tuostakaan saa selvää kuin suurennuslasilla  :o . Ja vaatii varmaan sähköasioihin perehtyneemmän henkilön kuin minä.  Ecun kannet avasin varovasti ja mitään selvää "kärykohtaa" en löytynyt.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta...

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2021, 21:09:57 ip »
Pienellä rahalla saa täältä tarpeellisia tietoja: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Tästä mallikohtainen kytkentäkaavio em. osoitteesta: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2021, 12:13:12 ip »

Tuo värillinen kaavio selventää paljon havannointia.  Ps. onko releet jotka ovat "sillassa" kaikki samantyyppisiä ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 16, 2021, 12:22:24 ip »

Tuo värillinen kaavio selventää paljon havannointia.  Ps. onko releet jotka ovat "sillassa" kaikki samantyyppisiä ?
Mr

Releitä on useaa tyyppiä. Pääosin on kytkentäreleitä ja vaihtoreleitä. Toiminta ja releen kärkien perusasento löytyy kytkentäkaaviosta.
Monia on hämmentänyt se että relepalkkiin ne sopivat toistensa paikoille. Kannattaa katsoa tarkemmin mikä rele kuuluu mihinkin virtapiiriin. Virtapiirin "koostumus" selviää kytkentäkaaviosta ja myös muut toiminnalliset osat.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2021, 20:01:10 ip »
Sähkökaavioissa releet ja nappulat esitetään tilassa, jossa sähköjä ei ole päällä. Sitten on muistettava, että sähkökuvassa johdot on vedetty siististi A -> B, mutta johdotus pyörässä menee hyvinkin monen mutkan ja kytkentäruuvin kautta. Johdinsarja kun on tehty erillisenä nippuna "penkissä" ja linjalla se asennetaan paikalleen.

Monesti on käytetty vain 1-2 eri tyyppiä releitä. Nämä ovat joko vaihtokytkennällä tai pelkästään sulkeutuvalla kytkennällä. Yksinapainen vaihtorelekin on periaatteessa vain sulkeutuva kytkentä, jos toiseen lähtöön ei ole kytketty mitään. Näin ollen, jos virta-arvo ja kantakytkentä käy, niin tilalle eka eteen tuleva palikka. Releessä voi olla kaksi toisistaan erillistä vaihtokytkentää, ovat siis kaksinapaisia.
Kirjoitin joskus IlFaconeen jutun releistä.

Releet ovat niin halpoja ja saatavana "joka kaupasta", että niitä voi pitää yhden-kaksi varalla mukana. Puotiin mennessä malli mukaan. Releen merkillä ei oo niin nuukaa. Pyörissä on yleensä relearvot 12VDC / 15A. Voi olla diodilla tai ilman. Se diodi vähän rauhoittaa vetokäämin virtapiikkiä, mutta pyörässä nyt ne sähköt ovat monesti taynnä pärinää ja röpellystä.

Guzzin rele- ja sulakerima kerää itseensä hyvin näppärästi likaa, joten kontaktispray ajoittain on paikallaan. Samalla nyppäisee sulakkeet ja releet irti pari-kolme kertaa, jotta hapettumat raappiutuvat pois.

Muuten on kivaa...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2021, 22:27:43 ip »
”Voi olla diodilla tai ilman”
Mielestäni toisaalla on ollut juttua: Guzzin kohdalla ei diodilla varustettuja. Sulake palaa. Omalla kohdalla (V11) aina näin. Lisäksi käytän vain vaihtokytkentäisiä; yksi ja sama käy joka paikkaan (omalla kohdalla oikeasti tarpeen vain starttireleenä).  Ja toisaalla, toisen sähköosaajan (”hajakenttä”) ansiokkaasti selvittämän Ducati regulaattorin toiminnan johdosta (purskeet vai mitkä piikit ne olikaan), tilaan parasta mitä rahalla lähikaupasta saa (Bosch). Niidenkin kärjet ja käämit ovat kovilla  :o.
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #22 : Kesäkuu 17, 2021, 08:12:04 ap »
Se diodi...
Se on kytketty releen sisällä estosuuntaiseksi käyttöjännitteeseen. Se siis ei johda sähköä, jos johdotus on oikein. Tarkoittaa, että diodin "miinusnapa" on "plussähköä" vastaan. Diodihan johtaa vain yhteen suuntaan eli + => - .
Voi olla, että tehtaalla onkin johdotus tehty "ristiin", jolloin diodi on päästösuunnassa. Se tietenkin polttaa sulakkeen, jos muu kytkentä on sellainen, että virtaa tulee ja menee.

Olen ~40v telminyt hituvirran kanssa. Koskaan ei ole eteen tullut tuota diodiongelmaa. Diodireleitä sen sijaan on tullut vastaan paljon noissa vene- ja laivavärkeissä.

Mutta joo - en väitä vastaan, etteikö sulakkeita palaisi Guzzeissa...

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #23 : Heinäkuu 08, 2021, 19:57:51 ip »

Toinen yritys.  Hinkattiin kaikki maajoitukset ja lisättiin runko/ teleskooppi maadoitusjohto.  Releitä vaihdettiin ja uusia kokeiltiin. Pumpun relettä kun kiinnitteli ja irroitteli niin pumppu hyrähti.  Kerran jopa pumpun hyrähdyksen jälkeen starttasi. Eforinen tunne ja toisaalta epäusko valtasi mielen josko nyt on kunnossa. Tankki kiinni ja bensat sisään ja siihen hyytyi mahdollinen onnistumisen tunne... ja v...taa
Jotenkin tuntuu että releen ärsytys antoi eculle jonkinlaisen impulssin että pumppu nosti paineen ja startti oli mahdollinen. Releen pohjat tutkittiin suurennuslasilla ja johdot olivat kiinni hyvin.
Vaatisi varmaan Ecun kokeilun toisessa pyörässä tai guzzidiagilla testauksen.  Positiivisesti ajatellen kohta  juhlitaan Guzzin vikaantumis vuosijuhlaa :D . Onnittelut Tuulenpoika !

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #24 : Heinäkuu 09, 2021, 10:31:58 ap »
Vika ei sitten ole ecussa..Yhtäkkiä tuli mieleen oisko sivarissa samallainen ecu.Cali 3  vm.1991.
Näin oli.Eveen eculla 3:en lähti käyntiin.Tutkinta jatkuu..


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 10, 2021, 18:28:36 ip »
Pumpun relettä kun kiinnitteli ja irroitteli niin pumppu hyrähti.  Kerran jopa pumpun hyrähdyksen jälkeen starttasi. Eforinen tunne ja toisaalta epäusko valtasi mielen josko nyt on kunnossa.
Jostain syystä tästä tulee minulle mieleen tappokytkin. Jos mahdollista verrata siihen Cali 3:een, niin virta päälle ja tappokytkin pois->päälle - silloin pa-pumpun pitäisi kaiketi surista aina sen 3-5 sek. Tekeekö tämän molemmat pyörät ?
Tämä nyt tällainen idea ja arvaus joka mieleen juolahti.
Toisaalta myös sivutuen kytkimen saan Nevadassa siten testattua, että sivutuki alhaalla ja virta päällä, niin vaihdevivun siirto ykkösen ja vapaan välillä tuottaa myös vapaalle siirtäessä tuon bensapumpun pyörintäsyklin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 11, 2021, 18:07:41 ip »

 Tappokytkimen toiminta tarkastettu ensimmäiseen liittimeen. Sivutuen jalan johdot yhdistetty, kun ei ole toimivaa kytkintä. 
Moneenko paikkaan tappokytkin vie viestiä ennenkuin pumppu pyörähtää ?  Osaako joku  selittää ?
Luultavasti on siitä kiinni että kun pumppu ei pyörähdä ja silloin ei starttaakkaan.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #27 : Heinäkuu 13, 2021, 21:11:37 ip »
Tietoa ei ole, mutta olisikohan siinä tappokytkimen (maadoitus)virtapiirissä ainakin kaatumis-turva-kytkin (videolinkki) ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 28, 2021, 17:47:27 ip »
Kiitos pojat,Jouko,Keijo ja Markku.Guzzi käy.Mutta kaikkia ongelmia ei vielä ratkaistu.Tutkiminen jatkuu..

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 28, 2021, 20:58:20 ip »

Niin.... neljäs kerta toden sanoo. Kolmas kerta meni v...si.  Kävin viikoa liian aikaisin kun oli sovittu :o 
Mutta rapsuttelin ja kokeilin eri laitteiden toimintoja ja räpsyttelin releitä pari tuntia kun omistajaa ei näkynyt kotosalla :D.
 Nyt oli Guzzidiag laitteet paikalla ja mutta oletettu Ecu ei ollut se 15 malli vaan vanhempi. Kun ecu vavaihdettiin PC:ssä vanhemmaksi, niin jotain arvoja saatiin näkyviin.
Asianosainen PC:n käyttäjä kertoo lähemmin jos katsoo aiheelliseksi.  Olimme saaneet paikalle kaksi uutta ongelmanratkaisijaa ja se kyllä auttoi kun löimme päät yhteen.  Erikoista oli että kun polttoainepumpun releen kun jätti huulille niin pumppu saattoi ottaa paineet ja starttaus onnistui ja eka savut pyörästä saatiin ilmoille. Jostain syystä kun releen painoi perille niin kone sammui.  Sitten sekin käynti hiipui.....ja toinen pytty meni pimeäksi.  Tulppa oli kuiva ja syyksi "selvisi" polttoaineen vähyys. Polttoaineen tankkaus auttoi... tosin onnistuimme saamaan letkun irti ja osan tavarasta lattialle....emme siinä vaiheessa panneet tupakaksi  ??? .  Aikamme järkeiltyämme kokeilimme releen kannasta johdoilla releeseen kolmeen  neljästä vaihtoehdosta. Järkeilimme pois ne johdot joilla ei ollut suoria yhteyksiä kuin sulakkeisiin tai viereisiin releisiin.  HARMAA johto siis poistui kytkennästä.  Ja ihme tämä auttoi !  Mutta eihän tämä voi olla normaalia ?  Mutta katkaisin yhden releen liittimestä ja pyörä pelaa kaikilta osin.  Onko jollain tietoa mikä on tämän HARMAAN johdon tehtävä ??

Kuva1  relekiskosta ja sen kohdalla sen rele  ja  kuva 2 rele joka pelaa katkaistuamme siitä yhden liittimen

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää