Sähkökaavioissa releet ja nappulat esitetään tilassa, jossa sähköjä ei ole päällä. Sitten on muistettava, että sähkökuvassa johdot on vedetty siististi A -> B, mutta johdotus pyörässä menee hyvinkin monen mutkan ja kytkentäruuvin kautta. Johdinsarja kun on tehty erillisenä nippuna "penkissä" ja linjalla se asennetaan paikalleen.
Monesti on käytetty vain 1-2 eri tyyppiä releitä. Nämä ovat joko vaihtokytkennällä tai pelkästään sulkeutuvalla kytkennällä. Yksinapainen vaihtorelekin on periaatteessa vain sulkeutuva kytkentä, jos toiseen lähtöön ei ole kytketty mitään. Näin ollen, jos virta-arvo ja kantakytkentä käy, niin tilalle eka eteen tuleva palikka. Releessä voi olla kaksi toisistaan erillistä vaihtokytkentää, ovat siis kaksinapaisia.
Kirjoitin joskus IlFaconeen jutun releistä.
Releet ovat niin halpoja ja saatavana "joka kaupasta", että niitä voi pitää yhden-kaksi varalla mukana. Puotiin mennessä malli mukaan. Releen merkillä ei oo niin nuukaa. Pyörissä on yleensä relearvot 12VDC / 15A. Voi olla diodilla tai ilman. Se diodi vähän rauhoittaa vetokäämin virtapiikkiä, mutta pyörässä nyt ne sähköt ovat monesti taynnä pärinää ja röpellystä.
Guzzin rele- ja sulakerima kerää itseensä hyvin näppärästi likaa, joten kontaktispray ajoittain on paikallaan. Samalla nyppäisee sulakkeet ja releet irti pari-kolme kertaa, jotta hapettumat raappiutuvat pois.
Muuten on kivaa...