Pitäskö ostaa sähköpolkupyörä?
Ei tietenkään! Osta tavallinen polkupyörä, jossa ei ole muuta sähköä kuin valojen patteri.

Leikki leikkinä, mutta ne sähköiset osat ovat oleellinen osa moottoripyörän tekniikkaa. Niitäkin täytyy huoltaa siinä missä mekaniikkaakin. Ne täytyy pitää puhtaana ja kuivana ja tarvittaessa pestä, puhdistaa, kuivata ja öljytä. Pyörän pesun yhteydessä on hyvä tilaisuus tarkastaa liittimien puhtaus ja kunto. Akun navat kun aina talveksi avataan niin on hyvä tilaisuus aina keväällä öljytä ne samoin kuin maadoituksen rungon puoleinen pulttiliitos ja startin solenoidille tuleva iso +johtimen ruuviliitos. Vaihteistoöljy on sopivan paksua, että ei heti kuivu pois. Eikä siinä riitä ruikkaus tippakannulla öljyä päälle, vaan se liitos pitää avata ja pinnat puhdistaa ja öljytä. Ai miksikö... Niissä on poikkeuksetta kyse kahden eri metallin liitoksesta ja galvaaninen reaktio kehittää niiden väliin vääriä aineita, useimmiten alumiinin tapauksessa alumiinioksidia, joka on eriste. Myös liittimien muoviosat pitää puhdistaa ja liitosten päällä olevat muovitupet ja suojukset. En tarkoita, että kaikki sadat liitttimet pitäisi käydä läpi joka kevät, mutta ainakin likaiset ja isoimmat. Kaikkia liittimiä putsataan sitä mukaa kun ne pullahtavat eteen. Viimeksi avasin sylinterinkannen lämpöanturin liittimen ja samalla suuttimen liittimen siitä vierestä. Ennen takaisin laittamista puhdistin ne rätillä ja laitoin valkovaseliinia koskettimiin. Myös ajovalokompleksin liitin oli taannoin auki kun käytin diagnostiikkaa ja halusin, että akku ei kesken hommien tyhjene kun ajovalo ryystää sähköä, ja senkin tietysti putsasin ja voitelin ennen takaisin liittämistä.
Pyörän pesun yhteydessä tulee silmäiltyä kaikki osat muutenkin... Onko jarrupaloissa pintaa, renkaissa vielä kulutusvaraa, vaihteensiirtonivelissä klappia, jne... siksi on hyvä tilaisuus silmäillä sähköosat myös läpi silmämääräisesti. Painepesuri on vihonviimeinen tasmaniantuholainen. Pehmeä ja pitkäharjaksinen harja ja ämpäri ovat paras ja helpoinkin. Silloin tulee parhaiten tehtyä myös tarkastus. Kun siellä näkyy jokin epäilyttävä kohta on pikkuasia tarkistaa se, avata puhdistaa ja rasvata. Korjausvelkaa syntyy jos sitä katsotaan vaan pelokkaasti kaukaa kuin kipeätä p****a uskaltamatta koskea.
Jos sähköosat reistaavat vanhoissa vehkeissä yhtenään se viestii huonosta hoidosta. Jos sähköoppi on tevanjuontia ja sähkölaitteiden toiminnan opettelu ei pennin vertaa kiinnosta, siitä saa hyvän tekosyyn julistaa, että kun olen niin kädetön näissä sähkövehkeissä, ja lyödä laimin koko asia sillä verukkeella. Aivan kuin naapurini hieno rouva, joka joskus harvoin lainaa autoa. Hän ajaa äärimmäisen huolellisesti, mutta ei tankkaa autoa kun ei osaa käyttää niitä teknisiä laitteita kun on nainen ja ne ovat miesten laitteita.
Mitään rakettitiedettä ei tarvita. Sähköopin perusteet tietenkin ovat avuksi, mutta ei välttämätöntä. Riittää kun pidetään puhtaana ja kuivana ja öljytään liitokset, sitä useammin mitä isompaa johtoa. Ja kun aina tarkistetaan ja korjataan epäilyttävät kohdat niin näillä lääkkeillä ollaan jo hoidettu 98% sähkölaitteiden huollosta, eivätkä ne sitten reistaile kuin sen 2% joskus sattumalta kun nekin silti kuluvat.
Tuohon itse ongelmaan en osaa sanoa mitään. Se pitäisi päästä näkemään livenä...