Kirjoittaja Aihe: Menikö eku?  (Luettu 12522 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Menikö eku?
« : Kesäkuu 07, 2021, 23:54:43 ip »
Viime syksynä piti lähteä lähteä reissuun Norjaan.No,tuli koronarajoitukset ja Cali ev:een,vm.2000 hajoaminen.Kun käynnistin pyörää, tuli nenään palaneen käry.Huomasin myös ettei kytkin liikkunut ja kytkin vaijerin kuori tulikuuma.Virta pois ja akunkenkä irti.
 Sitten ihmeteltiin ja tutkittiin.Oikeanpuoleisessa katkasimessa oikosulku,johtoja kärähtänyt .Virtalukosta lähtevä johtonippu kärähtänyt.
Nyt on johdot korjattu.Uusi virtalukko.Sulakkeet ja releet kunnossa.Kälviältä Markku ajoi tänne ja teki hommia mutta ei käynnisty.Ei starttaa eikä pensapumppu hyrähdä.
Kärähtikö eku?



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2021, 00:00:36 ap »
Kärähtikö eku?
Tuskin.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2021, 01:37:25 ap »
Jossakin sitten sähkökatkos.Yli kolmekymmentä vuotta hoitajana suljetuilla osastoilla ei ihan antanut parasta valmiutta ymmärtään sähkön kulkua.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2021, 07:48:20 ap »
kytkinvaijeri tulikuuma onko toiminut koneen maadotuksena eli onko nyt koneen / rungon / akun maadotus kunnossa ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2021, 15:35:32 ip »
Kytkinvaijeri, eikä mikään muukaan vaijeri eikä edes moninaisista johtimista joita pyörässä on, eivät ole maadoitusta varten. Maajohto on ainoa maadoitustapa. Tosin jotkin komponentit maadoittuvat kiinnitysruuviensa kautta. Monella komponentilla on erikseen oma maadoitusjohtimensa. Jos keulassa on sähkökomponenttejä niin maadoitus ei myöskään saa kulkea laakeroinnin kautta vaan erillisellä johtimella.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2021, 16:50:43 ip »
Kytkinvaijeri, eikä mikään muukaan vaijeri eikä edes moninaisista johtimista joita pyörässä on, eivät ole maadoitusta varten. Maajohto on ainoa maadoitustapa. Tosin jotkin komponentit maadoittuvat kiinnitysruuviensa kautta. Monella komponentilla on erikseen oma maadoitusjohtimensa. Jos keulassa on sähkökomponenttejä niin maadoitus ei myöskään saa kulkea laakeroinnin kautta vaan erillisellä johtimella.

juurikin tarkotin sitä että onkohan maadotus pettänyt ja startti hakenut maat kytkinvaijerin kautta näitä on autopuolella aina silloin tällöin että varsinainen maadotus happanee ja sähkö menee väärää kautta tehden tuhojaan

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2021, 21:37:09 ip »
Pari tuollaista tapausta nähnyt ja siinä on kyllä äkkiä tavaraa pilalla. Vaijeri helähtää hetkessä kirkkaaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2021, 22:06:21 ip »
Autopuolelta muistan useammankin tapauksen kun remontin yhteydessä on unohdettu laittaa rungon ja moottorin välinen maajohto paikoilleen. Saman voi tietenkin tehdä moottoripyörässäkin mutta ei ole kovin monesti tullut vastaan koska useissa pyörissä maadotus menee runkoon ja moottori on pulteilla kiinni rungossa. Mutta kaikissa pyörissä moottori ei ole kiinteästi rungossa vaan kumityynyjen tai vastaavan rakenteen varassa. Silloin maattaminen johdolla on ensiarvoisen tärkeää. Tällainen pyörä on, esimerkiksi, California 1400.

Eiköhän tämä asia vielä selviä ja se keskusyksikkö, ECU, lienee kunnossa. Niissä on jonkin verran suojausta juuri oikosulun tai nurinkurisen kytkennän varalta. Jos virhekytkentä kestää pitkään se voi olla fataalia.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2021, 15:56:50 ip »
Vika tuli yllättäen.Kesän olin ajellut nurkka-ajoa pari tonnia.Normaalit huollot tuli tehtyä.Nää sähköongelmat alkaa välillä vetuttamaan.Vanhoilla vehkeillä kun ajelee niitä.riittää.
Lynxistä meni staattori,850 ekua.Tenerestä staattori ja säädin.Nyt mönkijän lataus pätkii.
Pitäskö ostaa sähköpolkupyörä?

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2021, 18:15:24 ip »
Lainaus
Pitäskö ostaa sähköpolkupyörä?

Ei tietenkään! Osta tavallinen polkupyörä, jossa ei ole muuta sähköä kuin valojen patteri.  ;D

Leikki leikkinä, mutta ne sähköiset osat ovat oleellinen osa moottoripyörän tekniikkaa. Niitäkin täytyy huoltaa siinä missä mekaniikkaakin. Ne täytyy pitää puhtaana ja kuivana ja tarvittaessa pestä, puhdistaa, kuivata ja öljytä. Pyörän pesun yhteydessä on hyvä tilaisuus tarkastaa liittimien puhtaus ja kunto. Akun navat kun aina talveksi avataan niin on hyvä tilaisuus aina keväällä öljytä ne samoin kuin maadoituksen rungon puoleinen pulttiliitos ja startin solenoidille tuleva iso +johtimen ruuviliitos. Vaihteistoöljy on sopivan paksua, että ei heti kuivu pois. Eikä siinä riitä ruikkaus tippakannulla öljyä päälle, vaan se liitos pitää avata ja pinnat puhdistaa ja öljytä. Ai miksikö... Niissä on poikkeuksetta kyse kahden eri metallin liitoksesta ja galvaaninen reaktio kehittää niiden väliin vääriä aineita, useimmiten alumiinin tapauksessa alumiinioksidia, joka on eriste. Myös liittimien muoviosat pitää puhdistaa ja liitosten päällä olevat muovitupet ja suojukset. En tarkoita, että kaikki sadat liitttimet pitäisi käydä läpi joka kevät, mutta ainakin likaiset ja isoimmat. Kaikkia liittimiä putsataan sitä mukaa kun ne pullahtavat eteen. Viimeksi avasin sylinterinkannen lämpöanturin liittimen ja samalla suuttimen liittimen siitä vierestä. Ennen takaisin laittamista puhdistin ne rätillä ja laitoin valkovaseliinia koskettimiin. Myös ajovalokompleksin liitin oli taannoin auki kun käytin diagnostiikkaa ja halusin, että akku ei kesken hommien tyhjene kun ajovalo ryystää sähköä, ja senkin tietysti putsasin ja voitelin ennen takaisin liittämistä.

Pyörän pesun yhteydessä tulee silmäiltyä kaikki osat muutenkin... Onko jarrupaloissa pintaa, renkaissa vielä kulutusvaraa, vaihteensiirtonivelissä klappia, jne... siksi on hyvä tilaisuus silmäillä sähköosat myös läpi silmämääräisesti. Painepesuri on vihonviimeinen tasmaniantuholainen. Pehmeä ja pitkäharjaksinen harja ja ämpäri ovat paras ja helpoinkin. Silloin tulee parhaiten tehtyä myös tarkastus. Kun siellä näkyy jokin epäilyttävä kohta on pikkuasia tarkistaa se, avata puhdistaa ja rasvata. Korjausvelkaa syntyy jos sitä katsotaan vaan pelokkaasti kaukaa kuin kipeätä p****a uskaltamatta koskea.

Jos sähköosat reistaavat vanhoissa vehkeissä yhtenään se viestii huonosta hoidosta. Jos sähköoppi on tevanjuontia ja sähkölaitteiden toiminnan opettelu ei pennin vertaa kiinnosta, siitä saa hyvän tekosyyn julistaa, että kun olen niin kädetön näissä sähkövehkeissä, ja lyödä laimin koko asia sillä verukkeella. Aivan kuin naapurini hieno rouva, joka joskus harvoin lainaa autoa. Hän ajaa äärimmäisen huolellisesti, mutta ei tankkaa autoa kun ei osaa käyttää niitä teknisiä laitteita kun on nainen ja ne ovat miesten laitteita.

Mitään rakettitiedettä ei tarvita. Sähköopin perusteet tietenkin ovat avuksi, mutta ei välttämätöntä. Riittää kun pidetään puhtaana ja kuivana ja öljytään liitokset, sitä useammin mitä isompaa johtoa. Ja kun aina tarkistetaan ja korjataan epäilyttävät kohdat niin näillä lääkkeillä ollaan jo hoidettu 98% sähkölaitteiden huollosta, eivätkä ne sitten reistaile kuin sen 2% joskus sattumalta kun nekin silti kuluvat.

Tuohon itse ongelmaan en osaa sanoa mitään. Se pitäisi päästä näkemään livenä...

Sentire la forza!
Terv: Timo

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2021, 18:15:58 ip »

Niin....jossain välissä tuli mieleen ehdottaa että lykkää Kolima järveen.  ;D  Mutta kahvassa kaikki pelaa paitsi ei starttaa vaikka painin pelaa ja kaikki toiminnot seuraavaan isoon liittimeen tarkistettiin. Jostain syystä, vaikka myös virtalukko ja pohja vaihdettiin , niin pumppu ei hyrähtänyt. Tosin suorakytkennällä kyllä pyörii. Kaikki releet ja sulakkeen pohjat johtoineen tarkistettiin.
Mutta kaikkia maadoituksia ei käyty läpi eli putsaus runkoon meneville voimaliitoskomponenteille (= pultti+mutteri ) kannattaa tehdä  ::)

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2021, 19:42:29 ip »
Hyvä kirjoitus Hajakenttä.👍
Myönnän ettei vehkeiden hoito ole mulla aina parasta.
Mutta,vehkeet vaan hajoo.Lynxi 5900 4500 ajettu.Staattori hajos,tyyppivika.
Tenere.Staattori öljytilassa.Hajalla.
No,sähköpyörää en osta.Ajan hypridilllä kuntoilun vuoksi.Ja nyt kunnostan Soutuveneyksikköä.Hyvää kuntoilua kesällä.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2021, 20:15:11 ip »
Markku evp muuten sanoi että mulla outoja vikoja vehkeissä.Näin varmaan käy kun on työelämänsä viettänyt mielisairaaloissa.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 09, 2021, 20:20:25 ip »
Taidan laittaa elämäni kuntoon ja ostan bemarin

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Menikö eku?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 09, 2021, 21:28:26 ip »
Jos ei muu auta niin varaa majoitus, sauna ja viskiä , niin varmaan joku yrittää käydä korjaamassa.  Käyntiin saanut voidaan sitten nimetä Guzzineroksi  ;D
Varmaan pitää hakea peräkärryllä Pekka P:lle niin ongelma hoituu...
No...voisi kyllä näilläkin eväillä tehdä toisen reissun...


Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää