Kirjoittaja Aihe: California 1400 keulaöljyn vaihto  (Luettu 10847 kertaa)

Vapiti

  • Viestejä: 37
California 1400 keulaöljyn vaihto
« : Huhtikuu 20, 2021, 20:15:02 ip »
Ajattelin tänään iltapuhteiksi vaihtaa C14 T keulaöljyt, kun eturengas on menossa vaihtoon ja siksi irti jo valmiiksi. Homma eteni normaaliin tapaan, pamput tosin olivat aika tiukassa. Vaan sittenpä tyssäsi: yläpään tulppa lähti ulkoputkesta irti helposti, mutta sen irroittamiseen sisäputkesta (käytän tätä sanaa paremman puutteessa) tarvitaan erikoistyökalu. Nytpä kysynkin onko kenelläkään kokemusta tuosta tulpan irrottamisesta kotikonstein, ilman että tarvitsee hommata tuota erikoistyökalua? Tai onko pääkaupunkiseudulla pajaa jossa moinen onnistuisi? Virallista jälleenmyyjää/huoltoa ei taida enää olla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2021, 21:33:42 ip »
Olisko kuvaa saatavilla kohteesta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2021, 22:24:10 ip »
Tai onko pääkaupunkiseudulla pajaa jossa moinen onnistuisi? Virallista jälleenmyyjää/huoltoa ei taida enää olla.

Kyllä jostain noista huolloista luulisi apu löytyvän: https://www.guzziclub.fi/hscms/moto-guzzi.html
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2021, 23:31:33 ip »
Pari kertaa keulaöljyt vaihtaneena en ole sen pidemmälle purkanut kuin ottanut hattumutterin irti sisäputkesta. Hieman sisäputkea ulkoputken sisään ja teleskooppi nurinpäin niin vanha öljy valuu pois. Samasta raosta lirutellaan uusi öljy vanhan tilalle.

Jos pidemmälle on tarvis mennä kuin pelkkä öljynvaihto niin tarvitaan purkamiseen C-avain jolla pidetään vastaan kun purkamista jatketaan. Sitä varmaan tarkoitat? Onko vaihdettava liukulaakereita tai muita komponentteja? Jos ei niin et tarvitse kuin hylsyn hattumutterin avaamiseen ja sulkemiseen.

Hatun avaamisen voi tehdä kun teleskooppi on vielä yläkolmiossa kiinni. Sama koskee sulkemista.

Tavallisessa työkalusarjan hylsyssä on viiste kuusion alussa. Koska hatun mutteriosa on matala saattaa hylsy nuljata mutterin. Olen käynyt vastaaviin tarkoituksiin ostamassa halpiskaupan hylsyjä ja hionut viisteen pois eli lyhentänyt hylsyä hieman. Tulee koko ala mutterin kuusioon eikä nuljaa. Nimeomaan sellainen hylsy jossa on kuusio. Joissakin on kaksitoista kulmaa ja ne saattavat jättää mutterin kuusioon ikäviä jälkiä.

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2021, 07:22:02 ap »
Kyse on juurikin tuosta C-avaimesta. Se tulppa lähti kyllä ongelmitta, pitänee tyytyä liruttamaan öljyt sitä kautta. Olin sitä purkua tekemässä pitemmälle korjaamokirjan ohjeita orjallisesti noudattaen, mitään tarvetta puslien, stefojen yms. vaihdolle ei ole. Ruuvipenkissä kun sen tulpan pamppu vaakatasossa irrotin niin ulos valunut öljykin oli ihan hyvän näköistä. 30 000 ajettu kuitenkin näillä öljyillä, syytä vaihtaa joka tapauksessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2021, 11:09:42 ap »
Hyvä homma. Vaikkakin hieman sottainen.

Olen käyttänyt isohkoa injektioruiskua ja muoviletkun pätkää vaimenninöljyn laittoon. Samalla tulee mitatuksi tarkka nestemäärä. Muovinen "mittalasi" on myös kätevä öljyn annosteluun.

Vanhaan hyvään aikaan oli teleskooppien alaputkissa tyhjennysproppu. Se auki ja keulaa pumpaten vanhat kurat ulos ja samasta lävestä injektioruutalla uudet sisään. Täyttöadapterina olen käyttänyt hieman isommaksi porattua mig-hitsauskoneen lankasuutinta. Keulaöljyjen vaihtoon ei siis muuta tarvita kun kahden M6-ruuvin avaamista ja sulkemista.

On kuitenkin hyväksi, oli keula minkä ikäinen hyvänsä, että muutaman perusöljynvaihdon jälkeen purkaa keulaa pidemmälle ja saa pohjalta pois sakat ja mahdollisen emulsion. Kyllä sinnekin vain vettä jostain joskus pääsee.

Sitten kun keulan huulitiiviste vuotaa ei keulaa tarvitse purkaa enempää kuin nytkään eikä yläproppua avata. Sen saa pois mutta tarvitaan sopiva työkalu sen ulos nyppäämiseen ja toinen kalu asentamiseen. Asennustyökalu: https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/ringer-fork-seal-driver-41mm/ Koko valitaan keulaputken vahvuuden mukaan.

Jos huulitiiviste vaikuttaa tihkuvan niin pölysuoja ensin pois ja ohut muoviliuska (Jotkut käyttävät myös välysmitan ohuemman pään liuskoja mutta pidän sitä arveluttavana.) joka työnnetään varovasti huulitiiviteen huulien ohi ja kierretään kerran keulaputken ympäri. Voi olla että ei auta, auttaa sen kesän tai pidempäänkin. Itse olen käyttänyt vanhan ajan filmrullasta leikattua suikaletta. 1400-sarjan useimmissa versioissa on liukupinnat suojattu joten lian pääsy tiivisteelle on vähäistä. Suojat suojaavat myös kiveniskemiltä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2022, 11:29:23 ap kirjoittanut motomatti »

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2022, 18:34:32 ip »
Palaan tähän C14 keulaöljyjen vaihtoon. En ole löytänyt yrityksistäni huolimatta tietoa öljyn määrästä. Sattuisiko kukaan tietämään kuinka paljon öljyä pitäisi teleskoopissa olla ja mikä on putken reunan ja öljyn pinnan väli? Onko vasemman ja oikean teleskoopin välillä eroa?

Toinen askarrutus on öljyn viskositeetti. Suositko mielummin 5w vai 7,5w  teleskooppiöljyä vai kenties jotain muuta? Kyseessä on Touring Cali.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2022, 20:02:37 ip »
Ilmeisesti sinulla ei ole korjaamo- tai edes huoltokirjaa?
Kannattaisi hankkia. Jos käytät mieluimmin tietokonetta tiedon etsintään niin omalle kohdalle on riittäneet useimmissa tapauksissa nämä sivut. Toki pitäisin ystävällisenä mikäli kopioit heidän sivuilleen laittamia tiedostoja että laitat almun heidän tililleen sillä vaivan ovat nähneet.
https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Valikoita on runsaasti mutta löytänet oman mallisi korjaamokirjan tai ainakin rinnakaisversion vastaavan. Ole huomannut että 1400 Californioiden välillä kovin suuria eroja tekniikassa ole.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2022, 09:11:43 ap »
Kiitos!
Minulla on kyllä manuaali, mutta siinä ei ko. tietoa ollut.  Latasin uuden ja yllätyksekseni sieltä jo löytyikin tarvittava tieto.  Latausta tein kumpaankin suuntaan  :)  Oppini on, että manuaalitkin elää ja niitä voisi aika ajoin päivitellä.
Siispä vastaus on: 110mm ja 612 cm3.

Mikä olisi suosituksesi tuohon viskositeetti kysymykseen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2022, 12:06:05 ip »
Tykkään hieman jämäkämmästä keulasta eli visko on ollut luokkaa 10. Mutta nyt kun omapainoni on kuusikymmentä kiloa alhaisempi eli noin 76 kiloa + ajokuteet niin siirryn SAE 7,5-tyyppiin. Toinen vaikuttava aineosa on että Rouva kertoi jo vuosi sitten keväällä että ei enää lähde pyöräreissuille kanssani. Ei omalla pyörällään eikä tule tarakalle. Jeejee!

Tuo jousituksen vaimennus on kiinni useammasta seikasta: mieltymys ja aiempi kokemus sekä ajotapa. Ajelin kaverin japsikustomin huoltoon taannoin. Oli varsin kelluvaa menoa. Vaikea oli kokea pyörän alustaa vakaaksi saati ajaa vauhdikkaasti. Kaveri sanoi tykkäävän kun meno on pehmeää eikä töyssyt juuri tunnu. Omissa pyörissäni on jämäkkä jousitus ja tiukka vaimennus. En pidä yllätyksistä kuten pyörän vaappumisesta kun tulee ajettua mutkaan kallellaan ja siellä onkin töyssy. Mieluimmin pieni tömähdys takamukseen kuin vaappuvaa kyytiä. 1400:ssa on sen verran massaa että sen hallinta on osattava ja runkoon sekä ohjausominaisuuksiin uskottava ja pidettävä ne ensiluokkaisina.

Ei kuitenkaan pidä liioitella jämäkkyyttä ja vaimennustehoa. Se on likimain yhtä vaarallista kuin löysä jousitus ja vähäinen vaimennus. Jos vaimennusta (Nimenomaan paluuvaimennusta.) on liikaa niin iskunvaimennus "pakkaa" eli ei ehdi venyä takaisin mittaansa yhden töyssyn jälkeen vaan seuraava tömäys otetaan ranteilla ja ahterilla vastaan. Renkaat voivat olla pienen matkan ilmassa ja kaartaessa voi tulla merkittävää epävakautta.
Jos taas jousipainetta on liikaa niin vaimennus ei pääse töihinsä ja meno tökkii. Tunnen parikin 80-luvun Californian omistajaa jotka ovat tunnustaneet suoraan etteivät käsitä mitä ne säätönamikat jousituksessa tekevät. Kyseisissä vaimentimissa on sekä jousipaineen säätö ja paluuvaimennuksen säätö. Edessä ja takana. Keulassa niin laajasäätöinen että nesteen paluuvirtauksen saattoi lähes tukkia kiertämällä nupikasta kiinnipäin. Tämä on yksi syy miksi ei vakiopyörissä enää säätöjä ole sillä ei niitä kuin joku harva ja perehtynyt osaa oikein käsitellä. Jousitus/vaimennus on useimmissa pyörissä tehty "keskinkertaiseksi". Onneksi, sentään, 1400:sissa on takajoustintuet kohtuullisesti säädettävissä. Valitettavasti, jos säätöjä ei koskaan säädä, on niin että varsinkin paluuvaimennuksen säätöruuvi jumittuu eikä se jousipaineensäätimenkään tuplamutteria kannata ensin kierrettä pesemättä ryhtyä ruuvaamaan. Voi leikata kierre jumiin. Voitelu voi auttaa mutta säädön jälkeen on voiteet pestävä pois sillä se keräisi vain likaa ja haittaisi tulevia säätöjä.

1400: http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-saatotoita-matkalla.html
Vanhempien Calien takajoustintuet: http://www.motomatti.fi/2017/09/koni-dial-ride-takajoustintuet.html

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2023, 07:49:55 ap »
Talvella on huollon yhteydessä tarkoitus vaihtaa Calin keulaan uudet öljyt.
Lueskelin MM sinun sivuiltasi tarinaa tästä työstä ja yksi asia jäi mietityttämään eli
tuleeko tuo iskarin sielu tai vaimennusosa kokonaisena pakettina ulos, kun alapään ruuvi on poistettu?
Onko siis tarvetta C-työkalulle joka tässäkin viestiketjussa on mainittu?
BMW RnineT -17

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2023, 13:03:14 ip »
En ole sisäkaluja poistanut enkä C-kalua tarvinnut.
Ensin ylätulppien löysäys, etupyörä jarruineen irti ja alapään kuusiopultit auki. Jälkimmäinen ei ole välttämätöntä jos teleskoopit irrottaa erilleen keulasta ja valuttaa nesteet pois kääntämällä teleskoopit ylösalaisin. Sottaista se on joka tavalla.

Monille tulee helposti ongelma keulaputkien alapulttien löysäyksestä. Aukeavat iskevällä ruuvinvääntimellä mutta tavan käsityökalulla saa pultit löysälle mutta ei välttämättä irti sillä sisäkalut alkavat pyöriä mukana. Sama pätee kiinnitykseen.

On siis mahdollista vaihtaa öljyt useammalla tavalla. Koska omaan kompressorin ja paineilmavääntimen niin otan alapultit sekä yläpään hattumutterit auki ja valutan vanhan öljyn pois. Voi jättää vaikka yöksi valumaan. Vati tai kaksi on hyvä apu.
Uudella öljyllä olen hieman huuhdellut viimeisiä sakkoja pois. Sitten alapultit paikoilleen uusillä tiivisteillä. (Alumiini, hehkutettu kupari tai Usit-tiivisteet. Jälkimmäiset ovat monikertakäyttöiset.) Yläkautta isolla injektioruiskulla uudet öljyt sisään. Etupyörä, jarrut ja ylätulpat kiinni. Jos lähtee heti ajoon niin pitää olla malttia sillä vaimennus ei välttämättä toimi ensimmäisillä metreillä.

Jos haluaa olla oikein perusteelinen niin keulaputket irti kokonaan ja työpöydällä tehden niin pystyy näkemään liukulaakerien ja tiivisteiden kunnon ja pesemään kaikki osat. Tässäkin on riskinsä sillä purkaminen ja kokoaminen voi vaurioittaa huulitiivisteitä. Kyseinen seikka on yleisin keulan purkamissyy.

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2023, 15:25:27 ip »
Meinasin tosiaan hoitaa öljynvaihdon siten että en irroita etuputkia kiinnikkeistään.
Sivuillasi iskareiden vaimenninosat olivat ulkona putkista ja sitä tosiaan mietin että lähtevätkö ilman C-kalua.
Aikaisemmin Ducatiin (Showa) kun olen keulahuoltoa tehnyt niin alapään ruuvien irroitus ja kiinnitys pitää tehdä siten että yläpään korkki on vielä kiinni.
Näin se vaimenninosa ei pyöri mukana kun ruuvia avaa tai kiinnittää.
BMW RnineT -17

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2023, 16:27:02 ip »
Pitää sanoa että mainitsemaasi pyörimisenestoa en ole todennut oman pyöräni huollon yhteydessä. En voi kiistää enkä vahvistaa.
On niin luonnollista käyttää paineilmalaitteita vähän joka hommaan. Hyvissä paineilmatyökaluissa on eri tehoasetuksia ettei synny ns. venäläistä pystykierrettä.

Ne alapäiden pultit kun irrottaa ja avaa yläpään tulpat niin sisäkalut saa nostettua esille.  Mutta pakko ei ole nostaa sisuskaluja ulos ja on, sitäpaitsi, sottaista. Toki öljypohjan alla pitää olla nostin mikäli avaa pelkästään ylätulpatkin. Pyörän massasta suurin osa lepää keulan ja siten niiden ylätulppien hienokierteiden varassa.

Jotkin asiat ovat menneet takaperin sillä ennen oli keuloissa tyhjennysruuvit. Nyt asia on monimutkaisempi. Toisaalta, kun purkaa osiinsa niin saa kaiken kuran pois. Se musta mikä öljyssä on on sekä alumiini- että teflonhiukkasia.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #14 : Tammikuu 16, 2023, 12:52:09 ip »
Vaihdoin juuri keulaöljyt ja stefat KYB:n keulaan. Kyllä oli aika sottaista öljyä ja seassa sakkaa. En kyllä lähtisi pelkästään vaihtamaan öljyjä, vaan samalla vaivalla purkaisin koko keulan ja putsaisin osat sekä vaihtaisin samalla stefat. Eihän tuota tarvitse tehdä kuin noin kerran kolmessa vuodessa.

Aikaisemmin oli mainintaa öljyn viskositeetistä. Tuo SAE luokittelu ei kerro öljyn ominaisuuksista riittävästi jos haluaa vertailla eri öljyjä keskenään. Sehän on valmistajan ilmoitus.

Kun en halunnut laittaa kallista Yamahan omaa "01-öljyä" keulaan, jonka viskositeettia Yamaha ei edes ilmoita purkissa, niin linkin takaa löytyvän taulukon avulla kävi selväksi että öljy on itse asiassa Kayaban 01-öljyä, joka on paljon halvempaa. Ei tuossa paljoa tietenkään säästöä tullut kun öljyä menee vajaa litra. Toisaalta, taulukosta en löytänyt muutakaan (täysin) käypästä öljyä. Varmasti joku muukin öljy toimisi mutta en viitsinyt alkaa kokeilemaan.

http://www.peterverdone.com/archive/lowspeed.htm