Kirjoittaja Aihe: California 1400 keulaöljyn vaihto  (Luettu 2639 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2023, 18:38:58 ip »
Myöhemmän Daytonan keula/Centauro (White Power/sittemmin WP) suhteen tein tuon viskositeettikokeilun. Lopulta laitoin hieman paksumpaa numeroiden pohjalta. Voi olla myös niin että eri merkkien viskositettitaulukot eivät ole aivan vertailukelpoisia ja käyttölämpötilakin vaikuttaa. Mieluimmin ajan hieman jämäkimmillä liemillä kuin liian juoksevilla. Joka tapauksessa keuläöljyn vaihto ei ole kummoinen operaatio. Silti kaipaan sitä alaproppua josta vaimenninöljyn vaihto oli erinomaisen vaivaton. Selitys voi olla että on haluttu että purkamalla keulan tulee paremmin tehtyä ja merkkihuoltokin tekee tilin. Mikään ei estä vanhan öljyn valutuksen jälkeen laittamaan ensin tilkan "luirua" öljyä huuhtelutarkoituksessa ennen varsinaisen öljyn täyttöä.

Jos on niin tarkka että haluaa aivan kaiken kuran pois joka kerta keulaputkista niin silloin pitää purkaa kokolailla kalliit osat erikseen ja vielä huuhdella. Silloin on vaarana että säädöt menevät pieleen. Asia ei juurikaan koske varsin perustyyppistä ja yksinkertaista 1400 Calin keulaa. Vastakohta lienee alkuperäiskuntoinen Cali 3 keula. 

@

  • Viestejä: 457
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2023, 21:24:16 ip »
Stefat ovat keulassa heikoin lenkki ainakin soralla. Voi olla ihan hyvätkin öljyt vielä putkissa mutta stefojen vaihtoon joutuu aina välillä ryhtymään. Jammun lähes kraanavettä viskositeetiltään muistuttava öljy alkaa helposti tihkumaan stefojen välistä. Tiedän että keulaputket täytyisi pitää puhtaana jne.  mutta en ole mikään pyörän hinkkaaja ja pidän mielummin pyörän paskaisena. Nyt tilasin tuollaiset kuvan mukaiset viritykset kympillä Kiinasta. Tulevat stefojen suojaksi.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #17 : Tammikuu 16, 2023, 22:06:41 ip »
Onkos nuo perinteisen haitarikumien korvikkeet? Moniin "nakukeuloihin" olen aikanaan laittanut haitarikumit. Ainakin ennenaikaan oli sellaisia tarjolla liki metrikamana. Sporttipyöräharrastajat niitä vinoon katsoivat. Paras ratkaisu on sisäkkäin kulkevat holkit keulassa kuten monissa customeissa. Erityisesti usd-keuloissa ilmeni kiveniskemiä jo ensimmäisen käyttösuven jälkeen. Vesihionta ja uudet stefat korjasivat asian. Silti saattoivat vuotaa lievästi.

Myös pakkanen teki temppuja tiivisteille: sisäputkeen jäätynyt vesitippa kun muutaman kerran stefan läpi kulki niin taas oli asentajalla töitä. Silloin sai myös haitarikumit myytyä sopivasti.

@

  • Viestejä: 457
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #18 : Tammikuu 16, 2023, 22:17:25 ip »
Joo, saman asian ajavat kuin haitarikumit. Ovat vain lyhyemmät n. 15 cm. Nuo voi myös pestä ja irroittaa helposti.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #19 : Tammikuu 16, 2023, 23:07:13 ip »
Kieltämättä paremman näköinen kuin haitarikumi. Mutta taitaa rapareissun jälkeen olla hylsyjen pesuaika? Voin hyvin kuvitella kuinka tuohon kertyy sisäputken mukanaan tuomat roiskeet ja pöly hioma-aineeksi. Keula kun ei ole kovin staattinen laite vaan tekee ajossa koko ajan pientä liikettä. Laitan nimen korvan taa. Saattaa eräs pyöristäni ansaita tuollaiset.

SAE-normi on luokitus vaan en tiedä velvoitetaanko valmistajia käyttämään jotain erityistä metodia juoksevuuden mittaukseen. Sitten on, lisäksi, lämpötilariippuvainen visko ja herkkyys kosteudelle. Olen ihan tarpeeksi, yhdelle elämälle, lurittanut kermanväristä öljyä keulaputkista pois. Vaikka ei ole ajettu kuin pari vuotta. Pahimmillaan vesipitoinen öljy toimii joko erittäin jäykkänä tai ei kovasti vaimenna.

Hyvä esimerkki on Kerhoni nuoremman pään japaninkustomien omistajat. Ohimennen kun olen kysynyt että onko tullut vaihdettua iskariöljyjä ja jarrunesteitä niin vastauksena kuulen että ei tarvitse kun ostin sen hiljattain. Ihan niinkuin käytetty pyörä olisi uusi kun se on käynyt vaihtoajoneuvohallissa. Olen sitten heitä opastanut. Aina ei mene perille. H-D ryhmällä on asiat paremmin hanskassa. Pääosin. Siitä tulikin ajatus että Hondani huolto on hieman viivästynyt. Malli on -71 ja olin todennäköinen ensimmäinen joka puhdisti öljynsuodattimen. Silloin kun sen amerikanmaasta ostin. Traficom ei tunne samanlaista.

@

  • Viestejä: 457
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2023, 11:04:13 ap »
Itse syyllistyin aikaisemmin myös keulan huollon laiminlyönteihin. Mm. Caliin vaihdoin aikoinani keulaöljyt vain kerran 164K km:n aikana, joka sillä on ajettu. Nyt mulla onkin Calissa uudet keulaputket ja iskarit.

Hyvällä tuurilla siis pääsee pitkällekin jos asiaa mittaa pelkästään stefojen pitävyydellä ja pysyttelee poissa kurapaikoista. Yllättävän kovilla kuitenkin stefat sekä emäputken ja pyörän laakerit on Suomen kuoppaisilla ja rapaisilla sorateillä. Nuo vaativat jatkuvaa silmälläpitoa ja vuosittaista huoltoa.

Varmasti nuo stefojen suojasukat imevät sisäänsä rapaa. Sen vuoksi niitä pitääkin pestä. Se hyvä puoli tuossa kuitenkin on että tiedostaa asian ja näin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota keulan huoltoon. Yleensähän asiaan kiinnittää huomiota vasta kun huomaa bootsin olevan yltä päältä öljyssä.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2023, 13:20:37 ip »
Hyönteisen törmäyskuoleman jälkeen sen jäänteet tarttuvat teleskooppiputkiin melko tiukasti ja siitä ei tiivisteet tykkää. Joissain pyörissä on vakiona pienet lipat jotka torjuvat em. vaivaa. Sellaisen tekeminen muoviputkenpätkän leikkaamalla halki ja klemmarilla kiinnittämällä liukuputkien suojiksi ei liene kovinkaan hankala homma teeseitsehenkilölle.

@

  • Viestejä: 457
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2023, 20:13:24 ip »
Saahan niitä suojuksia ostaakin, niin ei tarvitsisi häpeillä omatekoista räpätintä. Kiinasta saa halpakopion kympillä. Ei vaan tykkää niistä, koska ne ovat niin rumat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #23 : Tammikuu 19, 2023, 09:22:22 ap »
Itse joskus käyttänyt Lariossa tarvikemallisia neopreenisukkia. Saahan ne vaikka alakautta paikalleen, ellei sitten keulahuollon yhteydessä asenna yläkautta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #24 : Tammikuu 27, 2023, 20:55:35 ip »
Tein tänään noin kolmessa tunnissa perusteellisen 1400:sen etuteleskooppien öljynvaihdon. Hosumatta ja Kerholla. Osan työkaluista toin Verstaalta. Kerholla ei ole kaikkea mitä Guzzissa tarvitaan. Lisäksi olen tehnyt yläpään tulppien avaamiseksi muutoksen sopivaan kuusikulmaiseen hylsyyn eli lyhensin sitä niin että alumiinisen ylätulpan matalaan kuusioon hylsy tarttuu koko matkalta. Eli viiste pois.

Homman järjestys:
1. Suuntaisnostin rungon etupään alle mutta vain niin että pyörä pysyy pystyssä eli lievä kannatus. Toimenpiteiden aikana joutuu nostamaan ja laskemaan.
2. Jarrusatulat irti ja johonkin roikkumaan muihin kuin letkuihinsa. Vasemmalla puolella pitää varoa ABS-anturin johtoa eli sen irrotus jarruletkusta.
3. Etuakselin irrotus ja etupyörä pois paikoiltaan. Huom! muista pyörimissuunta! Oikean puolen alaputkesta pitkittäispultti pois.
4. Kuormaliina, tms. kannattelemaan etulokasuojasta keulan alaputkia. Liina siis kiertää vähintää alakolmion yläpuolelta.
5 Astia alle ja avataan teleskooppien alapään pultit. Tarvitaan pitkähkö kuusiokoloavain.
6. Avataan teleskooppien yläpään alumiinitulpat ja alaputket jäävät lastiliinan kannatukselle. Nostetaan tulpista sisäkaluja hieman ylöspäin.
7. Annetaan vanhat vaimenninnesteet valua astiaan.
8. Nostetaan iskunvaimentimet pois paikoiltaan. Puhtaita rättejä tarvitaan sillä osat ovat öljyisiä.
9. Valutetaan iskunvaimentimet tyhjiksi. Pientä pumppaamista tarvitaan.
10. Kaiken öljyn valuttua laitetaan iskunvaimentimet takaisin paikoilleen ja kiinnitetään alapultit. Huom! Voi tarvita uudet tiivisteet. Esim. Usit. Kupartiivistekin käy.
11. Kiristetään lastiliinaa niin että yläpään tulpat ovat noin viisi senttiä yläkolmion yläpuolella.
12. Lirutetaan uusi öljy keulaputkiin.
13. Löysätään lastiliinaa niin että ylätulpat voidaan sulkea.
14. Etupyörä ja jarrut paikoilleen. ABS-kaapeli kiinni jarruletkuun.
15. Pyyhitään/pestään mahdolliset öljyroiskeet pois.

Muuta puuhaa: kun etupyörä on pois voi huolehtia teleskooppien alapäiden puhtaudesta sekä etupyörän puhtaudesta.

Vaimenninöljyä tarvittiin, laskujeni mukaan, noin 3,2 desilitraa per teleskooppi. Liikaa ei pidä laittaa öljyä edes "varmuuden vuoksi".
Palaan asiaan kunhan on koeajotkin tehty eli joskus huhti - toukokuussa.

Havaintoja: jos ei ota sisäkaluja ulos niin iskunvaimentimiin jää sisälle noin puoli desiä per putki eli se kaikkein likaisin öljyn osa jää keulaan.
Toinen vaimennin vaimentaa sisäänliikettä, toinen ulosliikettä. Tyhjentäessä pitää käännellä vaimentimia että kaikki vanha öljy saadaan pois.


viidespyörä?

  • Viestejä: 3
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #25 : Tammikuu 27, 2023, 23:20:59 ip »
Toinen vaimennin vaimentaa sisäänliikettä, toinen ulosliikettä. Tyhjentäessä pitää käännellä vaimentimia että kaikki vanha öljy saadaan pois.
Tuommosessa tapauksessa voi laittaa erilaiset öljyt, jos on tarvetta tehdä virityksiä.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #26 : Tammikuu 27, 2023, 23:45:16 ip »
Aivan, oli tuumaustauko sillä kohdalla kun katselin jo avattuja purkkeja joita hyllyssäni oli lukuisia mutta kaikki SAE10. Periaatteessa tuli eri öljyt eri puolille kun laitoin pullon lopun yhtä yhdelle puolelle ja toista merkkiä toiselle. Kevät sen sitten näyttää. Vaihtoehtona lienee SAE7,5.

Se että tuliko öljyä laitettua ihan oikea määrä mutta ei ainakaan liikaa. Jos on niin että keula käyttäytyy omituisesti niin pitää muutama kuutiosentti lisätä. Liika öljy taas pilaa keulan toimintoja ja lyö käsille isossa montussa. 1400 Californian keula on kovin perusmallinen. Ei mitään hienouksia kuten esimerkiksi California 3 keulat joissa on säätönupikoita jousipaineeseen ja vaimennukseen ja kahdet eri öljytkin per keulaputki. Niitä on kiva remontoida kun kaikkia osia on saatavilla paikallisista laakeri- ja hydraulikkaliikkeistä. Parit keulat olen tehnyt Ruotsin suuntaan kunn siellä ei ole, kuulemma, osaamista. Taitaa olla vain halusta kiinni.

Ensimmäisessä keulaöljynvaihdossani oli olevinaan kiirus kun tein sitä alkukesästä ja piti lähteä hetikohta kokoontumiseen Kerhon porukalla. Silloin en ottanut elementtejä pois ja kävi ihan odotetusti: koska eri puolella on eri vaimentimet niin toinen niistä tyhjenee vaan toinen ei kokonaan. Laitoin mittakannulla saman määrän öljyä molempiin niin kävi että toisella puolella oli kokolailla oikea määrä ja toisella liikaa. Ei toiminut hyvin. Blogiini tulee huomenissa, räntäsadepäivä nääs, tekstiä kuvien kera. Kunhan heräilen.

Tänään oli muutoinkin tehokas päivä. Kerkesin jeesaamaan kaveria hänen projektinsa suhteen, tekemään em. öljynvaihtorupeaman ja vielä illansuussa Verstaallani ahdettua Guzzi T3:sta ehdin rakentelemaan. Tosin kahvittelussa ja jaskanpauhannassa taisi mennä puolitoista tuntia ilman tuottavaa tulosta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2023, 23:11:21 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #27 : Tammikuu 30, 2023, 17:15:39 ip »
Sain valmiiksi koko sepustuksen blogiini. Sivusin lopussa myös keulan liukulaakereiden vaihtoa. Ovat melko lyhyet laakerit. Epäilen että maltillisellakin ajolla ja normaalilla huoltosyklillä ovat vaihtokunnossa jossain sadantuhannen km. kohdilla tai jopa alle. Laakerit lienevät edullisia mutta siinä samalla voi ennakkohuoltaa myös tiivisteet jos ovat siihen asti kestäneet.
http://www.motomatti.fi/2023/01/moto-guzzi-california-1400-keulan.html

Kerrottakoon että pelkkä öljynvaihtohuolto on erittäin helppo toimenpide kotiasentajallekin. Sitten jos tulee muutakin korjattavaa niin homma muuttuu vaativammaksi ja tarvitaan erikoistyökaluja tai ainakin hyviä niksejä.

Retuperä

  • Viestejä: 12
Vs: California 1400 keulaöljyn vaihto
« Vastaus #28 : Helmikuu 27, 2023, 06:29:12 ap »
Keulaöljyt on nyt vaihdettu ja kiitos MM:n ohjeiden työ oli helppo.
Vanhat öljyt olivat jo melko huonon näköiset, mutta vettä niissä ei ollut eli tiivisteet ovat vielä hyvät.
Uusi öljy on Motul SAE 7,5W.
Öljymäärästä sellainen huomio että kahdesta putkesta tuli karkeasti mitattuna yli litra öljyä ulos.
Huolto-ohjeen mukaan öljytilavuus on 6,12 desilitraa per vaimennin.
Moto Guzzi California 1400 Custom