Hyvä homma. Vaikkakin hieman sottainen.
Olen käyttänyt isohkoa injektioruiskua ja muoviletkun pätkää vaimenninöljyn laittoon. Samalla tulee mitatuksi tarkka nestemäärä. Muovinen "mittalasi" on myös kätevä öljyn annosteluun.
Vanhaan hyvään aikaan oli teleskooppien alaputkissa tyhjennysproppu. Se auki ja keulaa pumpaten vanhat kurat ulos ja samasta lävestä injektioruutalla uudet sisään. Täyttöadapterina olen käyttänyt hieman isommaksi porattua mig-hitsauskoneen lankasuutinta. Keulaöljyjen vaihtoon ei siis muuta tarvita kun kahden M6-ruuvin avaamista ja sulkemista.
On kuitenkin hyväksi, oli keula minkä ikäinen hyvänsä, että muutaman perusöljynvaihdon jälkeen purkaa keulaa pidemmälle ja saa pohjalta pois sakat ja mahdollisen emulsion. Kyllä sinnekin vain vettä jostain joskus pääsee.
Sitten kun keulan huulitiiviste vuotaa ei keulaa tarvitse purkaa enempää kuin nytkään eikä yläproppua avata. Sen saa pois mutta tarvitaan sopiva työkalu sen ulos nyppäämiseen ja toinen kalu asentamiseen. Asennustyökalu:
https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/ringer-fork-seal-driver-41mm/ Koko valitaan keulaputken vahvuuden mukaan.
Jos huulitiiviste vaikuttaa tihkuvan niin pölysuoja ensin pois ja ohut muoviliuska
(Jotkut käyttävät myös välysmitan ohuemman pään liuskoja mutta pidän sitä arveluttavana.) joka työnnetään varovasti huulitiiviteen huulien ohi ja kierretään kerran keulaputken ympäri. Voi olla että ei auta, auttaa sen kesän tai pidempäänkin. Itse olen käyttänyt vanhan ajan filmrullasta leikattua suikaletta. 1400-sarjan useimmissa versioissa on liukupinnat suojattu joten lian pääsy tiivisteelle on vähäistä. Suojat suojaavat myös kiveniskemiltä.