Kylmiä ilmoja vaan pitelee. Ei näillä vanhoilla luilla tarkene ajaa vielä, mutta kyllä se kesä siletä tulee.
Annista otin kyllä jo savut. kerralla lähti käyntiin kun oli uusi akku asennettu. Samalla tuli vaihdetuksi latausjännitteen säätäjä, joka oli talvella omin luvin rikkoutunut tuntemattomasta syystä. Kuten edellä kerroin, se purki akkua 300 mA:n virralla, eli vuorokaudessa tyhjäksi. Tilasin uuden täsmälleen smanlaisen, vaikka vaihtoehtojakin olisi. Huvin toimii ja latailee, eikä pura akkua seistessä.
Samalla mittailin noita lepotilan purkausvirtoja kun on ollut paljonkin puhetta talvisäilytyksen aikaisesta akun säilytyksestaä. Ihan turvallisuussyistä on syytä avata akun miinusnapa pitkäaikaisen varastoinnin ajaksi.Se on toisinaan myös kiinteistönomistajan ja vakuutusyhtiön toive tai vaatimus. En heti keksi mitään syytä pitää pyörässä jotain päivystävää sähköa päällä talvisäilytyksessä. Jos joku tietää niin kertokoon...
On kuitenkin ihan hyvä tietää akun purkausvirrat pyärän ollessa sammutettuna. Niitä tarvitaan silloin kun etsitään vikaa, tai kun harkitaan ylläpitolaturin käyttöä pitemmälle seisokille.
Mittariksi tarvitaan virtamittari, joka kytketään sarjaan mitattavan piirin kanssa. Käytin halpahallin pientä keltaista yleismittaria. Se on ihan riitävä tähän tarkoitukseen ja kaikkien saatavilla. Siinä on amppeeri mittaus alueet: 10 A ilman sulaketta ja pienempiä alueita 200 mA:n sulakkeella.
Mittaus on sinänsä helppoa. Tarvitsee vaan avata akun toinen napakenkä ja kytkeä virtamitari akun navan ja napakengän väliin. Napakenkä ja napa eivät tietenkään saa silloin koskettaa toisiaan. Jotain muovia tai muuta eristävää väliin. Jos käytetään akun plus napaa kytketään mittarin plus akun napaan ja mittarin miinus napakenkään. Jos käytetään miinus napaa kytketään mittarin plus johto napakenkään ja miinus johto akun miinusnapaan. Mittarilla on yleensä 200 mA:n sulake muilla alueilla paitsi 10 A:n mitta-alueella. Aloitetaan siis mittaus 10 A:n alueella ja jos virta on alle 200 mA vaihdetaan alueeksi 200 mA, jotta saadaan tarkemmat lukemat. Jos on käytettävissä käsikirja, tai kaavio sulakkeiden takan olevista virtapiireistä, voidaan sulakkeita irrottamalla yksi kerrallaan yksilöidä eri virtapiirien virrankulutus. Ne siis kannattaa mitata ehjällä pyörällä "hyvän sään aikana" ja merkitä käsikirjaan muistiin.
Nevadan tapauksessa seisokkivirta on seuraavanlainen: (Eikös olekin hyvä nimitys, ihan itse keksin. Kun talvisäilytys ei virtaa kuluta kun napakenkä kehotetaan avaamaan, ei siis ole hyvä sanoa talvisäilytysvirta. Lepovirta tai omapurkausvirta taas on monen laitteen ominaisuus, myös akun. Tyhjäkäyntivirta taas sekotetaan virtaan kun moottori on tyhjäkäynnillä. En siis muutakaan keksinyt tähän.)
– Seisokissa akku kiinni mutta virrat katkaistuna, ei mitään lisälaitteita, navigaattoreita ym: 1.5 – 2,5 mA n. 2 sekunnin sykäysillä vaihdellen. Pyörä siis elättää jotain prosessia seistessään.
– Seisokissa kuten edellä, mutta latausvirtapiirin 30 A sulake poistettuna sama 1,5 –2,5 mA, ja sulake liitettäessä 40 mA n. 5 sek ajan kunnes palautuu taas 1,5 – 2,5 sykkivään kulutukseen.
Säilytyksessä kuluisi siis n, 2 Ah tuhannessa tunnissa, l. 42 vrk. Käytännössä muutaman vuoden ikäinen akku puoleen lataukseen tai allekin.
Tässä tapukessa oli siis käytössä latauksen regulaattori (Ducati Energia), jossa ei ole erillistä referenssijännitteen sensorijohdinta. Tuo 40 mA 5 sek tarkottaa juuri regulaattorin siäisen säätöpiirin kondensaattorin varautumista ja on sen oikean toiminnan tunnusmerkki. Ehjänä sillä ei siis ole takavirtaa lainkaan.
Yhtä hyvin voisi olla myös (Ducati Energia) regulaattori, joka on varustettu erillisellä referenssijännite johtimella. Se johdin onkin kytkettävä paikkaan, jossa jännite katkeaa virtojen ollessa pois kytkettynä. Vaikkapa polttoainepumpun syötön lähelle. Asia saattaa unohtua kun tehdään omia sähköjen kunnostuksia ja kytketään vain pysyvään plussaan suoraan ja silloin seisokkivirtaa jää huomattavan paljon.
Kannattaa myös muistaa, että regulaattori, merkistä ja mallista riippumatta, menee välittömästi rikki, jos akku kytketään napaisuudeltaa väärin päin. (Usein siinä särkyy kyllä muutakin.) Näin saattaa vahingossa köydä kun talvisäilytykseen akku poistetaan pyörästä ja viedään viileään säilytyspaikkaan sen omapurkauksen pienentämiseksi. Keväällä sitten hutiloidaan kevään huumassa ja auringon sokaisemana.
Ajoilmoja odotellaan...