Vähän tuli hiki kun työnsin Nevadan Annin ulos pihalatalle. Savuja en ottanut, enkä pääse vielä ajamaan. Täällä päin ovat tiet niin pölyisiä ja hiekkaisia, että ei paljoa nappaa mennä sinne. Suurempi syy kuitenkin on se, että talvella joskus joulun jälkeen kun piti akkua ladata, totesin sen antautuneen ja syväpurkautuneen. Tänään oli sitten aikomuksena asentaa uusi akku paikoilleen, mutta...
Ostin uuden akun ja myyjä sen hapotti ja odottelin hetkisen pihalla. Myyjä testasi jollain testerillä ja sanoi sen olevan kunnossa. Sanoin, että lataan sen vielä täyteen. Myyjä sanoi, että ei kannata ladata, täysi se on. En minä sitä uskonut ja kotona laiton lataukseen. Ensin 2 A:n virralla 2 tuntia ja jännite nöusi 14,4 V:iin, siis sinne meni 4 At, siis siihen 12 At akkuun, eli 1/3 osa kapasiteetista oli vajausta. Pienensin virtaa 1 A:iin ja sillä meni vielä ½ tuntia. Vielä pienensin 0.5 A.iin ja silläkin meni ½ tuntia. Vieläkin pienensin latausvirtaa 100 mA:iin ja sillä meni pari tuntia. Sitten uskoin, että on täysi.
Mutta mieltä jäi hiukan vaivaamaan: mikä sen akun syväpurki talvella? Olin ladannut sen marraskuussa täyteen ja silloin se oli kunnossa. Joulun jälkeen oli syväpurkautunut, ja lataaminen oli mahdotonta.
En asenatanut uutta akkua, että ei sekin tuhoudu saman tien. Täytyi ensin ratkaista arvoitus. Laitoin laboratorioteholähteen akun virkaa tekemään ja se näytti nimellisjännitteellä 12,8 V 0,3 A:n purkausvirtaa, vaikka virta on avaimesta katkaistu, siis pyörä "talvilevossa". Mikä sitä virtaa niin ryystää? Ensimmäinen haaroitus on starttimoottori ja virtapiirit. Starttia on vaikeampi äkkiä irrottaa, mutta kaikki virtapiirit saa sähkön selvän plugin läpi ja sen saa auki helposti. Siitä se purkaus loppui, ei siis ole startti se syyllinen. Seuraavaksi helppo paikka on irrottaa sulakkeet yksi kerrallaan. Pienimmästä alkaen yksi kerrallaan mikään ei lopettanut purkausvirtaa, paitsi viimeinen 30 A:n sulake laitimmaisena. Tässä mallisssa se on käsikirjan mukaan latauspiiri. Seuraavaksi regulaattorin plugi auki generaattorin päältä ahtaasta paikasta. Siihen loppui "akun" purkaus. Regulaattori irti ja tuvan lattialle. Siihen tulee + punaisiin johtoihin (kytkentäkaavion mukaan) ja miinus vihreisiin johtimiin. Molemmat ovat tuplattuja johtoja, siis kaksi punaista ja kaksi vihreää. Laitoin teholähteen niihin kuten siinä olisi akku johdotuksensa kautta. Nimellisjännitteellä 12 V siitä menee takaperin virtaa läpi juuri se 0.3 A. Sieltä on siis rikkoutunut jotain, luultavasti kahdesta tyristorista tai kahdesta tehodiodista jokin. Valettua purkkia en ala purkaa. Tilasin uuden täältä:
https://www.euromotoelectrics.com/MG-VoltRectOE-p/mg-voltrectoe.htmLupasi tulla parissa päivässä. Nyt sitä odotellaan...