Kirjoittaja Aihe: Ajokausi 2021  (Luettu 39933 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #75 : Huhtikuu 11, 2021, 17:16:07 ip »
Kaksi pyörää on nyt kevätkäynnistetty.
Kolmas olisi tarkoitus käynnistellä myös mutta siihen pitää ensin tehdä pientä remonttia.
Cali 1400:sta pitää tankki nostaa pois ja puhdistaa kassunasentopotentiometrien (2+2 potikkaa) liittimet ja katsoa muutoinkin että tankin alla piilossa olevat rakenteet ovat kunnossa ja puhtaita. Pyörä on ollut Kerholla talvisäilössä ja on toistaiseksi hieman saavutttamattomassa paikassa. Mutta kunhan muutkin innostuvat hakemaan pyöränsä pääsen minäkin asiaan.

Muutakin pientä parantelua pitänee tehdä. Moottoriöljyn lämpömittari kiukutteli jo viime suvena joten siihen pitää katsoa korvaava näyttö.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/super-slim-thermometer-0-120-celsius/
Sen mittausalue riittää juuri ja juuri.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2021, 20:25:25 ip kirjoittanut motomatti »

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #76 : Huhtikuu 11, 2021, 17:41:02 ip »
Tänään on ollu "Ruukin mutkissa" välillä Elimäki kk-Ruotsinpyhtää vilkasta. Kausi siis monillakin avattu. Joillakin kevään "varsoilla" vaan vauhti joskus vaikuttaa melko hurjalta, ottaen huomioon (pikku)tien heikohko kunto. Löytyy pitkittäis- ja poikittaisrailoja, reikiä ja routatöyssyjä.
mosa

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #77 : Huhtikuu 13, 2021, 22:22:20 ip »
Kolmas tankillinen menossa. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että osaa vähän taas talven jälkeen ajaakin ja nauttia; tulee lihasmuisti. Kädet pysyvät rentoina ja katse vakaana.

Tänään lähti autoilija Tuusulantiellä ilman merkkiä kääntymään viereiseltä kaistalta kylkeen mutta onneksi Guzzissa on Bremboja enemmän kuin BMW:ssä vilkkuja. Säikähtipä autoilija itsekin, tai ainakin näytti olevan aidosti pahoillaan ja häpeissään, kun kävin hakemassa vähän katsetta, että mikä nyt tuli. Sattuuhan noita.

Olkaahan varovaisia siellä, vai miten kersantti Esterhaus siinä Hill Street Bluesissa sanoi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #78 : Huhtikuu 14, 2021, 07:42:16 ap »
Ei varmaan voi oikein laskea ajokauden avaukseksi, kun ajaa yhden pyörän pitkäaikaisesta säilytyksestä peräkärryn luokse, joka on 50 metrin päässä, kun piha on pehmeä ja huono peruutella. Hommahan olisi muuten ollut sangen helppo, mutta Aprilli-pyörän nestekytkin oli korvannut nesteen ilmalla. Ne kuulemma on tunnettuja siitä. Melko jänskä, joskin lyhyt enduropätkä. Onneksi oli liukas alusta, niin pääsi liikkeelle. Lensi rapa pitkälle.
Guzzi katkenneella kytkinvaijerilla olisi kyllä ollut hankalampi tapaus, mutta se olisi ollut helppo vaihtaa paikanpäällä. Aprilian katteessa on aika paljon purkamista ennen kuin kytkimen työsylinteriin pääsee käsiksi.
Lemansin ajovalon kiinnikkeet on matkalla Saksasta tänne. Löysin Saksasta hyvän ostopaikan umpiolle ja niiden kiinnikkeille. Tämä on siis vanha Lemans-viitonen, joka käyttää samaa umpiota kuin Fiatissa. Niitä Fiatin umpion osia on nykyisin aika huonosti tarjolla kotimaisissa liikkeissä. On ilmeisesti "aika ajanut ohi".

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #79 : Huhtikuu 14, 2021, 14:35:40 ip »
Ekun tarinaan sellainen kommentti, että katkenneen kytkinvaijerin kanssa Guzzilla on pitänyt joitakin kertoja päästä pälkähästä. Semmoisia sadan kilometrin siivuja on muutama sujunut niin, että ykkönen pesään ja startilla liikkeelle. Isommalle vaihto onnistuu ilman kytkintä pienillä kierroksilla aika napakasti ja alaskin päin kun hiukka vitkastelee polkimen kanssa, että välivapaan kohdassa saa annettua koneelle pikkasen välikaasua. Tyhjällä tiellä,  muita vaarantamatta tietenkin.

pele

  • Viestejä: 24
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #80 : Huhtikuu 14, 2021, 22:03:29 ip »
Kävin jo kolme viikkoa sitten ajamassa projektin (Cali3) Tuusulasta Nummelaan. Ajokausi se on sekin kun puoliksi purettu pyörä odottaa päivittäistä puuhastelijaa pihassa. Se ei ole talvella mahdollista.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #81 : Huhtikuu 15, 2021, 00:45:44 ap »
Pele, jos tarvii tietää jotain Cali Kolmosesta niin voit kysyä.
Siinä on äärimmäisen hieno keula, jos on alkuperäinen. Onko säätönupit yläpäissä?
Moottori, kytkin ja vaihteisto sekä perä on perustavaraa.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #82 : Huhtikuu 15, 2021, 06:42:27 ap »
Ekun tarinaan sellainen kommentti, että katkenneen kytkinvaijerin kanssa Guzzilla on pitänyt joitakin kertoja päästä pälkähästä. Semmoisia sadan kilometrin siivuja on muutama sujunut niin, että ykkönen pesään ja startilla liikkeelle. Isommalle vaihto onnistuu ilman kytkintä pienillä kierroksilla aika napakasti ja alaskin päin kun hiukka vitkastelee polkimen kanssa, että välivapaan kohdassa saa annettua koneelle pikkasen välikaasua. Tyhjällä tiellä,  muita vaarantamatta tietenkin.

Joo. Kokemusta on minulla Guzzin katkenneesta kytkinvaijerista. Onnistuu ajo ihan kohtuullisen hyvin, mutta kaupunkiliikenne ei suju hyvin...
Guzzilla liikkuessa kauempana onkin sen jälkeen ollut yleensä varavaijeri tai ainakin sisus ruuvinipalla mukana.
Tähän Aprilli-pyörään on alapään kytkin sylinterin eteen pultattu alumiinilevy, missä on latauksen säädin. Sekin pitää purkaa, ennen kuin pääsee käsiksi kytkimen työsylinterin ilmausnippaan. Hyvin kyllä ilmautui, kun painoi ruutalla nestettä alhaalta ylös.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #83 : Huhtikuu 15, 2021, 10:17:28 ap »
Lainaus
katkenneen kytkinvaijerin kanssa Guzzilla on pitänyt joitakin kertoja päästä pälkähästä
Nyt tekee mieli laittaa tähän (kompa-) kysymys; miksi en ole koskaan kuullut ongelmista V11 mallin kohdalla ?
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #84 : Huhtikuu 15, 2021, 10:28:59 ap »
Hmmm. Voisiko se johtua siitä, että reilusti yli 300k ajetuista ja 30 vuotta vanhoista V11 ei ole vielä paljon kokemusta?

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #85 : Huhtikuu 15, 2021, 10:32:31 ap »
Lainaus
katkenneen kytkinvaijerin kanssa Guzzilla on pitänyt joitakin kertoja päästä pälkähästä
Nyt tekee mieli laittaa tähän (kompa-) kysymys; miksi en ole koskaan kuullut ongelmista V11 mallin kohdalla ?

Olisiko sama syy, miksi Tonti-runkoisten mallien kuutosvaihde harvemmin ääntää?

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #86 : Huhtikuu 15, 2021, 12:00:09 ip »
Ajokausi avattu viime kesänä hankkimallani brittipyörällä (Raleigh). Savuja siitä ei saanut, kevyesti hikeä.
Tänään voisi Millen laittaa ajoon.
Vielä yksi GT, kiitos.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #87 : Huhtikuu 16, 2021, 18:59:33 ip »
Vähän tuli hiki kun työnsin Nevadan Annin ulos pihalatalle. Savuja en ottanut, enkä pääse vielä ajamaan. Täällä päin ovat tiet niin pölyisiä ja hiekkaisia, että ei paljoa nappaa mennä sinne. Suurempi syy kuitenkin on se, että talvella joskus joulun jälkeen kun piti akkua ladata, totesin sen antautuneen ja syväpurkautuneen. Tänään oli sitten aikomuksena asentaa uusi akku paikoilleen, mutta...

Ostin uuden akun ja myyjä sen hapotti ja odottelin hetkisen pihalla. Myyjä testasi jollain testerillä ja sanoi sen olevan kunnossa. Sanoin, että lataan sen vielä täyteen. Myyjä sanoi, että ei kannata ladata, täysi se on. En minä sitä uskonut ja kotona laiton lataukseen. Ensin 2 A:n virralla 2 tuntia ja jännite nöusi 14,4 V:iin, siis sinne meni 4 At, siis siihen 12 At akkuun, eli 1/3 osa kapasiteetista oli vajausta. Pienensin virtaa 1 A:iin ja sillä meni vielä ½ tuntia. Vielä pienensin 0.5 A.iin ja silläkin meni ½ tuntia. Vieläkin pienensin latausvirtaa 100 mA:iin ja sillä meni pari tuntia. Sitten uskoin, että on täysi.

Mutta mieltä jäi hiukan vaivaamaan: mikä sen akun syväpurki talvella? Olin ladannut sen marraskuussa täyteen ja silloin se oli kunnossa. Joulun jälkeen oli syväpurkautunut, ja lataaminen oli mahdotonta.

En asenatanut uutta akkua, että ei sekin tuhoudu saman tien. Täytyi ensin ratkaista arvoitus. Laitoin laboratorioteholähteen akun virkaa tekemään ja se näytti nimellisjännitteellä 12,8 V 0,3 A:n purkausvirtaa, vaikka virta on avaimesta katkaistu, siis pyörä "talvilevossa". Mikä sitä virtaa niin ryystää? Ensimmäinen haaroitus on starttimoottori ja virtapiirit. Starttia on vaikeampi äkkiä irrottaa, mutta kaikki virtapiirit saa sähkön selvän plugin läpi ja sen saa auki helposti. Siitä se purkaus loppui, ei siis ole startti se syyllinen. Seuraavaksi helppo paikka on irrottaa sulakkeet yksi kerrallaan. Pienimmästä alkaen yksi kerrallaan mikään ei lopettanut purkausvirtaa, paitsi viimeinen 30 A:n sulake laitimmaisena. Tässä mallisssa se on käsikirjan mukaan latauspiiri. Seuraavaksi regulaattorin plugi auki generaattorin päältä ahtaasta paikasta. Siihen loppui "akun" purkaus. Regulaattori irti ja tuvan lattialle. Siihen tulee + punaisiin johtoihin (kytkentäkaavion mukaan) ja miinus vihreisiin johtimiin. Molemmat ovat tuplattuja johtoja, siis kaksi punaista ja kaksi vihreää. Laitoin teholähteen niihin kuten siinä olisi akku johdotuksensa kautta. Nimellisjännitteellä 12 V siitä menee takaperin virtaa läpi juuri se 0.3 A. Sieltä on siis rikkoutunut jotain, luultavasti kahdesta tyristorista tai kahdesta tehodiodista jokin. Valettua purkkia en ala purkaa. Tilasin uuden täältä:

https://www.euromotoelectrics.com/MG-VoltRectOE-p/mg-voltrectoe.htm

Lupasi tulla parissa päivässä. Nyt sitä odotellaan...

Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #88 : Huhtikuu 16, 2021, 19:17:59 ip »
Olipa hieno looginen ja selkeä selvitys, jota näin sähköteknistä koulutusta saamaton osasi myös seurata. Kiitos. Hyvä esimerkki siitä, että kun on ymmärrys ja osaaminen, kaikki viat ihmisten tekemissä vehkeissä selviävät. Se tuossa tietty on hankalaa että tuollainen vianhaku onnistuu vain harvoilta (ei esim. minulta); pitäisi olla nuo mittalaitteet ja osaaminen...  Veikkaan että 99 sadasta hoitaa tuon ongelman niin, että pitää akun irti talvella ja jos kesällä aina starttaa, nou hätä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2021, 08:46:01 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #89 : Huhtikuu 16, 2021, 19:30:40 ip »
Olen kuullut ruikutusta siitä että jos akun irrottaa pyörän virtapiiristä syksyllä niin ajotietokoneen asetukset ja kellon ajat ym asetukset pitää sitten keväällä näpytellä kaikki uudelleen ennen ajoon lähtöä. Harmillista mutta nykyään ihan tavallista. Nuo kamppeet, vaikka ovat vain elektronisia "tiituloita" haukkaavat pienenpientä virtaa koko ajan ja ehtivät pitkän talven mittaa tappamaan akun. Tiedä niin kovin tarkkaan muista malleista kuin CARC ja 1400-sarjasta että niiden käsikirjassa mainitaan yli kahden viikon seisokista pitää akku irrottaa vairtapiiristä.

Pieni kulutus todella purkaa akun vaivihkaa. Jos saan neuvoa niin talvisäilytys alkaa akun irrotuksella ja sen vieminen viileään säilytyspaikkaan. Silti on hyvä ladata ylläpitolaturilla pari kertaa talven aikana akku täyteen ja käyttöönottaessa kerran. Pysyy akku kunnossa.
Toinen tapa on pitää akku ylläåitolatauksessa. Se toimii niin että laturi vuoroin purkaa akkua ja lataa akkua. Akku luulee että sitä käytetään ja vanhenee siinäkin hiljalleen. Mutta toiminee taas keväällä.

Nykyään lattilaämmitykset ovat halleissa ja talleissa. Älkää unohtako akkua sellaiselle lattialle. Kertomus yllä koskee tavallisia lyijyakkuja.