Kirjoittaja Aihe: MP-historiaa  (Luettu 1252 kertaa)

GeeTee

  • Viestejä: 20
MP-historiaa
« : Helmikuu 26, 2021, 12:17:59 ip »
Parin viikon päästä, 15.03.2021, Euroopan vanhin ja maailman toiseksi vanhin yhtäjaksoisesti tuotannossa mukana ollut moottoripyörätehdas täyttää 100 vuotta. Guzzin juhlavuoden tiimoilta tuli katseltua Gruppon nettisivun historia osiota ja oman kirjahyllyn kahta Guzzi teosta (1)David G. Styles, Moto- Guzzi, Sutton Publishing 2000, ISBN 0-7509-2041-6 (2)Walker Mick, Moto-Guzzi Twins, All the vee twins 350 through 1000cc, plus parallel twins – 1964 onwards, Osprey Publishing 1988, ISBN 0-85045-650-9). Nuo kirjani alkavat itse olla jo MP historiaa, sitä historiaa kun on valmistunut koko ajan lisää noiden painamisen jälkeen.  Gruppon sivuilla on mainiosti ja sopivan tiiviisti kuvattu tehtaan taivalta ja listattu hyvin viimeisten vuosikymmenten ja tuoreempaakin mallistoa  https://www.guzziclub.fi/hscms/historiaa.html . Netti on mainio väline, jos halutaan pitää lähihistoria hallinnassa.  Pienen korjauksen sivu kuitenkin vaatisi:  ”Nykyisin tehdas kuuluu Ivano Beggion perustamaan Aprilia-konserniin, johon kuuluu Aprilian ja Guzzin lisäksi myös esimerkiksi Laverda.”   voisi poistaa tai ehkä muuttaa muotoon ”Vuodet 2000-2004 tehdas kuului Ivano Beggion perustamaan Aprilia-konserniin, johon kuului Aprilian ja Guzzin lisäksi myös esimerkiksi Laverda. Vuodesta 2005 lähtien Moto-Guzzi on kuulunut Piaggio konserniin ”

Aikaisemmin on vuosien mittaan omista kirjoista lähinnä mielenkiintoisia kuvia tullut kateltua ja vain joitakin valikoituja pätkiä luettua. Nyt juhlavuoden kunniaksi tuli ihan luettuakin tuo Stylesin Guzzi historiikki (1). Tehtaan alkuaikojen taipaleesta ja mallistosta tuo Stylesin kirja antaa hyvän kuvan (valokuvat ovat tosin vain mustavalkoisia). Samalla on tullut selattua hyllyssä olevia muita MP-teoksia ja bongata sieltä Guzzi pätkiä ja kuvia. Lisäksi joitakin wikipedia yms. sivuja asian tiimoilta tuli katsottua. Mielenkiintoista tuo moottoripyörien kehitys näin yleisimminkin. Moni keksintö on tehty jo yllättävän kauan sitten, mutta ei ole päätynyt tuotantoon kuin vasta vuosikymmenten jälkeen.

Carlo Guzzista henkilönä ei näissä tarinoissa ole kovin paljon kerrottu, mutta selväksi on tullut että tekninen lahjakkuus hän kyllä oli ja kyvykäs johtamaan vaativiakin suunnitteluhankkeita ja saattamaan suunnitelmia tuotantoasteelle. Tehtaan tuotannossa oli aina 50-luvun loppupuolelle asti  tuotantokilpureita tarjolla yksityiskuskeille. Ei ihme että kilvanajon palkintosijoja ja ennätyksiä on merkille satanut eri puolilta maailmaa (1920-1960) hämmästyttävän paljon (jonkun lähteen mukaan yli 3500, mutta laskentatapaa ei siinä tarkemmin avattu). Samoin erilaisia keksintöjä ja edistysaskelia jotka ovat olleet kisakoneissa tai tulleet jopa tuotantoon asti on myös  monia (tuotannossa mm. yksipuolinen taka-haarukka, ylösalainen teleskooppihaarukka edessä, sähkökäynnistys jo 60 luvun alun Stornellossa). Näitä tuotantoon tulleita ja vasta myöhemmin yleistyneitä keksintöjä on toki paljon ja monilla MP-merkeillä, mutta näinhän ne asiat kehittyvät.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 100
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2021, 14:10:57 ip »
Wikipedian mukaan Husqvarna on valmistanut moottoripyöriä 1903 alkaen. Mutta ihan kuinka vaan

egon

  • Viestejä: 873
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2021, 14:18:01 ip »
Omassa hyllyssäni on Mario Colombon kirjoittama Moto Guzzin 80-vuotishistoriikki, 445 sivua italiankielistä tekstiä ja aika paljon kuvia kanssa.
Kirja on tosi komea mutta hidas lukea.

Se miten kirja kulkeutui minulle, on tarinan sinänsä. Meillä duunissa tehtiin aika iso toimitus Italiaan ja sieltä tuli hyväksymistarkastusta tekemään valtuutettu tarkastaja. Tehtaan pihalla oli silloin tapansa mukaan parkissa arkiasussaan meikäläisen Mille GT ja sen nähtyään tarkastaja kysyi heti, että kenellä täällä voi olla tuollainen moottoripyörä? Harvinainen kapistus lähes toisessa päässä Eurooppaa, keskellä ei-mitään. Myönsin olevani tuon erinomaisen pyörän omistaja, josta tarkastaja ilmeisesti oli niin otettu, että kaikki dokumentaatio syntyi sitten kuin leikiten ja posti toi minulle runsaan viikon kuluttua tuon Colombon kirjan lahjaksi! En ollut niin utelias, että olisin kysynyt, oliko tarkastajakin Gruppon väkeä. Guzzi ei ole Italiassakaan, edes Milanon suunnalla, lähellekään yleinen pyörä, joten ymmärrettävästi tarkastajan uteliaisuus heräsi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2021, 08:09:14 ap kirjoittanut egon »

Hajakenttä

  • Viestejä: 646
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2021, 19:39:09 ip »
Tuanoinnii – teillä kun on noita historian kirjoja lähdeainestoksi niin minulla olisi sellainen loiva toive, että parantaisitte Moto Guzzi nimistä Wikipedia artikkelia. Minä sitä aikoinaan korjailin sen minkä pystyin, koskapa se oli surkeassa kunnossa ja aloitin tämän MG-harrastuksen ja Wikipedia oli harrastuksenani jo ollut pitkään. Minultakin se jäi aika puutteelliseksi. Eri mallit ja niiden variantit ovat suurpiirteisesti esitettynä ja monia puuttuu, varsinkin uusimmasta päästä. Myöskin sieltä puuttuu kokonaan osio Carlo-sedästä. Se olisi tosi hyvä saada sinne, mutta ilman lähdekirjallisuutta en sitä voi tehdä itse.

Kuten tiedämme, Wikipediaan ei saa kirjoittaa uutta tutkimusta, vaan kaikki on oltava jo ennestään jossakin mustaa valkoisella, mieluiten kirjallisuudessa, koska se on tietosanakirja, eikä kertomuskirjallisuutta. Siksi sinne aina merkitään lähde: kirjan nimi ja tekijä ja ISBN numero sekä asian sivunumerot tai luku. Lähteiden merkintään on oma ohjava työkalu, joten se ei ole mitenkään vaikeaa kunhan vaan teksti on lähteensä mukaista. Kirjoittajan ei tarvitse olla rekisteröitynyt käyttäjä, mutta silloin ip numero näytetään kirjoitusten historiassa. Rekisteröityminenkään ei ole mitenkään vaikeaa. Autan mielelläni käytäntöjen kanssa, jos tarpeen.

Moto Guzzi Wikiartikkelia ei ylläpidä kukaan muu kuin me. Näkisin sen vähän kuin velvollisuutena.

Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 503
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2021, 19:51:12 ip »
Vähän samanlainen kokemus kun Egonilla, duunissa kanssa Italiaan säätöä ja joskus 15 vuotta sitten oli Napolin mies täällä käymässä ja sit piti lähtee illalla vielä liikkeelle tulivat mut hakee kotoo tilataksilla, kesää elettiin ja pihalla oli meiän sen aikanen 155 TS Alffa tallin ovet auki ja siinä sivussa Mille ja sitten tallin puolella nuoremman pojan Aprilia RS remontissa kone osina lattialla olisko ollu kietokankea vaihtamassa  pojat, vanhempi siis automekaaniikko, sen jälkeen suju hommat mallikaasti vielä kun vanhempi poika osti myöhemmin 156 GTA:n 3.2 V6 niin lähetin kuvan siitä ja vastapostissa tuli kuva kun ko. Milanon mies on katsastamassa kilpa-auto ja vieläpä F1:stä että oli enemmänkin automiehiä

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2021, 22:18:04 ip »
Duoda duoda. Joko nyt 2021-luvulla voitaisiin kirjoittaa merkin nimi Moto Guzzi oikein?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #6 : Helmikuu 27, 2021, 00:21:06 ap »
Väliäpä hällä, ihan samalla lailla kirjoitellaan Harley Davidsonia väliviivalla jne, mutta silti kaikii tietävät mistä puhutaan. Ja ihan sama, miten sen googleen kirjoittaa, löytyy oikea asu aina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #7 : Helmikuu 27, 2021, 00:25:11 ap »
Just niin. Kaikki käy. Olisi sentään jotenkin kiva että edes jotain kunnioitettaisiin.
Googeli ei ole henkilö mutta esimerkiksi minä olen.

Pulmu

  • Viestejä: 188
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #8 : Helmikuu 27, 2021, 10:31:19 ap »
Väliäpä hällä, ihan samalla lailla kirjoitellaan Harley Davidsonia väliviivalla jne, mutta silti kaikii tietävät mistä puhutaan. Ja ihan sama, miten sen googleen kirjoittaa, löytyy oikea asu aina.

No H-D itse asiassa kirjoitetaan väliviivalla..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #9 : Helmikuu 27, 2021, 12:10:31 ip »
Puuttuu pilkku välistä, tarkoitus oli olla lyhyt lista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GeeTee

  • Viestejä: 20
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #10 : Helmikuu 27, 2021, 19:07:40 ip »
Tuo Hajakentän ehdotus suomenkielisen Wikipedia Guzzi sivun täydentämiseksi, ainakin mulle käy niiltä osin kuin omista lähteistä täydentävää tietoa löytyy. En tosin ole niitä sivuja aiemmin kirjuutellu, mutta kun apuakin on tarjolla niin mikä ettei.

Minun kielikorvassa ei särähdelly tarpeeksi, kun eilen kirjottelin Moto-Guzzi. Oli jäänyt ylimääräisiä väliviivoja takaraivoon ja kai piti saada ne johonkin käytetyksi. Kiitoksen Motomatti korjauksesta, Moto Guzzilla ajellaan. 

Alla on tiivistelmä Guzzi historiasta kirjasta David G. Styles, Moto  Guzzi, Sutton Publishing 2000, ISBN 0-7509-2041-6. Se on vapaata käännöstäni kirjan tekstistä ja sitä tai osia voi käyttää ja/tai kommentoida/korjata tai jos on tarvetta vaikka Guzzi wikipediaan tai  https://www.guzziclub.fi/hscms/historiaa.html  osioihin.

--------
Alku oli vain kolmen 1. maailmansodan Italian ilmavoimien (Italian Air Corp.) ruotukaverin, lentomekaanikko Carlo Guzzin ja kahden lentäjän Giovani Ravellin ja Giorgio Parodin ystävyyttä. Carlo piti Ansaldo kaksitasot lentokuntoisina ja toiset hoitivat hommansa taivaalla. Vapaa-aikoina oli ideoitu sitä, mitä tehtäisiin sodan loputtua. Siihen kuuluivat ainakin moottoripyörät ja niillä kilpaileminen. Giovani Ravelista piti tulla kilpa-ajaja Carlon suunnittelemalle pyörälle.

Kun sota oli ohi, Giovani kuoli koelennolla vain muutama päivä maailmansodan päättymisen jälkeen. Jäljelle jäänyt kaksikko jatkoi kuitenkin moottoripyöriin liittyvän suunnittelmansa toteutusta 2000 liiran alkurahoituksella ensimmäisen pyörän rakentamiseksi. Lainan oli antanut Giorgio Parodin isä Genovalainen varustamoyrittäjä Emanuele  Parodi.

Ihan rotevasti Carlo aloitti suunnittelun ja toteutuksen. Ensimmäisessä rakennetussa pyörässä oli 500cc neliventtiilikannella varustettu makaavasylinterinen OHC kone, jossa lisäksi vaihteisto ei ollut erillinen vaan koneen kanssa samoissa kuorissa, mikä oli uutta siihen aikaan. Pyörän nimenä oli GP (Guzzi  e  Parodi). Parodit tulivat vakuuttuneiksi nuoren Guzzin osaamisesta. Emanuele Parodi oli esittänyt, että jatkossa pyörien nimi olisi Moto Guzzi. Maaliskuun 15.1921 perustettiin Genovassa yritys Società Anonima Moto Guzzi.

Moottoripyörtehdas laitettiin kuitenkin Mandelloon, satojen kilometrien päähän Genovasta. Carlon äiti oli muuttanut sodan aikana Milanosta pieneen kylään Mandello del Larioon Como järven rannalle melko  lähelle Sveitsin rajaa. No, äitiä ei jätetä ajattelee moni, varsinkin Italialainen mies. Sen vuoksi tehdas onkin jo sata vuotta ollut siellä vuoren ja järven välissä, rautatieaseman naapurissa. Emanuele Parodi johti yritystä kuolemaansa saakka. Hieman yllättäen, Carlo Guzzi ei koskaan omistanut mitään osuutta yrityksestä, mutta pääsuunnittelijana sai kyllä aina sovitun osuuden myytyjen pyörien tuotosta.

Ensimmäisessä 500cc tuotantomallissa jouduttiin tyytymään kansi- (pako) ja sivuventtiiliyhdistelmään (imu), koska pitsikannen koneistus olisi ollut liian työlästä (=kallista). Carlo oli kiinnostunut moottoripyöristä ja konetekniikasta, mutta omien sanojensa mukaan hän ei ollut erityisen kiinnostunut kilpamoottoripyöräilystä. Tehtaan onneksi, kiinnostusta ja tukea kilpailutoiminnalle löytyi tehtaan muusta porukasta runsaasti ja pääsuunnittelijana Carlo käytti lahjojaan täysimääräisesti siihen mitä kulloinkin haluttiin. Palkintoja ja ennätyksiä tuli 20-50 luvuilla kosolti. Voittojen myötä Moto Guzzin maine kasvoi ja siviilipyörät, tuotantokilpurit ja poliisille sekä armeijalle suunnitellut pyörät menivät hyvin kaupaksi. Carlon mielipiteitä kuunneltiin tarkasti. Styles kirjoittaa, että ensimmäisen kerran tehdas teki jyrkästi vastoin Carlon tahtoa vasta 1955, kun Giulio Carcano alkoi suunnitella  vesijäähdytteistä 500cc DOHC V8 kilpakonetta. No siihen mennessä oli kyllä jo tehty hyvin monenlaisia 1, sekä 2,3, ja 4 sylinterisiä rivi- ja V- moottoreita, vapaastihengittäviä ja ahdettuja  ja tehty monia keksintöjä. Kuitenkin tuo täyskatettu 500cc V8 raaseri joka pääsi radoilla 270 km/t huippunopeuteen vuonna 1956, oli jotakin ennenkokematonta. Vain kaksi pyörää rakennettiin.  Katteet olivat tulleet kilpakoneisiin vain joitakin vuosia aikaisemmin ja olivat johtaneet joihinkin vakaviin vajavaisesta aerodynamiikasta johtuneisiin onnettomuuksiin. Katteet kiellettiin. Monet tehdastallit vetäytyivät kilparadoilta 1957, niin myös Guzzi.  Se oli alansa ensimmäisenä rakentanut jo 1950 tehtaalleen tuulitunnelin, eikä aerodynaamiikan ongelmat sen vuoksi olleet Guzzin pyörille niin merkittäviä kuin monille muille merkeille.

Carlo kuoli 75 vuotiaana v. 1964 ja voi sanoa, että silloin tehtaalla alkoi ensimmäinen, joskin ei viimeinen,  taloudellisesti vaikea ja vaihtuvien omistajien aika. Samoihin aikoihin Carcano lopetti myös uransa moottoripyörien suunnittelijana. Hän oli jo suunnitellut ensimmäisen 700 cc V7 mallin 60-luvun alkuvuosina. Vuosikymmenen loppupuolella esiteltiin iso kardaanivetoinen 700cc V2 moottoripyörä. Lino Tonti jatkoi Carcanon työtä suunnitteluryhmän vetäjänä ja kehitti V7 konetta edelleen sekä loi kokonaan uuden  ja ajanmukaisen ”Tonti” rungon  V7 perustaisille koneille. 

70-luvun alkupuolella niitä V7 perustaisia pyöriä valmistui parhaimmillaan lähes 50000 kpl vuodessa ja niitä myytiin ympäri maailmaa niin viranomaiskäyttöön, kuin innokkaille moottoripyöräilyn harrastajillekin.  Näiden V7 pohjaisten ja pienempään lohkoon perustuvien V2 mallien menestys on jatkunut  aina näihin päiviin saakka

Hämmästyttävää kyllä, kaikki tuo on tapahtunut siinä samassa pienessä Mandello del Larion kylässä, vuoren ja alppijärven välissä.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2021, 21:55:33 ip »
Lainaus
Hämmästyttävää kyllä, kaikki tuo on tapahtunut siinä samassa pienessä Mandello del Larion kylässä, vuoren ja alppijärven välissä
.
Jossa on syyskuussa kylmä vesi. Mistäkö tiedän: pulahdin yhtenä aamuna 1991.

jjp

  • Viestejä: 181
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2021, 08:45:37 ap »
Wikipedian mukaan Husqvarna on valmistanut moottoripyöriä 1903 alkaen. Mutta ihan kuinka vaan

Eihän niitä ennää tehä ruottissa, joten siinä ehkä semmonen ero, jos puhutaan moottoripyörätehtaasta. Ja muistini mukaan siinä tais olla jonkunlainen katko. Tai sitten vaan niitä ei silleen myyty meilläpäin.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Hajakenttä

  • Viestejä: 646
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2021, 19:17:10 ip »
Lisäsin Wikiin osion noista ruotukavereista. Luotan lähteenmukaisuuteen ja kirjoitin GeeTee:n esityksen mukaisesti lyhennellen ja soveltaen. Sopii korjailla, jos tarpeen. Ainakin isbn numeron haku tuottaa juuri tuon teoksen. Olihan mainittu teos englanniksi?

Kuten lähdeluettelosta voi huomata, siellä on kuolleita linkkejä, jotka olen aikoinaan sinne hyväuskoisesti laittanut, mutta niiden sisältö on sittemmin poistunut. Niiden yhteinen tekijä on 'La Belle Histoire Moto Guzzi.' ja niiden pitäisi lähteistää seuraavat, teknistä rakennetta kuvaavat sisällöt:
Lähde 6 'otto cilindri'. Lähde 8 'Airone'. Lähde 9 'Guzzino'. Lähde 10 'Falcone'. Lähde 11 'Lodola'. Lähde 12 'V7'.
Näiden paremmaksi lähteistämiseksi toivoisin apua, jos noista kirjoista löytyisi kirjallisuusviite sivunumeroineen, olispa hyvä.

Olisi hyvä myös tarkistaa tiedot omistajavaihdoksista ja niiden vuosiluvuista, onko jääneet jälkeen? Tietääkö kukaan nykyistä maahantuojaa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: MP-historiaa
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2021, 23:07:47 ip »
Onko kenelläkään isompaa tietoa De Tomason ajasta jolloin hänen tuotantolaitoksensa olivat varsin isot ja monialaiset?
Silloin tuli myös markkinoille neljäsylinteriset rivikone-Guzzit. Taitaa maassammekin olla sellaisia.

De Tomason aikaisia Benelleitä olen rassaillut ja entisöinyt mutta silloin ei ollut aikaa eikä kiinnostusta historiaan.
Autopuolesta on suomeksikin: https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso

Tämän löysin, englanniksi, jossa hieman valotetaan mp-toimintaa liki kolmenkymmenen vuoden ajalta.
Omat pyöräni, pääosin, ovat De Tomaso-osastoa. Tosin merkittävästä osasta olen jo luopunut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi

Epäilen myös että maamme Guzzikanta on enimmäkseen De Tomaso-konsernin tuotantoa. Konserniin kuului muitakin valmistajia.

Mutta nämä lienevät teille jo tuttua juttua. Mutta vinkiksi jos sattuisi olemaan uudempia lukijoita.