Kirjoittaja Aihe: LM2 keinuvipuakselit  (Luettu 5149 kertaa)

italosound

  • Viestejä: 59
LM2 keinuvipuakselit
« : Helmikuu 20, 2021, 19:01:52 ip »
Moro
Viime kesänä lempparilla tuli ajettua vähänlaisesti (ensimmäistä kesää minulla ajossa), koska koneesta kuului ajaessa reilun 3000 kohdalla ylimääräistä räpätystä. Ääni paikallistui voimakkaasti venttiilikopan alueelle. Nyt sain aikaiseksi avata kopat ja purkaa keinuvipuakselit. Vivut oli hyvässä kunnossa, ei kuoppaa nimeksikään. Akselilla oleva jousi oli kulunut päistään partaveitsen teräväksi, samoin kupariprikat oli jonkin verran kuluneet. Akseleissa näkyi myös kulumaa, mutta enemmän jousen kuin vivun kohdalla. Kun vipua yritti keikuttaa irtoakselilla, niin öljyn kanssa välystä ei juurikaan tuntunut, kuivana vähän keikkui.
Joskus olen kuullut puhuttavan että jouset on korvattu holkeilla, mitä materiaalia niissä on käytetty?
Ei sieltä mitään selvää syytä räpätykseen löytynyt, mutta suljetaan nyt keinuvipujen päittäisliike pois ja kaivellaan sitten alempaa.
MN

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2021, 20:38:17 ip »
Itse sorvaisin ehkä pronssista. Kunhan on pehmeämpää, kuin keinuvipu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2021, 21:46:34 ip »
Omia huomioita Guzzin isolohkon venttiilikoneistosta.
Alkuperäisen laakerihelalla varustetun uuden varaosa keinuvivun ja -akselin laakerivälys on melko suuri. Olen mitannut välykseksi 0.1mm.
Kun vie vanhat keinuvivut, uudet laakerihelat ja uudet akselit koneistamoon ja pyytää sovittamaan ne toisiinsa, välykseksi tulee 0.02mm.
Jälkimmäinen on mielestäni normaalia, Guzzin tehtaan isompi välys viittaa suurpiirteisyyteen koneistuksessa tai sitten sylinterikannen jäähdytykseen ja voiteluun sekä venttiilinnostimien voiteluun on tarkoitus vuotaa öljyä keinuvipuakseleiden laakeroinnin kautta. Veikkaan syyksi jälkimmäistä.
En ole huomannut korjausohjeen ottavan kantaa ko. välykseen.
Venttiilikoneiston merkittävin melun aiheuttaja on kuitenkin keinuvivun sen akselin suunnassa tapahtuva liike. Guzzin koneessa keinuvivun ja venttiilikoneiston kannattimen välys on suuri. Välystä poistaa keinuvipua toisessa reunassa pitävä jousi. Jousi on työntötangon puoleisessa päässä ja sillä on tukenaan molemmin puolin teräksiset ohuet prikat. Jossain vaiheessa rakenteeseen kuului myös pronssinen laakeriprikka. Se on nykyään poistunut. Jousen päät on hiottu tasaisiksi, siksi se jousen kierteen pääte on terävä jo uutena.
Rakenteen ominaisuutena on joutua resonanssiin jollain kierrosluvulla, silloin jouset eivät enää selviä tehtävästään. Käyntiääneen tulee mukaan vasaralla hakkaamiseen viittaavia sävyjä.
Ne jouset voi hyvin korvata sopivan mittaisilla, keinuvivun ulkohalkaisijan suuruisilla heloilla. Silloin keinuvipu ei pääse ryntäilemään akselin suunnassa. Omaani olen tehnyt helat raudasta, alkuperäiset ohuet päittäisprikat ja pronssiprikat toimivat laakereina. Vanhemmissa Bokseri Bemuissa on sama rakenne. Siellä hyvä keinuvivun päittäisvälys on 0,1mm. Ei paljon isompi eikä paljon pienemmäksi parane laittaa, voitelu saattaa muutoin huonontua. Sama sopii Guzziinkin.
Moottorin mekaaninen melu hiljenee selvästi kyseisen toimenpiteen seurauksena.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2021, 21:52:43 ip »
Kyllä, kuten TTT mainitsi, laakeripronssi sopii hyvin tarkoitukseen. Varsin pienellä välyksellä. Toisaalta on ihan sama vaikka olisi valurautaa jos laittaa ne päittaisvälyslevyt kahta puolen.

Se miksi on käytetty jousta ja muutamaa välyslevyä, mikäli ovat oikeissa paikoissa, on tarkoitus että keinuvivut liikkuvat jousen antamassa mitassa sivuttain. Siihen on perusteltu syynsä: ei tule yhteen kohtaan kulumalovia, ei akseliin eikä keinuvivun päähän.
Näin on varmistettu pidempi säätöväli ja kestävyys keinuvivuille. Venttiilikoneiston kilkatus ja rallatus, joka ratkaisusta johtuu, on täysin toissijainen asia. Mutta tarpeensa kullakin.

Jousten päät ovat hioittu suoriksi oikeaoppisesti lisäkulumisen välttämiseksi kuten Pekka jo informoi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2021, 22:32:21 ip »
Se miksi on käytetty jousta ja muutamaa välyslevyä, mikäli ovat oikeissa paikoissa, on tarkoitus että keinuvivut liikkuvat jousen antamassa mitassa sivuttain. Siihen on perusteltu syynsä: ei tule yhteen kohtaan kulumalovia, ei akseliin eikä keinuvivun päähän.
Näin on varmistettu pidempi säätöväli ja kestävyys keinuvivuille. Venttiilikoneiston kilkatus ja rallatus, joka ratkaisusta johtuu, on täysin toissijainen asia. Mutta tarpeensa kullakin.

Tarpeensa kullakin mutta tätä ajatusta en ymmärrä. Todennäköisesti on koetettu kopioida ratkaisu jostain vastaavasta rakenteesta, on vain jäänyt "huomaamatta" se että, tässä työntötangot aiheuttavat keinuvipuun merkittäviä akselin suuntaisia voimia. Seurauksena joutavaa ja turhaa liikettä sekä melua. Se onkin se suurin haitta. Karkoittaa toki moottoripyörän hankintaa suunnittelevia asiakkaita.
Samalla on yritetty ja tavallaan onnistuttukin poistamaan huolto/säätötyö mikä kuuluu esimerkiksi vanhempien Bokseri Bemujen huolto-ohjelmaan.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2021, 23:44:36 ip »
Todennäköisesti ihan laiskuutta. Ei tarvi tällätä välyksiä, kun paikalla on jouset. Hyväksytään sitten joutava meteli sen sijaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2021, 11:55:01 ap »
Moro
Kiitos mielenkiinnosta aiheeseen. Pekka mainitsi että jousen molemmin puolin on teräsprikat, tästä pyörästä edellinen seppä on ne unohtanut. Vivun yläpuolella oli vain jousi, alapuolella oli laakeriprikka johon oli viilattu öljyurat.
Ajattelin lukita holkin ja laittaa vivun molemmin puolin laakeriprikat, minusta holkin on turha pyörähdellä mukana koska sen kohdalla ei ole öljyreikää. Mitä mieltä tästä ajatuksesta?
Meteli oli niin jäätävä, että jotain sille on tehtävä.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2021, 15:10:29 ip »
Uskoakseni se noin onnistuu. Laakerina toimivat prikat lienee hyväksi laittaa keinuvipujen molempiin päihin. Jousen korvaavan pronssiholkin lukitsemista pidän hyvänä ideana. Ilmeisesti vain pidätinruuvi holkin kylkeen?

Lukuisten Guzzien omistamisen jälkeen en ole, ilmeisesti, liikaa altistunut tuohon kilkatukseen.
Aikanaan GT:ssä oli viisi kilkatuksen lähdettä: neljä keinuvipua ja huohottimen venttiili joka kilkatti kun konetta vedätti.
Pikkulohkot eivät ihmeemmin kilkattaneet mutta isolohkoista kaikki 1100 Brevaa myöden. Eniten siinä kilkatti kytkin.

Kaikki neljä Californiaani kilkattaa. Siis myös 8v 1400 Californiakin. Se jotenkin kuuluu pyörän henkeen. Mitään vikaa en kilinöiden vuoksi ole havainnoinut. Tosin Centauroon olen suunnitellut ketjuvetoista jakopäätä ja siihen paremmin soveltuvaa öljypumppua jossa on neulalaakerointi.
Centaurossa kilkattaa suorahampainen jakopää mutta kierroksia annettaessa sen kilinä peittyy muuhun meluun.

Jos haluan ajaa hiljaa käyvällä ja kilinättömällä koneella niin peremmältä löytyy yksi Honda.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2021, 15:28:02 ip »
Moro
Juuri niin, lukitusruuvilla sen ajattelin tehdä. Päästään samalla jousen aiheuttamasta turhasta kitkasta venttiilikoneistossa, tosin se taitaa olla melko merkityksetön.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2021, 17:38:52 ip »
Mietin asiaa hetken aikaa lisää.
Päittäisvälystä pitää jättää lämpölaajenemisen kompensoimiseksi mutta saattaa alle 0,05 millimetriä riittää. Jos tekee valurautaholkin niin laajeneminen on hyvin vähäistä. Keltametallit ja vaaleammat metallit kuten alumiiniseokset laajenevat enemmän. Holkki jää kuitenkin niin kapeaksi että sen lämpölaajenemisella ei liene suurta painoarvoa. Rakenteen lämpölaajenemiserot ovat mitattavissa tavallisella työntömittatarkkuudella.

Voiteluöljyn kulku keinuvivun ja akselin välissä. Keinuvivun laakeriholkissa on voitelu-ura. Öljyn pitää myös päästä pois sieltä. Muutenhan se ei kierrä ja voitelu heikkenee jäähdytyksen ohella. Keinuvivun, tai oikeammin siihen nojaavan välyslevyn tai -helan päädyssä pitää olla myös öljykanava(t).

Yksi syy jousirakenteeseen keinuvipuakseleilla saattaa olla että ei ole tarvinnut olla kovin tarkat työstömitat kun niitä on tehty. Vaikka olisi millin erot niin aina sopii.

Itselläni on yksi nättikäyntinen peruskunnostettu 950cc Californian kone. Voisi olla mielenkiintoista testata kävisikö se vielä nätimmin jos keinuvipuakselit holkittaisi. Toinenkin on mutta se on asunnon kammarin nurkassa keskustelua herättämässä.

Vanhemmissa Bemarin boksereissa kyseisen välyksen säätö tapahtuu vasaralla.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2021, 23:51:55 ip »
Moro
Kiitos mielenkiinnosta aiheeseen. Pekka mainitsi että jousen molemmin puolin on teräsprikat, tästä pyörästä edellinen seppä on ne unohtanut. Vivun yläpuolella oli vain jousi, alapuolella oli laakeriprikka johon oli viilattu öljyurat.
Ajattelin lukita holkin ja laittaa vivun molemmin puolin laakeriprikat, minusta holkin on turha pyörähdellä mukana koska sen kohdalla ei ole öljyreikää. Mitä mieltä tästä ajatuksesta?
Meteli oli niin jäätävä, että jotain sille on tehtävä.
MN
Jos sieltä keinuvivun päittäisvälyksen poistojousen osastolta puuttuu prikkoja ja jäljellä olevat ovat lisäksi kuluneita, jää jousi löysälle.
Se tuskin silloin jaksaa pitää keinuvipua oikealla paikallaan. Melua syntyy kun keinuvipu hakkaa päin kannatinta. Varmaan hiljenee jo paljon kun
laittaa kaikki prikat paikalleen. Eikä mikään estä laittamasta ylimääräisiäkään.
Jos väliholkin saa lukittua paikalleen, vaikka top-ruuvilla niin että pysyy, pääsee päittäisvälyksen säädössä vähemmällä kun holkin mitta ei ole ollenkaan tarkka. Tosin epäilen ettei pysy, en edes yrittäisi. Sillä pyöriikö holkki tai ei keinuvipuakselilla ei ole juuri merkitystä, pyörivä ehkä kuluu tasaisemmin ja hitaammin.
Myöskin kevyemmät keinuvivut hiljentävät venttiilikoneistoa.
Sohc van Helmi.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2021, 14:34:24 ip »
 Tuossahan noita on ohjeita aiemmissa kirjoituksissa.

 :) Itse tulee harrastettua  muitakin kaksipyöräisiä "maatalouskoneita". Harrikoihin myydään tarvikkeena jousiprikkaa keinujen päittäisvälysten äänten eliminoimiseksi. Omissani ajoittainen häiritsevä ääni oli tyhjäkäynnillä (kierroksilla ei enää erota mistä mikäkin meteli tulee!). Ja kappas vaan ne jousishimmit todellakin auttoivat!

 Liekkö Guzzeihin moisia? Oma ykköslempparini ja Ghezzikin käyvät hienosti, en tiedä mitä pitävät sisällään.. epäilisin että kun molemmat on niin vähän ajettuja niin ovat tehtaan jäljiltä.
T Juise

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2021, 21:57:17 ip »
Tiedä sitten onko sopivia mutta alan liikkeissä on myynnissä erilaisia aaltoprikkoja.
Aaltoaluslevy on yksi nimike. Näitäkin on monenlaisia. Sellainen lienee paras jossa on monta aaltoa sen sijaan että olisi yksi.
Aaltoaluslevyjä on muunmuassa puolikelluvissa moottoripyörien jarrulevyissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2021, 22:39:13 ip »
”Wave shim washer” sanoilla löytyy. Myös Lesjöforsin katalogista löytää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #14 : Helmikuu 26, 2021, 10:10:20 ap »
Itse uusin nämä akselit, koska vanhat olivat aivan urilla molemmissa koneissa!
Varoituksena  jos ostatte "tarvike"-osana ko. akselin (12031800-ZI ):
Kierre-reiästä katsottuna jokaisessa uudessa osassa näkyi öljykanavassa koneistuksessa jäänyt "jäyste" juuri siinä kohdassa jossa kanavat menevät ristiin (kierre ja päädystä tehty poraus)
Enimmillään se peitti noin 75% kanavasta, lähti lisäksi helposti irti eli ties mihin olis päätynyt irrotessaan!

Keinuvivut käytin HMB-guzzilla kunnostuksessa, sen verran huonot puslat niissä oli. Väittämänsä mukaan hoonaavat reiät pyöreiksi ja myös tasaavat päädyt kunnolla, ovat kuulemma huonosti tehty alunperin näiltä osin.