Kirjoittaja Aihe: LM2 keinuvipuakselit  (Luettu 5140 kertaa)

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #15 : Helmikuu 26, 2021, 10:54:38 ap »
Moro
Aiemmin ajattelin puslan kiinnitystä, mutta täytettävä väli on vain 3 mm, joten se on unohdettava. Painelevy ja mahdollisesti aaltoprikka saattaa tulla kyseeseen. Aksiaalineulakehäkin löytyisi sopivilla mitoilla, sekä sille aksiaalilevy (Suomen laaskerikeskus).
Uudet akselit ym. tilpehööriä on tulossa Dinseltä, katsotaan nyt mikä on lopputulos.
Officine08 sivuilla on työntötangon kumi 14085900-Z, onko kyseessä tangon ja pään välissä oleva kumi vai pitäisikö tangon ympärillä olla tälläinen esim. helinää vaimentamassa?
MN


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #16 : Helmikuu 26, 2021, 11:29:36 ap »
Sampalta lainaus:
Lainaus
Keinuvivut käytin HMB-guzzilla kunnostuksessa, sen verran huonot puslat niissä oli. Väittämänsä mukaan hoonaavat reiät pyöreiksi ja myös tasaavat päädyt kunnolla, ovat kuulemma huonosti tehty alunperin näiltä osin.

Tämä on ollut tiedossa että vaihtelua on eikä päitä ole koneistettu. Pitäisi tehdä sorvia varten työkalu eli akseli keinuvivin laakeroinnin läpi jonka saa sorvin kärkien väliin. Siten voi sorvata päät suoriksi.

Uudet osat, olivat ne sitten Z-osia tai alkuperäisiä, pitää tarkistaa vähintään silmämääräisesti. Silloin tällöin löytyy virheitä niistäkin.

italosound:
Kyllä, kyseessä on työntotangon kumi mutta ei moottorista vaan kytkimestä. Tarkemmin painelaakerin ja kytkinkeskiön välistä johon työntötangon ympärille näitä kumeja tulee kaksi kappaletta.

Aksiaalineulaakeria en sovittelisi keinuvivun yhteyteen. Jospa se sattuukin hajoamaan niin neulapuuroa on tiedossa. Keinuvipuja oli joskus tarjolla neulalaakeroituina mutta aikoihin en ole sellaisia nähnyt. Tosin en ole törmännyt kunnolla hajonneisiin keinuvipuihin koskaan. Kuluneisiin akselointeihin ja väljiin liukulaakereihin kyllä.

Lievä varoitus: keinuvipuakseli on kiinni yhdellä M6 ruuvilla per akseli. Olen törmännyt kuluneeseen keinuvipukokonaisuuteen kun kiinnitysruuvi on korvattu pidemmällä ja "paremmalla" ruuvilla. Tässä on riski: pitkä ruuvi tukkii paineöljykanavan.


italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #17 : Helmikuu 26, 2021, 17:10:01 ip »
Moro
MG Cycle käyttää kisapyöränsä keinuvivuissa neulalaakereita sekä sisässä että päässä. Voi olla että niistä ei normaalikäytössä ole suurta riemua. Isolohkon keinuvivut itsessään ovat yllättävän painavia ja kevyempiä on aika huonosti tarjolla, jotain amerikkalaista on tyrkyllä. Keinuvivun "putkea" olisi varaa keventää esim. reiillä lujuuden juurikaan kärsimättä. Puslaa ei parane reiittää. No edellistä ei kannata ottaa turhan vakavasti
MN

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #18 : Helmikuu 26, 2021, 21:49:36 ip »
Nykyisissä isolohkoissani on sekä holkillinen että alkuperäinen ratkaisu keinuvipujen akselissa - hiljaisia molemmat.
80-luvun kisapyörässä oli neulalaakeroitu ratkaisu, joka vaatii huomattavan öljykanavan kuristuksen, mutta siinä keinuvivuston mekaaniset äänet olivat toissijainen asia.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #19 : Helmikuu 26, 2021, 22:41:26 ip »
Jukka: mahtaisiko olla tietoa tähän jatkoksi: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8048.15

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #20 : Helmikuu 27, 2021, 00:10:04 ap »
Liittyi miten tuohon linkkiin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #21 : Helmikuu 27, 2021, 00:29:54 ap »
Ei tähän mitenkään mutta tavoitin Jukan parhaimmilleen kun asia on tuore. Älä häiriinny. Linkki ohjaa.
T-T-T.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #22 : Helmikuu 27, 2021, 00:37:40 ap »
Olisko motomatti lisäksi ajatellut telaio rosson viimeistelyä - valikoidut osat vielä viimeisteltiin käsityönä  ;)

T,
Jukka



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM2 keinuvipuakselit
« Vastaus #23 : Helmikuu 27, 2021, 00:58:44 ap »
Olisko motomatti lisäksi ajatellut telaio rosson viimeistelyä - valikoidut osat vielä viimeisteltiin käsityönä  ;)
T, Jukka

Tää on sääliprojekti. Piti olla helppo: pikku laittoa ja radalle.
Sen verran on puutteita että jotain korvaavaa laitan ja pitää tehdä niillä osilla joita asiakas tarjoaa. Omistakin on tarvinnut laittaa.
Edullista pitäisi olla.
Kone on tuplatulppakansilla ja pyörii kyllä mutta ei ole vielä käyntikunnossa. Koneremontti on väitetysti tehty mutta öljy on mustaa. Perävaihde oli rikki kuten takanapakin. Vaihteistossa ja perässä ei ollut öljyä. Vaihteistoa en ole aukonut enkä moottoria kun niihin on, kuulemma, tehty remonttia. Osia puuttuu ja laakereita on vaihdettu jo monia. Jarrut ovat sekalaiset. Joka paikkaan kun olen koskenut niin silkkoa on ollut. Esimerkiksi emäputkessa ollut runkonumero oli hitsattu yli. Vanhan sain esille mutta pitäneekö paperien kanssa?

En olisi aikanaan halunnut ottaa koko hommaa ja olen tehnyt sitä jo kohta kolmatta vuotta. Siirsin sen sivuhommaksi sillä en sillä tule rikastumaan enkä pääse edes omilleni. Kuntoon sen kuitenkin laitan. Paitsi "peruskunnostetut" moottorin ja vaihteiston. Sähköjohdotus puuttuu, Tai siis oli jonkin eri mallin johtosarja mutta ei kytketty.
Onneksi omistajakin on jo asian ymmärtänyt.

Sähkölaitteetkaan ei ole aikakauden mukaiset. Ohjaustangon kahvakytkimet 80-luvun lopulta ja muuta semmoista. Harmittaa koko homma. Pahvilaatikoissahan se oli.
Vie tilaa ja haittaa Verstaan vuokran kuoletuksia. Tuskin tulee hyvä pyörä siitä vaikka minkä tekisi.
Taitaa parhaan hinnan saada kun myy osina tarvitsioille.