Omia huomioita Guzzin isolohkon venttiilikoneistosta.
Alkuperäisen laakerihelalla varustetun uuden varaosa keinuvivun ja -akselin laakerivälys on melko suuri. Olen mitannut välykseksi 0.1mm.
Kun vie vanhat keinuvivut, uudet laakerihelat ja uudet akselit koneistamoon ja pyytää sovittamaan ne toisiinsa, välykseksi tulee 0.02mm.
Jälkimmäinen on mielestäni normaalia, Guzzin tehtaan isompi välys viittaa suurpiirteisyyteen koneistuksessa tai sitten sylinterikannen jäähdytykseen ja voiteluun sekä venttiilinnostimien voiteluun on tarkoitus vuotaa öljyä keinuvipuakseleiden laakeroinnin kautta. Veikkaan syyksi jälkimmäistä.
En ole huomannut korjausohjeen ottavan kantaa ko. välykseen.
Venttiilikoneiston merkittävin melun aiheuttaja on kuitenkin keinuvivun sen akselin suunnassa tapahtuva liike. Guzzin koneessa keinuvivun ja venttiilikoneiston kannattimen välys on suuri. Välystä poistaa keinuvipua toisessa reunassa pitävä jousi. Jousi on työntötangon puoleisessa päässä ja sillä on tukenaan molemmin puolin teräksiset ohuet prikat. Jossain vaiheessa rakenteeseen kuului myös pronssinen laakeriprikka. Se on nykyään poistunut. Jousen päät on hiottu tasaisiksi, siksi se jousen kierteen pääte on terävä jo uutena.
Rakenteen ominaisuutena on joutua resonanssiin jollain kierrosluvulla, silloin jouset eivät enää selviä tehtävästään. Käyntiääneen tulee mukaan vasaralla hakkaamiseen viittaavia sävyjä.
Ne jouset voi hyvin korvata sopivan mittaisilla, keinuvivun ulkohalkaisijan suuruisilla heloilla. Silloin keinuvipu ei pääse ryntäilemään akselin suunnassa. Omaani olen tehnyt helat raudasta, alkuperäiset ohuet päittäisprikat ja pronssiprikat toimivat laakereina. Vanhemmissa Bokseri Bemuissa on sama rakenne. Siellä hyvä keinuvivun päittäisvälys on 0,1mm. Ei paljon isompi eikä paljon pienemmäksi parane laittaa, voitelu saattaa muutoin huonontua. Sama sopii Guzziinkin.
Moottorin mekaaninen melu hiljenee selvästi kyseisen toimenpiteen seurauksena.