Kirjoittaja Aihe: Mitä Guzzista pitää tietää ?  (Luettu 24995 kertaa)

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #45 : Lokakuu 13, 2023, 23:50:50 ip »
Iltoja, en osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta pari huomiota. Kawan W650 on kyllä tosi kiva pyörä, omasta tallista moinen löytyy kolmen Guzzin kaverina. On itseasiassa myynnissä, mutta eipä haittaa vaikka jäisi omaan talliinkin, noissa ei hinnat ehkä kovin laskusuuntaiset ole. Pääasiassa kylä- ja työmatka-mopona tuo on itsellä ollut.

En ole Bellagiosta kuullut huonoa, vaikka lyhytikäinen olikin. Mutta vuosien saatossa on ollut muitakin lyhyen aikaa tuotannossa olleita Guzzeja. Ehkä tuo oli enemmän semmoinen konsepti-pyörä. Bellagion moottoria on kehuttu, lyhyt-iskuinen ja pirteä. Mutta ei kai sentään neljää venttiiliä per sylinteri? Kyllä olen antanut itselleni ymmärtää, että tuo on 2V moottori. Ainakin Guzzin esite näin sanoo.

Mitä neliventtiilisten (tai 8v kuten yleensä puhutaan) rullanostimiin tulee, niin ongelmia oli noin 2008-12 välin 1200 kuutioisten 8v koneiden nostimissa, mutta ei niissäkään kaikissa. Itsellä 1200 Griso konvertoitu, mutta ei siinäkään ehtinyt ongelmia vielä tulla. Ongelma ymmärtääkseni johtui huonosta tappinostimien pinnoitteesta, joka kului ennen aikojaan.

Mitä pa-suodattimen vaihtoon tulee, niin on tärkeää käyttää alkuperäisen mallista muovista putkea tankin sisällä, ja niputtaa komistus kasaan kunnollisilla puristettavilla klemmareilla. Jos vanha suodatin alkaa olla tukossa, niin liika paine saattaa pullauttaa letkun pois paikoiltaan. Mutta tuon välttää oikea-aikaisella suodattimen vaihdolla, kulutustavaraa siinä missä muutkin suodattimet. Tiedän tapauksia missä tuo muoviputki on korvattu sopimattomalla letkulla, joka ei sovellu tankin sisälle polttoaineen seassa uimiseen, vaan pehmenee. Noissa tapauksissa klemmari pureutuu letkuun ja ajan saatossa katkaisee sen. Omassa Calissa on tehty muutos, jossa suodatin on tankin ulkopuolella, helppo vaihtaa kun ei tarvitse gynekologin taitoja pumppu-suodatinyksikön ulos saamiseen. Mutta siltikään en pitäisi tuota suodattimen letkun irtoamista niinkään tyyppivikana, vaan ennemminkin ennakoivan huollon puutteena ja väärien materiaalien käytöstä aiheutuvana asiana. Tämä on tosin oma vajavainen käsitys asiasta. En tuon takia jättäisi ostopäätöstä tekemättä, jos muuten hyvä pyörä. Jos epäilyttää ko asia, niin vaihtaa itse filtterin ja that's it.

Onko muuten kokemusta/tietoa, onko jollain poksahtanut tuo suodatin jossain vaiheessa? Kun olen nähnyt muovi/metallifilttereitä, joissa tuo muoviosuus on polttoaineen seassa pitkään lilluttuaan saanut melkoisen pallo-efektin. Mietin että voiko se edes levähtää, antautuuko letku sitä ennen? Tuostakin pääsee kun laittaa kokometallisen filsun.

Kaasaripeleissä ei ole pumppua.

Nevadaan liittyen en osaa vastata.

Terveisin Jani

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #46 : Lokakuu 14, 2023, 08:39:33 ap »
Iltoja, en osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta pari huomiota. Kawan W650 on kyllä tosi kiva pyörä, omasta tallista moinen löytyy kolmen Guzzin kaverina. On itseasiassa myynnissä, mutta eipä haittaa vaikka jäisi omaan talliinkin, noissa ei hinnat ehkä kovin laskusuuntaiset ole. Pääasiassa kylä- ja työmatka-mopona tuo on itsellä ollut.

No sitten vertailua Guzziin :) ? Hintansa näyttävät pitävän joo, pitäisi ostaa sijoitusmielessä ja hillota jonnekin  ;D

En ole Bellagiosta kuullut huonoa, vaikka lyhytikäinen olikin. Mutta vuosien saatossa on ollut muitakin lyhyen aikaa tuotannossa olleita Guzzeja. Ehkä tuo oli enemmän semmoinen konsepti-pyörä. Bellagion moottoria on kehuttu, lyhyt-iskuinen ja pirteä. Mutta ei kai sentään neljää venttiiliä per sylinteri? Kyllä olen antanut itselleni ymmärtää, että tuo on 2V moottori. Ainakin Guzzin esite näin sanoo.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_Bellagio%2007.htm antoi ymmärtää että neliventtiilinen - kansi - eli kasiventtiilinen. Voihan siellä olla virhe vaikka yleensä tuo sivusto on ehkä paras eri pyörien speksien vertailuun.

Selittäisi kyllä sen ettei ole tietoa noista venttiilimurheista.

Jossain törmäsin sellaiseenkin arvioon että malli päättyi kiristyneisiin päästömääräyksiin. Onhan siinä "eri" kone.

Mitä neliventtiilisten (tai 8v kuten yleensä puhutaan) rullanostimiin tulee, niin ongelmia oli noin 2008-12 välin 1200 kuutioisten 8v koneiden nostimissa, mutta ei niissäkään kaikissa. Itsellä 1200 Griso konvertoitu, mutta ei siinäkään ehtinyt ongelmia vielä tulla. Ongelma ymmärtääkseni johtui huonosta tappinostimien pinnoitteesta, joka kului ennen aikojaan.

Ei näiltä muutkaan merkit ole välttyneet, kaverin Kawasakin nokka-akselin karkaisussa oli jotain sanomista. Lopputulosta en muista mutta pyörä on kyllä ajossa.

Mitä pa-suodattimen vaihtoon tulee, niin on tärkeää käyttää alkuperäisen mallista muovista putkea tankin sisällä, ja niputtaa komistus kasaan kunnollisilla puristettavilla klemmareilla. Jos vanha suodatin alkaa olla tukossa, niin liika paine saattaa pullauttaa letkun pois paikoiltaan. Mutta tuon välttää oikea-aikaisella suodattimen vaihdolla, kulutustavaraa siinä missä muutkin suodattimet. Tiedän tapauksia missä tuo muoviputki on korvattu sopimattomalla letkulla, joka ei sovellu tankin sisälle polttoaineen seassa uimiseen, vaan pehmenee. Noissa tapauksissa klemmari pureutuu letkuun ja ajan saatossa katkaisee sen.

Wildguzzissa olivat tietävinään että sillä letkulla on joku oma SAE-tyyppi jotta kestää. Millainen klemmari siis ? Eikö perinteinen ruuvattava käy ?

Omassa Calissa on tehty muutos, jossa suodatin on tankin ulkopuolella, helppo vaihtaa kun ei tarvitse gynekologin taitoja pumppu-suodatinyksikön ulos saamiseen. Mutta siltikään en pitäisi tuota suodattimen letkun irtoamista niinkään tyyppivikana, vaan ennemminkin ennakoivan huollon puutteena ja väärien materiaalien käytöstä aiheutuvana asiana. Tämä on tosin oma vajavainen käsitys asiasta. En tuon takia jättäisi ostopäätöstä tekemättä, jos muuten hyvä pyörä. Jos epäilyttää ko asia, niin vaihtaa itse filtterin ja that's it.

Siirrossa ei vissiin ole mitään taikaa ? Filtteri ja letkunpätkä pois tankista ja putki pumpulta sinne mihin meni ennen filtteriltä, sopiva sijoituspaikka "jostain", tankilta tuleva letku poikki siitä kohtaa ja uudella letkulla suuttimille päin ? Ehkä pikaliitin väliin tankin irrottamista helpottamaan ? Menee samoilla lämpimillä jos tarttee joskus tuohon puuttua.

Sinänsä tuo kumminkin on vain ärsyttävä pikkuvika - tai miksi sitä nyt haluaa sanoa. Asialle voi tehdä jotain - oisin kuin lähtökohtaisesti omalle kropalle sopimattomalle ergonomialle.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #47 : Lokakuu 14, 2023, 11:23:13 ap »
Tuo tankin sisällä olevan letkun pehmenemisongelma on poistunut sillä en ole kuullut vuosikausiin kyseisestä seikasta. (Turpoaminen/pehmeneminen johtunee siitä että siihen aikaan polttoaineen rakenne muuttui ja etanolia laitettiin bensan joukoon.) Alkuperäisen suodattimen korvaaminen tankin sisälle letkunpätkällä ja tarvikesuodattimella tankin ulkopuolelle ei liene hullumpi idea. Samalla voi käyttää isompikokoista suodatinta. Silloin, kauan sitten, kun koko pumppu-, suodatin- ja paineensäädinkompo oli tankin ulkopuolella oli suodatinkin autotyyppimen. Siis monikertaisesti sen kokoinen kuin tankin sisäinen versio. Jos epäilee tankin ruostumista, mikäli ei ole muovitankki kuten hyvin monissa malleissa, voi laittaa pumpun imupuolelle karkeasuodattimenkin. Dieselpolttoaineelle tarkoitettu läpinäkyvä suodatin riittänee eikä aiheuta vastusta imupuolella.

Itse kun rakentelen ja modernisoin vanhoja kaasutinpyöriä digitalisoimalla niin tulos on kokolailla yllä kerrottu paitsi että myös paineensäädin on tankin ulkopuolella. Blogissani voi tutustua sellaisten tekemiseen.

"Kovat" nostimet/rullanostimet ovat molemmat käyttökelpoisia kun ovat oikein tehty. Työntötankomoottoreissa on oma vaivansa jos niitä joutuu vaihtamaan mutta harvinaista on sellainen remontti. Sylinterikansissa olleet kovat nostimet olivat aikansa riesa. Sittemmin on sekin asia valmistajan puolelta korjattu eli niilläkin pärjää. Rullanostimen pahin mahdollinen haitta lienee se että nostin hajotessaan tuottaa suuren määrän irtometallia koneen sisälle. Mutta en ole kuullut vielä sellaisesta vauriosta mutta ikänsä kai niilläkin.

Sellainen varoituksen sana: on pyöräyksilöitä joihin on tehty rullanokkakonversio siten että nokka-akseleita ei olekaan vaihdettu. Kone kyllä käy mutta venttiilinajoitus on siten mennyt osittain pieleen ja tehoja puuttuu. (Venttiilien aukioloajat jäävät liian lyhyiksi.) Kun konversio tehdään oikein niin myös nokka-akselit vaihdetaan rullanostimille sopiviksi.

Itsellä ei ole muuta välitöntä kontaktia nykyiseen neliventtiilitekniikkaan kuin nykyinen käyttöpyörän moottori eli 1400:n mylly. Yli 50.000 km takana eikä ole tarvinnut venttiileitä säätää kuin ihan alkuunsa eikä silloinkaan kaikkia venttiileitä. Nyt aion senkin homman käydä läpi ja tsekkaan nostimetkin sekä nokkien kunnon. Todennäköisesti tarpeetonta mutta voihan olla että pääsen näkemään onko kulumista tapahtunut. 1400-moottorin valmistus on lopetettu kuten kaikkien muidenkin ns. isolohkojen valmistus. Dinosaurusten kohtalo.

Vanha Guzzin neliventtiilitekniikka onkin sitten viime vuosituhannelta joista malleista tunnetuin lienee Lario 650. Hauska pyörä. Mutta hieman vaativa ikääntyessään.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #48 : Lokakuu 14, 2023, 12:54:53 ip »
Noh, mitenkähän tuota W650 vs Guzzi nyt kuvailisi.. itsellä on vuodesta 2011 ollut koko ajan vähintään yksi Guzzi tallissa, ja kaverina on ollut sitten japsia, yksi BMW, ja yksi kotari. Itse ajattelen yleisesti että ihan sama millä ajaa, kunhan ajaa. Mutta itselleni Guzzi on kuitenkin se oikea merkki, vikoineen, puutteineen ja omituisuuksineen. Mutta ilman joitain noita se ei olisi Guzzi. Joillekin se oikea on HD, joillekin bemari, joku japseista jne. Vähän kuten elämänkumppanin valinnan kanssa, pitää olla sitä kemiaa tai kipinää, se oikea tunne. Jos tuo tietty fiilis puuttuu pyörästä, niin ainakin omalla kohdalla semmoisella ajot tahtoo jäädä melko vähiin. Tunneasioitahan nämä on muutenkin, ei moottoripyöräily välttämättä ole mitään järki-ihmisten touhua.  ;D

Tässä viimeisen vuoden aikana tuli käytyä vieraissa enemmänkin, ja tallissa on ollut kolme eri Kawasakia Grison kaverina männä vuoden aikana. Nyt on enää tuo W650. Huomasin melko äkkiä, että en saa harrastukseen samaa syvyyttä japsien kanssa, jos verrataan Guzziin. Vaikka kaikki sinällään olivat tosi kivoja ja hyviä pyöriä. Ja itselleni harrastus on paljon muutakin kuin ajamista, talliaika on itsellä iso osa harrastusta, yli puolet vähintään, ja siinäkin tykkään Guzzin "helppoudesta". Guzzissa on sielua ja luonnetta, historiaa ja tiettyä konepyörämäisyyttä mistä itse tykkään. W650:ssä on Guzzin kanssa se yhteistä, että se on suht harvinainen, hyvän näköinen ja mukava ajaa. Siinä syitä miksi ei harmita vaikka ei menisikään kaupaksi. W800 on jo erilainen, ei sytytä itseä. Siinä on ruisku ja puuttuu mm käynnistyspoljin, tiettyä vanhaa brittipyörämäisyyttä jää uupumaan.

Guzzismiin kasvetaan näemmä. Muistan itsekin "uran" alkuvaiheissa kuunnelleeni vanhempien harrastajien höpinöitä siitä, miten "Guzzeissa on sielua" jne. Silloin aattelin että niinpä vissiin, mutta nyt yli kymmenen vuoden jälkeen on yhdyttävä vanhempien ja kokeenempien harrastajien näkemykseen. Guzzin myötä saa halutessaan mukaan myös mahdollisuuden tutustua aivan mahtaviin ja upeisiin Gruppolaisiin, niin täällä kotimaassa kuin laajemminkin. Osasta porukkaa on tullut kuin toinen perhe.

Itse käytin ja käytän muutenkin paljon niitä puristettavia klemmareita, on niillä oma nimityskin, mutta en nyt muista mikä. Parhaan tuloksen saa kun käyttää niiden puristamiseen tehtyjä pihtejä.

Bellagio on 2V kone, sama kansi kuin esim 1100 Grisoissa, Brevoissa ja uudemmissa Caleissa. Liitteenä kuva varaosaluettelosta, näkee missä samoja kansia on. Tuossapa kuvaa https://www.ebay.co.uk/itm/183433736688

Bellagio on hieno, yksi suosikeistani. Harmi vaan että saattaa olla vähän pieni fyysisesti itselleni.

Cheers, Jani



Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #49 : Lokakuu 14, 2023, 14:23:13 ip »
Minä, kun en tiedä muista merkeistä mitään, olen huono arvostelemaan kehumatta. Valitsin Moto Guzzi Nevada Anniversarion vähän kuin mielikuvien perusteella. Menin kauppaan ostohousuissa ostamaan V7-Raaseria, jotka oli kaikki jo myyty. Kauppias sanoi, että yksi kahden pyörän laatikko oli juuri tullut Nevada Anniversaariota, olisi heti otettavissa liikenteeseen. Niitä ei sitten muita olekaan Suomessa. Katselin tekniikkaa ja totesin kelvolliseksi, kun oli kaikki mitä tarvitaan, eikä sitten muuta hömppää. Vaihtoehtona oli myös saman kokoluokan BMW, joka oli tekniikaltaan monipuolisempi vesijäähdytyksellä ja ABS:llä, halvempikin, mutta laadultaan heikko pykivine kumiosineen, vaikka oli uusi. Kaupat siis tehtiin Annista viikon harkinnalla. En ole katunut, mutta täytyy taas sanoa, että ei ole juurikaan kokemusta muista pyöristä. Tuli 40v taukoa edellisestä moottoripyöräilystä. Kaupasta ajoin ulos ja aloin opetella uudelleen ajamista pitkin Jyväskylän katuja.

PA-pumpusta. Minusta on hiukan epäreilua puhua tankin sisäisestä pumpusta suodattimineen ja letkuineen kuin se olisi jokin tyyppivika. Luullakseni kaikki moottoripyörät ja autotkin tehdään näin. Siihen on luullakseni syynä korkea paine ruiskutusta varten ja siksi turvallisuus. Letkurikossa polttoaine roiskuu tankin sisällä turvallisessa paikassa. Letkujen kestävyydessä oli vaikeuksia vähän aikaa silloin kun bensiinin koostumus muuttui joillekin kumilaaduille sopimattomaksi. Kaverin Volvoonkin vaihdettiin pihassa juuri sama letkunpätkä neopreeniseen, entinen oli aivan hyytelöä. Annin huolto-ohjelmassa on PA-letkujen ja -suodattimen vaihto 4v välein. Kerran ne on vaihdettu, eikä silloinkaan niiden itsenä takia, vaan kun jouduttiin tapaturmakorjauksessa uusimaan tankki. Ja Annihan on 90v anniversario, siis v-2011 malli.

Olen antanut itseni ymmärtää, että Anniversario juhlavuosi oli, paitsi tehtaalla 90v, myös 744 cc moottorilla 20v. Korjatkaa jos olen väärässä. Kun jotain tehdään hyvin niin ei tarvitse juurikaan sitten parannella. Tämä moottori, joka on, Nevadan lisäksi, sama myös V7 malleissa v-2012 asti ja pikku-Brevassa, on pysynyt samana luotettavana sotaratsuna koko tuon 20 vuotta. Kukaan ei ole kertonut siinä olleen tyyppivikoja. Valmistus oli pakko lopettaa kun pieneen kanteen ei mahdu enempää venttiilinreikiä ja päästövaatimukset menivät edelle.

Mandellossa museossa on tiedustelu-droonin moottori juuri sama, paitsi tehokkaampi viritys, 744 cc Moto Guzzi. Pitkälle objektiiville kameroissa on kai eduksi, jos alusta ei tärise.

Kauppiaskin kehui tärinättömyyttä: "Katso – moottori pultattu runkoon ilman kumityynyjä." Sekin vaikutti ostopäätökseen. Ketjuista sain tarpeekseni -60 luvulla joten kardaaniveto vaikutti hyvältä. Myyjä tiesi myös kehua yhteisön tekemää, ilmaista ja avointa, diagnostiikkaohjelmaa.

Kaksi varsinaista vikaa on ollut 12 vuoden kuluessa. Öljynhuohottimen kumiletku oli huonoa laatua ja hapertui. Ehdin huomata ennen isompaa öljyvahinkoa. Jännitesäätimen rikkoutuminen paljastui kerran talvisäilytyksen jälkeen, se oli vienyt mukanaan tuhoon myös akun, se oli kallein remontti, joita on tullut, syytä regulaattorin särkymiseen en löytänyt, eikä sitä ole toistunut. Muuta vikaa ei ole ollut.

Diagnostiikkaohjelman opettelin heti alkuun. Sehän ei ole mitenkään välttämätöntä, mutta kun on tämä sähkömiehen uteliaisuus. Auttaa se silti huolloissa ja säädöissä. Olen myös ajanut etanolilla monta kesäkautta lämpimillä ilmoilla. Siihen tarvitaan toinen moottorinohjauskartta ja karttojen lukuohjelma ja kirjoitusohjelma sekä karttojen muokkausohjelma. Mutta se onkin sitten toinen juttu.

Yksinkertaisen rakenteen ansiosta on mahdollista tehdä huoltoja itse aika pitkälle, jos vaan malttaa opetella ja kysyä yhteisöltä kaikki mkä on vähänkin epäselvää. Minusta moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti, jota ei voi paljoa vieraisiin käsiin luottaa. Se on vähän sama asia kuin laskuvarjon pakkaus.

Kun olen tällainen italialaisen mannekiinin kokoinen oli Annin ajoasento natiivinakin hyvä. Stongaa olen 10 mm nostanut myöhemmin välipaloilla, sain selkää suoremmaksi. Saman painoluokan sissy on ollut monesti takapenkillä ja hyvin on pärjätty. Tavaratilaa on kolmella laukulla 100 litraa, riittää hyvin. Parikin Euroopan kiertuetta olen tehnyt. Hyvin on Anni minut kantanut Alppien yli. Autobaanalla Anni kulki tuntikausia kiltisti täydellä kaasulla 170 km/h, navin mukaan mitattuna, täydessä lastissa yksin ajaen.

Vaikka olen jo ikämies, enkä mikään voimamies muutenkaan, saan mainiosti nostettua Annin pystyyn kaatumisen jälkeen, jos vaan luita ei ole mennyt, kuten kerran kävikin. Painaa Nevada kyllä 200 kg tyhjänäkin, joten hyvä nostotekniikka tarvitaan, ei niinkään voimaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada

Saanen hiukan kehua: Tuo Wikipedian artikkeli Nevadasta on oikein hyvä – ajan aamuisin sen kirjoittajalta parran.  :)


P.S. Vaajakoskella Marinessa oli vielä kesällä myynnissä söpö Bellagio.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2023, 16:07:50 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #50 : Lokakuu 18, 2023, 16:52:51 ip »
Tuo tankin sisällä olevan letkun pehmenemisongelma on poistunut sillä en ole kuullut vuosikausiin kyseisestä seikasta. (Turpoaminen/pehmeneminen johtunee siitä että siihen aikaan polttoaineen rakenne muuttui ja etanolia laitettiin bensan joukoon.) Alkuperäisen suodattimen korvaaminen tankin sisälle letkunpätkällä ja tarvikesuodattimella tankin ulkopuolelle ei liene hullumpi idea. Samalla voi käyttää isompikokoista suodatinta. Silloin, kauan sitten, kun koko pumppu-, suodatin- ja paineensäädinkompo oli tankin ulkopuolella oli suodatinkin autotyyppimen. Siis monikertaisesti sen kokoinen kuin tankin sisäinen versio. Jos epäilee tankin ruostumista, mikäli ei ole muovitankki kuten hyvin monissa malleissa, voi laittaa pumpun imupuolelle karkeasuodattimenkin. Dieselpolttoaineelle tarkoitettu läpinäkyvä suodatin riittänee eikä aiheuta vastusta imupuolella.

Vielä ei ole tullut vastaan tankkeja jotka olisivat ruosteessa jos niissä on vaan bensaa ollut sisällä. Kerta se toki on ensimmäinenkin. Ei kait se suodatin alunperinkään imupuolella ollut ?

PA-pumpusta. Minusta on hiukan epäreilua puhua tankin sisäisestä pumpusta suodattimineen ja letkuineen kuin se olisi jokin tyyppivika. Luullakseni kaikki moottoripyörät ja autotkin tehdään näin. Siihen on luullakseni syynä korkea paine ruiskutusta varten ja siksi turvallisuus. Letkurikossa polttoaine roiskuu tankin sisällä turvallisessa paikassa. Letkujen kestävyydessä oli vaikeuksia vähän aikaa silloin kun bensiinin koostumus muuttui joillekin kumilaaduille sopimattomaksi. Kaverin Volvoonkin vaihdettiin pihassa juuri sama letkunpätkä neopreeniseen, entinen oli aivan hyytelöä. Annin huolto-ohjelmassa on PA-letkujen ja -suodattimen vaihto 4v välein. Kerran ne on vaihdettu, eikä silloinkaan niiden itsenä takia, vaan kun jouduttiin tapaturmakorjauksessa uusimaan tankki. Ja Annihan on 90v anniversario, siis v-2011 malli.

Tarkoituksena ei ollut mollata rakennetta vaan selvittää ongelman nykytilannetta. Tuo viinabensan pirulainen vaan aiheuttaa jos jonkinlaisia häiriöitä jos jonkinlaisissa paikoissa - tukkeutuneista kaasareista moottorin vikavaloihin ja turpoaviin kumiosiin. Merkistä riippumatta tietyssä ikäluokassa.

Kaksi varsinaista vikaa on ollut 12 vuoden kuluessa. Öljynhuohottimen kumiletku oli huonoa laatua ja hapertui.

Luotettavassa japsissa kutakuinkin vastaava letku on kutistunut pituutta :)

Ehdin huomata ennen isompaa öljyvahinkoa. Jännitesäätimen rikkoutuminen paljastui kerran talvisäilytyksen jälkeen, se oli vienyt mukanaan tuhoon myös akun, se oli kallein remontti, joita on tullut, syytä regulaattorin särkymiseen en löytänyt, eikä sitä ole toistunut. Muuta vikaa ei ole ollut.

Noitahan menee pyörästä kuin pyörästä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada
Saanen hiukan kehua: Tuo Wikipedian artikkeli Nevadasta on oikein hyvä – ajan aamuisin sen kirjoittajalta parran.  :)


P.S. Vaajakoskella Marinessa oli vielä kesällä myynnissä söpö Bellagio.

Ainahan sitä kehua saa :)

Näkyy menneen. Ostohousut menee kyllä jalkaan vasta keväämmällä, olkoonkin että huonoin aika prätkän hommaammiseen.

Noh, mitenkähän tuota W650 vs Guzzi nyt kuvailisi.. itsellä on vuodesta 2011 ollut koko ajan vähintään yksi Guzzi tallissa, ja kaverina on ollut sitten japsia, yksi BMW, ja yksi kotari. Itse ajattelen yleisesti että ihan sama millä ajaa, kunhan ajaa. Mutta itselleni Guzzi on kuitenkin se oikea merkki, vikoineen, puutteineen ja omituisuuksineen. Mutta ilman joitain noita se ei olisi Guzzi. Joillekin se oikea on HD, joillekin bemari, joku japseista jne. Vähän kuten elämänkumppanin valinnan kanssa, pitää olla sitä kemiaa tai kipinää, se oikea tunne. Jos tuo tietty fiilis puuttuu pyörästä, niin ainakin omalla kohdalla semmoisella ajot tahtoo jäädä melko vähiin. Tunneasioitahan nämä on muutenkin, ei moottoripyöräily välttämättä ole mitään järki-ihmisten touhua.  ;D

Ei, ei tässä ole järjen häivää :)

Noita vanhempia malleja katsellessa tuppaa olemaan ongelmana se että eipä niitä pääse missään koeajamaan. Ja tokihan lopullinen totuus selviää vuodessa - kahdessa.

Tässä viimeisen vuoden aikana tuli käytyä vieraissa enemmänkin, ja tallissa on ollut kolme eri Kawasakia Grison kaverina männä vuoden aikana. Nyt on enää tuo W650. Huomasin melko äkkiä, että en saa harrastukseen samaa syvyyttä japsien kanssa, jos verrataan Guzziin. Vaikka kaikki sinällään olivat tosi kivoja ja hyviä pyöriä. Ja itselleni harrastus on paljon muutakin kuin ajamista, talliaika on itsellä iso osa harrastusta, yli puolet vähintään, ja siinäkin tykkään Guzzin "helppoudesta". Guzzissa on sielua ja luonnetta, historiaa ja tiettyä konepyörämäisyyttä mistä itse tykkään. W650:ssä on Guzzin kanssa se yhteistä, että se on suht harvinainen, hyvän näköinen ja mukava ajaa. Siinä syitä miksi ei harmita vaikka ei menisikään kaupaksi. W800 on jo erilainen, ei sytytä itseä. Siinä on ruisku ja puuttuu mm käynnistyspoljin, tiettyä vanhaa brittipyörämäisyyttä jää uupumaan.

Samoja ajatuksia etenkin tuosta kasisatkusta. Se on samanlainen kuin W650 mutta ei kumminkaan.

Voi kun olisikin se talli ja aikaa. Propaaminen on kivaa silloin kun ei ole kiire ajamaan tai muihin velvoitteisiin. Tietty jos Guzzin hommaa niin pitää mennä norkoilemaan motomatin kerhon kulmalle ? :)

Itse käytin ja käytän muutenkin paljon niitä puristettavia klemmareita, on niillä oma nimityskin, mutta en nyt muista mikä. Parhaan tuloksen saa kun käyttää niiden puristamiseen tehtyjä pihtejä.

Noita ?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jaahdytysjarjestelma/letkunkiristimet/letkunkiristin-ruostumaton-1-korvainen-o70---162-mm-240-kpl-2000035862


Bellagio on 2V kone, sama kansi kuin esim 1100 Grisoissa, Brevoissa ja uudemmissa Caleissa. Liitteenä kuva varaosaluettelosta, näkee missä samoja kansia on. Tuossapa kuvaa https://www.ebay.co.uk/itm/183433736688

Bellagio on hieno, yksi suosikeistani. Harmi vaan että saattaa olla vähän pieni fyysisesti itselleni.

Cheers, Jani

Cycle ergo väittäisi mulle sopivaksi. Toisaalta mulle ehkä sopisi paremmin joku rauhalliseen ajoon ohjaava peli kun järki ei itsellä aina tunnu riittävän.

Keväällä varmaan nähdään mitä tulee vastaan budjetin rajoissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #51 : Lokakuu 18, 2023, 18:03:58 ip »
Rautapeltiset tankit ruostuvat jossain vaiheessa aina. Sellaisen läpinäkyvän "oravasiivilän" eli pienen nyrkin kokoisen dieselöljysuodattimen laitto imupuolelle ei ahdista virtausta. Tarkoitus on vain ottaa pois kuleksimasta sen kokoinen lika joka saattaisi pumppuun mennessään edesauttaa pumpun tekniikan vanhenemista ennenaikaisesti.
On siellä tankin sisälläkin suodatin ennen pumppua. Muovitankissakin. Tankkiin saattaa joutua ryönää ihan tapaturmaisestikin. Nylyään tankeissa on sentään lukolliset korkit vaan ennenaikaan ei. Ilkeämielinen taho oli aikanaan laittanut Hondani tankkiin pari kourallista hiekkaa. Haittasi ajoa, tankki, hana ja kaasuttimet piti puhdistaa.

Ulkopuolisista pumpuista vanhemmissa Guzzeissa on varsin iso automallia oleva polttoainepumppu ja säädin. Säädintä vasten painetta se tuottaa jatkuvasti kolmen baarin tietämillä. Etanolin tultua käyttöön polttoaineen osana olen havainnut näiden pumppujen tehon alenemaa. Pumppu ei ole kallis uusia ja sen voi myös kunnostaa. Mutta vain yhden kerran. Tarkka ja maltillinen asentaja kykenee avaamaan se kiinni prässätyn päädyn niin että sen saa takaisinkin ja toimivaksi. Pumppuun tarvitsee uusia sisälle päädyissä olevat o-renkaat. Ja sitten taas taivuttelemaan prässäystä kiinnipäin. Aikakausi tällä ratkaisulla oli 80-luvun lopuppupuolelta 90-luvun lopulle.
Tämän tyyppinen laite: https://www.autodoc.fi/hella/15483006?utm_medium=cpc&utm_source=google&c=18667468937&gshp=1&gclid=Cj0KCQjwhL6pBhDjARIsAGx8D58ics_egJilTS2Eabu4GQDJoNPNBNKEpmKGrd5qgzjmmLJyTOVsZBMaAmQVEALw_wcB

Ei siis ole kallis jos ei jaksa askarrella. Tankin sisäisiäkin pumppuja on marketin hyllyllä hinnat alkaen noin 20€.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #52 : Lokakuu 18, 2023, 18:10:44 ip »
Ei siis ole kallis jos ei jaksa askarrella. Tankin sisäisiäkin pumppuja on marketin hyllyllä hinnat alkaen noin 20€.

No ei ole hinnan kiroissa nuo  ;D

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #53 : Lokakuu 28, 2023, 15:48:33 ip »
Kävinpä lauantaiaamun iloksi paikallisella RantaJuopolla istumassa Nevadan, Californian ja Bonnevillen päällä.

Cycle-ergo huijaa. Nevadan osat on just eikä melkein kohdallaan. Tai sitten joku on vaihtanut tangon siihen tai jotain. California on mulle turhan iso, ei sillä etteikö sen kanssa pärjäisi. Bonneville on sitten taas aivan erilainen ja etukenoisempi - hyvä vai paha?  - , ovat vaan kokolailla eri hinnoissa kuin Nevadat.

Tarttee vissiin keväämmällä katsella joku passeli yksilö Nevadaa. Vuoden päästä sitten ihmettelee taas kun selviää mikä kohta siinä hiertää.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #54 : Tammikuu 05, 2024, 09:48:55 ap »
Jaa. Taitaa tulla Guzzi-ukko sitten meikäläisestäkin. Tuli sovittua kaupat keväälle -98 Nevada Clubista. En ole pyörää nähnyt kuin kuvissa - näyttää kyllä ikäisekseen siistiltä. Räpeltämätön, ei mikään kiertopalkinto. Kilometrejä sen verran että mittari pyörähtää mun ajoilla ympäri sopivasti museorekisteröinti-iässä. Väri oikea ("musta") ja erilliset penkit. Nyt vaan odotellessa lumien sulamista että saa mopon kotiin  :)

RStone

  • Viestejä: 117
  • "Well, hang in there"
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #55 : Tammikuu 05, 2024, 11:43:05 ap »
Onnea uudelle perheenjäsenelle ja tervetuloa mukaan joukkoon!

Nevada on hemmetin hyvä pyörä, kevyt ja helppo hallita. Näyttää kustomilta mutta ajettavuudeltaan sportinketterä.
Erilliset istuimet ovat ajoasennon kannalta tosi hyvät varsinkin, jos kuski on pidempää sorttia.
Aitoa Guzzi-fiilistä ja ainoa "vika" on ehkä ruokahalun kasvaminen isolohkoon (nim. kokemusta omaava)

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #56 : Tammikuu 05, 2024, 12:14:30 ip »
Onnea uudelle perheenjäsenelle ja tervetuloa mukaan joukkoon!

Nevada on hemmetin hyvä pyörä, kevyt ja helppo hallita. Näyttää kustomilta mutta ajettavuudeltaan sportinketterä.
Erilliset istuimet ovat ajoasennon kannalta tosi hyvät varsinkin, jos kuski on pidempää sorttia.
Aitoa Guzzi-fiilistä ja ainoa "vika" on ehkä ruokahalun kasvaminen isolohkoon (nim. kokemusta omaava)

Kiitos kiitos!

Tuossa Nevadassa on tosiaan moni asia oikein suoraan paketista. Mitä isolohkoon tulee - niin epäilen. Oma isolohkotaival tuli jo tehtyä japanialaisilla pyörillä. Ja lisätehosta ja painosta ei ole mulle kuin riesaa. Ei sillä ettenkö niitten kanssa toimeen tulisi mutta... toki asia muuttuu jos sattuu vakikyytiläisen saamaan. Tai jos sattuisi olemaan aikaa harrastaa ja talli ja sopiva projekti. Tai... ;-)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #57 : Tammikuu 07, 2024, 09:50:46 ap »
tervetuloa lupsakkaan joukkoon!
Käväse soppeleissa aluetapaamisissa ja pari ralliaki Gruppolla on kesällä tarjolla.
Sulakelejä ootellessa!

Jukka Tuusbyystä
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.