Minä, kun en tiedä muista merkeistä mitään, olen huono arvostelemaan kehumatta. Valitsin Moto Guzzi Nevada Anniversarion vähän kuin mielikuvien perusteella. Menin kauppaan ostohousuissa ostamaan V7-Raaseria, jotka oli kaikki jo myyty. Kauppias sanoi, että yksi kahden pyörän laatikko oli juuri tullut Nevada Anniversaariota, olisi heti otettavissa liikenteeseen. Niitä ei sitten muita olekaan Suomessa. Katselin tekniikkaa ja totesin kelvolliseksi, kun oli kaikki mitä tarvitaan, eikä sitten muuta hömppää. Vaihtoehtona oli myös saman kokoluokan BMW, joka oli tekniikaltaan monipuolisempi vesijäähdytyksellä ja ABS:llä, halvempikin, mutta laadultaan heikko pykivine kumiosineen, vaikka oli uusi. Kaupat siis tehtiin Annista viikon harkinnalla. En ole katunut, mutta täytyy taas sanoa, että ei ole juurikaan kokemusta muista pyöristä. Tuli 40v taukoa edellisestä moottoripyöräilystä. Kaupasta ajoin ulos ja aloin opetella uudelleen ajamista pitkin Jyväskylän katuja.
PA-pumpusta. Minusta on hiukan epäreilua puhua tankin sisäisestä pumpusta suodattimineen ja letkuineen kuin se olisi jokin tyyppivika. Luullakseni kaikki moottoripyörät ja autotkin tehdään näin. Siihen on luullakseni syynä korkea paine ruiskutusta varten ja siksi turvallisuus. Letkurikossa polttoaine roiskuu tankin sisällä turvallisessa paikassa. Letkujen kestävyydessä oli vaikeuksia vähän aikaa silloin kun bensiinin koostumus muuttui joillekin kumilaaduille sopimattomaksi. Kaverin Volvoonkin vaihdettiin pihassa juuri sama letkunpätkä neopreeniseen, entinen oli aivan hyytelöä. Annin huolto-ohjelmassa on PA-letkujen ja -suodattimen vaihto 4v välein. Kerran ne on vaihdettu, eikä silloinkaan niiden itsenä takia, vaan kun jouduttiin tapaturmakorjauksessa uusimaan tankki. Ja Annihan on 90v anniversario, siis v-2011 malli.
Olen antanut itseni ymmärtää, että Anniversario juhlavuosi oli, paitsi tehtaalla 90v, myös 744 cc moottorilla 20v. Korjatkaa jos olen väärässä. Kun jotain tehdään hyvin niin ei tarvitse juurikaan sitten parannella. Tämä moottori, joka on, Nevadan lisäksi, sama myös V7 malleissa v-2012 asti ja pikku-Brevassa, on pysynyt samana luotettavana sotaratsuna koko tuon 20 vuotta. Kukaan ei ole kertonut siinä olleen tyyppivikoja. Valmistus oli pakko lopettaa kun pieneen kanteen ei mahdu enempää venttiilinreikiä ja päästövaatimukset menivät edelle.
Mandellossa museossa on tiedustelu-droonin moottori juuri sama, paitsi tehokkaampi viritys, 744 cc Moto Guzzi. Pitkälle objektiiville kameroissa on kai eduksi, jos alusta ei tärise.
Kauppiaskin kehui tärinättömyyttä: "Katso – moottori pultattu runkoon ilman kumityynyjä." Sekin vaikutti ostopäätökseen. Ketjuista sain tarpeekseni -60 luvulla joten kardaaniveto vaikutti hyvältä. Myyjä tiesi myös kehua yhteisön tekemää, ilmaista ja avointa, diagnostiikkaohjelmaa.
Kaksi varsinaista vikaa on ollut 12 vuoden kuluessa. Öljynhuohottimen kumiletku oli huonoa laatua ja hapertui. Ehdin huomata ennen isompaa öljyvahinkoa. Jännitesäätimen rikkoutuminen paljastui kerran talvisäilytyksen jälkeen, se oli vienyt mukanaan tuhoon myös akun, se oli kallein remontti, joita on tullut, syytä regulaattorin särkymiseen en löytänyt, eikä sitä ole toistunut. Muuta vikaa ei ole ollut.
Diagnostiikkaohjelman opettelin heti alkuun. Sehän ei ole mitenkään välttämätöntä, mutta kun on tämä sähkömiehen uteliaisuus. Auttaa se silti huolloissa ja säädöissä. Olen myös ajanut etanolilla monta kesäkautta lämpimillä ilmoilla. Siihen tarvitaan toinen moottorinohjauskartta ja karttojen lukuohjelma ja kirjoitusohjelma sekä karttojen muokkausohjelma. Mutta se onkin sitten toinen juttu.
Yksinkertaisen rakenteen ansiosta on mahdollista tehdä huoltoja itse aika pitkälle, jos vaan malttaa opetella ja kysyä yhteisöltä kaikki mkä on vähänkin epäselvää. Minusta moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti, jota ei voi paljoa vieraisiin käsiin luottaa. Se on vähän sama asia kuin laskuvarjon pakkaus.
Kun olen tällainen italialaisen mannekiinin kokoinen oli Annin ajoasento natiivinakin hyvä. Stongaa olen 10 mm nostanut myöhemmin välipaloilla, sain selkää suoremmaksi. Saman painoluokan sissy on ollut monesti takapenkillä ja hyvin on pärjätty. Tavaratilaa on kolmella laukulla 100 litraa, riittää hyvin. Parikin Euroopan kiertuetta olen tehnyt. Hyvin on Anni minut kantanut Alppien yli. Autobaanalla Anni kulki tuntikausia kiltisti täydellä kaasulla 170 km/h, navin mukaan mitattuna, täydessä lastissa yksin ajaen.
Vaikka olen jo ikämies, enkä mikään voimamies muutenkaan, saan mainiosti nostettua Annin pystyyn kaatumisen jälkeen, jos vaan luita ei ole mennyt, kuten kerran kävikin. Painaa Nevada kyllä 200 kg tyhjänäkin, joten hyvä nostotekniikka tarvitaan, ei niinkään voimaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_NevadaSaanen hiukan kehua: Tuo Wikipedian artikkeli Nevadasta on oikein hyvä – ajan aamuisin sen kirjoittajalta parran.

P.S. Vaajakoskella Marinessa oli vielä kesällä myynnissä söpö Bellagio.