Kirjoittaja Aihe: Mitä Guzzista pitää tietää ?  (Luettu 1556 kertaa)

motomatti

Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #30 : Helmikuu 19, 2021, 22:10:20 ip »
Lainaus
Itselleni on muodostunut käsitys etteivät Guzzin omistajat ole kovin innokkaita rakentelijoita, vaan jokainen alkuperäinen muovipärekin säilytetään pyörässä, koska se on arvokas alkuperäisosa. Kardaaniveto karsii myös tehokkaasti rakenteluintoa kun takapään muokkaus on haasteelista. Aika harvassa on rakennetut Guzzit Suomessa.

Toki alkuperäisen säästäminen ja ylläpito on kunnianosoitus pyörän suunnittelijalle ja valmistajalle. Tosin aina ei onnistu...

Hieman kiistäisin etteikö rakentelijoita olisi.
Monet rakennetut Guzzit eivät näytä rakennetuilta ollenkaan. Olen tämän huomannut kulkiessani eri tapahtumissa. Mielestäni on hyvä ettei rakentaminen näy ulospäin. Ennen EU:ta piti jopa piilotella tekniikkaa ettei viranomainen tunnista rakennelluksi. On jo pitkään ollut vapaampaa. Noin 1500€ hinnalla saa oikein rakennetun pyörän hyväksytyksi katsastuksessa. Testmill Pentanova hoitaa toimenpiteet.

Omia rakenneltuja pyöriäni on luultu tehdastekoisiksi. Karkein esimerkki oli eräässä rakenneltujen pyörien kisassa johon vein California Adamantin. Tuomaristo ei ottanut sitä arvosteltavaksi koska tehdastekoisia ei oteta mukaan kisaan. Tosin tämä selvisi minulle vasta kisan jälkeen koska ilmoittautuessa minulle annettiin osallistujanumero. Enkä edes tehnyt kyseistä trikeä mitenkään korkeiden vaatimusten mukaan. Tosin kyseisessä kisassa on voittajana ollut aina amerikkalaista perua oleva pyörä.

On helpottanut asiaa että muualta on tullut pokaaleja. Se ei kuitenkaan ole ollut tavoite vaan tehdä hyvä käyttöesine itselle. Pokaali on sivutuote. Nykyään saa kaupasta sisäkaarteeseen kallistelevia kolmipyöriä. Mutta minä ehdin ensin. Ratkaisuni on paljon yksinkertaisempi kuin tehdastekoisissa. Lisäksi ajettavuus on hyvä.

Kehittelemäni ahdettu Centauro on saanut palkintoja mutta ei aina. En ole enää kovin innokas viemään pyöriäni näyttelyhin koska niihin suhtaudutaan usein kielteisesti. Väärä merkki, väärä maa, väärin tehty.

Ennen kuin arvostelee pitää ymmärtää että kaikki ei näy päällepäin. Tosinaan asiaa on liioiteltu. Joutsassa muutama vuosi sitten oli varsin näyttävä Guzzi chopperi. Julmetun pitkä keula ja olisiko maavaraa ollut vain noin 10 cm ja leveä kumi takana. Pitää muistaa että kardaanin voi kääntää sivulle. Ainakin minulla on sellaisia Guzzin kardaaneja joissa on ristinivel molemmissa päissä. Aika harvoin on asiaa hyödynnetty.

Vastaavaa ratkaisua hyödynnettiin eräässä pikku sivuprojektissa japaninpyörään jossa sain esiintyä muotolijana ja muotojen toteuttajana. Metallityöt teki samassa tiimissä JL Meccanica. Myös lukuisia muita pyöriä on tullut muotoiltua uudelleen. http://www.motomatti.fi/2017/10/komposiittiosien-valmistus.html
Tämäkään pyörä ei saanut palkintoa koska MP-näyttelyn tuomarien ratkaisu oli tyly: hiilikuitujäljitelmien käyttäminen. Aitoa oli kaikki ja ainutkertaista valmistetta. Eikä asia ollut edes se koska moottori oli ylikoossa, siinä oli iso remmiahdin, single-keula ja takatuenta, digitaalitekniikkaa, ilokaasulaitteet ym. Meni siis tuomariston älykkyyden yli. Anteeksi esimerkki vaan onhan minulla vastaavanlainen, vastaavilla ominaisuuksilla ja uudella muotoilulla tekemäni Centauro.

Suunnittelin myös  uudelleen Suzuki Katanan muodot. Toki vanhaa kunnioittaen. Onhan se alkuperältään hyvää eurooppalaista muotoilua. Mutta aina voi parantaa.
Guzzien muotoiluakin olen tehnyt kuten, esimerkiksi, Californian, Centauron sekä Larion suhteen. Pienempiä juttuja lukuisiin pyöriin. Kuten satuloita ja katteita.

Vaikka esittelen pääosin omia muotoilujani on maassamme muitakin rakentelijoita jotka ovat tehneet hienoa työtä Guzzien parissa. Tyhmempi ei vaan huomaa muotoilun hienouksia. Melkein kuka tahansa virittää moottorin mutta toimivan muotoilun teko on huomattavasti vaativampaa. Toisaalta Guzzissa on kone niin suuressa osassa että se vie huomion vaikka vieressä olisi hienojakin ratkaisuja.

On myös rakennettuja ketjuvetoisia versioita V2-Guzzeista. Joissakin on Guzzin kone on istutettu H-D:n vaihdelaatikon ja kytkimen kanssa. Näyttää mahtuvan vanhan GT:n runkoon. Kaksi ketjuvetoa kardaanin sijaan. Ei jatkoon.

Muotolu ei ole vain hienoja ja tyylikkäitä muotoja. Aina pitää ottaa huomioon hyvä toiminnallisuus. Siinä mokaavat joskus nimekkäätkin suunnittelijat.
Miksi ostin 1400 Californian: koska näin siinä hyvän aihion sekä pitkäikäisen käyttöpyörän varsin edulliseen hintaan. Olen muokannut toimivuuden parantamisen lisäksi sen muotoja ja rakenteita joita olen selostanut blogissani varsin pitkästi. Prosessi jatkuu. Talvet ovat edelleen aika pitkiä. On aikaa levätä ja puuhastella. Suvella sitten nautitaan matkanteosta.

@

Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #31 : Helmikuu 21, 2021, 18:05:17 ip »
Ei noista rakennelluista Guzzeista silti Suomessa ole runsauden pulaa. Entistäminen ja vanhojen laitteiden kunnossapito on asia erikseen, joka tietenkin on myös rakenteluun verrattavaa toimintaa.

Myös valmisosia on hankala saada Guzzeihin. Täältä ole aikoinani jotain erikoisosia hankkinut. Noita Ingon tekemiä Guzzeja olen bongannut Mandellossakin.

http://www.mandello-cycles.de/html/home.html