Kirjoittaja Aihe: Mitä Guzzista pitää tietää ?  (Luettu 1558 kertaa)

jjp

  • Viestejä: 181
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2021, 07:32:59 ap »
Pituutta on kertynyt se 175, joten vissiin Nevada olisi sen puolesta ok. Toki aion käydä istumassa noita eri malleja kunhan saan aikaa ja rahaa :)


Tuosta ergonoomiasta tuli mieleen, että jotain osviittaa saa tuolta: https://cycle-ergo.com/ Siihen saa omia mittojakin laitettua.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2021, 07:50:51 ap »
Tuonne kun laittaa meikäläisen mitat Jaackalin selkään, niin näyttää kuin mammutti liiskaisi mopoa!  ;D Skaalauksessa ehkä jotain pientä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 284
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #17 : Helmikuu 18, 2021, 07:15:52 ap »
Tuonne kun laittaa meikäläisen mitat Jaackalin selkään, niin näyttää kuin mammutti liiskaisi mopoa!  ;D Skaalauksessa ehkä jotain pientä..

Kyllä tuo aika hyvin kuvaa n. 6 jalkaa pitkän kuskin tuskaa orgis-Calin sarvissa. Ergonomiasta ei ole tietoakaan. Jyrkkä polvikulma ja yläselkä jatkuvassa jännityksessä, josta seurauksena yläselän krampit päivän päätteeksi.

jjp

  • Viestejä: 181
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2021, 08:05:27 ap »
Tuonne kun laittaa meikäläisen mitat Jaackalin selkään, niin näyttää kuin mammutti liiskaisi mopoa!  ;D Skaalauksessa ehkä jotain pientä..

Kyllä tuo aika hyvin kuvaa n. 6 jalkaa pitkän kuskin tuskaa orgis-Calin sarvissa. Ergonomiasta ei ole tietoakaan. Jyrkkä polvikulma ja yläselkä jatkuvassa jännityksessä, josta seurauksena yläselän krampit päivän päätteeksi.

Saa siihen 179 senttisenkin. Mikä sattuu olemaan oma mitta. Mutta tuolla voi verrata omia kokemuksiaan uusiin mahdollisiin ehdokkaisiin. Saa jotain suuntaa. Esimerkisi Nevadan suhteen kulmat on muutamien asteiden sisällä samat kuin hondassani. Eroa tulee siitä että kantapäät saan maahan Nevadassa, eikä tule etunojaa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2021, 11:58:42 ap »
California 3 joka on kaksoissatulalla varustettu eli eri satula kuskialle ja kyytiläiselle ja vain yksi kiinteä kuljettajan paikka on kieltämättä omituinen. Ei se silti ole selkävikaiselle ollut ihan mahdoton asento koska parisataa kilometriä sujuu varsin kohtuudella. Pitkään "lankkusatulaan" tottuneelle se voi olla harjoituksen paikka. California Vintagessa on satula siitä väliltä ja siinä on hieman liikkumisvaraa. Se tuntui 176cm lyhyelle ihan ookoo ajoasennoltaan.

California 1400 mallistosta löytyy sitten vaikka minkälaista vaihtoehtosatulaa; on erillissatuloita ja yksimittaisia, molempia useaa eri mallia. Tarvikemallit päälle. Omassa 1400 Calissa kaksi satulasettiä: kaksiosainen perussatula ja yksiosainen joka on geelisatula ristiselän tuella. Jaksaa kyllä tankillisen pöristellä eikä sittenkään ole takamus puutunut tai asento tuntunut ikävältä. Ohjaustanko on malliltaan leveähkö ja sellainen että tulee melkein syliin. Kädet lepäävät alhaalla kyynärpäät koukussa. Ohjaustankoon ei siis tarvitse nojata lainkaan. Aika tyypillinen isojen matkapyörien ajoasento.

Poikkeuksena muutin astinlautojen asentoa. Tein hyvin yksinkertaiset muutososat astinlautojen kiinnityksiin niin että sain astinlautojen etupäät kohoamaan noin 3 senttiä. Näin nilkkojen kulma on parempi, jarru- ja vaihdepoljin helpommin ulottuvissa eikä jalat liu'u astinlaudoilta pois kuten tapahtui alussa. http://www.motomatti.fi/2016/12/astinlautojen-asennon-muutostyo.html

Aikaa muutokseen meni enemmän miettiessä kuin tehdessä.

Noin yleensä ottaen: niissä malleissa joissa on sama runkotyyppi kuten California2 California 3, California 1100 ja California Vintage voinee aika pienellä vaivalla sovittaa niiden satuloita keskenään. Valinnanvaraa siis on. Lisäksi on tarvikesatulavalmistajia ja mikä estää alkuperäiseen satularunkoon tekemään tai teettämään oman ahterin mukaisen muodon.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2021, 12:15:28 ip »
Vakuutusmaksut Guzzeille ovat nykyään varsin kohtuuhintaisia. Toki kannattaa silloin tällöin kilpailuttaa vakuutuksiaan.
Edullisuuteen vaikuttanee onnettomuutilastot, käyttäjän ikä, pyörän teho-painosuhde ja henkilökohtainen vahinkohistoria.

Kun on useita pyöriä taloudessa kuten seitsemän pyörää itsellä haluaa tietenkin vakuutusten olevan kohtuullisia.
Kaksi pyöristä on ympärivuotisen vakuutuksen piirissä. Niissä on vain liikennevakuutukset. Esimerkiksi California Adamantin liikennevakuutus on alle 50€ vuodessa mutta 1400 Californian vakuutus on useampi satanen.
Jostain syystä Honda CL350 Scramblerin (33 hv) vakuutusmaksu päivää kohden on korkeampi kuin Moto Guzzi Centauron (yli 100 hv).

Muut pyörät kun otan liikennevakuutuksen piiriin niin silloin otan vain niin moneksi päiväksi vakuutuksen kuin tarvitsen. Usein vain viikonlopun mittaisen. Esimerkiksi käyntiin jossain tapahtumassa. Silloin vakuutusmaksu on vain joitain euroja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #21 : Helmikuu 18, 2021, 12:17:54 ip »
Noin yleensä ottaen: niissä malleissa joissa on sama runkotyyppi kuten California2 California 3, California 1100 ja California Vintage voinee aika pienellä vaivalla sovittaa niiden satuloita keskenään. Valinnanvaraa siis on. Lisäksi on tarvikesatulavalmistajia ja mikä estää alkuperäiseen satularunkoon tekemään tai teettämään oman ahterin mukaisen muodon.

1100 ja Jackal yms istuimet eivät käy ristiin. Pohja ja kiinnitys on tyystin erilainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #22 : Helmikuu 18, 2021, 14:27:21 ip »
Jackalin ja Stonen jätin listasta pois.
Ei noissa Californioissakaan kaikkien versioiden satulan ristiin ihan heittämällä mene. Jonkin verran on kiinnityksiä tarvinnut muuttaa. Mutta jos löytää sen parhaan satulan ja haluaa sitä käyttää niin metallipajalla voi kiinnitysmuutoksen teettää. Toisaalta tarvikesatuloita on liki kaikkiin malleihin. Joihinkin omiin pyöriini sellaisia olen hankkinut.

Seuraava projekti itsellä on California Adamantiin (Omaa sukua Cali3) laittaa T3:sen puolentoista hengen liki suoran satulan. https://assets.catawiki.nl/assets/2015/7/12/a/8/3/a839a8c8-28a2-11e5-9eaa-33761dafc093.jpg
Saa istua hieman korkeammalla ja asentoa voi vaihtaa. https://shop.tlm.nl/media/catalog/product/a/1/a100751-1-2.jpg_t_1610203916

Vaatii myös uutta muotoilua. Saa nähdä kuinka onnistuu.

@

  • Viestejä: 284
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #23 : Helmikuu 18, 2021, 16:10:14 ip »
Ei pelkän satulan vaihto auta Calin ajoasennon korjaamisessa. 1100:ssa on vakiona astinlaudat aivan liian lähellä ja korkealla. Nekin pitää joko siirtää eteenpäin ja kallistaa tai korvata tapeilla ja siirtosarjalla. Loppujen lopuksi joutuu muuttamaan aika paljon. Omassa projektissani astinlaudat on poistettu ja tapit on siirretty n. 20 cm eteenpäin ja 6-7 cm alaspäin. Satula ei ole paikallaan mutta siinäkin on nyt tilaa liikkua taaksepäin.

mosa

  • Viestejä: 279
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #24 : Helmikuu 18, 2021, 17:19:14 ip »
Kun ajelen käytännössä yksin, niin vaihdoin tämmöisenä "persjalkaisena" Vintagen alkuperäisen, mulle hieman liian korkean, satulan Corbinin singlesatulaan. Samalla laitoin pari korotuspalaa ohjaustankoon. Astinlautoihin ei mun mitoilla tarvinnut kajota. Nuo muutokset riittivät ainakin mulle hyvään ajoasentoon.
mosa

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #25 : Helmikuu 18, 2021, 23:13:54 ip »
On erinomaisen hienoa nähdä että uskallusta on muuttaa ahterin asentoa ergonomian suuntaan. Ihmisen fysiologia on ainoa hyvä johdanto. Jos ei sovi mitenkään niin jossain on jotain parempaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #26 : Helmikuu 19, 2021, 06:23:52 ap »
Kun kerran muutkin; omassa Jackalissa on kuljettajan ympäristöä muutettu sopivammaksi. Noin tunti hankinnasta ja olin Biltemassa ostamassa crossitankoa. Myöhemmin korotin tankoa 35mm, poistin tankon ja kolmion välistä värinänvaimennuskumit ja korotin satulan takaosaa 25mm. Jalkatapit sijaitsevat myös n. 15mm vakioita korkeammalla. Myös mukana tulleet vaahtomuoviset kahvakumit saivat heti koriin saavuttuami puukkoa. En ymmärrä miksi joku ajaisi vakiolla, jos se ei itselle sovi? Sellaisia kuljettajia kuitenkin on, jotka mieluumin muokkaavat ”jalan kenkään sopivaksi”, kuin päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2021, 08:42:13 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 284
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #27 : Helmikuu 19, 2021, 07:45:20 ap »
En ymmärrä miksi joku ajaisi vakiolla, jos se ei itselle sovi? Sellaisia kuojettajia kuitenkin on, jotka mieluumin muokkaavat ”jalan kenkään sopivaksi”, kuin päinvastoin.

Itselleni on muodostunut käsitys etteivät Guzzin omistajat ole kovin innokkaita rakentelijoita, vaan jokainen alkuperäinen muovipärekin säilytetään pyörässä, koska se on arvokas alkuperäisosa. Kardaaniveto karsii myös tehokkaasti rakenteluintoa kun takapään muokkaus on haasteelista. Aika harvassa on rakennetut Guzzit Suomessa.

Henko

  • Viestejä: 264
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #28 : Helmikuu 19, 2021, 18:59:25 ip »
Aika harvassa on rakennetut Guzzit Suomessa.
En tiedä onko maailmallakaan paljon, mutta hämmentävän hienoja ja muutenkin hämmentäviä löytyy kyllä googlella.

heimoli

  • Viestejä: 58
Vs: Mitä Guzzista pitää tietää ?
« Vastaus #29 : Helmikuu 19, 2021, 21:49:25 ip »
Olen nyt ajellut 7 vuotta Breva 750 -06, 85tkm, ja enpä muuta ole kaivannut.
Painoa sopivasti alle 200kg, 50hp riittää, kaks päälläkin kulkee.
Huollot helppo tehdä, ja varaosia ei ole paljoakaan tarvinnut hankkia.
Ite olen 172cm/90kg (68v).
Vakuutus on vähän kallis verrattuna vanhempiin Guzzihin.