Kirjoittaja Aihe: MP-katsastus, ikuisuusasia?  (Luettu 23222 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
MP-katsastus, ikuisuusasia?
« : Helmikuu 13, 2021, 18:42:19 ip »
Vaikuttaa että kun hakemalla haetaan ja epämääräisillä tutkimuksilla tuetaan että katsastus moottoripyörille olisi tarpeellista.
https://www.smoto.fi/2021/02/10/moottoripyorien-katsastus-taas/

Lisää asiasta: https://www.smoto.fi/2021/02/09/katsastajien-etujarjesto-tutkimassa-katsastuksen-hyotyja-eulle/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2021, 14:16:00 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2021, 19:04:06 ip »
Saksassa katsastetaan joka toinen vuosi ja koska Saksa=EU standardi, niin siksi sanomaa levitetään tänne meillekin.  :o
Toistuva paine on poliittista harmonisointia, eikä sillä ole mitään tekemistä tutkimustiedon tai arkitarpeiden kanssa.  :( :-X
Tämä on kuin ajokorttiluokka"uudistukset" ja ammattipätevyys. Kortin uusimista ja kurssipäiviä muutaman vuoden välein  ::)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2021, 14:44:27 ip »
Kortin uusiminen sinänsä ei vaikuta pahalta ainakaan nykyisessä muodossaan.
Itsekin olen siinä iässä ja omaan sellaisen ajokortti-aapisen että muutaman vuoden välin, tihentyvässä tahdissa pitää käydä testeissä.
Olen kyllä miettinyt mahdollisuutta luopua C-kortista ja sen lisukkeista ja tyytyä ABe-korttiin. Ei tarvitse ihan heti sitä varten lääkäriaikaa varailla.

EU on laaja ja alueella voi olla erilaisia käsityksiä moottoripyörän käyttökuntoisuudesta johon vedoten katsastamista perustellaan.
Omassa Kerhossani on ns rottapyöriä parilla kaverilla. Heidän pyöränsä ovat kuitenkin teknisesti erinomaisessa kunnossa mutta silti joutuvat viranomaisten kanssa tekemisiin varsin usein. Ulkonäkö siis ratkaisee.

Aikanaan ns. pitkäkeulaiset ja muutkin chopperit olivat virkavallan ikeen alla. Ko. pyöristä lähti kilvet ratsian yhteydessä helposti vain ulkoisiin syihin vedoten eikä tekniikan toimivuuden kannalta. Ulkoisia syitä mainittakoon veronkiertoepäily, hallintajärjestemien poikkeamat, melu ajettaessa, erikoinen rengastus, jne. kyseisiä asioita sen kummemmin mittaamatta tai todistamatta. Mielivaltaakin oli.

Tilanne sittemmin muuttui toisinpäin. Poliisilla täytyy olla nykyisin paremmat tiedot ja selkeät ohjeistukset.
Tilanteen muutti se että muutetuilla ajoneuvoilla, joita minullakin on, on myös mahdollista ne katsastuttaa ja hyväksyttää laillisiksi liikennevälineiksi. Rahaahan siihen kuluu. California Adamantin katsastus ajoneuvoluokan vaihdosta vaati noin 1500€ kulut virkatoimesta ja siihen liittyvista viskaalisista maksuista. Rahalla siis saa laillisuutta. Ainoa nautinto on ollut rahanmenosta se että konstaapeli on pysäyttänyt minut ajoneuvoineni ja ryhtynyt etsimään puutteita tai vikoja. Kun kaikki on kunnossa ja paperilla (Traficomin tiedostoissa.) niin on saanut, toisinaan, hyvän matkan toivotukset.

California GTS:n vaihtoehtoiset rengaskoot ja -tyypit hyväksytin läheisellä katsastusasemalla. Se maksoi vain 50€. Mielelläni maksoin sen rahan siitä hyvästä että vaihtoehtona olisi saattanut olla matkan keskeytys ja/tai sakot, jopa rekisterikilven talteenotto.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2021, 17:59:30 ip »
saksassa saa ajaa B kortilla 7,5 tonnin autoa ja kaikki jakeluautot on niitä eli ammattipätevyys on vaan isoilla kuroma autoilla ja rekoilla

suomessa luotiin C1 luokka siihen väliin 3,5 - 7,5 tonnia ja kuinka ollakkan tarkemmat ajokorttimääräykset ja ammattipätevyys koskee myös pullakuskeja

ei ymmärrä täytty vaan sitten käydä 5 vuoden välein lääkärissä jos meinaa C1 ducatolla ajella

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2021, 21:24:45 ip »
Ne on juuri nuo erot eri EU maiden välillä, joita lähinnä Saksan virkamiehet koittavat harmonisoida. Poliitikot vaihtuu, mutta virkamiehet pysyy. Autobaanalla 250 nopeudella ymmärtää katsastuksen, rengaspainevalvonnan yms yms, mutta meillä max 120, kantateillä 80 ja lyhyt ajokausi sekä kurinalainen kulttuuri.
Itsellä ABCDE kortti ja ennen EU aikaa vuosia ammattikuljettajana. Suorahampaisia synkronoimattomia vaihteistoja, eikä ABS:ää EPS:ää, eikä digitaali rajoittimia muitakaan silloin. Uusi kalusto on kuin henkilöautoa ajaisi ei siinä juuri viiden päivän "virkkauskurssit" kenestäkään turvallisempaa ratinpyörittäjää tee. Vaarallisten- ja erityiskuljetusten kortit on jo toinen juttu ja ne työnantaja maksaa/kurssittaa kuten ennenkin. Ikävuosien myötä tietysti on terveystarkastukset perusteltuja.
Nyt mopokortilla (AM/120) ei saa ajaa nelipyöräistä (AM/121) ja päinvastoin, mutta 1000cc (T1b) 60km/h traktori-mönkijä on 15 vuotiaalle laillinen.
Liikenneturvallisuus ei näissä luokituksissa ole se juttu (mikä sitten lienee ?) ja sama varmaan koskee myös tuota MP katsastus hinkua.
Vuosikausiin en mitään tienvarsivalvontaa ole enää missään nähnyt. Puhallusratsia ehkä joskus, mutta kalustoa ei ole kummasteltu.
Kesäaikaan kyllä kohtaa viikoittain niitä desibelipoikii, jotka voisi ilman mittaustakin passittaa konttorille kilpiä takaisin noutamaan.

Tuollahan se on motomatin aloitusviestiin lisäämän linkin tekstissä:
" Tutkimuksesta on vastannut pääasiassa CITA, joka on moottoriajoneuvojen katsastuksen asiantuntija ja jonka jäseninä ovat Euroopasta tärkeimmät katsastustoimijat, mm. A-katsastus, K1-katsastajat ja Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry ja Traficom Suomesta. "
Sulaa hulluutahan tällaiset "asiantuntijuudet" ovat kun Suomessa moottoripyöriä ei edes katsasteta. Palveluntarjoajat siis mutustelevat oman palvelunsa tarvetta, hyötyä ja että pitäisikö se määrätä pakolliseksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2021, 06:56:49 ap »
Isäni täytti juuri 70 ja päätyi pudottamaan kortista C:n pois. Tällä hetkellä minun veljillä ei ole kuorma-autoa, mutta kaikilla on tarvittaessa kortti vähintään siihen. Voi kuulemma istua sitten apumiehenä jos tilanne sitä vaatii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2021, 11:01:01 ap »
https://www.femamotorcycling.eu/ep-technical-inspections/

https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-testing/


Google kääntäjän käännös jutusta:
Mitä seurauksia on, jos Euroopan komissio muuttaa Euroopan parlamentin toiveet lainsäädännöksi? Asuinpaikkasi mukaan on neljä erilaista skenaariota:

    Maissa, joissa jo on PTI sekä moottoripyörille että mopoille, mikään ei muutu. Nämä maat ovat Kroatia, Liettua, Espanja, Italia ja Itävalta.
    Maat, joissa ei ole vielä mopo- ja kevyiden moottoripyörien (<= 125cc) PTI: tä (suurin osa Euroopan maista), mutta PTI on olemassa moottoripyörille, joiden iskutilavuus on yli 125cc, laajentavat PTI: n koskemaan mopoja ja kevyitä moottoripyöriä.
    Kun maassa ei ole lainkaan moottorikäyttöisten kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen PTI-tekniikkaa, PTI otetaan käyttöön mopoille ja kevyille moottoripyörille ja varmasti suuremmille moottoripyörille.
    Lopuksi mailla, jotka eivät aikoneet ottaa käyttöön moottoripyörien PTI: tä (Irlanti, Suomi ja Alankomaat), on PTI kaikille moottorikäyttöisille kaksi- ja kolmipyöräisille ajoneuvoille myöhemmin.



Euroopan parlamentti kehottaa Euroopan komissiota testaamaan säännöllisesti kaikki moottoripyörät.

Euroopan parlamentti äänesti 26. huhtikuuta 2021 täysistunnossaan katsastuksesta. Äänestys vahvisti liikennevaliokunnan aikaisemman äänestyksen tuloksen. Tämä tarkoittaa, että Euroopan parlamentti kehottaa Euroopan komissiota testaamaan säännöllisesti kaikki moottorikäyttöiset kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot, vaikka mopojen ja kevyiden (<125cc) moottoripyörien osalta vaaditaan ensin kustannus-hyötyanalyysi.

Kirjaimellisesti raportissa sanotaan:

"... kehottaa siksi komissiota harkitsemaan tienvarsitarkastusten velvoitteen laajentamista koskemaan kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja, mukaan lukien 5 prosentin vuotuinen vähimmäistarkastustavoite, koska nämä ajoneuvot ovat tällä hetkellä täysin suljettu direktiivin 2014/47 / EU ”
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2021, 14:07:51 ip »
Lainaus
"... kehottaa siksi komissiota harkitsemaan tienvarsitarkastusten velvoitteen laajentamista koskemaan kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja, mukaan lukien 5 prosentin vuotuinen vähimmäistarkastustavoite, koska nämä ajoneuvot ovat tällä hetkellä täysin suljettu direktiivin 2014/47 / EU ”

Kaksipiippuinen juttu tuokin. Toki se joka ajaa hyvin usein on myös valvonnan alla ja pitänee sen vuoksi ajoneuvonsa kunnossa. Joka ajaa satunnaisesti tai harvoin ei välttämättä osu koskaan tuohon 5% ryhmään.

Tällä kaudella ei ole ollut omalla kohdalla virkamiehien kanssa "treffejä" mutta aiemmin on ollut. Pyöräni kyllä täyttävät ajoneuvopykälien hengen mutta silti on tullut erimielisyyttä. Pääosan pyörieni muutoksista olen hyväksyttänyt Virallisessa Tutkimuslaitoksessa että myös tavallisella katsastusasemalla. Siinä vain kuluu helposti merkittävä määrä rahaa. Idea on siis se että maksamalla saa oikeutta.

On vaikea sanoa millaista väkeä ajoneuvoja syynäävissä tienvarsipartioissa muualla EU:ssa on. Olen kuullut että aikanaan kun pitkäkeuloja oikein tarkoituksella maassamme kytättiin, oli tienvarsipartiota vahvistettu katsastushenkilöllä. Eli poliisi sai ilman isompaa vastuunottoa, mikäli sitä onkaan, sakottaa katsastushenkilön osoittamia kohteita.

Itse en em. kaltaisiin partioihin ole törmännyt koskaan. Vain tavallisiin partioihin jotka yleisesti valvovat liikennettä. Toki niissäkin on ilmennyt mielivaltaisuuksia. Osassa tapauksia olen joutunut "kouluttamaan" viranomaista hänen puutteellisten tietojensa vuoksi.

Soolopyöräni ovat kiinnostaneet partioita erinomaisen harvoin. Yleensä onkin ollut kyse vain puhallusratsiasta jota sopisi, mielestäni, jopa lisätä.
Mutta kolmipyöräiseni, jonka rakenne sallii sen kallistua kaarteessa sisäkaarteen suuntaan, on herättänyt viranomaismielenkiintoa. Sitä haluavat katsoa lähempääkin. Yleisesti ottaen, yksittäisen ratsian henkilöstössä on harvoin kaksi- ja kolmipyöräisten asiantuntemusta. Siksi voi ilmetä mielivaltaa tai "menee läpi" sellainenkin ajoneuvo joka olisi poistettava liikenteestä välittömästi.

Nykyinen ilman henkilötason kohtaamista tehty seurantajärjestelmä jossa poliisiajoneuvossa on rekisterikilpien lukulaite helpottaa kaikkien osapuolien kulkemista. Tosin tällöin tutkitaan vain ajoneuvon laillisuutta eli onko verot maksettu, onko katsastettu, kuka on mahdollinen kuljettaja/hatija, jne. Menetelmä ei tuo ilmi ajoneuvon mekaanisia puutteita.
Siksi kannatankin, vuosikatsastuksen sijaan, että virkavalta valvoo edelleenkin kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvojen kuntoa liikenteessä vaikka joskus se saattaakin tuntua epämiellyttävältä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2021, 14:47:46 ip »
Toisella palstalla joku kirjoitti:
Asennettu teho putki ja poistettu noisekiller ja 70€ sakot Helsingin keskustassa tänä kesänä.

Sain kymmenen vuotta sitten ylinopeussakot moottoripyörällä.
Olin alkuperäisellä Ducatilla liikenteessä ja toinen poliisi oli tuttu moottoripyöräharrastaja, joten tekniikkapuoli oli sekä minun, että poliisin osalta kunnossa.
Kysyin äänien mittauksesta ja poliisit, toinen Savonlinnasta ja toinen Mikkelistä katsoi toisiaan ja Mikkelin poliisi sanoi, että on hän kuullut ko. laitteesta puhuttavan... ;D

Varmaan täällä maakunnassa asiat menee eri tavalla kuin pikitien päässä.


Vielä tuosta kaksipyöräsiten kunnon valvonnasta liikenteessä.
Kun lauma mopojonneja notkuu kaupan pihassa ja kaasuttelee niitä pahaäänisiä ja savuttavia härveleitä, niin jopa minä ihan ohi kävellen näen, että jokaisen voisi viranomainen määrätä uusintakatsastukseen.

Jostain syystä ne samat mopot on kuukaudesta toiseen liikenteessä.

Onko niin, että mopot ratsataan ainoastaan etukäteen suunnitellun moporatsian yhteydessä.
Mutta ei esim. silloin, kun poliisit on liikennevaloissa ja viereisellä kaistalla poliisi näkee mopoja, jossa on rautalangalla kiinnitetty etujarrusatula tai taskulamppu ajovalona.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2021, 14:55:47 ip »
Meitä käyttäjiä ja käyttäjien valvojia on monen sorttisia.
Joskus kaukana Itä-Suomessa asustellessani verstaalleni tuli huoltoon Honda 125. Uudehko laite mutta siitä puuttui etujarrun kahva. Kohta pyörällä tulleen poitsun isä tuli paikalle ja kysyin häneltäkin miksi jarrukahva on irti. Sain selvityksen etujarrun vaarallisuudesta. Sitä käyttäen kun voisi kaatua ja kallis pyörä vaurioitua. Minkäs näille voi. Muutoin huolsin pyörän kuntoon.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2021, 16:24:20 ip »
Tuosta C-kortista... Sillä saa ajaa >3,5tn autoa kuka vaan ja missä vaan ilman muita vaatimuksia. Vaatimuksia ei myöskään ole kun rautakaupan varastolainen ajaa eristevillat työmaalle. Ammattipätevyys tarvitaan, kun on kuormana vaikka kenkälaatikko, omistajana muu kuin kuski/auton omistaja tai kun kuski saa palkkaa ajamisesta. Samalla sitten pitää olla piirturikortti, jota varten Traficom´ille pitää toimittaa pätevyystodistus. Todistus on uusittava aika-ajoin. Siis kalenterin mukaan, ei kuin F1:ssä... Paras lapseni ajaa yhdistelmiä, "Hiiappiautoja" jne. ja sanoi aikanaan, että noilla vaatimuksilla pystyttiin karsimaan suurimmat asennevammaiset pois raskaasta liikenteestä.
Karsintaa ei suoriteta Baltian, Unkarin, Romanian, Puolan jne. maista tulevien kuskien osalta. Heiltähän on löydetty jopa ajotallentimien manipulointilaitteita. Ajelevat samoilla silmillä esim. 24h putkeen... Suomalainen saa tiketin ajoajan ylittäessa esim. 5min, vaikka sopiva lepopaikka olisi muutaman minuutin matkan päässä...
Tämä tänne kuulu, mutku oli juttua...

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 24, 2021, 18:09:37 ip »
Saksassa katsastetaan joka toinen vuosi ja koska Saksa=EU standardi, niin siksi sanomaa levitetään tänne meillekin.  :o
Toistuva paine on poliittista harmonisointia, eikä sillä ole mitään tekemistä tutkimustiedon tai arkitarpeiden kanssa.  :( :-X
Tämä on kuin ajokorttiluokka"uudistukset" ja ammattipätevyys. Kortin uusimista ja kurssipäiviä muutaman vuoden välein  ::)

Näin on. Parlamentti on ollut suurten katsastusketjujen lobbareiden kohteena. Kyse on katsastustulojen vähenemisestä autopuolella.

Komissio voi ottaa siitä kopin tai sitten ei. Jos se alkaa suunnitella direktiiviä tai asetusta, on paikallaan tutkia niiden eroja. EU-direktiivit ovat yllättävän väljiä, mutta ne asettavat raamit, ja kansallisella lainsäädännöllä direktiivi pannaan soveltaen voimaan. EU-asetus on taas sellaisenaan ja heti voimassa kaikissa jäsenmaissa.

Yleensä Suomessa on direktiivit kansallisin säännöksin tehty tiukempana kuin muualla. Esimerkkinä vaikka kalankäsittely. Ei Bretagnessa kalastaja vastapyydettyä kalaa lähetä parin päivän reissulle tukun kautta kiertämään takaisin torille metrin päähän veneestä, ettei kylmäketju muka katkea. Kansallinen Evira sen määrää. Direktiivi antaa mahdollisuuden antaa sen veneestä asiakkaalle, kunhan sen käärii paperiin jne. Tupakkadirektiivin saattaminen voimaan tehtiin direktiivin antaman välyksen järeimmän reunan mukaan. Tästä kansalle on tullut vähän vääräkin käsitys siitä, että jossain etelässä "ei noudateta". Eivät kai ne nyt suomalaisten pöljyyksiä ala noudattaa, vaan direktiivi on asetettu kansallisella lainsäädännöllä, joka mahtuu direktiivin raameihin. Sitten voi olla kansallisten virastojen täsmennyksiä vielä.

Katsastus varmaan on vain katsastus, mutta minulla nousee karvat pystyyn pelkästä lisäbyrokratian ajatuksesta.

Ei tarvitse kuin Karpon ohjelmia katsoa ihanilta markka-ajoilta, niin saa kyllä käsityksen, mikä suomalaisen virkamiehen luonne voi olla.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2021, 13:31:49 ip »
motouutiset.fi Maanantai 16.8.2021
Edunvalvonta: moottoripyörien katsastus on tulossa väkisin – voiko alan toimijoiden yhteistyö pelastaa, mitä pelastettavissa on?

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/10889/Edunvalvonta-moottoripy%C3%B6rien-katsastus-on-tulossa-v%C3%A4kisin-%E2%80%93-voiko-alan-toimijoiden-yhteisty%C3%B6-pelastaa-mit%C3%A4-pelastettavissa-on.htm
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #13 : Elokuu 17, 2021, 17:09:57 ip »
Kun olin autokorjaamossa töissä, niin mittasin autokäyttöön tarkoitetulla nelikaasuanalysaattorilla prätkän pakokaasuja.
Ihan sama mitä teki, niin sieltä tuli semmoisia arvoja, että hommaa seurannut vanhempi asentaja sanoi, että noilla arvoilla moottorin ei pitäisi olla edes käynnissä ;D
90-luvun V2 kaasaripeli, yhdellä pakoputkella.

Mutta asiaan.
Ollaan tosiaan jännän edessä, että millainen katsastuslaki onkaan tulossa.
Luulen ja toivon, että kovin tarkkaa syynäystä ei tule olemaan, koska suurin rajoite on katsastushenkilökunnan taidon puute.
"herra katsastusmies on hyvä ja koeajaa"
Pitkäkeula HD, käsivaihteella ja itsemurhakaasulla...

Tämäkin vielä! ! !

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #14 : Elokuu 17, 2021, 17:49:46 ip »
Pitkäkeula HD, käsivaihteella ja itsemurhakaasulla...

Itsemurhakytkin on tuttu mutta mikäs tuo itsemurhakaasu on...kuulostaa vaaralliselta :o
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012