"... kehottaa siksi komissiota harkitsemaan tienvarsitarkastusten velvoitteen laajentamista koskemaan kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja, mukaan lukien 5 prosentin vuotuinen vähimmäistarkastustavoite, koska nämä ajoneuvot ovat tällä hetkellä täysin suljettu direktiivin 2014/47 / EU ”
Kaksipiippuinen juttu tuokin. Toki se joka ajaa hyvin usein on myös valvonnan alla ja pitänee sen vuoksi ajoneuvonsa kunnossa. Joka ajaa satunnaisesti tai harvoin ei välttämättä osu koskaan tuohon 5% ryhmään.
Tällä kaudella ei ole ollut omalla kohdalla virkamiehien kanssa "treffejä" mutta aiemmin on ollut. Pyöräni kyllä täyttävät ajoneuvopykälien hengen mutta silti on tullut erimielisyyttä. Pääosan pyörieni muutoksista olen hyväksyttänyt Virallisessa Tutkimuslaitoksessa että myös tavallisella katsastusasemalla. Siinä vain kuluu helposti merkittävä määrä rahaa. Idea on siis se että maksamalla saa oikeutta.
On vaikea sanoa millaista väkeä ajoneuvoja syynäävissä tienvarsipartioissa muualla EU:ssa on. Olen kuullut että aikanaan kun pitkäkeuloja oikein tarkoituksella maassamme kytättiin, oli tienvarsipartiota vahvistettu katsastushenkilöllä. Eli poliisi sai ilman isompaa vastuunottoa, mikäli sitä onkaan, sakottaa katsastushenkilön osoittamia kohteita.
Itse en em. kaltaisiin partioihin ole törmännyt koskaan. Vain tavallisiin partioihin jotka yleisesti valvovat liikennettä. Toki niissäkin on ilmennyt mielivaltaisuuksia. Osassa tapauksia olen joutunut "kouluttamaan" viranomaista hänen puutteellisten tietojensa vuoksi.
Soolopyöräni ovat kiinnostaneet partioita erinomaisen harvoin. Yleensä onkin ollut kyse vain puhallusratsiasta jota sopisi, mielestäni, jopa lisätä.
Mutta kolmipyöräiseni, jonka rakenne sallii sen kallistua kaarteessa sisäkaarteen suuntaan, on herättänyt viranomaismielenkiintoa. Sitä haluavat katsoa lähempääkin. Yleisesti ottaen, yksittäisen ratsian henkilöstössä on harvoin kaksi- ja kolmipyöräisten asiantuntemusta. Siksi voi ilmetä mielivaltaa tai "menee läpi" sellainenkin ajoneuvo joka olisi poistettava liikenteestä välittömästi.
Nykyinen ilman henkilötason kohtaamista tehty seurantajärjestelmä jossa poliisiajoneuvossa on rekisterikilpien lukulaite helpottaa kaikkien osapuolien kulkemista. Tosin tällöin tutkitaan vain ajoneuvon laillisuutta eli onko verot maksettu, onko katsastettu, kuka on mahdollinen kuljettaja/hatija, jne. Menetelmä ei tuo ilmi ajoneuvon mekaanisia puutteita.
Siksi kannatankin, vuosikatsastuksen sijaan, että virkavalta valvoo edelleenkin kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvojen kuntoa liikenteessä vaikka joskus se saattaakin tuntua epämiellyttävältä.