Kirjoittaja Aihe: MP-katsastus, ikuisuusasia?  (Luettu 399 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 11 611
MP-katsastus, ikuisuusasia?
« : Helmikuu 13, 2021, 18:42:19 ip »
Vaikuttaa että kun hakemalla haetaan ja epämääräisillä tutkimuksilla tuetaan että katsastus moottoripyörille olisi tarpeellista.
https://www.smoto.fi/2021/02/10/moottoripyorien-katsastus-taas/

Lisää asiasta: https://www.smoto.fi/2021/02/09/katsastajien-etujarjesto-tutkimassa-katsastuksen-hyotyja-eulle/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2021, 14:16:00 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 949
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2021, 19:04:06 ip »
Saksassa katsastetaan joka toinen vuosi ja koska Saksa=EU standardi, niin siksi sanomaa levitetään tänne meillekin.  :o
Toistuva paine on poliittista harmonisointia, eikä sillä ole mitään tekemistä tutkimustiedon tai arkitarpeiden kanssa.  :( :-X
Tämä on kuin ajokorttiluokka"uudistukset" ja ammattipätevyys. Kortin uusimista ja kurssipäiviä muutaman vuoden välein  ::)

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2021, 14:44:27 ip »
Kortin uusiminen sinänsä ei vaikuta pahalta ainakaan nykyisessä muodossaan.
Itsekin olen siinä iässä ja omaan sellaisen ajokortti-aapisen että muutaman vuoden välin, tihentyvässä tahdissa pitää käydä testeissä.
Olen kyllä miettinyt mahdollisuutta luopua C-kortista ja sen lisukkeista ja tyytyä ABe-korttiin. Ei tarvitse ihan heti sitä varten lääkäriaikaa varailla.

EU on laaja ja alueella voi olla erilaisia käsityksiä moottoripyörän käyttökuntoisuudesta johon vedoten katsastamista perustellaan.
Omassa Kerhossani on ns rottapyöriä parilla kaverilla. Heidän pyöränsä ovat kuitenkin teknisesti erinomaisessa kunnossa mutta silti joutuvat viranomaisten kanssa tekemisiin varsin usein. Ulkonäkö siis ratkaisee.

Aikanaan ns. pitkäkeulaiset ja muutkin chopperit olivat virkavallan ikeen alla. Ko. pyöristä lähti kilvet ratsian yhteydessä helposti vain ulkoisiin syihin vedoten eikä tekniikan toimivuuden kannalta. Ulkoisia syitä mainittakoon veronkiertoepäily, hallintajärjestemien poikkeamat, melu ajettaessa, erikoinen rengastus, jne. kyseisiä asioita sen kummemmin mittaamatta tai todistamatta. Mielivaltaakin oli.

Tilanne sittemmin muuttui toisinpäin. Poliisilla täytyy olla nykyisin paremmat tiedot ja selkeät ohjeistukset.
Tilanteen muutti se että muutetuilla ajoneuvoilla, joita minullakin on, on myös mahdollista ne katsastuttaa ja hyväksyttää laillisiksi liikennevälineiksi. Rahaahan siihen kuluu. California Adamantin katsastus ajoneuvoluokan vaihdosta vaati noin 1500€ kulut virkatoimesta ja siihen liittyvista viskaalisista maksuista. Rahalla siis saa laillisuutta. Ainoa nautinto on ollut rahanmenosta se että konstaapeli on pysäyttänyt minut ajoneuvoineni ja ryhtynyt etsimään puutteita tai vikoja. Kun kaikki on kunnossa ja paperilla (Traficomin tiedostoissa.) niin on saanut, toisinaan, hyvän matkan toivotukset.

California GTS:n vaihtoehtoiset rengaskoot ja -tyypit hyväksytin läheisellä katsastusasemalla. Se maksoi vain 50€. Mielelläni maksoin sen rahan siitä hyvästä että vaihtoehtona olisi saattanut olla matkan keskeytys ja/tai sakot, jopa rekisterikilven talteenotto.

millegt

  • Viestejä: 503
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2021, 17:59:30 ip »
saksassa saa ajaa B kortilla 7,5 tonnin autoa ja kaikki jakeluautot on niitä eli ammattipätevyys on vaan isoilla kuroma autoilla ja rekoilla

suomessa luotiin C1 luokka siihen väliin 3,5 - 7,5 tonnia ja kuinka ollakkan tarkemmat ajokorttimääräykset ja ammattipätevyys koskee myös pullakuskeja

ei ymmärrä täytty vaan sitten käydä 5 vuoden välein lääkärissä jos meinaa C1 ducatolla ajella

ALi

  • Viestejä: 949
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2021, 21:24:45 ip »
Ne on juuri nuo erot eri EU maiden välillä, joita lähinnä Saksan virkamiehet koittavat harmonisoida. Poliitikot vaihtuu, mutta virkamiehet pysyy. Autobaanalla 250 nopeudella ymmärtää katsastuksen, rengaspainevalvonnan yms yms, mutta meillä max 120, kantateillä 80 ja lyhyt ajokausi sekä kurinalainen kulttuuri.
Itsellä ABCDE kortti ja ennen EU aikaa vuosia ammattikuljettajana. Suorahampaisia synkronoimattomia vaihteistoja, eikä ABS:ää EPS:ää, eikä digitaali rajoittimia muitakaan silloin. Uusi kalusto on kuin henkilöautoa ajaisi ei siinä juuri viiden päivän "virkkauskurssit" kenestäkään turvallisempaa ratinpyörittäjää tee. Vaarallisten- ja erityiskuljetusten kortit on jo toinen juttu ja ne työnantaja maksaa/kurssittaa kuten ennenkin. Ikävuosien myötä tietysti on terveystarkastukset perusteltuja.
Nyt mopokortilla (AM/120) ei saa ajaa nelipyöräistä (AM/121) ja päinvastoin, mutta 1000cc (T1b) 60km/h traktori-mönkijä on 15 vuotiaalle laillinen.
Liikenneturvallisuus ei näissä luokituksissa ole se juttu (mikä sitten lienee ?) ja sama varmaan koskee myös tuota MP katsastus hinkua.
Vuosikausiin en mitään tienvarsivalvontaa ole enää missään nähnyt. Puhallusratsia ehkä joskus, mutta kalustoa ei ole kummasteltu.
Kesäaikaan kyllä kohtaa viikoittain niitä desibelipoikii, jotka voisi ilman mittaustakin passittaa konttorille kilpiä takaisin noutamaan.

Tuollahan se on motomatin aloitusviestiin lisäämän linkin tekstissä:
" Tutkimuksesta on vastannut pääasiassa CITA, joka on moottoriajoneuvojen katsastuksen asiantuntija ja jonka jäseninä ovat Euroopasta tärkeimmät katsastustoimijat, mm. A-katsastus, K1-katsastajat ja Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry ja Traficom Suomesta. "
Sulaa hulluutahan tällaiset "asiantuntijuudet" ovat kun Suomessa moottoripyöriä ei edes katsasteta. Palveluntarjoajat siis mutustelevat oman palvelunsa tarvetta, hyötyä ja että pitäisikö se määrätä pakolliseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2021, 06:56:49 ap »
Isäni täytti juuri 70 ja päätyi pudottamaan kortista C:n pois. Tällä hetkellä minun veljillä ei ole kuorma-autoa, mutta kaikilla on tarvittaessa kortti vähintään siihen. Voi kuulemma istua sitten apumiehenä jos tilanne sitä vaatii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.