Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58923 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Hieman sivusta
« Vastaus #180 : Maaliskuu 15, 2022, 13:45:11 ip »
Olivat kokeileet miten sujuu:
https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html

Täällä puolestaan on upea uusi patteriauto. Pääsee jopa 4,5km / lataus:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suzukin-uusi-katumaasturi-on-hyva-kaupungissa-maantiella-tilanne-muuttuu/4c545e42-f6ae-4f77-8068-a86c3f43b012

Joten on vielä paljon tekemistä, että päästään edes lähelle otto- tai dieselmoottoria.
Joo tiedän - kehittyy ja on tulevaisuutta yms. Kunhan saadaan lisää ydinvoimaa...

Vaan tänään aloitin Italian Timantin huollon. Kyllä se siitä!  :D

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hieman sivusta
« Vastaus #181 : Maaliskuu 15, 2022, 14:27:21 ip »
Olivat kokeileet miten sujuu:
https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html




Todella typerä huomiohakuinen "testi".
Jos autossa 24kWh akku ja range jotain 100km, niin mitä muuta voi edes odotta...
Tämäkin vielä! ! !

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Hieman sivusta
« Vastaus #182 : Maaliskuu 15, 2022, 15:46:34 ip »
Olivat kokeileet miten sujuu:
https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html




Todella typerä huomiohakuinen "testi".
Jos autossa 24kWh akku ja range jotain 100km, niin mitä muuta voi edes odotta...

Onhan se ääriesimerkki, mutta alle 10 tuhannen hinnalla ei kovin kummoisia sähköautoja saa.
Perinteinen auto siinä hintaluokassa on jo ihan eri laite ja hyvin moni suomalainen ajaa sen hintaisilla autoilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #183 : Maaliskuu 15, 2022, 22:54:03 ip »
Rouvalle kauppakassiksi riittäisi tuollainen pikkuakkuinenkin. Mutta kun ei ole taloyhtiössä latausinfraa.
Itselleni ei riittäisi Verstaalla käyntiin. On sen verran pitkä matka eestaas. Pitäisi olla aina pidempään Verstaalla että lataantuisi. Että sikäli mahdollinen.

Äsken näkyi olevan lähiön St1:llä 2,228 dieselmittarissa. Päivällä oli isompi lukema. On heilunut noin kolmenkymmenen sentin haarukassa noilla main jo viikon ajan. Sillä hinnalla kuljetan 13 vuotta vanhaa Daciaa. Maksoi uutena hurjat 10000€. Hyvin on palvellut. Huollot ja pikkuremontit olen tehnyt pääosin itse heti uudesta alkaen. Arvoa ei pikkupakulla ole rahallisesti enää mutta Verstasreissut ja pidemmät matkailut sujuneet harmeitta.
 
Kohta alkaa polkupyöräkelit niin voin olla ilman julkisia liikennevälineitä lähes 100 prosenttisesti. Verstasmatka tosin venyy moottoritiievaihtoehdon 25 kilometristä pyörätien 29 kilometriin. Autolla baanaa myöden menee ajassa noin puoli tuntia mutta polkupyörällä aika kolminkertaistuu. Bussilla menee liki kaksi tuntia ynnä kävely asunnolta pysäkille 700 metriä ja päätepysäkiltä 1,8 km Verstaalle. Eli se reitti ei houkuta. Yksi autonvaihtokin matkalla.

Sähköpolkupyörää en toistaiseksi hanki sillä vielä on pohkeissa potkua. Sellainen erokin on matkanteossa auto vs. munamankeli että voi poiketa matkalla kotiin "lähteellä" useammassakin kohdassa. Jalkovälikone on yli sata vuotta vanha Venus Special ja kulkee kevyesti alamaalla ja tasaisella mutta perusvälitys on toosi pitkä. Mutta aina voi taluttaa vaikka painaakin nykypyörään nähden kolminkertaisesti. Varapyöränä on 40 vuotta tuoreempi Jaguar. Eikä ylipäätään ole kiire kun vakuutusyhtiö suoltaa rahaa tilille.

Voin siis olla suviaikaan, halutessani, varsin ekologinen. Mp-ajot ovat sitten asia erikseen. (Ahdettu T3 alkaa hahmottua hiljalleen koekäyttökuntoon.)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #184 : Maaliskuu 16, 2022, 08:53:31 ap »
Tuo Matin tapa liikkua sivuaa tapaani; Kävelen lähialueelle, kesällä jalkrattahalla ajelen. Rajan taakse, raumalaisten perustamaan pääkaupunkiin, on tunnelijuna paras. Maksaakin vain 2,8€/sivu, joten auton käyttö ei ole oikein järkevää - lippu on voimassa 80min. Sillä ehtii jopa kerralla asioimaan ja vielä takaisin.
Viimeisen kuukauden aikana olen tankannut dieseliä kerran 40€ ja se riittää, jotta pääsen vaarinpoikaa tapaamaan. Mitenkään muuten se onnistuisikaan, kun kyseisen kunnan päätöksellä bussilinjoja lopetettiin ja muutettiin.

Yo. huomaa, että julkikulkimoiden aikataulu / verkko on oltava sellainen, että se on toimiva vaihtoehto omalle autolle. Se tarvitsee kulkijoita, joita ei tule, jos ei ole kulkimia.

Periaatteessa minulle on sama paljonko Guzzin bensa maksaa, kun mitään ns. järjellistä syytä ei Guzziin ole. Eikä veneeseen, lasketteluun, kesämökkiin, Kanarian saariin, purjelentoon, kuviokelluntaan...  ;D  8)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #185 : Maaliskuu 16, 2022, 10:14:28 ap »
Täällä idässä vajaa 26000km/ pelkästään työmatka-ajoa.
Siihen 25000km/ päälle perheen kahdella autolla.

Julkinen?
No Lentämällä, junalla ja bussilla pääsee Helsinkiin...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #186 : Maaliskuu 16, 2022, 10:59:18 ap »
Edes Tampereen keskustaan en mene autolla tai moottoripyörällä saati polkupyörälläkään nyttemmin kun asunto on ns. lähiössä. En tykkää kalleista ja hankalista tunneliparkeista ja keskustan kadut, paria ruuhkautunutta läpiajoreittiä lukuun ottamatta, eivät ole sallittu yksityisautoille vaan busseille ja raitiotielle. Eläkeläishinta bussimatkoilla välillä klo. 4.30 - 24.00 on niin alhainen että voittaa kuluissa kaikki muut moottorikulkuneuvot. Tosin vastakkaisiakin näkemyksiä on jopa tuttavapiirissä. Tunkevat siis keskustaan yksityisautoillaan maksoi mitä maksoi. Bussilla noin varttitunti keskustaan. Jos haluaa pidemmälle niin ratikka kulkee keskeisimpien alueiden läpi. Varsinkin sitten kun saavat raiteet valmiiksi laajemminkin. Tampereen ratikka on markkinavetoinen: sen reitit ja tulevatkin reitit kulkevat isoimpien kauppakeskusten ja markettialueiden läpi. Sinne, kaiketi, ihmiset halajavat.

Taannoin sain läpi Tampereella ilmaiset moottoripyöräparkit. Niitä oli keskustassa useampia mutta osa niistä on kadonnut mystisesti. Ilmeisesti Laukontorilla on edelleen aikarajoitettu ilmainen pysäköinti. Oli pakko hakea aikarajoitusta kun läheisten firmojen työntekijät pysäköivät koko päiväksi ilmaiseksi ja asiointipysäköinti siten estyi. Keväällä näen onko Tammelantorin asiointiparkki vielä olemassa. Tämä liittyy siihen mielikuvaan että moottoripyörä vie vähemmän tilaa liikenteessä ja pysäköinnissä. Jopa ns. kuljetuskapasiteetti on mp:llä helposti samaa tasoa kuin henkilöautollakin verraten siihen havaintoon että autossa on vain kuski ja hyvällä säkää jopa pariskunta mutta pinta-alaa ja painoa enemmän.

Osa käyttämistäni julkisista matkustusvälineistä tulikin jo mainituksi. Viime aikoina myös juna on tullut tarpeellisemmaksi. Tampereelta on suht nopeat reitit Jyväskylän, Helsingin ja Turun suuntaan. Junakilometrejä on kuluneena talvena tainnut tulla yli tuhat. Ouluunkin on piipahdettu silloin tällöin raiteita myöden. Pitkänmatkan busseja ei ole tullut käytetyksi.

Kulkeminen, kuten eilenkin teatterireissuun, sujui sähköbussilla. Asioin kaupoissa ja rouvan päästyä työpaikaltaan ruokailimme. Teatteri kesti reilut 2,5 tuntia ja dieselbussilla takaisin majoitukseen. Sähköbussit ajavat vain ruuhkavuoroja taajennetuin välein. Muutoin mennään dieselillä. Omaa autoa tarvitsen, talviaikaan, vain Verstas- ja Kerhomatkoihin ja siinä ohessa käyn marketissa ostamassa elintarvikkeita ynnä muu välttämätön asioiminen. Autoa tarvitaan myös mökkimatkoihin. Sivun pituus on noin 450km. Julkisilla ei pääse riittävän lähelle. Ns. huviajo tapahtuu ainoastaan kahdella tavalla: moottori- tai polkupyörällä. Myös Mökillä on polkupyörä: kirkonkylään on noin 30 kilometriä. Tietää käyneensä Salessa ja Kievarissa "ostoksilla".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #187 : Maaliskuu 16, 2022, 21:21:51 ip »
Onneksi asun keskellä Suomea. Tasan pitkä matka joka ääreen. Vuodessa tulee omaan autoon n.9000km työajoa. Vaimon autolla ajetaan kaikki muu hänen työmatkojen lisäksi. Julkisilla ei pääse käytännössä minnekään. Oma työmatka on reilu parikymmentä kilometriä, ei mikään mahdoton polkupyörällekään, mutta kun on muutakin elämää, kuin viettää joka päivä pari tuntia polkupyörän satulassa. Sen teen sitten vapaa-ajalla ihan harrastuksena. Ylimääräistä autolla ajoa en pysty juurikaan enempää supistamaan. Työni vaatii suurelta osin läsnäoloa. Eikä muutenkaan juuri hupia ajella. En juuri inspiroidu autossa istumisesta.
Kesällä sitten ajelen moottoripyörällä, kun siltä tuntuu, en ota siitä paineita. Talvinen enduroharraste ei ole polttoainekuluina ollut kovin kamala. Piikkinen nelari ei vie juuri mitään, vaikka koko parituntisen huudattaisi uralla luisti katossa. Hupi/bensa-suhde aivan lyömätön!
Nyt kun bensan hinta on kivunnut yli kahden euron, olen miettinyt nastarenkaiden ja pidempien välitysten hommaamista enskaan työajoille. Voipi olla, että ajelen kuitenkin Chevyllä edelleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #188 : Maaliskuu 16, 2022, 22:18:34 ip »
Se on helsinkiläisen cityvihreän mielipide että kaikkalla pitäisi kulkea joukkoliikenteellä. Ei se bussi- tai ratikkapysäkki ole kuin pienen kansanosan sijainnin suhteen kätevää. Jos ei ole niin mennään omilla peleillä. Toki on niitäkin jotka eivät joukkoliikennevälineeseen astu vaikka siitä maksettaisiin.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #189 : Maaliskuu 17, 2022, 07:38:34 ap »
Taas uusi yrittäjä sähköpyörämarkkinoilla:

https://www.bikeexif.com/super73-c1x-motorcycle?omhide=true

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #190 : Maaliskuu 25, 2022, 10:47:44 ap »
Täällä Kouvolan suunnalla E85:n hinta on ollu jo jonkin aikaa noin 70 centtiä halvempi per litra kuin E95:n :D. Tuolla hintaerolla taas kannattais laittaa EFlexFuel-värkki autoon. Ans kattoo kuinka kauan moinen tilanne jatkuu?

Nyt sais näköjään Traficomilta avustusta, jos tekee uudempaankin autoon tuon etanolimuutoksen. Byrokratia uuden auton kohdalla vaan on hieman hankalampi kuin vanhalla autolla >:( Miksiköhän?

mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #191 : Maaliskuu 25, 2022, 11:43:20 ap »
Itä-Suomen pikkukaupungissa 1,6xx€/l vs. 2,1xx€/l

Lainaus:
Ennen 1.9.2009 käyttöönotetulle autolle muutoskatsastukseen sisältyvä tarkastus riittää osoittamaan, että auto on muutoksen jälkeen myös päästöjen osalta tieliikennekelpoinen.

Konversion hyväksyminen myös 1.9.2009 alkaen käyttöönotetulle autolle on mahdollista, mutta katsastuksessa on tällöin esitettävä hyväksytyn asiantuntijan tai nimetyn tutkimuslaitoksen antama selvitys päästövaatimusten täyttymisestä.  Selvitä etukäteen onko muutoksen tekijältä saatavissa todistus päästövaatimusten täyttymisestä. Jos todistusta ei ole saatavissa, autolle saatetaan joutua tekemään EU-vaatimusten mukainen päästötesti. Päästötestejä henkilöautoille tekevät Suomessa osa Traficomin hyväksymistä asiantuntijoista (Ulkoinen linkki) ja tutkimuslaitoksista (Ulkoinen linkki).
Tämäkin vielä! ! !

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #192 : Maaliskuu 25, 2022, 20:34:11 ip »

Konversion hyväksyminen myös 1.9.2009 alkaen käyttöönotetulle autolle on mahdollista, mutta katsastuksessa on tällöin esitettävä hyväksytyn asiantuntijan tai nimetyn tutkimuslaitoksen antama selvitys päästövaatimusten täyttymisestä.  Selvitä etukäteen onko muutoksen tekijältä saatavissa todistus päästövaatimusten täyttymisestä. Jos todistusta ei ole saatavissa, autolle saatetaan joutua tekemään EU-vaatimusten mukainen päästötesti.


Selvitin tuon viime vuonna. Pitäisi löytää tismalleen samanlainen tyyppikatsastettu auto, jonka todistusta voisi käyttää. Muuten maksaa niin paljon ettei kannata.

Todennäköisesti laitan tuon etanolipalikan kuitenkin mutta en vie mihinkään päästötestiin. Mitä järkeä on on noudattaa typeriä sääntöjä jos kiinnijäämisen todennäköisyys on häviävän pieni? Sehän on yhtä tyhmää kuin noudattaa nopeusrajoituksia pikkuteillä ja maaseudulla.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #193 : Maaliskuu 27, 2022, 10:30:29 ap »
Menee tosiaan hankalaks/kalliiks asennuttaa pykälien mukaisesti etanolipalikka uudempaan autoon. Jos semmoisen kumminkin asentaa/asennuttaa, niin mitenkähän mahtavat insinöörit suhtautua seuraavassa vuosikatsastuksessa? Aika useinhan ne konepellin alle kurkkaavat ja, jos/kun palikan huomaavat, niin käskevätköhän riipimään irti ennenkuin saa leiman?
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #194 : Maaliskuu 27, 2022, 13:36:48 ip »
Tämä 1400 California on siitä kätevä että sopeutuu etanolikäyttöiseksi kunhan vain sitä tankkiin laittaa. Siinä on kuitenkin sellainen asia että kylmällä säällä etanolia kuluu merkittävästi enemmän kuin silloin kun ilmakehän paikallinen lämpö on parinkymmenen asteen tietämissä. Etanolilla kun palamislämpötila on kovasti alempi kuin moottoribensiinillä. Säätilan, ja saatavuuden, mukaan voi säätää polttoainepolitiikkaa reissussa. Voimaa etanolissa on enemmän mutta suoritusmatka neljänneksen lyhempi bensiiniin verrattuna. Myös puristuskestävyys on parempi. Ei detonoi vaikka yrittäisi.