Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 59047 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #135 : Marraskuu 14, 2021, 11:24:46 ap »
Fossiilisten polttoaineiden hinnannousu on ollu viime aikoina melko reipasta. No, nousuun kaiketi eniten ovat vaikuttaneet "globaalit" syyt? E85:ssa fossiilisen polttoaineen osuus lienee joitain 15 %:n luokkaa ja, johonka osuuteen noiden globaalien syiden vain pitäisi vaikuttaa. Etanolihan tuohon E85:een tehdään "kotimaisista" jätteistä. Mutta ei, vaan kuten oli odotettuakin, kyllä E85:n hinnannousu on seurannut kiltisti perusbensan hintakehitystä. Kyllä myyjät ja valtio aina omansa pois ottavat.
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #136 : Marraskuu 14, 2021, 12:09:05 ip »
Eihän joku toinen polttoaine voi olla toista halvempaa...

Tästä syystä en käytä autossa E85:sta, vaikka sen muutospurkin saisi sinne ilmaiseksi.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #137 : Marraskuu 14, 2021, 15:10:17 ip »
Asuinpaikan lähistöllä on E85 tankkauspiste. California 1400:seen sitä tankkaan kun lämpöä on yli kaksikymmentä astetta mutta matkan jatkuessa, jos ei ole etanolipitoista saatavana niin ostan perusbensaa mutta jos on saatavissa etsimättä E85:sta niin asia on ookoo. Valitettavasti nuo etanoliasemat ovat pääteiden varsilla enkä yleensä niitä ajele vaan kolmi- ja nelinumeroisia mieluimmin. Pitäisi koukata ja se tekee matkanteosta hitaampaa ja tulee tarpeettomia kilometrejä. Kompromissijuttuja siis.

Etanoli käy huomattavasti kylmempänä kuin bensiini. Siksi en tankkaa sitä kylmällä säällä sillä tonninelisatasen moottori kävisi kovin kylmänä vaikka jäähdytyskierto olisi suljettuna eli tapahtuisi nopeampaa kulumista ja pahimmassa tapauksessa öljyn joukkoon kertyisi vettä sillä vesi on etanolin palamistuote. Lisäksi vesi ruostuttaa jos sitä jää lillumaan äänenvaimentimiin ja pakokäyriin. 1400:ssa ei ole pakoputkisto ruostumatonta terästä kun taas monissa 1100 ja 1200 -malleissa on. Joissakin malleissa on tavallista terästä mutta silattu rosterilla molemmin puolin kuten Daytonassa, Centaurossa ja osassa 1100 Sportteja. Magneetti on hyvä testausväline: kromattuun"mustaan rautaan" magneetti tarttuu kovasti, myös silattuun teräkseen mutta A2-tyyppiseen rosteriin heikosti ja haponkestävään teräkseen hyvin miedosti tai useimmiten ei lainkaan.

Ihan ei ilmasto-omatunto vielä ole hiljaa noilla "saavutuksilla" vaikka pyrinkin käyttämään uusiutuvia. Toisaalta ajot ovat vähentyneet kun asuu hyvien julkisten liikenneyhteyksien piirissä. Eikä tule parkkiongelmia kaupungilla käydessä ja mikä parasta etanolia voi näillä reissulla nauttia itsekin mietoina seoksina, tosin. Suunnilleen sama raha menisi parkkimaksuihin kuin bussi- tai ratikkakyytiin. Tampere on sen verran pieni kylä että palvelut ovat tarjolla keskustassa ja sen ympäristössä pienellä kävelyllä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #138 : Marraskuu 15, 2021, 14:57:29 ip »
Juu eivät ole uusiutuvat ja vähäpäästöiset polttoaineet poliitikkojen suosiossa ainakaan käytännön toiminnassa.
Nappasin muutama viikko sitten tuon liitekuvan ja pikaisella laskutoimituksella bensanhinnasta vain 22% pois oli E85 hinta.
Suuressa huolessa ja vouhotuksessa olevat päästöt vahenevät vain päästöjä vähentämällä, mutta valintaan tulee myös kannustaa.
Edullisin polttoneste (bensa, diesel, biodiesel, maakaasu, biokaasu, etanoli) / 100km on 100% poliitikkojen päätettävissä veroasteen määrätessä kuluttajalle niiden paremmuusjärjestyksen.
( https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/nestemaiset-polttoaineet/verotaulukot/ )

Kummallista ettei vähäpäästöisille polttonesteille ole varaa suoda veron alennusta fossiilisten polttamisen vähentämiseksi, mutta samaan aikaan rahaa kyllä löytyy "jälleenrakennukseen" eli latausverkostoon ja sähköajoneuvojen verovapauteen ja jopa hankintatukiin (kuorma-autot, polkupyörät jne). Ajoneuvokannan sähköistyminen perustuu toiveisiin ja odotuksiin, mutta vähäpäästöisyys olisi toteutettavissa jo olemassaolevalla ajoneuvokannalla nopeasti ja paljon edullisemmin.
Ei tarvitse olla mikään tekniikan, talouden tai käyttäytymistieteen Nobelisti ymmärtääkseen esim. että jos uusiutuva diesel olisi fossiilista edullisempaa, niin fossiilisen myynti romahtaisi hetkessä.
Diesel nyt siksi esimerkkinä, että se on 2/3 osaa liikenteen energiankulutuksesta ja siinä uusiutuva vähentäisi jopa 90% päästöjä fossiiliseen pumppu-kumppaniinsa verratessa.
edit lisäys: mainittakoon, että diesel litrassa oli v2000 veroa 30 senttiä ja v2020 jo 60 senttiä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2021, 16:11:03 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #139 : Marraskuu 15, 2021, 15:28:01 ip »
Laitetaan nyt vielä toinen kuva josta tieliikenteen energiankulutuksen kokonaiskuva avautuu vielä selkeämmin: (lähdesivu)
a) bensiinin kulutus on vähentynyt 80t TJ:stä 47t een 30 vuoden aikana. Bensiini-henkilöautoja (rek+liikenteessä) oli v 1990 1,76 milj. ja 2020 1,91 milj.
    Kulutuksen vähentyminen selittääkin samalla hyvin miksi käyttövoima- ja polttoaineveroja on kokoajan ollut tarvetta korottaa "ympäristö-syistä".
    Taulukosta ei erotu v 2011 tullut 95E10 bensan 10% etanoliosuus, joka edelleen vähentää fossiilisen bensiinin määrää vrt esim 1990-2010 vuosiin.
b) dieselien kokonaisosuus on 100,5t TJ eli 66% kaikesta tieliikenteen energiankulutuksesta
c) sähkön osuus on 0,26794 %  tieliikenteen energiankulutuksesta vuonna 2020.
    Tämä on nyt se osuus jota hehkutetaan mediassa lähes päivittäin mm. esittelemällä sähköautoja ja niiden jatkuvasti rikkomia myyntiennätyksiä.

Juu,  ihan mielenkiintoista tarkasteltavaa ja Tilastokeskuksen faktatietoa.
Isossa kuvassa (=päästöt) vain tapahtuisi paljon enemmän, jos bensiinistä->etanoliin ja dieselistä->biodieseliin siirtymää vauhditettaisiin.
Samalla vähennetään energian tuontia ja edistetään kotimaista osaamista, kiertotaloutta ja omavaraisuutta.

Minä en ymmärrä miksi bensa- tai dieselmoottoreiden kieltäminen nostattaa noin kovasti verenpainetta. Eikö se ole ihan yksi hailee millä se auto tai moottoripyörä kulkee.
(nappasin tämän toisesta ketjusta...) Yhtälailla minä en ymmärrä miksi kieltää otto- ja dieselmoottoreiden myynti, kun ne saa toimimaan vähäpäästöisesti/päästöttömästi ?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2021, 16:52:06 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #140 : Marraskuu 15, 2021, 16:22:48 ip »
Edellisen kanssa samaa mieltä. Ei poliitikkoja ja muita päättäjiä näytä kiinnostan nopeat ratkaisut, kuten uusiutuvien polttoaineiden suosiminen hinnoittelupolitiikan keinoin, liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Vänkäävät vain yksoikoisesti sähköistämisen puolesta. Karu tosiasia kuitenkin lienee, että keskikokoisenkaan sähköauton hinta ei tule vielä vuosiin/pitkään aikaan olemaan sitä luokkaa, että siihen olisi samalla tavalla peruskansalaisella varaa kuin tällä hetkellä vastaavaan polttomoottoriautoon. Näinköhän käy, että vain varakkaimmilla kansalaisilla ja firmoilla on jatkossa käytössä sähköautot ja muut kitkuttelevat polttomoottoriautoilla "auringonlaskuun" :-\
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #141 : Marraskuu 24, 2021, 17:17:50 ip »
85E hinta nousi meidän kylällä
Hinta eilen 1,377€/
Hinta tänään 1,495€/
Tämäkin vielä! ! !

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #142 : Marraskuu 25, 2021, 11:46:50 ap »
Kouvolan suunnalla parisen viikkoa sitten oli hetken aikaa E85:n hinta noin 1,3 € ja samaan aikaan E95:n noin 1,9 €. No, riemua kesti tosiaan vain hetken ja nyt E85:n hinta lähentelee 1,5 € :(
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #143 : Marraskuu 25, 2021, 12:01:20 ip »
Raakaöljyn markkinahinta löi viiveellä ja vasta nyt oli E85:sen hinnankorotuksen vuoro... ;D

Jos olisin E85:sen tuottaja, niin miksi möisin tavaraa liian halvalla.
Tokka kai seuraisin silmä kovana bensan hinnan kurssia.

Eilen E95 1,965 €/l ja E98 1,988€/l
Nyt kannatata ajaa E98:lla...
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #144 : Helmikuu 08, 2022, 14:21:38 ip »
Kehitys kehittyy...
Neste myy jo 75% uusiutuvista raakaaineista valmistettua bensiiniä:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/437c8a67-af37-4850-818d-3d6ef417b855
Ruotsalaiset eivät tahdo uskoa aineen olevan tottakaan  ;D  .
Saa nähdä koska v.-35 kalentoroituja polttiksen hautajaisia lykätään - ruumis kun lakkaa haisemasta  :o  8)

ps. MM Rallisarja ajetaan tänä vuonna myös fossiilivapaalla bensiinillä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #145 : Helmikuu 08, 2022, 19:18:46 ip »
Ainahan sitä soppii eppäillä, ruotsalaistenkin...
Noin yleisesti ottaen, käytti melkein mitä polttoainetta tahansa eli laittaako MY-dieseliä tai muuta biodieseliä dieselautoon tai E85-etanolia bifuelajoneuvoon niin peruspolttoaineiden käytön suhteen ei merkittävää säästöä synny. Varsinkin jos ajaa pitkiä taipaleita niin edellä mainittuja maailmanpelastajapolttoaineita on harvakseltaan tarjolla.
Joka tapauksessa elämme mielenkiintoisia aikoja.

Taloudessa on kohta kaksi bifuel moottoripyörää. Ensimmäinen on ollut jo kymmenen vuotta sitten mutta ei sillä etanolilla silloin päässyt kuin tankillisen mitan jos ei ollut varapolttoainetta sivulaukussa. Sitten vain 95:sta tankkiin. Nyt etanoliasemia on taajemmassa ja toinen biofuelprätkä on käytössä. Silti pitää lukea tiekarttaa että löytää oikean jakeluaseman jos haluaa etanolipitoista. Keväämmällä valmistunee verstaaltani kolmas biofuel-prätkä jossa puristussuhdetta voi säätää. Otaksun että se on "tuotantotehokkaampi" kuin tavallinen prätkä jossa puristussuhde on vakio. Voi mennä ihan ääriarvoihin. Kesemmällä pääsen testaamaan jos ei ihmeitä satu. Lain mukaan pitäisi katsastaakin ennenkuin tiellä saa ajaa mutta enpä taida, ainakaan aluksi. Päällepäin ei helposti erota vakiosta.

Talouden pakettiauto on helppo tapaus: ei tarvitse erikseen säätää käytti mitä dieseliä hyvänsä. Eikä polttoöljykään ole erityisen halpaa...

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #146 : Helmikuu 08, 2022, 20:03:38 ip »
Vaikka polttomoottorien valmistus loppuisikin suunnitelmien mukaisesti 2035, niillä viimeiseksi valmistuneilla kuitenkin ajetaan vähintään 20 vuotta, siis vuoteen -55 asti ja jonkun on niihin polttoaineitakin myytävä. Sen jälkeenkin vielä polttonesteitä saa pienkoneisiin ja näihin meidän jälkeen jääviin museoajoneuvoihin. Tuskin polttonesteiden myyntiä koskaan tehdään laittomaksi.

Pidän aivan selvänä, että sähköautot päihittävät nämä lämpövoimakoneet kohta lyhyessä ajassa ainakin henkilö- ja pakettiautoina. Moottoripyörät ovat kyllä aika iso kysymysmerkki. Sähköauto on kerta kaikkiaan niin paljon parempi joka suhteessa. Hyötysuhde on pistämätön, käyttävarmuus ja vääntömomentti tekevät ajamisen niin miellyttäväksi, helppo ja yksinkertainen rakenne tekevät valmistuksen paljon helpommaksi kuin tosi hienostuneeksi kehittyneet polttomoottorit. Sukupolvikin vaihtuu ja milleniaalit eivät enää lämpövoimakonetta osta. Ja hinta näkyy menevän alle bensiiniautojen aivan pian.

Aiheeseen ei taida kuulua, mutta en malta olla kertomatta, että meidän rivitalossa autojen parkkipaikan lämpötolppien kaapeli meni roudassa rikki, ei kestänyt kuin 40 vuotta. Täytyy siis korjata ja samalla tietysti rakentaa sähköautojen latausvalmius, vaikka ei meillä ole yhtään sähköautoakaan.
 
Otin sitten osaa Kiinteistöliiton webinaariin samasta aiheesta. Opin, että ARA tuen saamiseksi on oltava vähintää 5 type-2 pistoketta ja 11 kW:n kaapelit niille. Muitakin mahdollisuuksia on, mutta ARA tuki sitten jää. Kävin tänään neuvonpidossa paikallisen asennusliikkeen insinöörin kanssa ja totesimme, että maidän taloon  ei saada mahtumaan type-2 latauksia kaikille asukkaille, eikä edes niitä viittä. Se johtuu siitä, että meille juuri tehtiin maalämpö ja sen pumppu ryystää niin paljon, että pääsulakkeet pitäisi vaihtaa isommiksi ja se taas vaatisi koko sähköpääkeskuksen uusimisen. Se siis jää.

Opin webinaarissa myös, että sähköauton saa ladatuksi vähemmälläkin kunja on hiukan malttia. Hidaslataus on, itse asiassa kovasti lisääntymässä. Siksi päädyimme rakentamaan normaalit lämpöpaikat hyvänlaatuisilla 1x16 A:n pistorasioilla. Teemme jokaiselle oman tolpan ja varaudumme vetämään myöhemmin jokaiselle oman kaapelin omasta ryhmäkeskusestaan, jolloin asukas lataa omalla sähköään. Tässä vaiheessa kytkemme taloyhtiön sähkön kaikkiin rasioihin, kute ennenkin. Vuosikokus saa aikanaan päättää: vedetäänkö ne omat syötöt vai tyydytäänkö digitaaliseen ratkaisuun, joka nyös on tarjolla.

On mahdollista käyttää esim. eChargie latauslaitetta nykyisessä lämpötolppasysteemissä. Laitteita on mahdollista ostaa sitä mukaa kun sähköautoja ilmestyy. Se purkki liitetään pistorasiaan ja siihen taas auton latauspistoke, molemmat siis norm, shukoja, ja sovelluksella käynnistetään lataus. Laskutus tulee omalle tilille. Laite valvoo myös molempien töpseleidensä lämpötiloja. Siinä on myös vikavirtasujaus. Ne kesustelevat radioteitse keskenään ja tasaavat sähkökuorman sen mukaan, paljonko on värkeissä varaa, ja montako lataajaa on. Suomalainen patentti.

https://echargie.com/fi/shop/echargie-laitteet/echargie-master-plug-and-play/



Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #147 : Helmikuu 09, 2022, 14:08:15 ip »
Eikä polttoöljykään ole erityisen halpaa...

No ei ole, kun sen käytöstä pitää maksaa 330€/päivä.
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #148 : Helmikuu 15, 2022, 13:19:11 ip »
Noin yleisesti ottaen, käytti melkein mitä polttoainetta tahansa eli laittaako MY-dieseliä tai muuta biodieseliä dieselautoon tai E85-etanolia bifuelajoneuvoon niin peruspolttoaineiden käytön suhteen ei merkittävää säästöä synny.
Säästöjen puuttuminen on kotikutoisesta verotuksestamme johtuvaa.
Ranskassa esim (liitekuva) haluttaisiin bensiinin verotusta (52%) keventää, kun se on E85 verraten (32%) kalliimpaa.
Toisaalta jos täällä meillä E85 maksaisi tuon 0,75€ litralta, niin maailmanpelastaminen olisi kovin houkuttelevaa  ::)
ps. hinnat on ihan tältä "convoy" kuukaudelta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #149 : Helmikuu 15, 2022, 13:28:26 ip »
Myös Le Parisien lehti totesi hiljattain, että E85 näyttää Ranskassa olevan kirjaimellisesti rokotettu nousevia hintoja vastaan.

Meille Suomalaisille kelpaa Venäjän öljy ennemmin kuin uusiutuva kotimainen ja vähäpäästöinen E85.
Miksi ?  Se ei ole vielä tullut poliittisesti oikein läpinäkyväksi. Kaasulle ja sähkölle tukea on tarjottu ja lisää suunnitellaan.
Meillä sen sijaan kuluttajille kerrotaan tarinaa, että polttoaineiden hinta nousee siksi että bio-osuutta lisätään jakeluvelvotteeseen.
Uskokoon ken tahtoo, mutta kaiken takana on ******   -  arvatenkin jotakin aivan muuta  ::)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)