2-tahtisten perämoottorien myynti EU alueella "kiellettiin" vuonna 2006. Edelleen myydään 2-tahti mopoja, moottorikelkkoja, -sahoja ja moottoripyöriä.
"Kielto" oli käytännössä tiukentaa päästömääräyksiä, jolloin valmistajat kehittivät aiempaa vähäpäästöisemmät moottorit.
Tullaanko polttomoottorit kieltämään myös veneistä, ruohonleikkureista, raivaussahoista jne. Aika näyttää.
Kun puhutaan bensiinimoottorien kieltämisestä, niin sillä saatetaan tarkoittaa nimenomaan
bensiinimoottorien kieltoa.
Saattaa siis olla mahdollista, että polttomoottori jatkaa elämäänsä, mutta menovesi vain ei saa enää olla fossiilinen bensiini.
Tärkeintä pitäisikin olla päästöjen vähennys ja lopettaminen eikä huippuun kehiteltyjen tekniikoiden tuomitseminen.
Oma veikkaukseni on, että päästottömät uusiutuvat ja/tai synteettiset polttoaineet yleistyvät ennemmin.
Jo nyt voisi puolet bensiiniautoista muuntaa 85% etanolille (-80% päästöjä) tai biokaasulle (-100% päästöt).
Uusimman sukupolven biodieselillä päästövähennystä saataisiin 90% verrattuna fossiiliseen dieseliin.
Nämä mahdollisuudet päästövähennyksiin ovat olleet olemassa jo vuosikausia - ilman tuloksellista poliittista ohjausta.
(Liikkumisen tarvettakin on mahdollista vähentää mm etätoiden kautta, kuten korona on osoittanut.)
Jostain "kumman" syystä kuitenkin sähkö on nyt yhtäkkiä nähty olevan ainoa
poliittinen ratkaisu liikenteen päästöihin.
Mahtaisiko se johtua siitä, että se edellyttää kaikkien ostavan itselleen ja yrityksilleen miljoonia sähköajoneuvoja... ?
Tuore tutkimus kertoo, että päästöttömään sähkontuotantoon tarvitaan 64-70 miljardia vuoteen 2050 mennessä (
linkki ) ja samalla
sähkön kulutus kaksinkertaistuu ja sen hinta tuplaantuu. Tuollainen 2 miljardia vuodessa (kuten EU jäsenmaksumme) on puolet esim perusterveydenhuollon 4 miljardin vuosibudjetista - vertailun vuoksi.
Suomen budjetti on n 55 miljardia, josta liikenteeltä kerätään n 8 miljardia (
linkki) erilaisina veroina. Olisiko sähköajoneuvoilla liikkuminen silti verotonta - aika näyttää.
ps. Pointtini ei ole vastustaa päästötöntä sähköntuotantoa - päinvastoin. Sen luonnollisesti kustantavat kuluttajat korkeampina tuotteiden ja palveluiden hintoina. Liikenteen päästövähennyksiin ja päästöttömyyteen sen sijaan on olemassa vaihtoehtoja, jotka olisivat sekä ympäristön kannalta (nopeasti toteutettavina), että taloudellisesti järkevinä jo nyt käytettävissä/yleistyneet, jollei valtion huoli verotuloista painaisi vaakakupissa enemmän.