Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58990 kertaa)


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #91 : Toukokuu 18, 2021, 15:09:06 ip »
Moottoripyörien ja muiden L-luokan ajoneuvojen vero on moottorin iskutilavuudesta riip-puen 9,8–24 prosenttia verotusarvosta. Sähkökäyttöisten L-luokan ajoneuvojen vero on kuitenkin aina 9,8 prosenttia verotusarvosta.
Iskutilavuuden on katsottu karkealla tasolla kuvastavan moottoripyörien päästöjä. Moottoripyörien autoveroa ei ole katsottu tarkoi-tuksenmukaiseksi muuttaa moottoripyörän tyyppihyväksyttyyn hiilidioksidipäästöön perustuvaksi.
Tämä johtuu osin siitä, ettei moottoripyörien päästötasoja mitata täysin samalla tavalla kuin autojen.
Päästöohjauksen kannalta moottoripyörien ja henkilöautojen päästölukemia ei muutenkaan voitaisi suoraan verrata toisiinsa, sillä henkilökilometriä kohti päästövaikutus on erilainen.4 Lisäksi eri ajoneuvoryhmiin on katsottu valtiontaloudellisista syistä tarpeelliseksi kohdistaa eri tasoista verotusta.


Liikenteen verotuksen uudistamisen työryhmän anti
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/2f19da3e-acef-4909-bf27-856da8603f1b/8a98df93-055d-45f9-904c-73f31233422f/KIRJE_20210518081108.PDF
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #92 : Kesäkuu 01, 2021, 18:26:58 ip »
Nyt on Nevadan Anni säädetty tikkuviinalle. Yllättävän helposti kävi konversio 98E5 ==> E85 GuzziDiagin sivuilta ladatulla ECU:n kartan reader ja writer ohjelmilla. Readerilla ensin luin talteen tehtaan kartan ja laitoin varmuuskopion visusti talteen vastaista tarvetta varten. Onhan se oltava vaikka myyntiä varten, jos ostaja vaikka haluaakin ajaa bensiinillä. Writer ohjelmalla päräytin tilalle etanolille sovitetun kartan, jonka tämän foorumin kautta sain lajitoverilta,

Käyttäjä ALi:n linkittämä 15RC ECU:n kartta +33%+3° tuntuu olevan sopiva. Kiitos ALi:lle siitä.  :)

Tarkistin vielä GuzziDiagilla ja ainakin se näytti hyvältä ja tunnisti ECU:n. Nollasin opitut arvot ja resetoin TPS:n.

Oma konstinsa oli polttoaineen vaihto tankkiin. Kivijalkakaupasta ostin (11€) universaalin nestepumpun, joka näkyy sietävän bensiiniä ja öljyä ja on varustettu monilla nippeleillä. Sillä tyhjäsin tankin mahdollisimman tarkoin ja kierrätin bensiinin auton tankkiin. Jerryllä hain huoltsikalta E85 satsin ja tankkasin Annin tankkiin. Sydän pamppaillen sitten painoin starttia ja – se pyörii sittenkin!

Vasta koeajo on ajettuna, mutta jo senkin perusteella voin sanoa tekniikan toimivan moitteettomasti. Mitään tehonalenamaa en huomaa, mutta eihän Nevada mikään tehopesä ole ja muutosten indikointiin tarvittaisiin kai hyvät mittalaitteet. Perstuntumalta ei muutosta huomaa. Sitkeyttä on vedossa ehkä enemmän, sen huomaa kyllä. Käynti on siistiä ja pehmeää ja äänikin kesympi. Nykiminen ja hidasajon nypytys loistaa poissaolollaan, joka on ilahduttavaa. Käynnistyminen on ihan moitteetonta ja kuumanakin lähtee ensimmäisellä lyhyellä startilla. Kulutuksen laskemiseen täytyy hiukan enemmän ajella.

Tankin sisällä olevan letkunpätkän kestävyys on arvoitus, mutta se on RM-Heinon pajalla asennettu muutama vuosi sitten tankin vaihdon yhteydessä ja silloin sovittiin, että laitetaan viinankestävää laatua. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö niin myös tehty. Paljonjhan sillä on ajettu hyvällä menestyksellä myös 95E10 laadulla Euroopan retkellä kun ei aina muutakaan saanut.

Jos jotain maininnan arvoista esiintyy niin raportoin sitten täällä...


Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #93 : Kesäkuu 02, 2021, 17:45:09 ip »
Lainaus
Yllättävän helposti kävi / GuzziDiag

 :)

Taas hyvä esimerkki järjestelmällisestä ja pelkäämättömästä suhtautumisesta asioihin.  Toivottavasti antaa rohkeutta kokeilla myös muille.  Kun moni ihminen on voimiaan säästämättä painanut satoja tunteja koodin vääntämisessä ja "reverse engineering" -hommissa (ja jatkuu koko ajan edelleen), että on tällaiset merkkikohtaiset hienot "ohjelmistotyökalut" käytettävissä => niitä kannattaa käyttää.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #94 : Kesäkuu 02, 2021, 19:31:04 ip »
Tein ja ajelin myös muutaman suven etanolipolttoaineella. Tosin pyöräni puristussuhde oli sille liian alhainen. Siksi laitoin mekaanisen ahtimen sillä sen paineentuotto on lineaarista koko kierroslukualueella. Rupesi tapahtumaan. Voima on pehmeämpää eli nakutustaipumusta kaksiventtiilikansien suhteen ei syntynyt. Sytytystä pitti myös säätää aikaisemmalle. Sytytyskartta on etanolille erilainen kuin moottoribensiinille.

Laite on jäänyt hieman sivuraiteelle mutta nyt kun on taas verstas käytössä niin enköhän sitä jollain aikavälillä liikenteeseen taas tarjoan. Tosin, pykälien mukaan, pitäisi katsastaa. Kahdesta syystä: käyttövoiman muutos ja ahtimen asennus.

Käytännössä, silloin kuin laitteella enemmän ajeli oli suunniteltava reitti etanolia myyvien bensa-asemien kautta. Ensin se oli kivaakin mutta jotkin alueet eivät vain, maassamme, olleet tavoitettavissa lainkaan. Varalla oli usein kanisteri jossa kolme litraa varaviinaa ja kerran kävikin niin että eräällä asemalla ei etanolia ollutkaan. Onneksi oli kanisteri mukana. Kerran taas kävi niin että en kohtuullisella etsimisellä löytänyt etanolia myyvää asemaa vaikka sellainen piti ko. kaupungissa oleman ja piti soittaa kaverille että toisitko sivulaukussa viisi litraa RE85:sta.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #95 : Kesäkuu 02, 2021, 22:42:12 ip »
Lainaus
Yllättävän helposti kävi / GuzziDiag

 :)

Taas hyvä esimerkki järjestelmällisestä ja pelkäämättömästä suhtautumisesta asioihin.  Toivottavasti antaa rohkeutta kokeilla myös muille.  Kun moni ihminen on voimiaan säästämättä painanut satoja tunteja koodin vääntämisessä ja "reverse engineering" -hommissa (ja jatkuu koko ajan edelleen), että on tällaiset merkkikohtaiset hienot "ohjelmistotyökalut" käytettävissä => niitä kannattaa käyttää.

Minusta esim. RE85 pitäs olla kaikilla valmistajilla "open code" osastoa.
Jos joku haluaa ajaa etanolilla, niin ei siinä pitäisi olla mitään softasalapoliisia.
Jokainen valmistaja ilmoittaa selkeästi omat mallit etanolille ja softat siihen päälle.
Ei silloin enää takuita tai muitakaan voimassa, joten antaa mennä vaan.
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #96 : Kesäkuu 03, 2021, 11:48:12 ap »
Lainaus
Toivottavasti antaa rohkeutta kokeilla

Tuanoinnii... Kyllä muutakin tarvitaan kuin rohkeutta. Homma on tehtävä niin harkiten, että koko ajan tietää tarkalleen mitä on tekemässä ja millä tavalla on tehtävä. Mitään ei saa jäädä arpomisen varaan ja, jos ei tiedä, on vaan opeteltava jonkun sellaisen kanssa, joka tietää ja osaa.

ECU:ssa on aina oltava kelvollinen ohjauskartta. Muuten ajopelistä tulee tallin koriste. On siis luettava Reader ohjelmalla tehtaan kartta talteen ja jollain hyvällä ohjelmalla tarkastettava sen sisältö. Vaikkapa TunerPro ohjelmalla otetaan kartta tietokoneelle ja käydään se läpi oleellisislta osiltaan ja motoristijärkeä käyttäen todetaan: onko se selvästi kelvollinen kartta, eikä mikään tyhjä mukamaskartta. Sitten voidaan olla varma, että visusti varjeltu ja varmuuskopiopilveen talletettu alkuperäinen kartta on aina palautettavissa tilalle, jos uusi ei olekaan mieleinen, tai jos tulee vuosikatsastuspakko ja uusi kartta ei vastaa katsastusvaatimuksia ja on vähintään katsatuksen ajaksi laitettava tehtaan kartta.

Lainaus
RE85 pitäs olla kaikilla valmistajilla "open code" osastoa.

Tuo olisi selvä poliittisen päätöksen asia. Jos näitä ilmastotavoitteita halutaan, pitäisi valmistajien tarjota mahdollisuutta normaalien huoltojen yhteydessä teettää tarvittava conversio. Uusia ajopelejä ei taideta paljoa enää lämpövoimakoneille suunnitella, paitsi moottoripyöriä, ja niihin näköjään kaikkiin tehdään stongaan nappi, jolla vaihdetaan karttaa ajotyylin mukaan. Olisi näin maallikkona ajatellen, naurettavan helppoa laittaa yksi kartta, siis nappien asento, RE85 käyttöä varten. Lienee kallista tehdä se testaus ja muu kehitystyö, jotta voidaan takuu antaa myös etanolimoottorille. Toisaalta – me kuluttajathan se testipenkki ollaan näköjään muutenkin.

Lainaus
puristussuhde oli sille liian alhainen

Alhainenhan se on pikkulohkollakin. Siitä seuraa huono hyötysuhde. Siksipä nyt alkukokeiluissa oli meneoveden kulutus 5,6 l/100km mutkateitä ajellen, siis pikkuvaihteilla. Se oli tiedossa, eikä aiheuta mitään paniikkia. Reittisuunnittelu muistuttaa hiukan sähköautoilua kun on katsottava mistä saa RE85 tikkuviinaa, ja silti on tehtävä kuin lentokoneet – aina on oltava varatankkia sen verran, että pääsee "varakentälle". Öljy-yhtiöt julkaisevat netissä jakeluasemien tarjonnan ja ne voi sitten merkata navigaattoriin. Mitään takeita ei ole, että RE85:sta saa, vaikka on luvattu. Kysyntä on niin pientä, että ei välitetä pitää huolta.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #97 : Kesäkuu 03, 2021, 12:52:58 ip »
E85:n ja RE85:n jakelusta ei tullutkaan sellaista kuten kymmenen vuotta oli suunnittelun tavoite. Etanolimittareita ei ole joka huoltiksella.

Mutta on niitä melko paljon. Taitaa uskaltaa lähteä Lappiinkin ajelemaan tentulla.
Tässä Osuuskaupan tarjonta: https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85
Myös muilla jakelua harjoittavilla polttoainekaupoilla on kuten St1 ja Shell on asemia melko runsaasti.
https://eflexfuel.com/fi/e85-stations
Myös muilla polttoainejakelukanavilla on tarjolla, joillakin huoltiksillaan, etanolipolttoainetta.
Asiasta on jonkinlainen lakikin jossa edellytetään että tätä polttoainetta pitää olla tarjolla. Kuluttajia on vain varsin nuukasti toistaiseksi.

On myös yksi toinen tapa käyttää etanolia liittyen em. takaisinkytkentään:
Nykypyörissä kun on lambda-takaisinkytkentä eli pakokanavasta mitataan palojäännösten perusteella kuinka hyvin palaminen tapahtuu ja tämä lambda eli jäännöshappianturi sitten komentaa moottorinohjausta muuttamaan seosta. Tämä tapahtuu useita kertoja sekunnissa. Tämä toiminto helpottaa, tosin vain osittain, moottorinojauksen toimintaa pitämällä polttaoineseoksen optimaalisena palamisen suhteen.

Ei siis ole ongelma tankata nykypyörään puoli tankillista bensiiniä (Jossa siinäkin on 5 - 15% etanolia) ja toisen puolen sieltä RE-mittarista. Kone käy ihan hyvin sillä kamalla mutta kylmempänä joka on etanolin polttamisen haitta että hyvä puoli. (Energiaa ei mene hukkaan lämpösäteilynä jäähdytyksen kautta.) Haitta tulee siitä että ilmajäähdytetyssä moottorissa ei ole jäähdytyksen hallintaa kuten nestejäähdytteisessä koneessa. Moottori siis käy kylmempänä kuten myös moottoriöljy. Öljy voitelee parhaiten lämpimänä eikä lämpimään koneeseen kerry vettä. Sata Celsiusta pitäisi tavoittaa öljyn lämmöksi ainakin joillain ajelukerroilla niin vesi haihtuisi pois eikä emulgoituisi öljyyn.

Olikos Hajakentän Nevadassa lambdat pakorööreissä?

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #98 : Kesäkuu 03, 2021, 16:33:52 ip »
Lainaus
Olikos Hajakentän Nevadassa lambdat pakorööreissä?

Pakorööreissä on välissä sellainen yhdysputki ja siinä pieni pönttö. Sen välipöntön kyljessä törröttää lambdan kanta aika keljussa paikassa, siis yksi yhteinen komponentti molemmille rööreille. En ole koskaan sitä avannut, mutta kai se lambda on... Ainakin siitä johtoja lähtee jonnekin, 4 johdinta, kaksi menee ECU:lle, yksi tuo sähköä ja yksi antaa mata. Oheisen kuvan palikka 14.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #99 : Kesäkuu 03, 2021, 23:19:06 ip »
Asia lambdan suhteen selvä Hajakentän pyörässä. Ei ehkä nopein tapa saada signaalia sen hetkisestä tilanteesta mutta kokonaisuutena paljon parempi kuin ei mitään.

Nykypyörissähän lambdoja on joka putkessa kuten 1400 Californiassa ja ovat melkein riittävän lähellä pakoaukkoa sekä pysyvät suht tasalämpöisinä. Vasta laajakaistalambdalla saadaan paras tulos aikaiseksi. Sellainenkin on Verstaalla että voi vertailla vaikka tonninelisatasessa sitä en ole vielä käyttänyt. Pitäisi rakentaa pakoputkeen laajakaista-anturille asennuspaikka. Anturi on lämmitettävä ja lineaarinen toisin kuin lämmitettävä kapeakaistainen lambda-anturi. Tosin olosuhteita halliten pystyy lämmitettävällä kapeakaistaisella lambdalla säätämään, ajan kanssa, arvot varsin kohdalleen. Hellepäivät ovat hyviä säätöpäiviä.

Tein tänään kokeen: tankkasin St1:llä Cali 1400:seen 15 litraa 95-oktaanista polttoainetta jossa maksimimäärä, kesäversiossa, on 10% etanolia ja loput tankin tilavuudesta eli noin viisi litraa E85:sta. Etanolisisältö yhteen laskien noin 1,5 litraa etanolia peräisin ysivitosesta plus reilut neljä litraa peräisin E85:sta. Yhteensä 20 litran tankillisessa etanolia noin 5,5 litraa. Lämmin päivä. Ei muuta eroa kuin että käyntiääni oli hieman erilainen. Liian pieniltä kierroksilta kiihdyttäminen ei aiheuttanut detonaatiota jota kone tekee jos kiihdyttää samoin vaikka 98-oktaanisella perusbensalla.

Ajelin reilun sadan kilometrin reissun. Pysähdyin syömään matkalla sekä Kerholla kahvilla ja sitten kotiin kaverin luona koukaten. Tällä suht alhaisella etanoliseoksella ei vielä bensamittari reagoinut. Eli kulutuksesta saan selvää vasta seuraavassa tankkauksessa. Todennäköisesti hieman suurempi kuin perusbensiinillä mutta se jää nähtäväksi.

Aikomus on ajaa tankki tällä seoksella tyhjäksi ja sen jälkeen laittaa noin 10 litraa mataloktaanista perusbensiiniä ja loput E85:sta.

Etanoli sisältää pienen määrän vettä. Se puhdistaa palotiloja ja lambdojakin mikäli höyrystyy. Ei ole syytä epäillä etteikö näillä säillä höyrystyisi. Kaksirivinen jälkiasennettu lambdanäyttö ei reagoinut asiaan mitenkään tai en kyennyt huomaamaan eroa.

Merkittävin ero oli vetokyky. Sai laittaa isomman vaihteen päälle jo alhaisemmassa vauhdissa kuin pelkällä bensalla koneen protestoimatta. Vääntöä on enemmän. Kuutosvaihteella onnistui ajo jo noin 95 km/h vauhdissa em. seoksella. Bensiinillä veto on tasaista vasta yli satasen vauhdissa.

Moottoriöljyn lämpömittari näytti tavanomaista kylmempiä lukemia mutta tavanomaisella ajotavalla liki rajoituksia noudattaen. Ulkolämpötila oli reissussa 22 ja 25 asteen välissä. Moottorin lämpö 85 - 105 asteen välissä pieniä poikkeamia pysähdyksien vuoksi huomioimatta.

Seos oli siis lievä mutta kannustaa kokeilemaan lisää. Pitänee ottaa kynä ja pieni kierrekansivihko takalaukkuun sekä pitää kirjaa siitä mikä seos E85:sta plus perusbensiiniä on paras. Arvelisin että lämpimillä säillä 50/50 saattaisi vielä toimia. Muutoin pitäisi säätää Hajakentän malliin moottorinohjausta eli ruiskutusta himppu lisää ja sytytysennakkoa myös.

Aiemmin tein kokeita lineaarisesti ahdetulla T850 Californialla. Siinä on ohjelmoimani ruisku (Megasquirt) ja ohjelmoitava digitaalinen sytytys (Ignitech). Sillä tein paljon kokeita eikä kone siitä ottanut nokkiinsa. Kyseinen laite on nyt nosturilla ja se on tarkoitus purkaa ja katsoa mitä jäynää etanolipolttoaine on sille tehnyt. Jos ylipäätään on. Tulpat ovat käytön jälkeen kuin uudet. Sekä vaihtaa ahtimen katkennut hihna.

Etanolipolttoaineen ja perusbensiinin hintaero ST1:llä 1,22/l / 1,65 eli reilut neljäkymmentä senttiä. Tosin tuo ei ole totuus vaan etanolia kuluu enemmän. Tosi paljon ajamalla voi hieman säästää tekemälläni seoksella. Jos 50/50-seos onnistuisi niin säästöä tulisi jo reilummin. Tosin tankkausväli lyhenisi vastaavasti. Mutta maailma pelastuisi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #100 : Kesäkuu 05, 2021, 12:11:14 ip »
15RC ECU:n kartta +33%+3° tuntuu olevan sopiva. Kiitos ALi:lle siitä.  :)
Eipä kestä. Jaettu ilo on kaksinkertainen.  8)

Uskon että vakiomoottorilla saatu käytännön kokemus rohkaisee muitakin tankaamaan "kotipolttoista".
Mielestäni sopivilla säädöillä E85 vain vapauttaa polttomoottorin piileviä woimavaroja - vähäpäästöisesti.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #101 : Kesäkuu 05, 2021, 18:13:21 ip »
Lainaus
sopivilla säädöillä E85 vain vapauttaa polttomoottorin piileviä woimavaroja

Tällainen käsitys minullekin muodostuu vähitellen. Polttoaineen kulutus näillä muutamalla sadalla kilometrillä ja muutamalla tankkauksella tuntuu koko ajan pienenevän. Aluksi oli 5,7 l/100km sitten 5,1 ja nyt viimeksi 4,7...

Kovin pieni testausotos tietysti ja olosuhteet ja ajettu tie ja nopeus erilaiset. Sen olen huomannut, että kun ajaminen tapahtuu paljolti perstuntumalla ja selkäytimellä ja kenkä arpoo vaihteita tarpeen mukaan, eikä millään vakavalla laskelmoinnilla ja mittaria silmäilemällä. Sitä vaan tunnetaan kuinka vetää ja pyörii ja pitääkö vaihtaa penempää silmään, enempää miettimättä. Siitä johtuen huomasin ajavani lähes aina numeroa suuremmalla vaihteella kuin bensiinikäytöllä. Ja ilman, että moottori tai kuljettajan sielu enempää protestoisi, koska ajo luistaa, kaasu vastaa ja moottori hyrrää ja suu on messingillä.

Näyttää siis siltä, että vääntöa on enemmän E85:llä kuin bensiinillä, ja ajotapa sopeutuu hiljallen kun kädellinen oppii. Se näköjään johtaa kulutusta pienempään suuntaan aivan arvaamatta.

Toinen juttu lienee moottorin lämpötila. Taitaa käydä viileänä... Olisiko hommattava öljynlämmön mittainstrumentti?

Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #102 : Kesäkuu 05, 2021, 23:46:18 ip »
Toinen juttu lienee moottorin lämpötila. Taitaa käydä viileänä... Olisiko hommattava öljynlämmön mittainstrumentti?
Onhan laitettu piitahnaa nokare lämpöanturille (linkki), että ecu saa oikean lämpötiedon ?
Vaan käy se viinalla hiukka viileämmin siltikin. Ajolämpö 85-110 välillä, niin on hyvä.
Alla kuva omasta anturistani johon laitoin (10/2014) tahnan lisäksi foliota tuulisuojaksi.

ps. tämä parannus ei toki ole välttämätön, mutta siitä on paljon hyvää kokemusta ihan bensiinilläkin.
Ei ole oikein selvinnyt miksi ecu:n saama lämpöarvo on alkujaan tehty vain "vähän siihen suuntaan".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2021, 11:58:11 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #103 : Kesäkuu 06, 2021, 11:55:20 ap »
Kotimaista konversio-boxia saa nyt myös moottoripyörälle:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/10629

Säätää pelkkää polttoaineseosta mikä mahdollistaa tankata sekä bensaa, että E85:ttä.
Lisävääntö vain jää flex-fuel kompromississa ohueksi ja kulutus on kylmässä runsasta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #104 : Kesäkuu 06, 2021, 13:38:29 ip »
Lainaus
Säätää pelkkää polttoaineseosta mikä mahdollistaa tankata sekä bensaa, että E85:ttä.

Ratkaisu jää hieman puolitiehen. Etanolin palamisaika on eri kuin bensiinin. Siksi pitäisi olla mahdollisuus säätää sytytystäkin kuormituksen ja seoksen palamisajan mukaan.