Toivottavasti antaa rohkeutta kokeilla
Tuanoinnii... Kyllä muutakin tarvitaan kuin rohkeutta. Homma on tehtävä niin harkiten, että koko ajan tietää tarkalleen mitä on tekemässä ja millä tavalla on tehtävä. Mitään ei saa jäädä arpomisen varaan ja, jos ei tiedä, on vaan opeteltava jonkun sellaisen kanssa, joka tietää ja osaa.
ECU:ssa on aina oltava kelvollinen ohjauskartta. Muuten ajopelistä tulee tallin koriste. On siis luettava Reader ohjelmalla tehtaan kartta talteen ja jollain hyvällä ohjelmalla
tarkastettava sen sisältö. Vaikkapa TunerPro ohjelmalla otetaan kartta tietokoneelle ja käydään se läpi oleellisislta osiltaan ja motoristijärkeä käyttäen todetaan: onko se selvästi kelvollinen kartta, eikä mikään tyhjä mukamaskartta. Sitten voidaan olla varma, että visusti varjeltu ja varmuuskopiopilveen talletettu alkuperäinen kartta on aina palautettavissa tilalle, jos uusi ei olekaan mieleinen, tai jos tulee vuosikatsastuspakko ja uusi kartta ei vastaa katsastusvaatimuksia ja on vähintään katsatuksen ajaksi laitettava tehtaan kartta.
RE85 pitäs olla kaikilla valmistajilla "open code" osastoa.
Tuo olisi selvä poliittisen päätöksen asia. Jos näitä ilmastotavoitteita halutaan, pitäisi valmistajien tarjota mahdollisuutta normaalien huoltojen yhteydessä teettää tarvittava conversio. Uusia ajopelejä ei taideta paljoa enää lämpövoimakoneille suunnitella, paitsi moottoripyöriä, ja niihin näköjään kaikkiin tehdään stongaan nappi, jolla vaihdetaan karttaa ajotyylin mukaan. Olisi näin maallikkona ajatellen, naurettavan helppoa laittaa yksi kartta, siis nappien asento, RE85 käyttöä varten. Lienee kallista tehdä se testaus ja muu kehitystyö, jotta voidaan takuu antaa myös etanolimoottorille. Toisaalta – me kuluttajathan se testipenkki ollaan näköjään muutenkin.
puristussuhde oli sille liian alhainen
Alhainenhan se on pikkulohkollakin. Siitä seuraa huono hyötysuhde. Siksipä nyt alkukokeiluissa oli meneoveden kulutus 5,6 l/100km mutkateitä ajellen, siis pikkuvaihteilla. Se oli tiedossa, eikä aiheuta mitään paniikkia. Reittisuunnittelu muistuttaa hiukan sähköautoilua kun on katsottava mistä saa RE85 tikkuviinaa, ja silti on tehtävä kuin lentokoneet – aina on oltava varatankkia sen verran, että pääsee "varakentälle". Öljy-yhtiöt julkaisevat netissä jakeluasemien tarjonnan ja ne voi sitten merkata navigaattoriin. Mitään takeita ei ole, että RE85:sta saa, vaikka on luvattu. Kysyntä on niin pientä, että ei välitetä pitää huolta.